Luidsprekers fabia

AFLinden

Nieuw lid
Ik heb mijn speakers gemonteerd en deze werken goed. Echt een verbetering.
Alleen de fader functie krijg ik niet geactiveerd met mijn VCDS Hex V2 stekker. Ik kan de radio functie niet benaderen.
Als ik regelapparaat 56 "Radio" kies krijg ik een foutmelding dat er niets kan worden gevonden?
Kan iemand mij instrueren hoe ik dit op de juiste wijze kan uitvoeren?
 

Rofffel

Forumguru
Ik heb voorheen focal composets gebruikt icm Digital Design sub. Wat een geweldig geluid zat daarin.
Ik ben best audiofiel en heb inmiddels wel leren luisteren maar kwaliteit.
Ik heb het geluk dat ik de Canton surround icm gedempte deuren erg strak vind klinken.

Als je toch bezig bent met loshalen, gooi er wat ontdreuning en noisecanceling in. Dat effect krijg je driedubbel terug bij een Fabia.
 

Cordoba

Forumguru
@AFLinden Lag de bedrading er bij jouw Fabia al? Ik las dat je ook een Joy hebt net als ik, en ik heb even een doorvoerrubber naar het achterportier losgehad, en kreeg de indruk dat er zoveel draden het achterportier in gaan, dat de achterspeakers bijna wel voorbereid moet zijn met de bedrading.
 

50tintenfaab

Senior Member
Ik heb voorheen focal composets gebruikt icm Digital Design sub. Wat een geweldig geluid zat daarin.
Ik ben best audiofiel en heb inmiddels wel leren luisteren maar kwaliteit.
Ik heb het geluk dat ik de Canton surround icm gedempte deuren erg strak vind klinken.

Als je toch bezig bent met loshalen, gooi er wat ontdreuning en noisecanceling in. Dat effect krijg je driedubbel terug bij een Fabia.


Toevallig een link betreft de muziekboxen die jij hebt gebruikt vind mijn geluid namelijk ook tegenvallen en een subtiele upgrade zou niet verkeerd zijn

En eventueel een link voor de noisecanceling cancel en demping ? Word zeer gewaardeerd :)
 

Rofffel

Forumguru
Wat bedoel je met een link? Ik heb het bij Schut caraudio in Arnhem gehaald maar google Silent Coat en je zit goed.
Je hebt ook dynamat, is ook een gerenomeerd merk.

Qua geluid is het niet te vergelijken vanwege andere maten.
Ik heb gisteren een aantal sample producten op Aliexpress besteld. Kost aanzienlijk minder en als het half zo goed werkt, kan dit low budget al oplossingen bieden.

Mijn laatste bericht in mijn auto topic staat een voorbeeld van de demping in een O3. Het was nog niet helemaal af ten tijde van de foto:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/roffels-o3c-racing-blue.35217/page-2
 
Laatst bewerkt:

AFLinden

Nieuw lid
bedrading heb ik zelf moeten aanleggen, was best een klus.
geluid demping materiaal en anti tril foam heb ik op ebay besteld
 

50tintenfaab

Senior Member
Wat bedoel je met een link? Ik heb het bij Schut caraudio in Arnhem gehaald maar google Silent Coat en je zit goed.
Je hebt ook dynamat, is ook een gerenomeerd merk.

Qua geluid is het niet te vergelijken vanwege andere maten.
Ik heb gisteren een aantal sample producten op Aliexpress besteld. Kost aanzienlijk minder en als het half zo goed werkt, kan dit low budget al oplossingen bieden.

Mijn laatste bericht in mijn auto topic staat een voorbeeld van de demping in een O3. Het was nog niet helemaal af ten tijde van de foto:
https://www.skodaforum.nl/forum/i/roffels-o3c-racing-blue.35217/page-2

Misschien een link met welke spullen je van ali hebt besteld?

Heb trouwens nog een link gevonden

https://www.hifimotive.nl/?p=167
 

Rofffel

Forumguru
Ik ga de spullen van ali eerst zelf uitvoerig testen alvorens ik dit ga aanbevelen.
Heb zelf redelijk ervaring opgedaan met verschillende demping, isolatie en ontdreuningsmateriaal dus zal spoedig wat ervaringen delen.
 

fanSkoda-VW

Donateur
In de Fabia 3 heb ik zes luidsprekers af fabriek. In de Fabia 1 en 2 had ik 8 luidsprekers. Echter de Fabia 3 is van binnen stiller dus voorin merk ik geen verschil.

Mijn dochter - geluidsfreak- vindt F3 combi standaard met Bolero een prima geluid geven.
Inderdaad beter dan de F1 & F2 (zie avatar).
Ik merk dat als ik de auto uitgeleend heb :sterretjes: dat het geluid dan staat ingesteld op haar beleving. Zij is er blij mee.
En verder, voor mij geldt: ach het is een auto, mijn gehoor is inmiddels (ouderdom) minder, dus waar ligt mijn prioriteit?
Rijcomfort en niet de op zichzelf zijnde prima audio.

Maar ik mis mijn Fab 1 & 2 met dit weer!!! SIMPLY volkomen STUPID om de koeling uit het dashboardkastje niet meer op te nemen bij een bijna full options, 1,5 liter bloedheet water! Geen humor!!!! Grrrrrrrrrr :mad:.
Elektrische koelkoffer nu in de auto.
grtssssss
 

Fabia 123

Forumguru
Maar ik mis mijn Fab 1 & 2 met dit weer!!! SIMPLY volkomen STUPID om de koeling uit het dashboardkastje niet meer op te nemen bij een bijna full options, 1,5 liter bloedheet water! Geen humor!!!! Grrrrrrrrrr :mad:.
Elektrische koelkoffer nu in de auto.
grtssssss[/QUOTE]

Helemaal mee eens. Het ongekoelde dashboard kastje is simply nog clever.
 

EdK

Forumguru
SIMPLY volkomen STUPID om de koeling uit het dashboardkastje niet meer op te nemen bij een bijna full options,
Leuk he, ik heb bij al mijn 3 voorgaande skoda's dat gekoelde vak gehad en NOOIT gebruik van gemaakt..
Ik koelde er alleen maar me bonnetjes mee .....
En schuifje stond dan ook altijd dicht.
Derhalve mis ik het dan ook niet in me Fab 3, en voor mij dus simply clever dat ze het niet meer leveren.

zoveel mensen zoveel wensen....
 

fanSkoda-VW

Donateur
@EdK , tja. je weet niet wat je mist.
Op de langere rit een slok koel water, mmmm.
Enne, als je zoals ik medicijnen soms moet innemen is het helemaal prettig.
Maar of je het gebruikt of niet, het onderscheide de Fab van andere merken.
Dus waarom er uit weglaten? Ik snap dat niet, dat is geen verkoopargument.
En qua kosten óók niet, de onderdelen van de Fab 1 & 2 zijn bruikbaar denk ik.

grtsss (ik bedoel Pfffff)
 

Cordoba

Forumguru
Ik gok dat het met emissiewaarden van doen heeft (er wordt iets extra capaciteit van de airco gevraagd). Ik heb het maar af-en-toe gebruikt in mijn Fabia I, meestal stond het schuifje/draaiklepje dicht, en ook de airco zelf had ik vaak niet aan staan. Toch is het wel bijzonder prettig als je op een lange rit onder zeer zomerse omstandigheden maakt, dat je toch een redelijk koel flesje/blikje drank ter beschikking hebt, en ik een dagje met moeders op stap was, ook handig om haar oogdruppels koel te bewaren op een lange rit.
 

gossy

Actief lid
Beetje m'n hobby dit in t huis niet zozeer in de auto zelf veel geld uitgegeven eraan - maar ik zou behalve de speakers ook goed kijken naar geluid demping in de auto nog vóór je gaat kijken naar speakers toevoegen.

Een beetje demping bv in de portieren en de achterklep scheelt als snel 10db herrie in de auto en dan kun je weer met minder speakers meer wegkomen - Klinkt wat je hebt al stukken beter! Elke 6-10db aan ruis minder is halvering van ruis en dus verdubbeling van rendement van wat je al in de auto hebt. Om een idee te geven van wat dat je kan schelen : elke verdubbeling van geluids opbrengst van een installatie zal ongeveer t viervoudige aan vermogen vergen..


Dat eerste is met een middagje wel te doen. Het dak en de bodem doen is een weekend klus maar dat zal nogmaals een hele X schelen. Het is niet zo een sexy en zichtbare investering als nieuwe speakers maar wel een betere
 
Laatst bewerkt:

gossy

Actief lid
Ja dan kom je in dbA en dbC etc - allemaal verschillende wegingen ( en wat de industrie betreft komen een aantal wegingen een stuk beter uit dan de andere..) maar 3db is geen verdubbeling hoor hoe het ook gewogen word: het zal wel ongeveer een verdubbeling van vermogen vergen om 3db verder te komen qua geluidsopbrengst - vandaar mijn tip wat betreft geluidsisolatie in de auto vóór je investeerd in meer vermogen en speakers - je bent anders alleen maar een gevecht aan het aangaan wat je toch niet kunt winnen. En sowieso - behalve dan die voordelig gewogen dB limieten voor werknemers die zo rond de 85dB liggen veelal - als je meer dan 70dB meemaakt gedurende een aantal uur per dag zit je gemiddeld al tegen je 60e tegen een boven gemiddeld gehoorverlies. Mijn schoonzus werkt in een kinderdagverblijf. Elke verjaardag praat ze harder XD
De normen die ooit zijn vastgesteld zijn érg ruim, en de weging is dbA - die zou beter aaansluiten bij de gevoeligheid van het menselijk oor vond de lobby groep destijds. Helaas neemt die weging stukken minder mee van het laag en het hoogfrequente geluid… De industrie's argument zijnde als we daar al minder gevoelig zijn maakt herrie aldaar toch wel minder uit….
En dan is er nog een verschil tussen amplitude en waargenomen volume..

Maar goed - voor een stuk minder geld dan zowel t vermogen van de aansturing en de hoeveelheid speakers verdubbelen halveer je de herrie in de gemiddelde auto en tel uit je winst ^^





https://www.audioholics.com/room-acoustics/the-decibel-db
https://www.lifewire.com/what-are-decibels-db-1846876
https://en.wikipedia.org/wiki/Decibel de schaal is een wat verwarrend sowieso - ook omdat deze in zowel RF als audio toegepast word
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik redeneer vanuit de werkgever, want als HSEQ-manager moest ik er voor zorgen dat het bedrijf als geheel zich aan de voorschriften houdt (en de individuele medewerker ook). En vanaf 80 dB moet de werkgever gehoorbescherming "aanbieden". Dat deden we dus ook, met als bedrijfseigen voorschrift eraan toegevoegd dat de medewerkers vanaf 80 dB gewoon verplicht zijn om het ook daadwerkelijk te gebruiken. Daar werd bij werkplekinspecties ook met nadruk op gelet - onderdeel van de PBM en daar kennen we geen tolerantie in. Ongevallen en kwalen kosten namelijk, naast de ellende, ook erg veel geld.
Heb ook wel eens een directielid (discreet) tot de orde moeten roepen... :D
Kon hij - achteraf dan - wel waarderen trouwens.

Ik lees trouwens in dat stuk ook dat de geluidsbelasting bij 83 dB 2x zo hoog is als bij 80.
Q.E.D. schreven we vroeger dan onder de wiskunde opgave... ;)
 
Bovenaan Onderaan