Sludge

frankbl51

Senior Member
Goedemiddag dames, heren ook.
De Faab 1 van mijn dochter doet het eigenlijk best goed (zie ander topic).
Ondertussen de bougies vervangen omdat het motortje stationair nogal stond te schudden.
Dit is nu beter, hoewel nog niet helemaal verdwenen. Misschien de bobine('s)? Later.
(En flink gepoetst en wat "verbeteringen" onder motorkap aangebracht).

Hoewel de garage waarbij deze vandaan komt had aangegeven (en genoteerd) de motorolie te hebben vervangen, constateer ik dat er steeds weer sludge (mayonaise) aan de olievuldop zit.
Ik weet het: nooit alleen maar kleine stukjes rijden. Ze rijdt echter variabel kort en lang.

Kan sludge ontstaan door a) motorolie in koude toestand vervangen, zodat niet alle troep (vocht) mee komt?
Kan sludge ontstaan b) als er lekkage is tussen koel- en oliecircuit is, lees: koppakking?
Kan sludge ontstaan c) als haar vader zich er te veel mee bemoeit?

Ik ga binnenkort nogmaals de olie + filter vervangen bij een goed opgewarmd blok.
 

Bijlagen

  • IMG_3342.JPG
    IMG_3342.JPG
    778,9 KB · Weergaven: 34

ertromp

Forumguru
Moet wel antwoord c zijn :deuk:

Nee zonder gekheid je denkt dan toch al snel aan een koppakking probleem. Maar even aanzien kan toch ook nog steeds vocht in het blok zijn
 

frankbl51

Senior Member
Ik was al beetje bang voor dit antwoord...
Ik zie in het koelreservoir geen gekke kleur verschijnen naast het G12-rose. Of zegt dat niets?
We houden dat niveau wel in de gaten.
 

SkodaFabiarijder

Actief lid
Ik moet meteen denken aan verstopte carterventilatie. Heb je dit al gecontroleerd?
Zo niet, dan is het zeker de moeite waard dit te controleren (en eventueel uit te sluiten)
 

frankbl51

Senior Member
Dat zegt niet alles, maar de koppakking is ook niet meteen "hoofdverdachte", hoe lang zijn de langere stukken die je dochter rijdt?
Want om het vocht volledig uit de olie te dampen, moet 't motortje overal echt goed warm/heet worden.

Iets van 30 km...
 

turboturbo

Forumguru
Bedoelen we hier white sludge (mayonaise)?

Ik moest ook aan de carterventilatie denken.

En als de sludge flink aanwezig is, dan zou ik zeggen een of twee keer spoelen met een reiniger erbij liefst ook even met 4 liter schone Action olie (kost een tientje) en daarna nieuwe kwaliteit olie + nieuw filter.

Welk motorblok gaat het hier trouwens om?
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
zou eerst eens een rit van 100Km plus gaan rijden, zodat het vocht eens uit de olie is.
dan dop er af halen en kijken of er nog sludge tegenaan zit, zo ja dan dat eens reinigen en weer een flinke rit maken en dan eens kijken of je weer sludge tegen de dop hebt zitten.
Is dat het geval dan eens aan reinigen gaan denken en uiteraard dan een nieuw filter meteen plaatsen.
Wel olie aftappen met warme motor zodat merendeel er meteen dan goed uitkomt.
Maar die lange ritjes van 30Km en minder die zorgen er niet echt voor dat de olie echt warm word.
En derhalve het vocht er ook niet uitgestookt word op zo'n ritje
 

frankbl51

Senior Member
zou eerst eens een rit van 100Km plus gaan rijden, zodat het vocht eens uit de olie is.
dan dop er af halen en kijken of er nog sludge tegenaan zit, zo ja dan dat eens reinigen en weer een flinke rit maken en dan eens kijken of je weer sludge tegen de dop hebt zitten.
Is dat het geval dan eens aan reinigen gaan denken en uiteraard dan een nieuw filter meteen plaatsen.
Wel olie aftappen met warme motor zodat merendeel er meteen dan goed uitkomt.
Maar die lange ritjes van 30Km en minder die zorgen er niet echt voor dat de olie echt warm word.
En derhalve het vocht er ook niet uitgestookt word op zo'n ritje
Klinkt wel logisch. Dat is dan wel het probleem, dat het een probleem is, wat niet de eigen auto betreft. Als je me nog kunt volgen... Dochterlief er van overtuigen eens flink te gaan karren.
 

EdK

Forumguru
Ze moet een vriendje zoeken die verder woont dan die nu van om de hoek...:pardon:
Of vertel haar dat er in Roermond een hele groot shopping center is met veel goedkope dingen voor haar..:pieker:
 

Cordoba

Forumguru
Het is de vraag of er verse sludge is ontstaan, of dat deze alleen verplaatst is binnen het blok. Het blok in de Fabia van je dochter is wel bekend vanwege de koppakking problemen, en is een ander blok dan de iets latere 1.4 16V blokken. Bij mijn Fabia I met het 1.4 16V blok heb ik nooit sludge kunnen waarnemen, standaard ritten waren 15-20 km lang, en af en toe langere ritten, maar ook wel eens een kortere rit. Zoals al door anderen aangegeven, koppakking is verdacht maar nog niet 'veroordeeld'. Ik denk dat het tijd is dat de dochter met de auto met vrienden/vriendinnen een dagje naar pretpark/dierentuin of wat dan ook gaat, zodat de auto 2x op een dag een rit van zo'n 100 km maakt, dat moet de sludge enorm reduceren, dus daarna de staat van 'mayonaise' opnemen en kijken hoe het ontwikkeld.

Behalve dat de koelvloeistof nog netjes roze is, blijft deze wel op peil? En hoe zit het met de olie zelf? Ruikt deze niet zoet (koelvloeistof) of ruiken de uitlaatgassen ook niet zoetig? De geur van de olie zelf kun je eventueel ruiken aan de peilstok. Oliepeil is dat wel in orde, verandert dat? Check na een echt lange rit ook het oliepeil: door het verdampen van water uit de olie, kan het oliepeil fors zakken.
 
Ik kan me vergissen natuurlijk,maar volgens mij is het zo dat als er koelvloeistof bij de olie komt,er ook olie bij de koelvloeistof moet komen,en dus zou je dat moeten zien in je reservoir.
Als je verder geen verlies hebt zou ik er niet teveel over nadenken,gewoon eens een goed stuk rijden is wel eens goed voor een auto,en niet te vroeg schakelen natuurlijk,trek hem maar eens lekker door als hij goed warm is,constant schakelen bij 2000 toeren zorgt voor interne vervuiling.
Om op het stationair schudden terug te komen,dit is normaal voor de 1.4 mpi blokken,die van mij doet het ook als ik voor een stoplicht sta,dat voel ik in de hele auto,en ik zie het terug op de toerenteller,is volkomen normaal.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Een tijdje terug zelf een nieuwe koppakking nodig gehad. En dat na 260K kilometer. Op het laatst uiteraard ook "mayonaise" onder de dop gehad. Wegvegen en na een rit van pak m beet 25km was het weer aanwezig. Ik heb ergens een post met foto's gezet over de lekkage. In de foto's is duidelijk te zien dat de pakking gewoon "öp" was en toe was aan vervanging. Het vocht wat vrij komt bij de verbranding werd gewoon in de oliekanalen geblazen en condenseerde aan de koudste plek van de motor. Bovenaan, bij de vuldop. Daar waar de rijwind direct op staat.
Je zegt verder dat de motor na ongeveer 30 km pas lauwwarm begint te worden. Ik vermoed (weet bijna zeker) dat je toe bent aan een nieuwe thermostaat. Daardoor blijft de motor te koud. Ook daardoor kan er zich behoorlijk wat white sludge ophopen. Mijn advies zou zijn: eerst een nieuwe thermostaat plaatsen en dan eens kijken wat er met de hoeveelheid sludge gaat gebeuren. Hoogstwaarschijnlijk is dan het sludge probleem opgelost.
 
Laatst bewerkt:

frankbl51

Senior Member
We zijn nu 300 km verder en het nivo is weer gedaald van max naar dit...
Ga eerst die carterventilatie checken (Haynes boek is onderweg).
Niettemin: ik zie mezelf al met de cylinderkop sjouwen.. Zijn er hier tips of verslagen van zo’n koppakkingsvervanging?
Ik kan wel sleutelen, maar dit wordt pas tweede koppakking in mijn leven. De eerste was van een Saab.
 

Bijlagen

  • 1D64BA98-3044-4D82-BE3D-0BF8D2A9F3EC.jpeg
    1D64BA98-3044-4D82-BE3D-0BF8D2A9F3EC.jpeg
    130,5 KB · Weergaven: 41

Cordoba

Forumguru
Wat turboturbo al aangeeft, dat is echt een issue bij een MPI-blok, ook bij dealers/garages ging dit regelmatig fout. Volgens mij zijn er minstens 2-3 grote topics hierover, probeer eens te zoeken met de zoektermen 'koppakking' en "MPI' of 'Fabia'. Dit probleem is specifiek voor de MPI-blokken en die zijn vooral geleverd in de periode 1999-2002.

Wat het schudden van het motorblokje betreft en het iets onregelmatig stationair lopen, dat is echt een producteigenschap van deze motor (in tegenstelling tot veel producteigenschappen die dealers vaak noemen, is dit niet te verhelpen en kan het geen kwaad).
 

frankbl51

Senior Member
Na deze tegenvaller vandaag een nieuwe teleurstelling: oliedruklampje blijft knipperen. Aangezien dit bij een benzinepomp begon en van daaruit direct naar huis gereden zonder geluiden van een ineenstortend blok, ga ik er van uit dat het de oliedruksensor is. Morgen direct een nieuwe halen en dan een schietgebedje doen...
 
Bovenaan Onderaan