Sludge

frankbl51

Senior Member
Ook dat geprobeerd, geen beweging in te krijgen. Morgen afbouwen en motoflush erin. Eens zien of dat helpt.
 

frankbl51

Senior Member
Alles afgerond, motor draait goed. Olietoevoeging (cleaning) erin gegooid en 15 minuten stationair laten draaien. Daarna "echte" olie en vers filter.
Proefrit van zo'n 30 km. Alles ziet (en klinkt) er goed uit. Geen lekkage en nog geen sludge (je weet maar nooit...)
Ik heb, ala struisvogel, daarna niet meer naar de kleppen gekeken. Dochter moet eerst maar eens een paar weken knorren, dan ga ik dat nog eens doen. Als de hydrooltjes zich dan tenminste laten indrukken. Wordt dus t.z.t. vervolgd.
 

Hakar

Donateur
@turboturbo
In een ander topic schrijft @verhulstr over een Yamaha XR 600 (motorfiets) over distributieketting, en motor was van klant.

Hiermee vermoed ik dat verhulstr minmaal een diploma fietsenmaker heeft, of een upgrade daarvan in de trend van motoren of voertuigtechniek. ;)
 

Hakar

Donateur
@verhulstr

Die lijken toch allemaal op elkaar, gezien vanuit Italian minded "tractor" V-twin besturende ogen? :troost:

Terug on topic.

Superactie dat je Martin op weg gaat helpen. :thumbsup:
 

Stripedkrijn

Forumguru
@kapot thermostaathuis. Ik vermoed dat dit ook sludgevorming heeft veroorzaakt.
Motor bleef te lang koud. Vooral op korte ritjes. Toen ik mijn F1 kocht- het was winter- duurde het ook minstens 25 km voordat er enigszins warmte in de kachel kwam. Na vervanging is het al lekker warm na 5 km.
 

frankbl51

Senior Member
@kapot thermostaathuis. Ik vermoed dat dit ook sludgevorming heeft veroorzaakt.
Motor bleef te lang koud. Vooral op korte ritjes. Toen ik mijn F1 kocht- het was winter- duurde het ook minstens 25 km voordat er enigszins warmte in de kachel kwam. Na vervanging is het al lekker warm na 5 km.
Dat vind ik wel plausibel klinken! En ik hoop ook dat de koppakking het waterverlies veroorzaakte. Als het dat niet was, zou ik het niet weten, want er was nergens lekkage te ontdekken. Die cylinderbuspakkingen kunnen toch niet zomaar gaan lekken als die bussen mooi blijven zitten?

Verder, toen we de Fabia zagen staan en ik even onder de motorkap mocht kijken, was ík al verkocht.
Hier kan je nog "om het motorblok heen lopen". Oude Feliciatijden braken aan :)
Dat ik gelijk aan de bak moest, had ik dan weer niet verwacht...

Hoewel ik veel, zeg maar alles, aan mijn motoren (Triumph en MZ) zelf doe, ben ik met auto's niet zo doortastend.

Hierbij nog een foto van de kop, toen deze er net af was. Die pakkingsporen heb ik vrij gemakkelijk kunnen opschonen. En de kop was nog mooi vlak.
 

Bijlagen

  • 35225444_1985838671457257_9199886464190513152_o.jpg
    35225444_1985838671457257_9199886464190513152_o.jpg
    434,7 KB · Weergaven: 46

frankbl51

Senior Member
We zijn nu wéken verder en het gaat nog steeds goed.
Wel een keer koelvloeistof bijgevuld, maar dat heeft weinig zin. Het daalt toch weer wat, maar blijft dan constant. Wel boven het minimum.
Ze zit nu zelfs in Duitsland met het ding. Probleemloos. Geen sludge meer, geen olieverbruik en de klepjes doen het blijkbaar ook nog :jaja:
 

verhulstr

Forumguru
Leuk/fijn om te horen Frank! Dat je koelvloeistof moet bij vullen de eerste paar keren nadat je de koppakking vernieuwd hebt...verbaast me niks. Dat zijn luchtbellen van plaatsen waar je vloeistof niet makkelijk kan komen in het motorblok....dat komt in de loop van de tijd wel goed.
Als je verder geen geluid meer hoort van de kleppen....lekker laten doen zo......:jaja: :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan