@kapot thermostaathuis. Ik vermoed dat dit ook sludgevorming heeft veroorzaakt.
Motor bleef te lang koud. Vooral op korte ritjes. Toen ik mijn F1 kocht- het was winter- duurde het ook minstens 25 km voordat er enigszins warmte in de kachel kwam. Na vervanging is het al lekker warm na 5 km.
Dat vind ik wel plausibel klinken! En ik hoop ook dat de koppakking het waterverlies veroorzaakte. Als het dat niet was, zou ik het niet weten, want er was nergens lekkage te ontdekken. Die cylinderbuspakkingen kunnen toch niet zomaar gaan lekken als die bussen mooi blijven zitten?
Verder, toen we de Fabia zagen staan en ik even onder de motorkap mocht kijken, was ík al verkocht.
Hier kan je nog "om het motorblok heen lopen". Oude Feliciatijden braken aan

Dat ik gelijk aan de bak moest, had ik dan weer niet verwacht...
Hoewel ik veel, zeg maar alles, aan mijn motoren (Triumph en MZ) zelf doe, ben ik met auto's niet zo doortastend.
Hierbij nog een foto van de kop, toen deze er net af was. Die pakkingsporen heb ik vrij gemakkelijk kunnen opschonen. En de kop was nog mooi vlak.