Sludge

Cordoba

Forumguru
Gezien de problemen met waarschijnlijk de koppakking, kan het ook zo zijn dat dit met elkaar samenhangt (oliedruk kan fluctueren met de cilinderdruk op het punt waar de koppakking waarschijnlijk lekt).
 

Hakar

Donateur
Ik ken de MPI blokken niet genoeg om te weten of het hierbij ook opgaat.

Maar, als je de dop van het KVS reservoir afhaalt, borrelt het dan ook in het reservooir?
Doe dit niet met een warme motor, vanwege de overdruk in de vloeistof die zich, zo gauw de dop er af gaat, een weg naar buiten zoekt.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Als er na 300 km zoveel water weg is lijkt het inderdaad op een koppakking. Ook nog even kijken naar de waterpomp of die niet lekt. Als de motor loopt, knijp eens in de koelvloeistof slangen en voel eens of die harder zijn dan normaal. Zo ja, koppakking. Als de dop van het reservoir af is zul je het zien borrelen. Voorzichtig (heet !!!) met afdraaien van die dop. Dikke lap als voorzorgsmaatregel tegen spuitende hete koelvloeistof. Borrelt het: koppakking. Simpel. Heb ik ook gehad bij 265k. Laen repareren. Kostte €400 maar omdat ik geen lange ritten meer maakte en er vlug bij was hoefde de kop niet gevlakt te worden. Loopt beter dan ooit.
 
Zelf vervangen stelt ook niet zoveel voor omdat een AQW een onderliggende nokkenas heeft,alleen even opletten dat als je de kop los hebt je hem er voorzichtig af schuift i.v.m de cilinderbussen.
 

frankbl51

Senior Member
Hier vast het puntensaldo van the Dutch Jury: 10 points!
Want, inderdaad, de oliedruksensor vervangen en weg lampje :jaja:.
Oude sensor zat ook bij de stekkeraansluiting vol olie.
Zie plaatje. Ook even een filmpje van het koelvloeistofreservoir “in werking”. Geen bubbels, maar wel doorstroming. Volgens mij hoort dat zo. Toch?
Verder koppakkingset gekocht. Dat gaat het toch wel zijn, denk ik. Dus, wordt vervolgd.
Oh, filmpje lukt niet. Te groot.
 

Bijlagen

  • 4B2857C7-C72D-486B-9A50-97294B5169A6.jpeg
    4B2857C7-C72D-486B-9A50-97294B5169A6.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 68
  • EE6D7250-16AF-40DA-B23A-97E2C068CB69.jpeg
    EE6D7250-16AF-40DA-B23A-97E2C068CB69.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 59
Zitten er ook nieuwe kopbouten bij?
Deze moet je namelijk ook vervangen,verder heb je een inlaat en uitlaat pakking nodig,maar als je een complete set hebt gekocht zitten deze pakkingen er wel bij.
Wringijzer en momentsleutel zijn ook wel handig.
 

Hakar

Donateur
Stroming in je vloeistof is geen probleem.
Borrelen is hetzelfde als wanneer je water kookt.
Bij een lek systeem komt het doordat er gassen vanuit de verbrandingsruimte door de pakking geperst worden en in je koelsysteem terechtkomen.
Hierdoor pulst de vloeistof, en zoeken de gassen een uitlaatklep.
En die uitlaatklep zit dan in je reservoir van de vloeistof.
Daar zie je het dan borrelen.
 

frankbl51

Senior Member
Zitten er ook nieuwe kopbouten bij?
Deze moet je namelijk ook vervangen,verder heb je een inlaat en uitlaat pakking nodig,maar als je een complete set hebt gekocht zitten deze pakkingen er wel bij.
Wringijzer en momentsleutel zijn ook wel handig.
Kopbouten zitten erbij. Moest zelf in de winkel de pakkingset samenstellen. Nog geen inlaatpakking erbij. Eens zien of dat nodig is. Gereedschap voldoende. Ben nog wel op zoek naar info over het stellen van klepspeling i.c.m. die hydraulische klepstoters. Kan het hier niet vinden, zal wel aan mij liggen...
 

verhulstr

Forumguru
Ik weet die specs wel kwa stellen van je kleppen/hydro stoters.
Gebruik deze manier van stellen...kleppen van cilinder 1 tuimelen (uitlaat klep sluit, inlaat klep opent) kan je cilinder 4 de inlaat en uitlaat klep stellen. Cilinder 4 tuimelt, cilinder 1 stellen.....cilinder 3 tuimelt , cilinder 2 stellen, en als laatste...cilinder 2 tuimelt, cilinder 3 stellen.

Wat je moet doen ivm de hydrostoters is eigenlijk heel simpel, je moet je stelbout eigenlijk zo ver mogelijk naar beneden kunnen draaien....doe dit in stapjes zodat de olie de gelegenheid krijgt om uit de stoters te vloeien.
Als de stoters op den duur leeg zijn voel je dat in je stel schroef je kan dan niet verder meer aan draaien....Uhm kan wel, maar dan zie je de klep waar je aan bezig bent openen terwijl de nok naar beneden staat..dat moet dus niet.....of je hebt een stoter die blokkeert en geen olie terug laat. Als ie blokkeert voel je dat ook snel genoeg.

Als je voelt dat je op het eind bent van het stellen, geeft de specificaties aan om 0,25 mm ruimte te houden tussen de lege hydro stoter en je stelbout met een niet ingedrukte klep...zowel in als uitlaat.
Ik moest bij mij snel zijn met een voeler maatje tussen de klep en stelbout te krijgen...de hydro stoters zuigen zichzelf weer vol...schijnbaar zit er een veertje in de hydrostoter......maar erg kritisch komt die 0,25 niet...waarom niet? Omdat de olie bij draaiende motor de resterende speling toch opvangt.
Wat je eigenlijk doet is het stelbereik van je hydro stoter veranderen...zeg maar op 0 zetten....een beetje ruimte terug geven voor de olie...die 0,25mm dus ...en je zet je stelbout weer vast met de borg moer. Klaar is klep 1....op naar de volgende 7 kleppen.
Doe dit met de rest van alle kleppen en je zal merken dat de hydrostoters hun werk weer doen...geen getik van kleppen meer als je het goed hebt gedaan ;)

https://www.briskoda.net/forums/topic/380905-guide-for-adjusting-the-valve-clearance/
Dit is van een felicia 1.3mpi, maar dit is praktisch het zelfde motortje maar dan zonder hydro klepstoters.
Maar hier kan je wel de volgorde van het stellen van de kleppen overnemen...de door hun gebruikte spelings waarde is bij de AQW bijna niet van toepassing ivm hydro stoters.....ik heb wel de 0,25mm regel in mijn achterhoofd gehouden om de hydro stoter de ruimte te bieden om zich te kunnen vullen met olie.
Als je de hydro stoter volledig terug zou draaien en alles zo terug monteerd heb je kans dat je motor niet eens aanslaat en mogelijk de kleppen laat kennis maken met de zuiger.

Maar zo kan het ook...ik vond dit net op het www... de reactie van RoboDrummer....bron Briskoda.net...

7AA5C2AA-1092-47CF-88EF-0B1115936F4B.png

Dus 2 slagen terug draaien, niet 2 volledige omwentelingen....
 
Laatst bewerkt:

frankbl51

Senior Member
Dank je wel. Ik ga jouw instructies volgen. Vaak lijkt het al lezend moeilijker dan het in de praktijk is.
 

frankbl51

Senior Member
Na toch een hoop werk, ligt de kop eraf. Hoe sommigen dit flikken zonder het inlaat- en uitlaatspruitstuk loshalen is mij een raadsel.
En inderdaad, lekkage rondom de stoterstangen. Ik vond die 4 moeren aan die kant ook niet erg vast zitten.. Dus blijkbaar geen directe interactie tussen cylinders en koelsysteem.
Vandaar ook geen bubbels in dat reservoir.
Morgen even langs de "koppenspecialist" om de vlakte te checken, volgens mij OK, maar even de specialist er naar laten kijken.
De cilinderbussen zitten nog goed, maar ja, een gewaarschuwd mens...
 

Bijlagen

  • IMG_3444.JPG
    IMG_3444.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 52

frankbl51

Senior Member
En toen bleek de thermostaat ook overleden. De "houders" zijn er uit gebroken. Kwaliteitsspul, zo van kunststof :mad:
 

Bijlagen

  • IMG_3447.jpg
    IMG_3447.jpg
    367,8 KB · Weergaven: 31

frankbl51

Senior Member
Probeer nu klepspeling te checken, maar raak wat verward door dit:

"Gebruik deze manier van stellen...kleppen van cilinder 1 tuimelen (uitlaat klep sluit, inlaat klep opent) kan je cilinder 4 de inlaat en uitlaat klep stellen. Cilinder 4 tuimelt, cilinder 1 stellen.....cilinder 3 tuimelt , cilinder 2 stellen, en als laatste...cilinder 2 tuimelt, cilinder 3 stellen."

Is het niet beter te begrijpen als je per cylinder het BDP opzoekt? Dan zijn die 2 kleppen gesloten en kan je de speling controleren.
En in dat geval (bij mij): je kan de tuimelaar bewegen maar er past geen voedermaatje tussen, dus klepspeling = 0.
Is dat OK?
 

verhulstr

Forumguru
Vanwege dat je hydro stoters hebt....vult de stoter gelijk die speling weer op.....maar wat is er zo moeilijk aan om een tuimel moment op te zoeken bij iedere cilinder?
Heel simpel.....1 op tuimelen zetten.....dus dat de uitlaat klep sluit en de inlaat klep opent.....dan kan je cilinder 4 stellen....de kleppen staan dan vrij van een oplopende nok van de nokkenas...dus maximale klepspeling tot je beschikking. Dat doe je met de rest van de cilinders het zelfde...cilinder 1 tuimelt, 4stellen........4tuimelt...1stellen...ga zo maar door....

Maar zoals ik al verteld had...je krijgt maar heel eventjes de gelegenheid om je voelermaatje tussen je tuimelaar te krijgen en de klep...je moet snel zijn daar mee zijn.
Wat je nog eens kan doen...pak een klep die je kan stellen....draai daar je borgmoertje van los en je stelschroef zo ver mogelijk uit draaien net zo lang tot je de tuimelaar los komt van de klep.

Als je zover bent...steek dan een voelermaatje van 0,25mm tussen de klep en de tuimelaar.....en ga je beginnen met in schroeven van je stelboutje...zorg dat je borg moertje goed weg gedraaid is...dus richting het sleufje waar je schroevendraaier in valt.
Bij het in draaien van die schroef...wel je voelermaatje er tussen houden bij het indraaien van de schroef!....ga je een beetje een sponsig gevoel krijgen in je schroevendraaier......wacht heel eventjes ( paar seconden) en draai weer verder tot ie sponsig voelt..weer eventjes wachten en weer verder......dat hoort zo...dat is de olie die je uit je stoter drukt...en das de bedoeling ook.

Je blijft net zo lang door schroeven totdat je niet meer verder kan....ga je toch verder dan zal je zien dat je je klep die je aan het stellen bent gaat indrukken (openen) ..dan ben je iets te ver.
Ga u nu op zoek naar dat moment van niet meer verder kunnen draaien en dat de klep ingedrukt wordt.....als je dat moment gevonden hebt zit je goed, dan kan je schroef vast borgen met je borg moer.
Trek nu je voelermaatje van 0,25mm tussen je klep en tuimelaar uit en klaar ben je ......en dat is dan 1klep gedaan.

Wat ik gedaan heb....om er zeker van te zijn dat de hydro stoter ruimte heeft om te vullen...is dat moment van dat je zo ver bent dan je klep in gedrukt wordt...dan met je schroevendraaier een 1/4 slag terug geeft.
In feite geef je dus meer ruimte dan 0,25mm.....die extra ruimte er op is niet erg...deze wordt toch opgevuld door olie met draaiende motor.

Let wel.....zet je de hydro stoter te krap...heb je kans dat je motor bij het aanslaan zijn kleppen niet meer sluit en zelfs je kleppen te ver door drukt waardoor de kleppen je zuigers kunnen raken!
Olie wil en gaat toch je stoters in aangezien de olie pomp gewoon doorduwt....vandaar dat ik ze liever iets meer ruimte geef dan 0,25mm...zo weet je ook zeker dat de olie zijn werk kan doen en de hydro stoters zodanig opvult tot waar nodig.

Ik hoop dat je het zo beter begrijpt en makkelijker kan lezen.....het is dat je ver weg woont...anders had ik het een keer voor gedaan voor je :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

frankbl51

Senior Member
Jouw advies is nu duidelijk. Ik ben nu in de garage en probeer het uit. Maar...dat van die stelschroef waarmee je de hydroplunjer indrukt? No way. Het enige wat ik indruk is de klep. Ik begrijp er niets van. Geldt voor alle kleppen. Rara?
 

verhulstr

Forumguru
Wat gebeurt er als je van dat moment dat je klep in gedrukt word terug draait en dan iets verder terug draait? Kan je dan een voelermaatje er tussen krijgen?

Ik vind nog wat op het net....

D440C834-9917-4ECA-B957-97EC28FCA8F6.png


Lees deze regel;

Apply a load to the hydraulic by pressing slightly several times on the adjusting screw with a wooden or plastic wedge....

Oftewel ....probeer eens een paar keer met een stukje hout of kunstof op een te stellen klep te drukken.....dus kort achter elkaar een kracht inpuls op de hydrostoter uit oefenen. Als je ruimte krijgt tussen tuimelaar en klep..daar je voeler maatje tussen doen.
Als ie verder blijft zakken na 1 kracht inpuls wordt hier aangegeven om de hydro stoter te vervangen.....blijft ie staan na 1 kracht inpuls dan is ie goed en kan je verder gaan met stellen.

Zoals ik net met Frank al over de telefoon gesproken had zijn er hydro stoters die alleen maar olie tot zich nemen om te vullen totdat de speling bij de klep weg is......de meeste zijn zo.. kan je je ze toch leeg drukken dan wordt er vaak gezegd “dan zijn ze kapot en moet je ze vervangen”
Nu weet ik niet precies zeker of die voor alle hydro stoters geld.....ik bedoel...er zijn zo veel merken aan motoren....geld dan automatisch dan deze regel voor een hydro stoter bij alle merken van motoren die voorzien van hydro stoters?

Als dit dan in mijn geval zijn geweest met mijn Fabia combi...zou ik 8 kapotte hydro stoters hebben gehad....waar ik niks aan gemerkt heb. Mijn auto starte altijd...iedere dag weer.....
Affijn ....
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan