Kabelboom bestuurders portier

arievh

Actief lid
Ik ben bezig om mijn auto weer optimaal te maken. Koelvloeistof probleem is opgelost (zie andere topic).
Heb naar een andere auto gekeken maar de meeste gebruiken toch best veel benzine(meer dan mijn Skoda Octavia Combi, die toch best "zuinig" is) en de inruilwaarde van mijn huidige waarde is nihil. En dit voor een L&K 150 PK turbo editie.

Nu wil ik de bedrading aanpakken. Echter kan ik nergens een nieuwe kabelboom vinden.
Problemen zijn o.a. lekstroom (niet altijd maar (heel) soms), niet op slot gaan van de deuren (alleen via de knop op , maar 1 deur links achter blijft dan open), AB werkt al jaren niet meer.
Vandaag heb ik de carkit verwijderd, een hele lading kabels, even werkte alles naar behoren. Maar, zoals altijd, wanneer ik de hele zooi weer in elkaar heb dan werkt het niet meer. Er zit dus een breuk of meerdere breuken. Ook denk ik aan om de zooi af te knippen ergens en dan een deel van de draden te vernieuwen, een deel van de draden vervangen voor nieuwe, maar de originele stekkers bewaren en deze gebruiken. Dus via solderen o.i.d. niet heel erg optimaal, maar je moet toch wat.
Om nu bij de sloop zoiets te halen lijkt mij geen goed plan, aangezien dit een bekend probleem is bij deze auto is het maar de vraag of een tweedehands kabel wel goed is. Jammer dat ik nergens de stekkers kan vinden (kopen).

Heeft iemand verdere info? Ik had vandaag het dashboard los om dus de carkit te verwijderen, zag echter niet hoe de kabels vanuit de deur de auto in komen, dit zit waarschijnlijk ergens achter. Toch toen ik de zekeringkast los had hangen (wel verbonden) werkte alles dus. Nogmaals zoals ik eerder zei duidt dit op een kabelbreuk.
Kan iemand mij vertellen hoe de kabels lopen? Eventueel een foto o.i.d.?

Alvast bedankt!
 

arievh

Actief lid
Ik kan het topic niet aanpassen. Maar goed. Ik heb alles gecontroleerd en het blijkt iets anders te zijn. Het ligt aan de besturing van de automatische deurvergrendeling. Wanneer ik de stekker daar uit haal en dan de draden even verbind (7+6 = open , 7+4 = dicht) dan werkt het perfect. Stekker weer er op en met de sleutel proberen werkt het niet. Ik ga dat ding er dus afhalen en uit elkaar halen om te kijken of ik het kan repareren en anders een nieuwe er op.
 

arievh

Actief lid
Nog ff een update mocht iemand hier naar kijken.

Inmiddels heb ik het slot er uit gehad. De module helemaal uit elkaar gehaald door gemeten etc.
1 microswitch werkte niet goed, deze uit elkaar gehaald (mini spul :tongue:) schoongemaakt..In elkaar gezet. Alle switches doorgemeten werkte allemaal. Nog deed de zooi het niet.. Daarna ben ik de printplaat baantjes nagelopen en er bleek 1 baantje brak te zijn (wakkel). Hier ff een brug over gesoldeerd en zo ff alleen de printplaat getest op de deur en alles doet het perfect. Daarna de hele zooi weer in elkaar gezet. Bleek dat het kabeltje voor de deurhendel vast te zitten. Kon ik hem er weer af halen. Gelukkig hoef ik alles 1 keer te doen en daarna ben ik er een "pro" in :tongue: Dus paar tellen werk alles er uit.. Kabeltje ff los gemaakt en weer in elkaar.. Hoppa en het werkt perfect. Tot nu toe 0,0 kosten.
Morgen het deurpaneel er weer op zetten, want het was al donker en geen zin meer.
Volgende dingen die ik ga doen is de gasveren voor de achterklep vernieuwen, deze werken niet meer. Tevens moet ik de bedrading van de ruitenwisser achter gaan controleren want deze werkt niet meer. Moet wel zeggen dat deze na vandalisme niets meer deed (ruitenwisser er af gebroken en mn spiegels er af getrapt). Ben alleen een beetje bang om dat ding uit het raam te schroeven, de moer zit muurvast en die zit tegen het raam. Ik durf hier niet teveel kracht op te zetten want dan kan het raam wel een sneuvelen..
Ah fijn, nog genoeg te doen.
Hierna komt een radio-update, ik wil een DIN2 radio installeren met navigatie etc. Tevens heb ik een OB2 module besteld, deze alvast voor de nieuwe radio, zodat ik op de radio allerlei details kan lezen, eventuele foutcodes kan lezen én verwijderen. Een extra boordcomputer dus, ook al heeft de auto een boordcomputer..Tevens heb ik een klapsleutel besteld, want dat vind ik leuker :tongue: en bij mijn oude sleutels werkt de AB niet meer. Zit er ook over na te denken om een (sleutel)transponder programmer aan te schaffen zodat ik zelf transponderchips kan programmeren en zo wellicht een extra zakcentje kan verdienen als ik dit voor anderen ga doen.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Tevens moet ik de bedrading van de ruitenwisser achter gaan controleren want deze werkt niet meerBen alleen een beetje bang om dat ding uit het raam te schroeven, de moer zit muurvast en die zit tegen het raam. Ik durf hier niet teveel kracht op te zetten want dan kan het raam wel een sneuvelen..

Zit tussen het raam en de ruitenwisser een ring of bus, daar draait de aandrijfas van de ruitenwisser doorheen.
Vooraf een poos een roest oplosser tussen de moer en de as laten inwerken, en daarna voorzichtig beginnen.
 

arievh

Actief lid
Zit tussen het raam en de ruitenwisser een ring of bus, daar draait de aandrijfas van de ruitenwisser doorheen.
Vooraf een poos een roest oplosser tussen de moer en de as laten inwerken, en daarna voorzichtig beginnen.

Bedankt. Ik heb hem al een paar keer ingespoten en enkele keren voorzichtig geprobeerd. Ik moet veel kracht zetten en er gebeurt niks. Misschien nog maar vaker inspuiten. Ik durf niet volle kracht te zetten. Ik breek vaak dingen :tongue: zelfs een keer een Gedore ringsleutel verbogen en die scheurde, wilde een moer los draaien achter het wiel, daarmee kwam de auto een stukje van de grond(andere auto, een Ford) en ik dacht hé hij komt los, maar toen was het de sleutel die scheurde. Wel levenslange garantie dus een nieuwe sleutel gekregen maar toch. Als ik zoveel kracht op die moer ga zetten bij het raam dan gaat het raam er pertinent aan.

Ik spuit hem morgen nog wel eens in met WD40 :D Thanks!
 

EdK

Forumguru
Ik heb hem al een paar keer ingespoten en enkele keren voorzichtig geprobeerd. Ik moet veel kracht zetten en er gebeurt niks. Misschien nog maar vaker inspuiten. Ik durf niet volle kracht te zetten.
Soms als bovenstaand niet lukt dan wil het met heet stoken met een gasbrandertje wel lukken.
Alleen in dit geval zou ik het niet aandurven vanwege het glas waar je het over hebt.

Maar in verhaal met ringsleutel die scheurde had het bv wel een oplossing geweest.
Pas het zelf vaak toe bij slagboom vork vervangen, de leverancier gebruikt RVS bouten op pisbakstaal schaaldelen en dat rot ook op elkaar in.
En dan is de bout niet meer los te krijgen met de verlengde inbussleutels en is het uitboren van de verzonken kop.
Als ik dan de schaaldelen met draadeind uiteindelijk heb en dit verwarm dan kun je de draadeinden er uiteindelijk met de hand uitdraaien ( niet doen want je verbrand je vingers dan , maar bij wijze van spreken )
En onlangs een windmolen uit elkaar moeten halen en RVS op Aluminium en ook geheel op elkaar ingerot.
Ook hier weer warm gestookt en de inbussleutel er opgezet en ook nu kwamen ze weer los.
En ervoor ook al steeds met WD40 ingespoten zonder resultaat.
 

arievh

Actief lid
Met interesse je vorderingen gelezen.... Heb op mijn O1 ook een soortgelijk probleem (best deur doet niet mee met van en op slot gaan)

Wat betreft de ruitenwisser.
Rustig te werk gaan mbv een poelie trekker... Gebruik een 10 cent munt stukje om het asje te beschermen. Lees hier mijn verslag van hoe ik zag dat een professional dit deed: https://www.skodaforum.nl/forum/i/a...angen-met-swf-aerotwin-arm.24069/#post-446320
Bedankt voor je verslag, ik zal eens even gaan kijken. Ik heb hem nu net weer ingespoten en ga nog een poging wagen, als dat niet werkt dan ga ik bezig met jouw verslag :D

Wat betreft de deur die niet mee doet; Het hele deurslot er uithalen. Het raam zit wel in de weg, ik heb 2 armen van de raamgoot zeg maar los gehaald en dan kon ik er bij. Ik had overigens niet de juiste tools om het deurslot los te halen (is geen torx maar een XZN (multi-torx). Heb hier gewoon een platte schroevendraaier ingeramd, die dingen zitten behoorlijk vast dan je bent wel even bezig mocht je geen multi torx hebben. De deurslot kan van alles mis zijn, ik weet niet precies wat er wel of niet bij jou werkt. Als het de elektronica is dan moet je hem helemaal uit elkaar halen (niet zo moeilijk). Het kan ook een veertje zijn die niet goed zit..
 

arievh

Actief lid
Soms als bovenstaand niet lukt dan wil het met heet stoken met een gasbrandertje wel lukken.
Alleen in dit geval zou ik het niet aandurven vanwege het glas waar je het over hebt.

Maar in verhaal met ringsleutel die scheurde had het bv wel een oplossing geweest.
Pas het zelf vaak toe bij slagboom vork vervangen, de leverancier gebruikt RVS bouten op pisbakstaal schaaldelen en dat rot ook op elkaar in.
En dan is de bout niet meer los te krijgen met de verlengde inbussleutels en is het uitboren van de verzonken kop.
Als ik dan de schaaldelen met draadeind uiteindelijk heb en dit verwarm dan kun je de draadeinden er uiteindelijk met de hand uitdraaien ( niet doen want je verbrand je vingers dan , maar bij wijze van spreken )
En onlangs een windmolen uit elkaar moeten halen en RVS op Aluminium en ook geheel op elkaar ingerot.
Ook hier weer warm gestookt en de inbussleutel er opgezet en ook nu kwamen ze weer los.
En ervoor ook al steeds met WD40 ingespoten zonder resultaat.

Klopt verwarmen met een brander doe ik ook wel, maar niet bij het raam. Toentertijd had ik er ook een brander opgezet maar het probleem was dat de moer tegendraads was, hahahaha :tongue: Dan blijf je dus draaien. Uiteindelijk wel los gekregen (slim, ik was nog jong toen :tongue: ).
 

arievh

Actief lid
Update: Ik heb de moer van het raam los gekregen.Ik heb een heel klein rateltje gebruikt zodat ik niet super veel kracht kan zetten, dit heeft gewerkt. Toen ik hem los had heb er onder ff schoongemaakt en nogmaals ingespoten en er weer op gezet. Aangezien ik daar nog geen nieuwe onderdelen voor heb. Ik wilde eerst weten of ik hem er af kreeg en daarna pas nieuwe onderdelen bestellen. De achter ruitenwisser is voor mij niet heel belangrijk, maar toch mis ik hem soms.
 

arievh

Actief lid
De moer los is 1, de wisser arm van de spie los is vers 2....:geek:
Er zit niks meer op. Door vandalisme is alles er af. Ik heb alleen een ding met een moer er op. De ruitenwissel is overigens niet mijn grootste priortijd, ik ga daar later wel mee bezig. Want er is meer aan de hand, hij doet niks, dus de verbinding is brak. Dat is ook weer een hoop uitzoekerij en prutswerk waar ik momenteel even geen zin in heb :D (of toch wel?? :tongue: )
 

EdK

Forumguru
gevalletje van we zien wel als we wat tegen komen.
Anders neem je een trekhaak en zet je schoonmoeder daar op met een wissertje in der hand...:deuk::dankje::pieker::nono::banghead:
 
Bovenaan Onderaan