Octavia III RS

philippe bakker

Forumguru
Volgens mij rijden de meeste auto's sinds de 6-bak periode harder in de een na hoogste versnelling.
De hoogste versnelling wordt vaak als 'overdrive' ingezet.
Dus lagere toeren bij 120-130 km/h.
Geen idee of dat met de DSG6 in de RS ook zo is, maar de DSG7 in onze S2C liep ook harder in de 6 dan de 7.
De mijne schakelt van 4 naar 5 op 205 km/u. Van 5 naar 6 weet ik niet. Ik zal die keren meer rechtuit hebben gekeken
 

Spector

Forumguru
hmm, dus zo'n dsg kuurtje is wel echt aan te raden met een merkbaar verschil? Dan ga ik hier toch eens wat serieuzer naar kijken. De 7 is echt een overdrive, zodra je het gas maar een beetje beroert schakelt de bak gelijk terug naar 6 of zelfs 5 afhankelijk van de snelheid.
 

Kurtje

Forumguru
klopt maar de die hebben ook meer vermogen dan mijn oude fr van 245 pk en dan heb je ook nog de 310 uitvoering, die heeft inderdaad ook problemen.

Officieel 280pk maar op de testbank 306pk standaard en zeker genoeg grip in nat en droog ( met een goede band natuurlijk)

Toen hij stage 2 was, was het natuurlijk een ander geval (401pk en 555nm) deed zelfs tegen 140 de wielen doorslippen...
Ik werd er uiteindelijk helemaal gek van, al die power op de voorwielen dat ik overwogen heb om een 4wd te bestellen. Echter na wat 100den km's standaard te rijden met +-300pk merk ik gewoon dat hij zo veel leuker te rijden is. Altijd voldoende grip! Ga dus waarschijnlijk deze nog wat jaartjes houden, moet alleen mijn Milltek catback nog terugplaatsen voor wat sound te krijgen.
 

Kurtje

Forumguru
DSG6 vs DSG7 vindt ik bij de rs wel een groot verschil !
Bram, op YouTube kan je een filmpje zien waar ze de nieuwe Cupra ST 4wd testen (met 6DSG) en vergelijken met de Audi S3 (met 7DSG) waarbij ze aangeven dat de 7DSG inderdaad smoother rijden is, maar nog sneller opschakelt...
Waardoor bij het inhalen hij soms 2 versnellingen terug moet. Ook in performance was de 4wd Cupra met 6DSG sneller als de 7DSG S3...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat dacht ik ook, maar bij mij gaat hij in de S stand niet in de 7. Ook niet als ik hem dan wil "flipperen", dcc in Dynamic, gaat de bak dus in S en heb je maar 6 versnellingen. Overigens loopt hij in de 6 al wel 300km/h maar dat terzijde ;)
Ja dat had ik destijds in mijn Yeti ook. Maar in de beide Fabia's daarna gaat hij gewoon naar 7
 

leon-cupra

Forumguru
Hoezo hoog in de toeren? Bij normaal accelereren schakelt de dsg in S bij 3.000 toeren. Het laatste stapje van 6 naar 7 zet ik soms manueel en anders gaat ie bij 140 naar de 7. Mocht je iets meer gas geven dan schakelt ie 4.500ts en ga je voor vol dan trekt hij door. Ik ben vanuit Oostenrijk (950km) naar huis gereden en heb (op de file na) alles in de S stand gereden en vond er niets vervelend aan.
vandaag getest in S. Van 1 naar 2 schakelt hij op 3000toeren, al de andere versnellingen schakelt hij op 4000 toeren en blijft hij hangen op 3000toeren. Dat laatste maakt het vervelend.
Getest met een heel rustige rijstijl.
 

Tuner111

Forumguru
Bram, op YouTube kan je een filmpje zien waar ze de nieuwe Cupra ST 4wd testen (met 6DSG) en vergelijken met de Audi S3 (met 7DSG) waarbij ze aangeven dat de 7DSG inderdaad smoother rijden is, maar nog sneller opschakelt...
Waardoor bij het inhalen hij soms 2 versnellingen terug moet. Ook in performance was de 4wd Cupra met 6DSG sneller als de 7DSG S3...

het leek anders wel :D
 

Olivier

Senior Member
Vanmiddag met den rs naar de keuring voor verlaging gegaan.. En bij thuiskomst de schroefset wat gezakt. Naar mijn mening beter of origineel! :D
 

Bijlagen

  • Screenshot_20180309-205412.png
    Screenshot_20180309-205412.png
    1,4 MB · Weergaven: 130
  • Screenshot_20180309-205359.png
    Screenshot_20180309-205359.png
    1,4 MB · Weergaven: 112

peterhuppertz

Forumguru
Hehhehheh... hoe een merk kan veranderen. Dat heeft Škoda goed gedaan.

Het zijn draadjes als deze die me doen realiseren hoe anders dit forum is dan het forum over de auto die ik tot voor kort had. Als je daar het woord "verlaging" of "spoorverbreders" noemde, werd je ingesmeerd met pek en veren. :deuk:

Op het gevaar af dat ik nu hier de halve gemeenschap over me heen krijg: ja, ik ben nog van de tijd dat de Octavia er net was, en dat de auto model stond voor "een no-nonsense-auto zonder opsmuk, maar wel met fatsoenlijke techniek en bakken ruimte, tegen een heel schappelijke prijs". Mensen met een ego meldden zich beter om de hoek, bij de Audi-dealer. ;)
Dat was de eerste Octavia (de 1.6MPI GLX van mijn echtgenote, en een half jaartje later mijn 1.9TDI combi. De accessoirebranche keek er niet eens naar om. En zo hoorde het ook... de Škoda-rijder was gepast-nederig, maar lachte intussen wel in z'n vuistje als de buurman de Audi weer eens wegbracht voor een beurt. :maakmegek:

Ik had in die tijd wat collega's die in een Golf reden, en eentje die een Audi A4 had. Toen die eens bij mij in de Octaaf TDI zaten, sprongen de veters van verbazing uit hun schoenen. De berijder van de A4 zat achterin, en beklaagde zich over de overdaad aan beenruimte.

Ik herinner me nog een review in een Engels blad, dat eens een dagje ging sturen met een heel rappe combi. Die gebruikten de metafoor van de labrador, die niet bijkwam van verbazing toen hij ineens bij het accelereren stijf tegen de achterklep aan gedrukt werd. Je zag die labrador kijken "... this is a Škoda?"
 
Bovenaan Onderaan