Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Ik haal met mijn 1.4TSI, benzine dus, een gemiddelde van 1 op 14,5.
Dan vind ik voor een diesel het verbruik ook wat hoog. Had eerder de 1 op 20 verwacht.
De fabrieksopgave voor mijn TSI is 1 op 20 dus dan doe ik het best aardig gok ik zo met mijn 1 op 14,5

Ik rijd wel altijd op euro98. Mijn O3 is ook DSG.
 

jp_f1

Senior Member
Heb een 1.0TSI handgeschakeld en haal ongeveer 1 op 18. Tank regelmatig met nog 30km resterend en er gaat dan tegen de 47 liter.
 

Skotavia3

Senior Member
Van de week voor de 3e keer getankt, ik heb de O3 sinds eind december 2017.
Laatste keer na 850 km 38 liter, dat is iets van ruim 1 op 22, veel lager ben ik nog niet geweest.
Ik rij wel relatief veel snelweg en ben geen pedaalridder.
Staat nu 106.000 km op de teller.
de boordcomputer staat altijd op (gegevens vanaf start) en dan kijk ik na iedere rit het verbruik, staat nooit boven de 4,7/100, start/stop gebruik ik nooit.
Ik ben bijzonder tevreden.
Mijn vorige diesel, een Dacia DCI met 107 pk's was een stuk dorstiger, nog nooit de 1 op 20 mee gehaald.

Octavia 3, 1.6 TDi, 105 paarden, 5-bak, 2015, 1/22
 

Spoetnik

Forumguru
Als ik naar resterend 0 km rij, gaat er max 45 liter in. Zie in mijn handtekening het verbruik (ff op klikken). Vanaf dag 1 bijgehouden. De winterbanden hebben wel een behoorlijk negatief effect heb ik het idee. Ben geen hardrijder maar per saldo haal ik bij lange na niet het verbruik uit het boekje. De 2015 wagens zijn trouwens wel zuiniger, zal wel met de software te maken hebben. :pieker:
 

Skotavia3

Senior Member
Als ik naar resterend 0 km rij, gaat er max 45 liter in. Zie in mijn handtekening het verbruik (ff op klikken). Vanaf dag 1 bijgehouden. De winterbanden hebben wel een behoorlijk negatief effect heb ik het idee. Ben geen hardrijder maar per saldo haal ik bij lange na niet het verbruik uit het boekje. De 2015 wagens zijn trouwens wel zuiniger, zal wel met de software te maken hebben. :pieker:

Jouw verbruik ligt wel een stuk hoger dan bij mijn O3, kan niet aan de kleur liggen, die is hetzelfde.
ik heb inderdaad een 2015, misschien is dat het.
ik heb wel winterbandjes, maar die liggen nog in de garage.
Normaal gesproken gebruik ik geen winterbanden, voor die 3 dagen sneeuw per jaar, dan rij ik wel wat voorzichtiger.
ik kreeg de wintersloffen gratis, dus in oktober gooi ik ze er wel om, maar alleen om ze niet ongebruikt te laten liggen.
 

Joh@n

Forumguru
De winterbanden hebben wel een behoorlijk negatief effect heb ik het idee.
En dat is dus niet zo ;)


Tires:
Summer
tire_1.png
5.67 l/100km 77.535 km and 4.398 l
Winter
tire_2.png
5.81 l/100km 43.227 km and 2.510 l

Niet echt een noemenswaardig verschil dus bij jou.
 

Renzo4000

Forumguru
Net getankt, tank was al een kilometer of 50 leeg en er ging ruim 50 liter in, en 51 was waarschijnlijk ook nog wel gelukt. Ik weet niet of ik tegen het randje aan heb gezeten maar er zit een duidelijke marge op de 45l tank van de octavia :tongue:


mNwr1GD.jpg
 

Skotavia3

Senior Member
  1. "Pompbediende"? Die heb ik al decennialang niet meer waargenomen. In welk openluchtmuseum tank jij?:D
  2. Ik hou mijn verbruik per tank én cumulatief bij, dus over alle km en alle liters vanaf aankoop. Die verschillen van een litertje meer of minder erin gepropt worden zodoende vanzelf weggenivelleerd. Ik heb daar een excelletje voor gemaakt waar ook de kosten per km en per jaar alsmede de afwijking van het boordcomputergemiddelde versus het echte gemiddelde (per tank) uitrollen.
In Numansdorp is er nog steeds 1, je hoeft je auto niet eens uit, behalve als je wilt pinnen.
en supervriendelijk ook.
 

jp_f1

Senior Member
Vanochtend getankt, 47.77 liter er in, 937km gereden en nog 45km over volgende boordcomputer.

Mijn gemiddeld verbruik tot nu toe is 1 op 17.8 dus die 45km over klopt redelijk.

[Edit:]
Het gaat om een 1.0 TSI

De rit vanochtend ging over 83km met een gemiddeld verbruik van 1 op 24.
 

Joh@n

Forumguru
@jp_f1 bij jou staat er dan toch iets anders afgesteld hoor.. Die 47,7 liter krijg ik er echt niet in. Wanneer de boordcomputer nog 20km zegt loopt het er bij 44,5 liter echt gewoon uit...
 

jp_f1

Senior Member
@jp_f1 bij jou staat er dan toch iets anders afgesteld hoor.. Die 47,7 liter krijg ik er echt niet in. Wanneer de boordcomputer nog 20km zegt loopt het er bij 44,5 liter echt gewoon uit...

Vanochend nieuw persoonlijk afstandrecord/tank gehaald met de Octavia. Boordcomputer gaf nog 45km te gaan aan met een gemiddelde van 1 op 20 (ongeveer). De rit tot het tanken ging weer in 1 op 23.

 

Mali

Forumguru
72B8A7FB-C6BB-4DCB-8371-2B62752AA00B.jpeg

Dit was met mijn vorige skoda was te vroeg wakker en op mijn gemak naar het werk gereden.
De huidige skoda verbruikt meer , volgens de garage heeft dat te maken met schonere uitstoot die deze heeft.
Er wordt extra diesel gebruikt om de uitstoot schoner te branden oid.
 
Laatst bewerkt:
Ohh 45km is nog niks..
Met de 1.9 diesel touran bij mn vorige werkgever heb ik de teller wel eens op 0km gehad en toen nog een paar km naar de pomp gereden ;)

Ging toen iets van 56 liter in. En het was een 55 liter tank :)
 
Bovenaan Onderaan