Kodiaq trekhaak achteraf

harry

Senior Member
Ben de trotse berijder van een Kodiaq en wil een trekhaak achteraf laten plaatsen. Nu heb ik geen trekhaak voorbereiding genomen en volgens de Skoda Dealer kun je dan niet zomaar een trekhaak installeren want het koelsysteem moet hier op aangepast worden!? Radiateur + leidingwerk zouden vervangen moeten, ze zijn dit al weken voor mij aan het uitzoeken want precies weten ze het ook niet. Kosten geschat 2000-4000 euro.

Nu vind ik het allemaal een heel bizar verhaal want in de brochure en kentekenbewijs staat namelijk dat de 1.4tsi 150pk gewoon 1800kg geremd kan trekken, 750kg ongeremd. Ik overweeg om buiten Skoda om een trekhaak te installeren zoals ik dit altijd heb gedaan op al mijn vorige VAG auto's (3x) met 1.4tsi motor.

Iemand die hier meer over weet?
 

CDK

Forumguru
De berichten die ik hierover gehoord en gelezen heb is dat door een fout van de NL importeur dit probleem inderdaad aan de orde is. Auto’s zonder af fabriek trekhaak en zonder trekhaakvoorbereiding hebben slechts beperkte koelcapaciteit. Als je toch achteraf een trekhaak wilt monteren zonder dat er af fabriek trekhaakvoorbereiding aanwezig is dan zal je het koelsysteem ook moeten laten aanpassen. Doe je dit niet dan loop je met een zware aanhanger of een caravan bij zomers weer tegen een groot probleem aan.
 

harry

Senior Member
Dat is wel een hele grote fout dan! Nederlandse Skoda rijders zijn caravan trekkers bij uitstek..

Mijn probleem; ik heb NU een trekhaak nodig voor zakelijk gebruik, ik kan niet anders dan naar een trekhaakboer gaan want Skoda houd me al weken aan het lijntje...
 

Japanese Power

Donateur
Ik heb mijn Kodiaq zonder de optie trekhaakvoorbereiding besteld maar wel met achteraf in te bouwen wegklapbare trekhaak. Via mijn dealer vernomen dat er in mijn geval (zonder meerkosten) af fabriek toch trekhaakvoorbeiding wordt gemonteerd, o.a. andere koeling en extra kabelboom naar achteren. Jij rijdt als in je Kodiaq en dat zal een lastig dingetje achteraf worden. De hoge kosten voor achteraf montage die je noemt heb ik vaker langs zien komen…
 

harry

Senior Member
Ik heb mijn Kodiaq zonder de optie trekhaakvoorbereiding besteld maar wel met achteraf in te bouwen wegklapbare trekhaak. Via mijn dealer vernomen dat er in mijn geval (zonder meerkosten) af fabriek toch trekhaakvoorbeiding wordt gemonteerd, o.a. andere koeling en extra kabelboom naar achteren. Jij rijdt als in je Kodiaq en dat zal een lastig dingetje achteraf worden. De hoge kosten voor achteraf montage die je noemt heb ik vaker langs zien komen…
Tja, had ik dat maar geweten dan. Toen ik m bestelde in januari kon niemand mij ook maar iets vertellen over de uitvoeringen, knopjes wel/niet op stuurwiel, grootte nav scherm, laat staan de trekhaak!

Als de NL importeur hier echt de fout heeft gemaakt dan vind ik dat zij daar voor mogen compenseren. Een Skoda van pak m beet 40 mile en dan geen trekhaak kunnen installeren, ik vind het te bizar voor woorden.
 

Japanese Power

Donateur
Dat was toen nog niet bekend @harry
Dat kreeg ik ook pas enkele weken geleden te horen toen ik ging informeren na alle rumoer hier op het forum.
Maar er zijn hier al gevallen bekend waarbij PON/de dealer de kosten op zich neemt, dus toch even proberen via de Skoda-dealer.
Het waren echter wel gevallen waarbij de optie van achteraf inbouwen trekhaak was meebesteld.
Succes!
 

harry

Senior Member
De Skoda dealer laat op zich wachten, veel te lang, is nu al weken/maanden gaande en zakelijk heb ik de trekhaak nu nodig. Ik vrees dat ik geen andere keus heb om naar de trekhaakboer te gaan.

Ik kan ook niet geloven dat de motor in de soep loopt, wat als je nou gewoon goed de temperatuur in de gaten houdt? De geremde aanhanger die ik trek weegt ongeveer 1000kg met belading.
 
Laatst bewerkt:

907

Senior Member
Ik ben pas net aangemeld op dit forum en lees als eerste geïnteresseerd dit topic.
Bestelling loopt, levering ergens eind Q1 2018.
Begin maart bij 2 dealers langs geweest en beide aan tafel met een verkoper een Kodiaq samengesteld met trekhaak achteraf. Beide adviseurs waren in Zuid Europa op intro/cursus geweest voor de Kodiaq.
Toen in Zwolle langs geweest (puur toeval, ff binnenlopen was in de buurt) en daar werd duidelijk(!) geadviseerd in ieder geval de voorbereiding af fabriek mee te nemen.
Omdat dan het prijsverschil af fabriek wel erg klein wordt en trailerassist erbij kan op hun advies af fabriek te laten monteren.

Dus minimaal 1 dealer wist wel hoe het zat!

Wel vraag ik me af hoe over 2-3 jaar het zit als je als particulier een gebruikte koopt zonder trekhaak en er een trekhaak laat onderzetten. Op het kenteken staat een zelfde max trek gewicht, met of zonder voorbereiding.
 

harry

Senior Member
Als je de temperaturen van olie en water op 'normale' waarden houdt, kan het geen probleem zijn. Als het onverhoopt toch te warm wordt, terugschakelen en eventueel wat langzamer rijden.
Dat lijkt mij ook, ik heb geen andere keus ook verder, trekhaak wordt volgende week gemonteerd. Ik zal mijn bevindingen plaatsen hier tzt
 

harry

Senior Member
Ik ben pas net aangemeld op dit forum en lees als eerste geïnteresseerd dit topic.
Bestelling loopt, levering ergens eind Q1 2018.
Begin maart bij 2 dealers langs geweest en beide aan tafel met een verkoper een Kodiaq samengesteld met trekhaak achteraf. Beide adviseurs waren in Zuid Europa op intro/cursus geweest voor de Kodiaq.
Toen in Zwolle langs geweest (puur toeval, ff binnenlopen was in de buurt) en daar werd duidelijk(!) geadviseerd in ieder geval de voorbereiding af fabriek mee te nemen.
Omdat dan het prijsverschil af fabriek wel erg klein wordt en trailerassist erbij kan op hun advies af fabriek te laten monteren.

Dus minimaal 1 dealer wist wel hoe het zat!

Wel vraag ik me af hoe over 2-3 jaar het zit als je als particulier een gebruikte koopt zonder trekhaak en er een trekhaak laat onderzetten. Op het kenteken staat een zelfde max trek gewicht, met of zonder voorbereiding.

@907 Mijn Kodiaq heb ik in Januari besteld vanuit de brochure en toen wist niemand ook maar iets te vertellen over de auto, laat staan over de trekhaak. Zelfs in Maart toen de auto geïntroduceerd werd wisten ze nog bar weinig.

Ik heb mijn trekhaak alleen zakelijk nodig dus die neem ik altijd op als accessoire, bij al mijn 1.4tsi VAG auto's gedaan, nog nooit een probleem geweest. Een collega van me heeft pas navraag gedaan voor een trekhaak (achteraf) op een Seat Ateca 1.4tsi zelfde motor, geen enkel probleem, trekhaakvoorbereiding niet nodig.

In de Kodiaq brochure staat n.b. trekgewicht 1800kg geremd en 750kg ongeremd, dus daar mag je vanuit gaan. En inderdaad, als de auto na mijn leaseperiode door een particulier gekocht zou worden dan knalt ie ook zonder navraag een trekhaak eronder, moet ook kunnen het staat immers in de fabrieksspecificaties.

Wat ik me nu afvraag is of deze 'fout van de importeur/skoda' ook niet voor hun rekening zou moeten komen? Mijn trekhaak wordt volgende week gemonteerd bij een garagebedrijf om de hoek want Skoda heeft nog steeds geen info hierover (de vraag staat uit sinds mei) laat staan een oplossing! Maar mocht die straks komen dan vind ik dat de kosten voor eventuele aanpassingen aan het koelsysteem voor hun rekening moet zijn.
 
Laatst bewerkt:

907

Senior Member
De beschreven situatie lijkt me erg vervelend. Of het nu wel of niet extra aanpassingen nodig zijn.

Ik heb me afgelopen 24h ingelezen. Ik snap de handelswijze bij Skoda niet. Vooral het gebrek aan deskundigheid bij de dealer (zie mijn verhaal).

Zelf gebruik ik de auto ook zakelijk en hangt er zo nu en dan een 2t aanhanger achter. De eventuele benodigde extra koeling lijkt me alleen nodig bij warm weer, zware belading en lange hellingen (dus op vakanties). Ik kan me niet voorstellen dat als 1 van de 3 ontbreekt het nog een probleem is.

Zelf had ik bijna dezelfde keuze gemaakt als jij hebt gedaan, ik realiseer me dat uitsluitend door de dealer in Zwolle me dit bespaart gebleven.
 

harry

Senior Member
@907, we gaan het zien, volgende week wordt de trekhaak geïnstalleerd, over twee weken verwacht ik te gaan rijden met een aanhanger geremd van 1000kg. Ik zal mijn bevindingen hier posten maar zoals je zegt geloof ik niet dat er problemen zullen ontstaan. Beetje opletten op de temperatuur en gezond verstand gebruiken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Beetje opletten op de temperatuur en gezond verstand gebruiken
Ik let onderweg met de caravan op drie zaken:
  • de olietemperatuur - als ik stop, blijft de motor draaien totdat de olie 99 graden of minder is. En als hij onderweg de 115 graden passeert (ik kijk af en toe even) dan is dat ook het signaal om het even iets rustiger aan te doen.
  • het actuele verbruik staat vrijwel continu voor: daaraan zie je heel snel, voordat je het aan andere dingen merkt, dat de weg iets omhoog begint te lopen. Bij mijn 1.2 TDI Greenline met de caravan erachter is een actueel verbruik tot 10 à 11 liter/100km nog te doen (maar zie ook het derde punt), schiet-ie daar doorheen zonder dat de snelheid toeneemt dan moet hij een versnelling terug.
  • het toerental: voor mijn torretje geldt dat bij ca. 1750-1800 rpm minstens 80% van het maximum koppel beschikbaar is, daar wil ik dus nietonder zitten als er echt gewerkt moet worden.
De indicatie van de koelmiddeltemperatuur heeft niet veel betekenis, omdat die bijna per definitie op een geruststellende 90 graden wordt gehouden. De olietemperatuur geeft een veel nauwkeuriger beeld van de motortemperatuur.
 

hemi24

Forumguru
De berichten die ik hierover gehoord en gelezen heb is dat door een fout van de NL importeur dit probleem inderdaad aan de orde is. Auto’s zonder af fabriek trekhaak en zonder trekhaakvoorbereiding hebben slechts beperkte koelcapaciteit. Als je toch achteraf een trekhaak wilt monteren zonder dat er af fabriek trekhaakvoorbereiding aanwezig is dan zal je het koelsysteem ook moeten laten aanpassen. Doe je dit niet dan loop je met een zware aanhanger of een caravan bij zomers weer tegen een groot probleem aan.

Dit probleem creëren is al ruim 30 jaar "policy" bij de Nederlandse importeur: alles om de auto's (voor hun) zo goedkoop mogelijk in NL te krijgen.

VW Passat uit 1986 van mijn ouders had exact hetzelfde probleem toen al. Bij de omliggende landen was verzwaarde koeling (en vering) een optie of standaard i.c.m. trekhaak af fabriek.
 

Renkie

Forumguru
Het "af" fabriek verhaal komt ook doordat vanuit Pon de policy is/was om een auto zonder trekhaak bij de fabriek te bestellen en er dan in Nederland een trekhaak onder te zetten. Dat scheelt BPM.
Met de komt van het "wegklap systeem" is het zo ingewikkeld om dat achteraf in te bouwen dat ze bij bestelling daarbij wel echt af fabriek doen.

Bij VW is het ook jaren zo geweest dat een "originele VW kabelset" gewoon een merk was wat Pon uitgekozen had en door alle VW dealers gebruikt werd, maar het was niet identiek aan hetgeen in de VW/Skoda fabriek er in kan.

Als je dealer het over "4000-5000" euro heeft lijkt het me ook dat ze geen flauw idee hebben waar ze het over hebben en hoe het nu echt zit.
Hebben ze op basis van het chassis nummer al eens gekeken wat er nu echt in die auto hangt?

Overigens is die extra koeling alleen echt nodig bij extreme situaties, 2 ton aan de kogel en filerijden 12% omhoog etc. Maar dan wil je het wel hebben.
 
Bovenaan Onderaan