Verhulstr's Skoda Fabia 1 Combi

Status
Niet open voor verdere reacties.

verhulstr

Forumguru
Hierbij mijn Fabia uit 2003, net aangeschaft.....mag ie weer terug....net 200km mee gereden ....koppakking er tussen uit ( 1.4 8v mpi). Verkoper gaat em ophalen en repareren ....ben benieuwd!


IMG_0925.JPG IMG_0926.JPG IMG_0924.JPG
 

turboturbo

Forumguru
Beter nu aan de hand (nog garantie) dan een jaar later! :thumbsup:

Hopelijk snel gerepareerd en dan kan je wel lekker echt gaan genieten.
 

verhulstr

Forumguru
Ik hoop het TurboTurbo, ze gingen het fixen zeiden ze.......ik hoop niet dat ze het zo bedoelen van ..tillen het kopje op..nieuwe pakking er tussen en weer klaar. Ik hoop dat ze kop gaan vlakken voordat ie weer dicht gaat...anders sta je in no time weer.....:nono:

Ik heb gelukkig al wel kunnen genieten van de Fabia.. wel zo'n 200 km, maar wat rijdt een Fabia fijn t.o.v de 323f die ik eerst had...zoveel rustiger dat de Fabia rijdt, alsof je over wolken glijdt ipv een hoop geschreeuw ( toeren jankerd) van het motorblok en het zenuwachtige gedrag in het sturen ( zuchtje zijdelingse wind en je staat bijna in de berm of vangrail).

Ben blij dat ik de keuze heb gemaakt naar Skoda :jaja:

Jammer van de pech met de cilinderkop, maar de verkoper wilde het maar al te graag oplossen....alleen ben ik benieuwd hoe die dat gaat doen....:arghh:
 

verhulstr

Forumguru
Een week en 1 dag verder......diverse keren gebeld te hebben met de verkoper en er persoonlijk langs geweest te zijn van de week....nog steeds geen nieuws over mijn Fabia...:nono:
Begint lang te duren om een lekke koppakking te vervangen blijkbaar.....moet er wel bij vertellen dat de Fabia pas maandag in de planning van de monteur kon......maar het gekke is dat de opdrachtgever ( de verkoper) nu ineens de monteur niet te pakken krijgt.......ik zal het geluk wel weer hebben opgezocht :cry: :nono:
 
  • Leuk
Waarderingen: HeHa

verhulstr

Forumguru
En weer een week verder......weer eens naar de verkoper gereden om eens wat info te halen over hoe en wat.....eindelijk toch positief nieuws mogen ontvangen....maar ook iets minder positief nieuws.
Maar laten we met het positieve nieuws beginnen, de pakking is vernieuwd, ze hebben de cilinderkop gevlakt ( en nu het minder goeie nieuws) en het carterpan moeten demonteren( volgens de verkoper) omdat bij cilinder 4...vliegwiel kant...er een zuigerveer gebroken was.

Er was helaas dus meer kapot dan dat verwacht was....maar ondanks de gebroken zuigerveer en kapotte pakking...liep het motortje nog wel netjes ( zegt toch genoeg hoe sterk die MPItjes zijn).
Vandaar dat het wat langer duurde dan verwacht, maar hopelijk morgen of overmorgen de Fabia weer ophalen! :cheer:
Hopelijk weer verder genieten van de Fabia en fijne kilometers maken :jaja:
 

verhulstr

Forumguru
Ik heb de Fabia nog niet terug helaas, maar het is nog effe afwachten hoe de motor zich gaat houden na de reparatie. Kan alsnog op een drama uitlopen, hoop het niet...maar je weet maar nooit.
Kan ik volgende week eindelijk eens gaan beginnen aan de Fabia....mijn eigen autoradio er in bouwen (Alpine), zit nu een goedkoop kijkshop radiootje in die haast niets ontvangt.
Nog een deurslot rechtsvoor die loopt te spoken bij het op/van het slot doen....raam mechaniek rechtsvoor die niet meer naar boven of beneden wilt (motortje draait wel bij bedienen van beide schakelaars).
Verder nog eens onderhoud doen aan het motortje....daar bedoel ik mee, bougies, filters en vloeistoffen vervangen/verversen waar nodig.
Remmetjes eens bekijken/ onderhouden/ vervangen.....ik heb wat met remmen....ik heb ze liever dat alles ok is zodat ik niet er heel de tijd achteraan hoef te lopen ( het ene net gerepareerd, het andere weer kapot).

Ook gelijk eens kijken of die deurpanelen aan de achterkant al afgekit zijn...zo niet....heb ik nog wat te doen! :D
 

Huibdos

Senior Member
[sc modus aan]
Ik vind dat je het heel positief oppakt.
De radio inbouwen is een schitterend project, maar ik zou hem de eerste tijd uitlaten en genieten van het geluid van de motor
[sarcame modus uit]
Het is natuurlijk geen nieuwe auto en een paar dingen van het lijstje heb ik ook wel gehad, maar als de auto in de verkoop gaat, mag dat toch wel opgelost zijn voordat hij wordt afgeleverd.
Deze Fabia ziet er trouwens leuk uit. (en hij staat ook hoog op mijn verlanglijstje als de Octavia er eens uit zal moeten.)
Ondanks de valse start wens ik jullie veel geluk samen!
 

verhulstr

Forumguru
En dat positieve wordt steeds negatiever helaas.....nu komt het er op neer dat mijn auto dus nog steeds niet klaar is en zeker niet meer op te halen valt van de week.
Gisteren stond ik bij de beste man die mijn auto zou repareren.....moet ie uitbesteden omdat ie zelf geen monteur is...
Nu na nog net geen 3 weken tijd...een x aantal vage telefoontjes, persoonlijke bezoeken..nog weinig verder kunnen komen...tot gisteren.
Schijnbaar begon het de verkoper wat te warm onder zijn voeten te warm te worden, dus mocht zijn hulpje mij te woord staan.....en die was niet happy mij te zien....maar ik ook niet happy omdat ik al voor de 2e keer daar naar toe moest om verhaal te halen. We werden wel wat giftig op elkaar, maar we begrepen elkaar wel....maar wat ik erg vindt is de gang van zaken daar....steeds die vage antwoorden die je daar krijgt..." ik bel wel als ie klaar is" ......ja maar...ho effe.
Waar staat mijn auto? Vroeg ik de beste man nog......geen antwoord....is ie al aan de auto begonnen dan? ......geen antwoord...eigenlijk wel antwoord, "ik bel je wel als ie klaar is".....dat krijg ik steeds te horen.

Gelukkig heb ik wel een leen auto van hun gekregen ( een letterlijk stuiterende ford focus station), maar dan toch.....3 weken verder, nog weinig wijzer.

Nu heeft mijn vrouw vanmiddag eens gebeld omdat die beter haar geduld kan bewaren dan dat ik nu kan, iets meer nieuws.....wat blijkt nou.....hebben ze gisteren de gevlakte kop pas terug gekregen. Tegen mij hebben ze gisteren gezegd "wacht maar effe, je kan je auto vanmiddag wel meenemen...kan je die ford( leen auto) gelijk laten staan..is voor allebei makkelijk"
Mij prima.....een dag daar geweest..de stad in geweest..hopend in die tussentijd dat de Skoda op toneel zou verschijnen...niet dus. Dus met lege handen weer terug naar huis.

Dus het bericht wat ik gisteren poste...was dus te voorbarig, maar ik begin mijn geduld wel wat te verliezen na 3 weken....ik vindt het erg lang duren voor een koppakking te vervangen en een cilinderkop te vlakken.
Voor de gene die het willen weten....nee geen BOVAG lid die garage/handelaar, en nee....geen garantie!

Ik weet het....ik moet oppassen straks dat ik niet de rekening krijg van de gemaakte kosten, maar de verkoper heeft mij gezegd dat dat op ZIJN kosten gerepareerd wordt, en ook een leen auto van hun gekregen.
Ben ik zeker blij mee, dat ie toch vervoer voor ons geregeld heeft, maar ik vindt het heel erg jammer dat ie ons totaal niet op de hoogte houdt van hoe of wat...maar ook ons blij maakt met een dooie mus.
Ik probeer me rustig en vriendelijk te houden als ik de verkoper weer spreek....is knap lastig...ook zijn kant van het verhaal snap ik....maar dit had de verkoper toch anders kunnen doen lijkt me...

Tot zover het verhaal over mijn Fabia tot nu toe.....we wachten maar af...kan niet anders lijkt wel.
Mochten jullie ideeën hebben hoe dit op te lossen hoor ik dat ook graag!

Wordt vervolgd......
 

turboturbo

Forumguru
Wat een gedoe joh. Ik vind het een vreemd verhaal en vreemd gedrag van die zaak. Waarom niet vertellen wat de huidige stand van zaken is. Lijkt wel alsof ze de info expres achter houden of iets te verbergen hebben. Maargoed meer dan afwachten kun je kennelijk op het moment niet doen.
 

Seigersbjorn

Senior Member
Het is inderdaad niet zo'n prettig verhaal. :(
Heb je je probleem al eens voorgelegd bij de invoerder? In België is dat D'ieteren, geen idee hoe het in elkaar zit in Nederland.

Een tijdje geleden heb ik ook een moeilijk verhaal meegemaakt waarbij de garage mijn auto niet wou teruggeven enzoverder.
Lang verhaal kort, zowel Skoda Brussel (nationale zetel) als D'ieteren werden mee in het verhaal betrokken om tot een oplossing te komen.
 

verhulstr

Forumguru
Zojuist bericht gehad..... (eindelijk) :cheer: auto klaar ( nu maar hopen dat het ook zo is) ......straks maar eens kijken (is een rit van anderhalf uur voor ik er ben). Fingers crossed, wish me good luck!
 

Cordoba

Forumguru
@verhulstr Succes met de Faab. Ik denk dat men smoezen heeft verzonnen, omdat alles lang duurt (mogelijk vanwege vakantie van de juiste monteur/bedrijf), of misschien dat de verkoper nogal laks is geweest. Juist vanwege de afstand, heeft men misschien de vrijheid genomen om met een l*l-verhaal te komen, omdat men er van uit ging, dat je toch niet langs zou komen. Wat garantie betreft: de verkoper is een bedrijf (en geen particulier), dat houdt in dat je altijd garantie hebt (ook al is het geen Bovag-garantie), tenzij mankementen bij de verkoop al zijn aangegeven. Een kapot lampje is een ander verhaal, maar binnen zo korte tijd een lekke koppakking is toch een teken dat de auto dit waarschijnlijk al had, toen je 'm kocht. Reparatie op jouw kosten kan niet: je hebt geen opdracht gegeven.
Zomaar een lekke koppakking én een gebroken zuigerveer :pieker: Dat is toch wel een uiterst zeldzame combinatie, al helemaal als je nagaat dat een gebroken zuigerveer niet bepaald een veel voorkomend verschijnsel is bij Skoda.

@Seigersbjorn In dit geval gaat het om een auto van meer dan 14 jaar oud, en gezien het motorblok was het destijds één van de laatste voorraadauto's, dus was eigenlijk nieuw al wat verouderd. De importeur/invoerder (in dit geval Pon, de NL evenknie van D'Ieteren) zal hier ook niets mee doen: het betreft een auto tegen het eind van zijn levensduur, en er is geen dealer bij betrokken, en ook op andere wijze is de Skoda-organisatie hier niet bij betrokken.
 

verhulstr

Forumguru
Ik zal iedereen van zijn spanning halen......De Fabia is thuis! :cheer::yeah::cheer:
Nog een mededeling van de monteur, gelieve de eerste 500 km wat rustig aan te doen ivm vervangen zuigerveer....nou ok..prima.
Ik dus op weg naar huis....

Maaarrrrr......dat ging niet zonder slag of stoot.
Nadat ik wegreed daar, liep de Faab redelijk goed, maar naar mate die warmer werd werd dat steeds minder.
Stationair niks aan de hand, maar onder belasting begon ie steeds meer te sputteren...geen vermogen...en het idee dat ie op 2 cilinders liep.
Affijn.......met dat ik onderweg was met behoorlijk wat minder power dan dat ik voor de kapotte pakking had, ben ik bewust maar achter een vrachtwagen blijven hangen op gepaste afstand......de Faab wou eigenlijk niet meer harder dan 100km/h:nono:......bij gasgeven kon je echt merken dat 1 of 2 cilinders niet mee wilden......:nono:.....als dit maar goed komt dacht ik nog..maar zo lang het motortje nog loopt.....blijven rijden! Motormanagent lampje was gaan branden in de tussentijd ...ging ook weer uit zo snel je het gas los liet..
Tijdens de tocht naar huis heb ik de meter in het dashboard maar eens op zijn actuele verbruik gezet.....daar viel mij wat op....dat ie niet verder kwam dan 11,5L/100km op vollast in 5.....hmmm vreemd....maar ik begreep wel waarom die zo weinig verbruikte bij volgas in 5.
Maar door gesukkeld naar huis......eenmaal thuis....auto in vrij gezet...motor laten lopen......duidelijk kleppen hoorbaar...ook de distributie ketting ( dat was al..staat in de planning om vervangen te worden volgende week).
Na dat ie afgekoeld was vanavond heb ik het kleppen deksel maar eens gedemonteerd, en mijn gedachte klopte aardig.....klepspeling op 1 of meerdere kleppen.
De monteur heeft zijn werk niet netjes afgemaakt....geen kleppen gesteld na de/montage van de cilinderkop.
Sterker nog.....ik kon als de nokkenas goed stond, de klepstoterstang en zo van tussen pakken. Borgmoer van de stelbout zat ook gewoon doodleuk los. Ik ben blij dat het zooitje er niet af is gelopen.
Gelukkig ook weinig schade aan de tuimelaar en nokkenas ( de klep sluit en opent zoals de rest ook doet). Gelukkig maar...
Eenmaal de klepjes gesteld te hebben....het moment van de waarheid.......starten( uiteraard met het kleppendeksel er op).....hij slaat aan...hij loopt...geen geknikker meer van kleppen.....geen overslaande cilinders...loopt als een zonnetje! :cheer:
Tijd voor een ritje.......omg...wat een verschil met vanmiddag! Hij pakt velen malen beter op, reageert veel beter op het gaspedaal, sputterd nog wel iets, maar daar geef ik de bougies de schuld van....maar wauw...wat een verschil!
Ook de verbruiksmeter in het dashboard geeft veel meer verbruik aan als je het gas in trapt....nu gaat ie wel verder dan 11,5L/100km.......die gaat nu veel sneller naar de 25liter op 100km. Ook bleef het lampje van de motormanagement heel de test rit nu uit.

Dus al met al, de Faab is eindelijk thuis...maar zoals gezegd...dit ging niet zonder slag of stoot..
1 ding weet ik wel.....het onderhoud van mijn Faab doe ik voortaan zelf wel zover als dat gaat (ben automonteur van beroep geweest) maar mocht het zo zijn dat dit mij te ver gaat gaat ie dus naar de garage waar ik al jaren kom...en die er geen weken over doet om zoiets als dit mij nu is overkomen.

Maar mensen...wat een avontuur weer...pffff...hij is gelukkig thuis en daar gaat het om:jaja:

Eerst maar er eens wat op drinken :cheers:

Op naar het volgende avontuur met de Faab :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan