DCC of niet

hephie

Lid
Ik mag as we speak mijn nieuwe wagen gaan kiezen, en het ziet er naar uit dat dit de Skoda Superb Sportline zal worden.

Ik heb dan nog een klein budget over om enkele opties aan te vinken, gelukkig is deze standaard al zeer mooi uitgerust.
Als eerste zou ik er graag de 19inch velgen bijzetten, want de standaard 18ers zijn (naar mijn mening) (honds)lelijk!

Maar..., 19ers, rijdt dat dan met de standaard vering etc nog comfortabel?
De dealer raadt aan ook de DCC erbij te nemen, en ik ben ook geneigd dat nu eens te doen.
Momenteel rij ik met een Octavia 3, 18ers en sportvering, en op "slechter wegdek" (kom je gelukkig amper tegen in Belgie...:maakmegek:) vind ik het vaak echt oncomfortabel.

Afgelopen vrijdag heb ik met een superb gereden, 19inch velgen met DCC. Ik merkte eigenlijk maar weinig verschil tussen de verschillende DCC standen.
Maar hoe het zich dan verhoudt ten op zichte van een Superb zonder DCC kan ik moeilijk inschatten.

Uiteindelijk zal ik moeten gaan kiezen tussen panormaisch dak of de DCC vrees ik?
Wat zouden jullie kiezen?
 

paultie

Forumguru
Ik kan zeggen dat rijden met 19" en DCC een zege is. Ik rij zelf eigenlijk alleen maar in de DCC sport stand. Die zorgt voor stugge demping. Het verschil tussen comfort-normaal-sport is absoluut merkbaar met 19 inch er onder. Ik zou het gewoon doen als het kan. Je krijgt dan ook een mooi modus knopje waar je tussen de standen kunt schakelen. En je kan ook zelf combinaties selecteren in de aangepaste stand. Bijvoorbeeld DCC in sport, dsg in Normaal, stuur in sport, meebewegende lampen in sport, etc.

Dus absoluut DCC
 

Japanese Power

Donateur
Absoluut geen pano-dak, doe je alleen open als het geen mooi weer is. Zodra de zon schijnt gooi je het gordijn dicht, anders heb je binnen 1 minuut een broeikas. Doet het altijd leuk op een folder en als verkooppraat van ruim, licht en zonnig. Echter is de praktijk dat ik hem alleen op bewolkte dagen open heb en verder nooit. Zelfs de kids op de achterbank willen geen panodak meer...
 

hephie

Lid
zit er overigens op de sportline standaard de sportvering? of niet?
Ik vind niet meteen iets terug.
 

Schep

Forumguru
Absoluut geen pano-dak, doe je alleen open als het geen mooi weer is. Zodra de zon schijnt gooi je het gordijn dicht, anders heb je binnen 1 minuut een broeikas.
Ik heb de afgelopen week toch echt meermaals mijn dak open gehad, ik vind het heerlijk. Maar, zou ik moeten kiezen tussen DCC en pano, dan zou ik gaan voor DCC.

DCC is een genot. Het verschil tussen demping op Comfort of Sport vind ik behoorlijk merkbaar, maar ik ben vooral erg blij met de extra keuzes voor dynamische verlichting, ACC en aandrijving, zoals @paultie ook al aangeeft.
Dat kun je volgens mij nu ook apart bestellen (in België, althans), voor iets van €400,-. Ik zou die €600,- voor dynamische dempers direct aanraden.
Dus absoluut DCC
Volledig mee eens.
 

superbia

Forumguru
Ik zou dcc laten zitten en er een eibach setje onder schroeven.
Verschil tussen normaal en sport is wel goed merkbaar, maar ik vind normaal echt te week. Persoonlijk vind ik het een dure optie voor de beperkte bruikbaarheid.
 

Haderach

Senior Member
Ik zou ook zeker de DCC opnieuw nemen. Alleen op sport-stand vind ik een vluchtheuvel op en af rijden aanvaardbaar. In comfort wordt ik er gewoon misselijk van, dan dijnt de auto 2-3X na.
 

NinYes

Lid
DCC-ja: De vering is zó slap, dat je het nog niet eens zou merken, dat er bij wijze van spreken 21"velgen onder zouden zitten. In de bebouwde kom rij ik altijd in sportstand.
Panodak-nee: Als er zoveel glas in het dak zit, lijkt met de temperatuur in de auto in de zomer extreem op te lopen.
Er zijn ook veel klachten over gekraak van het dak.
 
Laatst bewerkt:

hephie

Lid
Ik denk dat de key question hier is, zit er op de sportline standaard een sportvering of niet?
Ik kan er in komen dat de auto "na dijnt" als je met de standaard (comfort) vering een vluchtheuvel op/af rijdt.

Momenteel heb ik een Octavia III, ook zonder DCC, maar wel met sportvering, hier dus geen last van dat dijnen.

Als er op de Super III sportline dus standaard ook een sportvering zit, zie ik niet meteen een probleem en wordt de DCC moglijk toch overbodig?
 

Superbst

Senior Member
Is de Rough Road Package geen goedkoper alternatief als je enkel het "deinen" wil oplossen? Heeft, als ik het goed voorheb, stijvere én bovendien progressieve veren?

Nadeel is natuurlijk dat het niet aanpasbaar is én dat de wagen 1,5cm hoger op zijn poten staat. Maar met 19"ers is dat misschien zo super zichtbaar, geen idee?
 

BBO

Senior Member
Ik vind acc meer zijn geld waard als een pano dak. In tegenstelling tot de meeste vind ik de comfort stand de aangenaamste.

Als mijn wagen leeg is zet ik hem op comfort. Zit mijn koffer vol met materiaal voor de job dan rij ik in de normaal stand. Zit ik in een drukke omgeving of snelweg oprijden ga ik snel naar de sportstand.

Het pano dak maakt mij veel te veel lawaai bij snelheden boven de 50 km/h. Op zomerse dagen en het dak staat open zit de zon constant op m'n hoofd te branden. Pano dak is standaard op de L&k. Maar ik zou het niet bijnemen als losse optie.
 

Haderach

Senior Member
Ik denk dat de key question hier is, zit er op de sportline standaard een sportvering of niet?
Ik kan er in komen dat de auto "na dijnt" als je met de standaard (comfort) vering een vluchtheuvel op/af rijdt.

Momenteel heb ik een Octavia III, ook zonder DCC, maar wel met sportvering, hier dus geen last van dat dijnen.

Als er op de Super III sportline dus standaard ook een sportvering zit, zie ik niet meteen een probleem en wordt de DCC moglijk toch overbodig?

Op mijn sportline deint hij nogal erg, ik dacht wel dat er sportvering onder zat, Corne denkt van niet?

@hephie, op de Sportline zit een gewoon onderstel en geen verlaagd sportonderstel.

Ik dacht toch dat er stond dat de mijne verlaagd is, maar zie het nu ook niet meer staan in de offerte...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Correctie! De Sportline beschikt standaard over een sportonderstel. Nu heb ik dat onder m'n S2 ook zitten af fabriek, maar daar is niets sportiefs aan hoor. Het rijden niet en de looks niet :deuk: Het deint en bodyrollt er lustig op los :cry:
 
Bovenaan Onderaan