DCC of niet

hephie

Lid
Nee elke Skoda met een af fabriek onderstel, zelfs het zogenaamde sportonderstel ;)
Ik heb op mijn huidige O3 een sport onderstel, geen last van deinen hoor... totaal niet. Soms vind ik het zelfs iets te hard/stuiterig, meestal op slechter weg dek.

Geen idee hoe dit zich vertaald naar een sport onderstel op de superb.
 

hephie

Lid
Ik zal er eens over nadenken. Hij is nu besteld met DCC! Het aftellen is begonnen! Thanks voor alle feedback.
 

carfreak24

Forumguru
Goeie keuze om voor DCC te kiezen. Ikzelf ben fan. In het begin lijkt het spelerij, maar betrap mezelf er op dat ik toch wel regelmatig tussen 'normaal' en 'sport' switch, afhankelijk van gemoedstoestand, rijstijl en wegdek. De 'comfort' stand gebruik ik alleen als ik met de kids op de achterbank het hobbel-bobbel-spel doe over drempels :). Ook vindt ik DCC een prettige optie als de caravan aan de trekhaak zit, maakt de combinatie wat gecontroleerder qua in/uitveren. Daarnaast is een DCC af-fabriek iets lager dan een standaard auto (ik meen 10 of 15mm ofzo).
Qua wielen, toen ik deze auto kocht had ik graag 19'' gehad, zaten er echter niet op en heb het zo gelaten. Ik heb de 18'' Modus wielen, en om eerlijk te zijn vindt ik dat stiekem toch wel mooier staan dan de 19'' die af fabriek gekozen kunnen worden. Maar dat is allemaal optisch. Qua rijden is ea ook subjectief, maar ik ben van mening dat met 18'' de auto meer gevoel geeft met het wegdek. Ik rij overigens wel met relatief hoge bandenspanning (2.7b voor & 3.0 achter). Een sportwagen is het niet, maar met de DCC op sport voelt de auto tot zeer hoge snelheden stabiel en veilig aan in lange (snelweg-) bochten en op op/afritten. Wel heb ik de standaard Conti's zo snel als het maar kon vervangen door Michelin Primacy's.
 

Gege001

Actief lid
Ik heb bij de aanschaf van mijn SIII de optie DCC geschrapt, waarvan ik heden serieus spijt heb.
Heeft iemand een idee of dit nadien nog te plaatsen is ?
Ik dacht dit hier ergens gelezen te hebben dat het apart aan te schaffen was.... of vergis ik mij ?

G.
 

CDK

Forumguru
Ik heb de optie DCC geschrapt, waarvan ik heden serieus spijt heb.
Heeft iemand een idee of dit nadien nog te plaatsen is ?

Ik begrijp heel goed dat je deze optie enorm mist :jaja: Alles is mogelijk, maar dat gaat je een klein kapitaal kosten helaas, af fabriek is het net geen 1000 eurootjes, maar achteraf bij een dealer als ze er al aan willen beginnen minstens het dubbele vrees ik. Je zou ook eens bij VAG Techniek in Nuenen kunnen informeren, die zijn ook handig met coderingen enzo.
 

Helle

Actief lid
Sportline en welke motor versie ?

Ik ga in september of ten laatste in januari met het autosalon in Brussel kijken voor een Superb Sportline Combi, met heel wat opties, zoals DCC, (nadat ik de positieve reviews hier heb gelezen) en natuurlijk active info display.
Maar nu zit ik nog met één vraag wat betreft de motor.
Sowieso ga ik voor een TSI, want in België wordt de dieselrijder weggepest.
En ik rij nu ook maar maximum 15 à 20.000km op een jaar.
Ik rij nu nog met mijn Golfke IV 1.9 TDI van 110pk, dus wil ik ook die snelste benzine versie niet van 280pk.
Maar doordat de Superb Combi toch een stuk zwaarder is, en ik soms ook wel eens goed geladen zal zijn, vraag ik me af of ik voor de zuinige 1.4 TSI ACT van 150pk moet gaan, of voor de 1.8 TSI van 180pk?
Qua prijs scheelt het mij als rolstoelgebruiker (6% BTW) maar een 800€, en taks moet ik niet betalen, dus die extra PK's zal ik financieel alleen voelen voor de verzekeringspremie.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Op Autozine.nl heb ik dat terug gevonden:
"Bij dit slimme alternatief voor een limousine horen ook slimme motoren. Zo is eerst gereden met de 1.4 TSI ACT". Deze turbomotor levert een vermogen van 150 pk / 250 Nm. Wanneer weinig vermogen wordt gevraagd, worden twee van de vier cilinders uitgeschakeld. Dit verloopt onmerkbaar en onhoorbaar, maar zou tot 1 liter per 100 km besparen.

Deze relatief kleine motor maakt veel makkelijker toeren dan de grotere motoren die veelal in auto's als deze worden geleverd. Daarbij is de 1.4 TSI sterk afhankelijk van de turbo. Als het toerental tot onder de 1.500 tpm daalt, kan de auto bijna stilvallen. Boven de 4.000 toeren is de vermogenstoename juist zo overweldigend, dat goed in het stuurwiel is te voelen hoe de aandrijfkrachten de besturing verstoren.

Aanvankelijk voelt de 1.4 TSI daarom als een motor die te veel of te weinig vermogen levert, maar uiteindelijk leert de bestuurder de balans te vinden en is het juist heel prettig om zo'n levendige auto te rijden. Bovendien is de 1.4 TSI in de praktijk zeer zuinig. Zelfs op een zeer veeleisend parcours kwam het testverbruik uit op 6.1 liter per 100 km.

Als alternatief voor de 1.4 TSI is de grotere 1.8 TSI benzinemotor leverbaar. In de praktijk zit het verschil niet in het grotere vermogen (180 pk / 320 Nm), maar is het vooral de rust waarmee de grotere krachtbron overtuigt. De 1.8 TSI is niet alleen stiller, maar is ook soepeler bij lage toeren en bijt op hoge snelheid nog beter door."
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Graag had ik jullie mening daarover gehoord?
Met vriendelijke groeten Helmut
 

Superbst

Senior Member
Ik ga in september of ten laatste in januari met het autosalon in Brussel kijken voor een Superb Sportline Combi, met heel wat opties, zoals DCC, (nadat ik de positieve reviews hier heb gelezen) en natuurlijk active info display.
Maar nu zit ik nog met één vraag wat betreft de motor.
Sowieso ga ik voor een TSI, want in België wordt de dieselrijder weggepest.
En ik rij nu ook maar maximum 15 à 20.000km op een jaar.
Ik rij nu nog met mijn Golfke IV 1.9 TDI van 110pk, dus wil ik ook die snelste benzine versie niet van 280pk.
Maar doordat de Superb Combi toch een stuk zwaarder is, en ik soms ook wel eens goed geladen zal zijn, vraag ik me af of ik voor de zuinige 1.4 TSI ACT van 150pk moet gaan, of voor de 1.8 TSI van 180pk?
September of januari? Je bent er wel op tijd bij, we zijn nog maar net Maart hé...;)

Eerlijk gezegd, als je van zo'n "tractor-motor" als de 1.9TDI komt, denk ik dat de 1.4TSI meer als vinnig genoeg zal zijn voor jou, ook in een ruim 200kg zwaardere Superb. De Superb zal desondanks nog steeds 2 volle seconden sneller aan de 100km/u zijn...
En aangezien in België niet alleen de dieselrijder, maar ook de hardrijder weggepest wordt :tongue:
Maar 200000km rijden met een moderne wagen (benzine, maar zelfs diesel), zal sowieso moeilijk worden vrees ik?
Anyway, kies voor je portemonnee en ga voor de 1.4TSI. Misschien kan je het uitgespaarde geld in een DSG stoppen: dat is pas comfort (in de file/stadsverkeer)...

Qua prijs scheelt het mij als rolstoelgebruiker (6% BTW) maar een 800€, en taks moet ik niet betalen, dus die extra PK's zal ik financieel alleen voelen voor de verzekeringspremie.
:ot:
En ik leer bij: met een gehandicaptenkaart moet je dus maar 6% BTW betalen? Hoe werkt dat dan: onmiddellijk op je factuur of achteraf (21-6=)15% terugvorderen? En geen BIV/jaarlijkse verkeersbelasting ook?
Positieve discriminatie ofzoiets :shutup:
 

RefleCs

Forumguru
Ik ben ook aan het kijken naar de opvolger van de huidige deinende Superb Combi. DCC is voor mij een must. Het panodak vervalt er wat mij betreft voor. Geen DCC op de Superb = geen Superb als opvolger voor mijn huidige Superb. Dus past de 2.0TDI niet binnen budget dan wordt het geen Superb meer, want op de 1.6TDI kan je geen DCC krijgen in NL.
 
Bovenaan Onderaan