DCC of niet

Helle

Actief lid
@Helle Helmut ik denk dat een (iets) minder hard werkende 1,8 het langer volhoudt, en omdat je lang met een auto doorrijdt.....
En dat soepeler bij lage toeren lijkt mij ook wel prettig.
Een 1,4 kun je wel laten chippen, maar of dat meer dan 200000km goed gaat (of zoals je huidige auto bijna 3 ton)?

Edit: Hoelang kunnen we (betaalbaar) op benzine blijven rijden, je kunt ook omzien naar een hybride of iets dergelijks.
Je hebt tenslotte zo'n 20 jaar met die Golf gereden, en wat gebeurt er op wet en regelgeving gebied in die tijd.............jouw gok is even goed als de mijne.

Hey Peter, ik denk eerlijk gezegd ook dat die 1.8 TSI minder gaat afzien dan een 1.4 TSI
En voor dat beetje extra geld moet ik het nu ook niet laten.
Het is tenslotte om er 15 jaar of meer mee te rijden (als ik er niet te zot mee omspring).
Die hybrides weet ik nog te weinig vanaf, om de gok te wagen.
Pas binnen een goeie 5 jaar zal dat volledig ingeburgerd zijn.

Bedankt voor uw reactie!
 

Helle

Actief lid
September of januari? Je bent er wel op tijd bij, we zijn nog maar net Maart hé...;)

Eerlijk gezegd, als je van zo'n "tractor-motor" als de 1.9TDI komt, denk ik dat de 1.4TSI meer als vinnig genoeg zal zijn voor jou, ook in een ruim 200kg zwaardere Superb. De Superb zal desondanks nog steeds 2 volle seconden sneller aan de 100km/u zijn...
En aangezien in België niet alleen de dieselrijder, maar ook de hardrijder weggepest wordt :tongue:
Maar 200000km rijden met een moderne wagen (benzine, maar zelfs diesel), zal sowieso moeilijk worden vrees ik?
Anyway, kies voor je portemonnee en ga voor de 1.4TSI. Misschien kan je het uitgespaarde geld in een DSG stoppen: dat is pas comfort (in de file/stadsverkeer)...

Hey Superbst, ik vrees een beetje dat die 1.4 TSI meer zal afzien dan die 1.8 TSI, en voor dat kleine prijsverschil moet ik het niet laten.
Het is niet dat ik een snelheidsduivel ben (al was mijn eerste auto een Golf II GTI, waarmee ik ook mijn eerste accident aan 190km/u heb gehad :tongue: ), maar het is wel eens leuk om af en toe eens snel op te trekken, als ge op de autostrade komt.
Een DSG is voor mij geen optie maar wel een must, aangezien ik verlamd ben tot aan de borst, en dus met elektronische gas en mechanische rem naast het stuur moet werken.
verder heb ik ook nog een vierpuntsgordel nodig omdat ik geen buikspieren meer heb, en stuurbekrachtiging.

:ot:
En ik leer bij: met een gehandicaptenkaart moet je dus maar 6% BTW betalen? Hoe werkt dat dan: onmiddellijk op je factuur of achteraf (21-6=)15% terugvorderen? En geen BIV/jaarlijkse verkeersbelasting ook?
Positieve discriminatie ofzoiets :shutup:

Ik heb een attest van een invaliditeit boven de 66% (is er zelfs een stuk over), waardoor de autogarage sowieso maar een prijs aanrekent van 6% BTW.
Achteraf kan ik nu blijkbaar die 6% ook nog terug krijgen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee aangezien dat in 1998 (bij de aankoop van mijn golfke) nog niet het geval was.
Verkeersbelasting moet ik ook niet betalen.
Maar ik heb dan wel aanpassingen nodig aan mijn wagen, waarvan ik een deel zelf moet betalen.
Ik heb in het dagelijkse leven ook nog wel andere maandelijkse kosten, die een valide persoon niet heeft.
Een ander voordeel is dat ik normaal gezien overal dicht kan parkeren :tongue:
 

Helle

Actief lid
Ik ben ook aan het kijken naar de opvolger van de huidige deinende Superb Combi. DCC is voor mij een must. Het panodak vervalt er wat mij betreft voor. Geen DCC op de Superb = geen Superb als opvolger voor mijn huidige Superb. Dus past de 2.0TDI niet binnen budget dan wordt het geen Superb meer, want op de 1.6TDI kan je geen DCC krijgen in NL.

Ik had het hier ook al vaak gelezen dat die DCC echt wel een must is.
Op You Tube heb ik waarschijnlijk bijna alle filmpjes over de Superb (Sportline, L&K, Combi of geen combi) bekeken, en daarin zeiden ze dat ook in hun reviews.

Die Thomas van Autogefühl hoor ik heel graag bezig:
Hier met de Superb Sportline Combi:

Hier met de L&K Combi:
 

Retr0

Nieuw lid
Iemand van de 2.0 tdi sportline met DCC Mensen vanuit regio noord limburg?
Deze staat namelijk ook Nr1 op mijn volgende leasewagen lijstje...

alleen is er nergens mee te rijden, zelfs in het Skoda contact center niet...
 

philippe bakker

Forumguru
Ik had het hier ook al vaak gelezen dat die DCC echt wel een must is.
Op You Tube heb ik waarschijnlijk bijna alle filmpjes over de Superb (Sportline, L&K, Combi of geen combi) bekeken, en daarin zeiden ze dat ook in hun reviews.

Die Thomas van Autogefühl hoor ik heel graag bezig:
Hier met de Superb Sportline Combi:

Hier met de L&K Combi:
op het schermpje komt er ook bij de bordenherkenning een bordje met de strepen van ongelimiteerde snelheid op. cool ! die heb ik er bij mij nog niet op gezien
 

andrehj

Forumguru
Een DSG is voor mij geen optie maar wel een must, aangezien ik verlamd ben tot aan de borst, en dus met elektronische gas en mechanische rem naast het stuur moet werken.
Als je een DSG moet, is de 1.8 TSI eigenlijk totaal niet interessant, want begrensd op 250 Nm, hetzelfde koppel als wat de 1.4 ook levert. Pas boven de 4500 rpm (of was het 5000 rpm?) levert de 1.8 meer vermogen dan de 1.4 (doordat het max koppel langer vast wordt gehouden).
Verder heeft de 1.8 DSG dan tov de 1.4 DSG eigenlijk alleen nadelen:
  • Duurder in aanschaf
  • Zwaarder
  • Hoger verbruik
Het enige echte upgrade voor de 1.4 DSG is de 2.0 DSG.
 

MaxN

Donateur
Volgens mij rijden er aardig wat 1.8TSI's rond die 210 pk leveren en 340nm koppel, die gaan ook niet kapot.
Dus de DSG met het wel aankunnen.
 

andrehj

Forumguru
Zal de Superb 1,8 niet dezelfde verbeterde DSG 7 krijgen die nu in de Kodiaq gaat?
Wat de S3 in de toekomst krijgt weet hier niemand, wel wat er nu geleverd wordt. En dat is gewoon de DQ-200, die max 250 Nm aan kan. Vandaar ook dat de 1.8 i.c.m. een DSG wordt teruggetuned van 320 naar 250 Nm.

Volgens mij rijden er aardig wat 1.8TSI's rond die 210 pk leveren en 340nm koppel, die gaan ook niet kapot.
Dus de DSG met het wel aankunnen.
1. Het gaat er niet om wat de DSG aan kan, maar wat er af fabriek wordt geleverd. @Helle is immers op zoek naar een nieuwe wagen.
2. De mensen (en tuners) die roepen dat versnellingsbakken hogere koppels aan kunnen dan waarvoor ontwikkeld, hebben zich over het algemeen nog nooit verdiept in levensduur van tandwielen, dikte van smeerfilmen en andere tribologische verschijnselen die ervoor zorgen dat dit hogere koppel gewoon niet kan.
Waarom denk je dat VAG een nieuwe DQ-381 (max 350 Nm) heeft ontwikkeld? Zouden ze dat doen als de bestaande DQ-200 dat koppel aan kan?
 

Helle

Actief lid
Wat de S3 in de toekomst krijgt weet hier niemand, wel wat er nu geleverd wordt. En dat is gewoon de DQ-200, die max 250 Nm aan kan. Vandaar ook dat de 1.8 i.c.m. een DSG wordt teruggetuned van 320 naar 250 Nm.


1. Het gaat er niet om wat de DSG aan kan, maar wat er af fabriek wordt geleverd. @Helle is immers op zoek naar een nieuwe wagen.
2. De mensen (en tuners) die roepen dat versnellingsbakken hogere koppels aan kunnen dan waarvoor ontwikkeld, hebben zich over het algemeen nog nooit verdiept in levensduur van tandwielen, dikte van smeerfilmen en andere tribologische verschijnselen die ervoor zorgen dat dit hogere koppel gewoon niet kan.
Waarom denk je dat VAG een nieuwe DQ-381 (max 350 Nm) heeft ontwikkeld? Zouden ze dat doen als de bestaande DQ-200 dat koppel aan kan?

Was een heel nuttige reactie, want tot ik uw bericht gelezen had, wist ik van niet anders dat die 1.8 TSI over 350 Nm beschikte.
Maar dat is inderdaad enkel voor de manuele versnellingsbak.
Ik ben er dus nog niet uit, maar een testrit met zowel de 1.8 TSI of de 1.4 TSI ACT (misschien later dit jaar al de 1.5 TSI ACT, die nu al in de VW Arteon zit) zal wel meer duidelijkheid scheppen.
 

Van Hoften

Forumguru
?? Ik heb een S3 1.8 TSI DSG 7 met 340NM koppel. Dat wil wel van zijn plek af. In Pk's 236 op Euro 95. Standaard had de 1.8 tsi al 192 Pk en een koppel dat de 300 aantikte. Zie anders mijn post over tuning. Daar staat tevens het staatje met NM en PK van vóór en ná.
 

philippe bakker

Forumguru
?? Ik heb een S3 1.8 TSI DSG 7 met 340NM koppel. Dat wil wel van zijn plek af. In Pk's 236 op Euro 95. Standaard had de 1.8 tsi al 192 Pk en een koppel dat de 300 aantikte. Zie anders mijn post over tuning. Daar staat tevens het staatje met NM en PK van vóór en ná.
Das al proper
 

leon-cupra

Forumguru
een attest van een invaliditeit boven de 66% (is er zelfs een stuk over), waardoor de autogarage sowieso maar een prijs aanrekent van 6% BTW.
Achteraf kan ik nu blijkbaar die 6% ook nog terug krijgen, maar daar heb ik nog geen ervaring mee aangezien dat in 1998 (bij de aankoop van mijn golfke) nog niet het geval was.
Verkeersbelasting moet ik ook niet betalen.
Maar ik heb dan wel aanpassingen nodig aan mijn wagen, waarvan ik een deel zelf moet betalen.
Ik heb in het dagelijkse leven ook nog wel andere maandelijkse kosten, die een valide persoon niet heeft.
Een ander voordeel is dat ik normaal gezien overal dicht kan parkeren :tongue:
en wat gebeurt er met de btw als je de wagen particulier verkoopt? Moet je er een aantal jaar verplicht mee rijden?
Anders kan je er een handeltje mee beginnen. Wagen aan 6% aankopen in opdracht van derden en dan een percentje op pakken. De "klanten" gaan in de lange rij staan hoor en ik als eerste.
Graag een Superb 280pk aan een zacht prijsje :D
 

Helle

Actief lid
en wat gebeurt er met de btw als je de wagen particulier verkoopt? Moet je er een aantal jaar verplicht mee rijden?
Anders kan je er een handeltje mee beginnen. Wagen aan 6% aankopen in opdracht van derden en dan een percentje op pakken. De "klanten" gaan in de lange rij staan hoor en ik als eerste.
Graag een Superb 280pk aan een zacht prijsje :D

Haha, had ik ook al aan gedacht, maar denk dat ik maar ten vroegste na 5 jaar een nieuwe aanvraag kan indienen voor auto aanpassingen.
En ik denk ook wel dat het niet lang zou duren voor ze het verdacht zouden vinden, en een onderzoek zouden starten.
Dan zou ik pas in de shit zitten, en dan gaan ze al het opgebrachte geld terug vorderen, plus een zware boete.
Maar logisch dat je er ook aan gedacht had.
Zou inderdaad wel een bloeiend zaakje zijn :tongue:
 
Bovenaan Onderaan