Skoda connect

Maak je gebruik van Skoda Connect als het ingebouwd is?

  • Ja

    Stemmen: 41 64,1%
  • Nee

    Stemmen: 5 7,8%
  • Misschien, afhankelijk de voorwaarden

    Stemmen: 18 28,1%

  • Totaal aantal stemmers
    64

Frenk21

Forumguru
Ik heb in mijn Kodiaq Skoda Connect. Nu ik de voorwaarden heb doorgenomen, heb ik besloten deze niet te activeren.
Wat doe jij?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

duijt

Forumguru
Vandaag mijn Kodiaq ophalen dus ga daar ook goed over nadenken. Houd ook niet zo van die Big Brotherachtige toestanden...
 
Als ik zo lees worden die gegevens wel ergens bewaard, maar heeft ALLEEN de berijder inzicht in alle gegevens.
Skoda zelf kan, als je ze op hun woord moet geloven, de meest belangrijke gegevens niet inzien.

Overigens logt je auto, ook zonder connect, een hele berg gegevens die bij een beurt door de dealer kunnen worden uitgelezen en wat er vervolgens mee gebeurd heb je ook geen zicht op.

Overigens nog een vraag? Welk merk mobiele telefoon gebruik je?
 

Bakkertje

Forumguru
Vandaag even zitten kijken in de connect app van een collega van. Ik vind het best geinige informatie die je op kunt vragen.
Het Big Brother vraagstuk, sja als je over een willekeurige snelweg in Nederland rijdt wordt je ook al gevolgd. Zelf heb ik niets te verbergen en zou ik best de informatie die uit mijn auto komt willen inzien.

Overigens kun je zelf de gegevens ook verwijderen.
 
Heb je een Android telefoon of iPhone, gebruik je Windows op je thuis computer? Heb je een Toon of andere "slimme" thermostaat? Heb je een Samsung of LG tv?

Al deze telefoons verzamelen van alles over waar je bent en nog veel meer en deze informatie wordt verzameld en gebruikt, zonder dat je dit kunt tegengaan.
Dit thermostaten "weten" wanneer je thuis bent, via de app's waar je uithangt en je leef situatie wordt bekend en gebruikt.
Deze televisies verzamelen waar je naar kijkt en dit wordt ook gebruikt.

Als je je hier druk om maakt, moet je alle moderne digitale "connected" zooi de deur uit moeten gooien.
 

OscarPetersen

Senior Member
IMG_3937.JPG IMG_3936.JPG IMG_3935.JPG In het topic levertijden kodiaq schreef iemand dat een kennis van hem door PON gebeld werd met de medeling dat zijn skoda al twee weken niet verplaatst was. Ik heb dat gisteren aan de klantenservice van skoda voorgehouden en mij liet mij weten dat indien de connect app geactiveerd is dat inderdaad gebeurt. Om een indruk te geven van de data die uitgelezen kunnen worden bijgaand een paar foto's van een artikel uit de Duitse ADAC (zusterorganisatie van de ANWB). Ik heb besloten het connectsysteem niet te activeren.
 

maik1

Forumguru
Toch is dat vreemd, dat die kennis gebeld is door PON na twee weken niet verplaatsen. Volgens het staatje in deze link heeft "skoda" geen inzicht in de lokatie van de auto.

http://www.skoda.nl/mijn-skoda-app/app-ps-20

Dat staatje geldt dan dus zeker niet voor het mijn skoda systeem wat dus waarschijnlijk geheel gerund wordt door PON? Ik ga daar binnenkort maar eens een mail aan wagen om eea zwart op wit te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Japanese Power

Donateur
Ook al staat het in de voorwaarden, daar geloof ik al helemaal niet in. Hoe vaak is al gebleken dat data toch ineens boven water komt terwijl het jaren geleden al was verwijderd. En het kan dan wel van server X zijn verwijderd (waar jij je data parkeerd), er staat toch niet dat firma PON ook een kopie op server Y of Z heeft draaien. Ben nu ruim 22 jaar ICT-er, heb lang niet alle wijsheid in pacht maar in voorwaardenregeltjes heb ik nooit geloofd.
 

Bakkertje

Forumguru
Nou als collega ICT-er vraag ik me vooral af welke data ze (kunnen) verzamelen en welke waarde deze data heeft.
In dit geval gaat het om gegevens over waar je auto is geweest en dingen als de kilomterestand. Het enige waar je jezelf zorgen over zou kunnen maken zijn je contactgegevens. Ik ken de app verder niet, maar een emailadres zou je zelfs specifiek voor de app aan kunnen maken. Telefoonnummers lijken me niet nodig.

Dan kun je jezelf afvragen welke waarde deze gegevens voor een vreemde hebben. Ze kunnen je identiteit niet overnemen van je op basis van de gegevens die ze hebben. Hoogstens zou een kwaadwillend persoon kunnen achterhalen waar je woont en welke route je dagelijks aflegt. Als jij dermate belangrijk bent dat dat interessant is dan heb je inderdaad iets om je zorgen over te maken. Maar dan nog zijn er meer mogelijkheden om dat te achterhalen (denk maar eens aan je linkedin profiel bijvoorbeeld).

Maar goed, het is natuurlijk een keuze om deze functionaliteit wel of niet te gebruiken, je bent uiteraard niets verplicht. Mij lijkt het vrij onschuldig allemaal. Andersom is het natuurlijk goed dat mensen zich druk maken om de gegevens die steeds vaker van je gevraagd worden. Zo wilde ik laatst een herhaalrecept aanvragen en wilde men alles van me weten inclusief BSN en mocht ik dat even invullen op een niet encrypte site. Dacht het dus even niet, toen maar gewoon gebeld voor m'n receptje ;)
 

maik1

Forumguru
Toch is dat vreemd, dat die kennis gebeld is door PON na twee weken niet verplaatsen. Volgens het staatje in deze link heeft "skoda" geen inzicht in de lokatie van de auto. Dat staatje geldt dan dus zeker niet voor het mijn skoda systeem wat dus waarschijnlijk geheel gerund wordt door PON? Ik ga daar binnenkort maar eens een mail aan wagen om eea zwart op wit te krijgen.

Ik heb de voorwaarden op die site nog even doorgenomen en zag dat PON wel inzicht heeft in je kilometerstand (en als het goed is dus niet je lokatiegegevens). Met die info zouden ze dus gezien kunnen hebben dat die desbetreffende auto al een tijd stil stond. Dat stelt mij alweer iets meer gerust.
 

VanBokhoven

Senior Member
Er schiet me ineens iets te binnen; een aantal jaren geleden heb ik vanuit mijn functie kennis gemaakt met het een commercieel baasje van het Brabantse bedrijf Fleetlogic. Dit is een partij wat gespecialiseerd is Track&Trace oplossingen voor grote fleet owners. Daarbij gebruikten ze ook een gepatenteerde techniek om de CANBUS uit te lezen. Dit was een redelijk secure proces. Waarom kom ik daarbij? Destijds waren ze bezig met een pilot voor Pon voor, jawel, de Volkswagen app. Daar heb ik toen ook een demo van gezien. Dit werd nog niet op grote schaal uitgerold. De kans is natuurlijk vrij groot dat deze pilot succesvol was en dat men dit heeft doorgezet. Fleetlogic is vrij kort na dat gesprek overgenomen door..TomTom Telematics. Voor de geïnteresseerden; http://fleetlogic.nl/ Ik kan zo snel niets vinden over de relatie met Pon.
 

Japanese Power

Donateur
@Bakkertje Ik noem zomaar wat voorbeelden. Aan de hand van alle data die ze binnenhalen kunnen ze je rijgedrag analyseren en daar consequenties aan verbinden voor b.v. de LM. Ze kunnen al je gegevens van je smartphone bekijken en gebruiken. En wat is er leuker dan i.p.v. een bedrijfsnetwerk met servers een aantal auto's hacken en de software aanpassen met alle gevolgen (is in 2016 al bewezen). En zo kun je nog wel even doorgaan.

Ik zie heus wel voordelen aan het Connect gebeuren maar wel degelijk ook serieuze nadelen. Alleen als je anoniem wilt blijven in NL ben je nu al een jaar of 10 te laat. Echter had niemand 10 jaar geleden kunnen bevroeden dat het nu al zo extreem zou zijn, en nog meer worden, en nog meer worden... En nee, ik ben niet paranoia.
 

VanBokhoven

Senior Member
Gevonden op het web:

Mob2020 schreef op 9 sep 2015 om 13:45:


De Pon deal is gemaakt door Fleetlogic. De Mijn Volkswagen app is uitgegeven door Inalise B.V. (sinds de overname van Fleetlogic eind 2014 is Inalise B.V. ook van TomTom Telematics). Het idee en uitvoering van de app en dus ook het ip zal dus waarschijnlijk bij TomTom liggen. ( fleetlogic.nl/nl/nieuws/overname-flee...

Vele partijen (verzekeringsmaatschappijen, leasemaatschappijen, ANWB etc) lopen al lange tijd met dergelijke ideeën te spelen en het is mooi om te zien dat VW nu de eerste is die het groots in de markt duurt te zetten.

Het werkt via een OBU (on board unit) die in de garage gemonteerd kan worden. (dus hoeft niet af fabriek). Er kunnen trouwens nog meer functies toegevoegd worden. Zo kan je op afstand de motor starten en blokkeren, ramen openen en sluiten etc. Maar ik verwacht dat dat voor de grote markt te ver gaat momenteel.

Het is wachten tot dit product ook als aftermarket product op de markt komt voor consumenten. De zakelijke markt kan dit al veel langer via bijvoorbeeld TomTom Telematics.

Uiteraard zou TomTom dit product ook zelf op de markt kunnen brengen als onderdeel van MyDrive. Lijkt me een slimme zet om dat te combineren met de nieuwe TomTom Go app.

Al met al een mooie stap voor TomTom in de juiste richting. Dat de koerst van TomTom niet reageert is juist mooi. Niet veel mensen zien de toekomst van connectiviteit. Zelfs grote beleggers zien dergelijke bewegingen pas als een dienst miljoenen gebruikers heeft. Mijn inziens gaat het wel goedkomen met TomTom.
 

marang73

Forumguru
Nou als collega ICT-er vraag ik me vooral af welke data ze (kunnen) verzamelen en welke waarde deze

De app verzameld de data niet die geeft inzicht in een klein deel dat verzameld is. Het kastje in de auto meet alles zoals meetgegevens motor, tankbeurtem, etc en stuurt dit door. Kunnen ze analyseren of er een verband is tussen rijgedrag en reparaties om maar een voorbeeld te noemen. De reden dat de business edities de connect gratis krijgen is omdat dat in het algemeen leaseauto's zijn en veel km rijden dus ook veel data genereren.
 

Bakkertje

Forumguru
@Bakkertje Ik noem zomaar wat voorbeelden. Aan de hand van alle data die ze binnenhalen kunnen ze je rijgedrag analyseren en daar consequenties aan verbinden voor b.v. de LM. Ze kunnen al je gegevens van je smartphone bekijken en gebruiken.

Rijgedrag kunnen ze achterhalen aan de hand van je brandstofverbruik en bandenslijtage. Al je gegevens van je smartphone? Als Skoda dat wil en het wordt ontdekt dan zijn de rapen echt helemaal gaar. Bovendien wat moet Skoda met jouw smartphone gegevens? (nog even los van het feit dat de app daar toegang toe heeft). Dat je smartphone niet 100% veilig is, is een feit, maar daar zal de Connect app van Skoda weinig aan veranderen ben ik bang..

Last but not least de leverancier voldoet aan de wettelijke privacy wetgeving wat inhoudt dat jouw gegevens daar waarschijnlijk veiliger zijn dan op je PC thuis :thumbsup:

Maar als de nadelen voor jou groter zijn dan de voordelen dan is de keus vrij simpel lijkt me. Ow, even for the record, de functionaliteit zat ook op mijn auto (VW) maar dan met een abonnement van een jaar. Ik vind de functionaliteit geen geld waard en heb het ook niet verlengd.
 
Bovenaan Onderaan