Skoda connect

Maak je gebruik van Skoda Connect als het ingebouwd is?

  • Ja

    Stemmen: 41 64,1%
  • Nee

    Stemmen: 5 7,8%
  • Misschien, afhankelijk de voorwaarden

    Stemmen: 18 28,1%

  • Totaal aantal stemmers
    64

B.Stuurder

Forumguru
In de Nederlandse gebruiksaanwijzing staat dit op p.99:

"Gebruiken van de simkaart in de externe module

Geldt voor het infotainment Columbus met in de externe module aangebrach-te simkaart"

En dan een plaatje eronder van de module in het handschoenenkastje met een simkaart-slot tussen de sd-kaart slots.
Zou erin moeten zitten denk ik. Maar misschien kan iemand met een style business hier even checken in zijn auto?
Voor zover mij bekend is er in Nederland geen sprake van standaard SIM slots in de Columbus, of na de FL en in de Kodiaq moet dat gewijzigd zijn. Ik heb een "oude" Style Business MJ2017 met alle opties en ik heb geen SIM slot.
Het was ook niet bestelbaar.......
 

B.Stuurder

Forumguru
Skoda Connect is de functionaliteit, waarbij de mogelijkheid bestaat om via Google Maps satellietbeelden op de GPS te krijgen, internetfunctionaliteit beschikbaar wordt, etc. Hiervoor is een data verbinding nodig, te verzorgen door de berijder. Kost een enorme berg data!
My Skoda app is een feature waarbij de auto data beschikbaar is in een app. Hiervoor is geen aparte data verbinding nodig. De auto werd wel "connected" genoemd, daar zit wellicht de verwarring @Corné de Kluijver

De data van My Skoda wordt wel geregistreerd, brandstofverbruik, routes inclusief of je te hard hebt gereden en waar en storingen aan de auto. Als die data bestaat, kan er door iemand gebruik van worden gemaakt, geen twijfel mogelijk. Of dit mag is een tweede. Daarom is het van belang dat van rechtswege goed wordt voorzien in privacy wetgeving.

Bijvoorbeeld: men kan vanaf de zaak bij mij in mijn laptop inloggen. Daardoor is alle data die ik op mijn (de zaak haar) laptop heb staan bereikbaar. Ook eventuele "verboden" zaken. Echter is het pas toegestaan om deze data te benaderen met mijn uitdrukkelijke toestemming. Ze kunnen dit dus moeiteloos bekijken, maar mogen er niks mee. Zelfs wanneer ik niet meer zou werken bij deze werkgever mag men geen gebruik maken van deze data. Óók niet als het data betreft waar mijn bedrijf gebruik van moet maken om de klant te bedienen. Dit moet voor mijn vertrek door mij worden overgedragen.

Dus ja, alles wordt geregistreerd en kan worden gebruikt door werkgever, LM en andere instanties, maar dit mag niet. Je kunt daarom nooit worden aangesproken op bijvoorbeeld je rijgedrag wanneer er stukken aan de auto zijn. Tenzij dit via de rechterlijke macht wordt afgedwongen, maar hier heb je te maken met een heel proces, waarbij het waarschijnlijk is dat er alsnog geen toestemming komt. Bij bijvoorbeeld dodelijke ongelukken zal dit meestal wel tot toestemming leiden, indien het in het belang is van het onderzoek.
En zoals al gezegd, heel veel wordt geregistreerd, tot op het niveau dat reclame krantjes in de bus worden afgestemd op de demografische gegevens van jouw leefomgeving.....
 
Hoe zit het met de sim-slot in de Columbus? Zie dat dit optioneel is, maar kan niet achterhalen of hij er nu wel of niet in zit. En kan ik er dan een eigen sim kaart inzetten? Bijvoorbeeld een prepaid databundel oid.
Heb inderdaad een simkaart-slot tussen de sd-kaarts, style business uitvoering.
 

maik1

Forumguru
Kijk, dat zou dan nog een beetje goed nieuws zijn. In de kodiaq Columbus dan wel in tegenstelling tot de Octavia Columbus?
 

maik1

Forumguru
Bij welke provider is dat @gekkenhuis ? Ik kom niet gunstiger uit dan 18 euro voor 10gb bij tele2. Wel jammer dat het buiten NL dan teruggeschroefd wordt naar 6gb.
Bij Robin Mobile heb je onbeperkte abbo's die in de EU ook echt onbeperkt blijven, maar dan wel weer wat prijziger, maar misschien wel een optie in de vakantie (maandelijks opzegbaar).
 
Bij Tele2. Normaal € 14 voor 5GB, maar krijg nu aanbod waarbij het aantal Gb wordt verdubbeld. Misschien omdat mijn hele gezin op mobieltjes van Tele2 zit.
 

vdam

Nieuw lid
Ik ben er inmiddels wel achter dat onze auto niet automatisch verbinding maakt met de hotspot van mijn telefoon (Iphone 7).
Ik moet in mn Iphone naar het menu en vervolgens 'Personal hotspot kiezen' waarna ik in het menu van de personal hotspot kom.
Maar mijn personal hotspot staat in principe altijd aan, waarom dan niet direct verbinden?
Of zou ik echt in het personal hotspot menu moeten zitten om 'discoverable' te zijn?

Hebben anderen dit (met een Iphone) ook?
Ik heb wel een donkerbruin vermoeden dat dit normaal is..
 

vdam

Nieuw lid
Ook ik heb dit. Mijn iphone 7 verbind NIET automatisch door met de wlan verbinding van mij kodiaq.
ik moet eerst mijn personlijke hotspot uitzetten en dan weer aan, daarna maakt de iphone verbinding met de kodiaq dit is wel irritant om dit te doen meerde x per dag.
 

CDK

Forumguru
@vdam, ik heb een simkaart in m’n Kodiaq zitten en mijn iPhone 7 Plus (met daarop iOS 11 Bèta) pakt automatisch het WiFi netwerk van m’n auto :jaja:
 

vdam

Nieuw lid
Ik heb onbeperkt internet op mijn iPhone en vind het dan zonde om nog een simkaart te activeren met bijkomende kosten voor in de kodiaq.
Het was leuk geweest als hij bij het instappen en contact maken automatisch gaat zoeken naar een bekende hotspot en dan mijn iPhone herkend.
Maar ik mag niet klagen met zo beer had hem begin mei en nog elke dag bekijks in Amsterdam en dat is toch leuk
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

johnboy

Donateur
Vond ik ook. Ik heb een Android (S7), onbeperkt internet en zodra nu in auto en contact/radio aan:

- Verbinding via bleutooth wordt automatisch opgebouwd.
- Daardoor wordt via een app de hotspot aangezet. Is er voor de iPhone ook niet zoiets?
- De radio maakt automatisch contact en voila de radio heeft internet
- Flitsmeister gaat aan, geluid via de radio.
- Navigatie haalt via internet verkeersinfo op.
- Navigatie ook met Google Earth mogelijk.
- Navigatie haalt online doelen en routes op via Mijn Skoda opgegeven.
 

DeNnZ

Forumguru
@vdam,
Geen idee hoe het bij jou zit, maar wij konden bij ons Vodafone abonnement gratis extra (data)simkaarten krijgen zonder bijkomende kosten.
Deze hebben we dus ook meteen in de beer gestopt ;)
 

CDK

Forumguru
Bij T-mobile kan je ook een extra simkaart aanvragen, daar heet het een MB verdeler, is dus geen extra abonnement. Ik heb dat ook gedaan en het werkt fantastisch :thumbsup:
 
Bij T-mobile kan je ook een extra simkaart aanvragen, daar heet het een MB verdeler, is dus geen extra abonnement. Ik heb dat ook gedaan en het werkt fantastisch :thumbsup:

Helaas is mb verdeler van tmobile niet mogelijk met een unlimited go abbo. Ik zou een duo sim kunnen aan vragen, echter heb ik dan maar op 1 apparaat tegelijkertijd verbinding.
 

Rallye

Forumguru
Is correct, apparaten met hetzelfde Apple ID maken automatisch verbinding en voor andere apparaten moet je even het hotspot menu in om zichtbaar te worden voor anderen. Zal een beveiliging zijn denk ik?

Ter aanvulling (om verwarring te voorkomen): niet hetzelfde Apple ID, maar hetzelfde iCoud-ID. Dat kan verschillen. In mijn gezien gebruiken we allemaal mijn Apple ID (waarvan de kinderen het wachtwoord niet kennen) en heeft iedereen zijn eigen iCloud ID (en dus zijn eigen Cloud).

Ook Volvo legt uit hoe de personal hotspot werkt: http://support.volvocars.com/nl/Pages/article.aspx?article=c34bccaa2b94e6a4c0a8015172beeede

Apple lijkt de toegang tot de hotspot teveel te beperken, uit angst voor teveel MB/batterij-gebruik. Typisch Apple: deze keuze is niet aan te passen. Je zou het dus ook bevoogding kunnen noemen........

Dan misschien toch liever een wifi-stick? Zie bijvoorbeeld http://webshop.pondealer.nl/index.php?route=product/product&filter_name=Wifi&product_id=1766, geen idee of die ook voor Skoda werkt en schijnt enkel 3G te zijn. Steekt bovendien lelijk uit je dasboard en blokkeert de USB.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Rallye, op mijn scherm in de Kodiaq staat 4G, wellicht zal het modeljaar 2018 systeem dan wellicht wel 4G ondersteunen.
 
Bovenaan Onderaan