LPG G3 laten inbouwen?

Vlaar032

Senior Member
VW heeft ook fabrieken in Mexico. Daar zijn veel cilinderkoppen geproduceerd voor de VW Kever, maar ook voor diverse andere 'vrij simpele' motoren zoals de 8-kleps 1,6-en en 2.0-en die in diverse VW groep producten (dus ook de Skoda) zitten. Die werden dan ook hier in Europa in de wagens gebruikt. Er zijn ook op andere lokaties cil.koppen geproduceerd die wel goed zijn.

Die koppen uit Mexico waren van slechte kwaliteit en sleten snel in.

Bij mij zeiden ze 't zo: als hij de 119000km heeft gehaald (km-stand aankoop mijn O2) op gas is het GEEN Mexico kop OF een aangepaste, anders was hij allang stuk geweest. :sterretjes:Tsja; ook een manier om het te checken... :facepalm:
 

Octavia 4T

Senior Member
Wellicht dat er met het serienummer van het blok valt te achterhalen of-tie uit Mexico komt of niet. Dat ga ik eens na.
 

Vlaar032

Senior Member
't Werd niet zelf installeren, was toch wat moeilijker dan het filmpje op internet liet zien. Vandaag wordt het JLM Flashlube kitje ingebouwd. Just to be sure. Dat is additief dat wordt toegevoegd om inslaan van kleppen te voorkomen.
Huidige km stand is 151.000 ik hoor van de eerste problemen, worst case, met BSE + gas rond zo'n 240.000km en het gaat hard met mijn km's. Misschien dat ik dan een kopwissel of andere wagen langer kan uitstellen. De JLM vloeistofprijs is Eur 90,00 per 50.000km.
Dus dat 2 x dan zit ik op 250.000 en als het dan nog goed gaat...Heb ik mazzel.
smiley25.gif
 

Octa Collection

Forumguru
Ik ben benieuwd wat jouw bevindingen zijn Vlaar.
Nog even terugkomen op de oliewissel met de vacuumpomp, gisteren gebruikt en werkt top.
Mijn oorspronkelijke plan om het oliefilter van bovenaf te vervangen is niet gelukt, je kan er moeilijk bij en ik kreeg de oude niet los.
Van onderaf met enige moeite wel, de pomp is een aanrader, waarom? Geen gedoe met een bak onder de auto en net als je de plug eruit draait je een golf warme olie over je hand(en).

Ook nog even over de motorcodes, ik heb AZJ, volgens de manual (en de stikker in de kofferruimte) heeft de auto af fabriek code QG1 wat staat voor variabele service interval. Of de andere motortypes ook QG1 hebben weet ik niet maar als dat niet zo is zou de AZJ motor dan andere kleppen hebben?
In ETKA online zie ik geen verschillen in kleppen tussen verschillende motorcodes.
 

Vlaar032

Senior Member
Hierbij een Duits linkje naar een O1 rijder die Flashlube ook gebruikt http://www.sgaf.de/content/flashlube-326365 wel een grappig stukje, waar ook de term Mexico-kop in wordt gebruikt. Hij blies z'n koppakking er uit, dat doen alle enthousiaste Autobahn-fahrers altijd wel een keer, en die kon gelijk even zijn kleppen bekijken.

Ok @OctaCollection ik denk dat ik er dan ook een bestel volgens mij is het het eerste verdiend zo...
 

Vlaar032

Senior Member
Even ter info...Het gaat niet ALTIJD goed met dat LPG samen met 'n O2. Dit had ik in het forum van autogas rijders gezet, en maakte het in de vakantie mee.

"Ik had het onlangs ook, met een Skoda Octavia uit 2007 met 156000 km op de teller. LPi van Vialle, ook 2007. De indicator van de gastank bleef op "vol" staan.
Toen gebruikte ik een tijdje de dagteller. Bij >=400km tankte ik. Maar met verlopen van de tijd werd het signaal van de brandstof sensor helemaal onbetrouwbaar, dacht-ie zomaar opeens dat de tank leeg was en schakelde het spul vrolijk over op benzine. Dat had ik dan niet meteen in de gaten, merkte ik pas omdat de benzine meter omlaag ging...Hallo, daar rij ik geen LPG voor! $
In mijn vakantie stond ik in Trier stil met een lege LPG tank, want omschakelen alstie ECHT WEL leeg was deed het spul weer NIET! Zelf drukken op het knopje voor benzine deed het gelukkig nog wel.
En het is wat eerder op dan bij 400 km als je heuveltjes kachelt met een caravan aan de haak door heel Belgie.
Na de vakantie, woensdag 28/8/2013, ben ik naar een LPG inbouwer in De Bilt gegaan, en die hebben de magnetische sensor van de LPG niveau indicator vervangen, toen werkte het weer allemaal naar behoren.
Dat kostte inclusief zoeken, onderdeel van 45 euri, en update naar de laatste software, incl BTW 200,=
Terwijl meesten aangeven dat het de pomp is, want dat is altijd zo bij een Vialle LPi bij die km stand. Dus ik ben benieuwd...Maar tot nu toe werkt alles naar behoren!"

Nu moet ik weer een tijdje doorrijden om dit financiele verlies goed te maken (5 tankjes) :pardon:
 
  • Leuk
Waarderingen: ARG

Octavia 4T

Senior Member
Inmiddels al weer wat kilometertjes verder: 412.000... Volgens mijn garage betreft het zeker geen zogenaamde Mexico kop in mijn Octavia. Whatever... hij loopt als een zonnetje :jaja:
 

Octa Collection

Forumguru
Ik heb ondertussen ruim 50.000 km op lpg gereden en het bevalt mij prima!
Aantal km per jaar is wel wat minder geworden door verandering van werk, maar zolang ik meer dan 8000 km per jaar rijdt is het nog steeds lonend.
Problemen met lpg installatie nog niet gehad, tenminste, lambdasonde gaf de geest kort na de inbouw, deze kan al slecht geweest zijn natuurlijk en door de veel schonere verbranding van lpg de definitieve geest hebben gegeven.
Verder 1 keer een bougie gehad die kapot was, ik heb toen irridium bougies geplaatst, deze heb ik na 25.000 km weer vervangen omdat ik 2x een misfire had.
Nu zitten er gewone bougies van bosch in van 3,75 en die vervang ik elke 15.000-20.000 km met de oliewissel mee, verder geen problemen meer gehad.

@Octavia 4T of je veranderd je naam in Octavia 1/2 Miljoen :maakmegek:
 

Octa Collection

Forumguru
Ik heb ondertussen ruim 50.000 km op lpg gereden en het bevalt mij prima!
Aantal km per jaar is wel wat minder geworden door verandering van werk, maar zolang ik meer dan 8000 km per jaar rijdt is het nog steeds lonend.
Problemen met lpg installatie nog niet gehad, tenminste, lambdasonde gaf de geest kort na de inbouw, deze kan al slecht geweest zijn natuurlijk en door de veel schonere verbranding van lpg de definitieve geest hebben gegeven.
Verder 1 keer een bougie gehad die kapot was, ik heb toen irridium bougies geplaatst, deze heb ik na 25.000 km weer vervangen omdat ik 2x een misfire had.
Nu zitten er gewone bougies van bosch in van 3,75 en die vervang ik elke 15.000-20.000 km met de oliewissel mee, verder geen problemen meer gehad.

@Octavia 4T of je veranderd je naam in Octavia 1/2 Miljoen :maakmegek:
 

Octavia 4T

Senior Member
Inderdaad bijna 6 ton op LPG. De motor is echter geen 1.6 mpi maar een 2.0 met automaat. Fijne combinatie. De automaat is al 6 ton probleemloos. Zonder oliewissel van de automaat. Gewoon dichtlaten die bak zolang-ie het doet.

De auto en de garage verdienen eigenlijk al het respect. Ik rijd er alleen maar mee :-)
 

turboturbo

Forumguru
een 2.0 met automaat
Interessant! Juist omdat van die 2.0 liter onduidelijk is hoe lang en goed die op gas reageert. Met gas kan zo'n automaat nog wel uit denk ik, wat is ongeveer het gemiddeld verbruik van deze combinatie op benzine/gas? Ik gok zo'n 1:10 benzine 1:8 gas?
 

Octavia 4T

Senior Member
Met een rustige rijstijl is 1:10 op LPG wel haalbaar. Op benzine rijd ik alleen de eerste 2 km van de rit. Na ongeveer 2 km schakelt het Vialle systeem automatisch over van benzine op LPG. Met alleen korte ritjes rijd je daardoor relatief veel kilometers op benzine en dus niet voordelig. Doordat ik veel lange stukken rijd, is lpg voor mij ideaal. En de auto rijdt er prima op.
Olieverbruik is nog steeds zeer laag. Tussen de beurten komt het een enkele keer voor, dat er een half litertje bij kan. Uitlaat en schokdempers zijn nog origineel uit 2004 en in prima conditie.
 

Octavia 4T

Senior Member
@Verplicht Die van jou is net ingelopen :-)
De 2.0 van onze Octavia verbruikt slechts een half litertje olie op ongeveer 15.000 km en presteert nog prima in combinatie met de 4 traps automaat.
Mijn advies: gewoon mee blijven rijden als er verder geen gekke dingen mee zijn.
 
Bovenaan Onderaan