Het grote Dashcam topic

darkprojectx

Forumguru
Blijft jammer dat ze er geen polariserend glaasje bij leveren. Maakt soms verschil tussen goed beeld en te fel licht.
 

Highway

Forumguru
Polariserende lenzen beginnen nu pas op dashcams ingezet te worden. Waarom (mijn mening): omdat nu pas de sensoren gevoelig genoeg zijn geworden dat je zo een lens kan gebruiken.

Met een auto rijdt je ook gedurende de avond en slecht weer. Een polariserende lens blokkeert een gedeelte van het licht. Zonder een polariserende lens bereikt meer licht de lens. In omstandigheden met weinig licht, kunnen er dus details verloren gaan bij te weinig licht.

Pas de meest recente sensors in de dashcams zijn gevoelig genoeg om redelijk om te kunnen gaan met het verminderen in licht tijdens donkere omstandigheden.

Een polariserende lens verwijderd een groot deel van de schittering die optreedt bij bijv. de zon op een nat wegdek. Voor de dashcam is het nuttig om de spiegeling in de voorruit te verminderen.

Mijn mini 0806 heeft een polariserende lens (zit er als extra op). Zonder deze zie ik op de opnames het dashboard duidelijk spiegelen in de voorruit van de auto. Het beeld is hierdoor minder scherp.
Met de polariserende lens is er aanzienlijk minder spiegeling in de voorruit. Hierdoor is het beeld scherper. Omdat ook een aantal schitteringen buiten de auto worden gefilterd, wordt het beeld hierdoor nog duidelijker.

Het mooiste zou zijn, een dashcam met ingebouwde polariserende filter. Deze wordt geactiveerd bij voldoende licht. Bij te weinig licht wordt deze gedeactiveerd. Alleen bestaat er nog geen dashcam met deze functionaliteit (zover mij bekend).
 
Ik kan voor mijn cam ook een losse polariserende lens krijgen. Maar moet je die dan elke avond er af halen als je in het donker rijdt? Mezelf kennende ga ik dat niet doen en dan is het natuurlijk zonde om het aan te schaffen.
 

Highway

Forumguru
@lbeuker Hangt af van je dashcam. Je kan deze in het donker een keer laten zitten, en tijdens de rit verwijderen. Dan het beeld terugkijken en zelf bepalen of je genoegen neemt met het kwaliteitsverlies.

Met de nieuwste sensoren zou er weinig verschil kunnen zijn. Ook is de een polariserende filter de andere niet en zal de kwaliteit hiervan ook bijdragen aan het resultaat.
 
Ach voor die paar 10tjes kan ik het best proberen ook :) Ben benieuwd. zal het van het weekend eens bestellen
 
Vandaag heb ik de voeding van de dashcam mooi kunnen wegwerken. De 12 volt plug in de O3 zit niet achter het contactslot, deze blijft altijd aan. Ik heb juist het contactslot nodig om de cam automatisch aan en uit te laten schakelen.

De oplossing in dit topic kan ook worden toegepast in de O3.
Gebruik de zekering op positie 47 Achterruitwisser

Bekijk bijlage 27004 Bekijk bijlage 27005 Bekijk bijlage 27006 Bekijk bijlage 27007


Ik heb een bypass gekocht voor de zekeringskast. Je gebruikt een 15A + 5A zekering samen. Waarom is dat en moet 't altijd? iemand een idee?
 
Als het goed is onstaan er 2 gescheiden stroomkringen. De 15A is waarschijnlijk de originele zekering zodat de achterruitenwisser nog steeds op 15A gezekerd is. De 2e stroomkring is voor de dashcam en is dan op 5A gezekerd. Meer heeft de cam ook niet nodig dus is dat voldoende.
 

Leandro

Senior Member

Dit is gefilmd vanaf mijn dashcam, vlak voor kerst 2015. De dashcam heb ik ooit bij de praxis gekocht voor nog geen 35 euro. Gelukkig voor de rest weinig mee gemaakt :)
 
Heeft iemand al onderzocht of het mogelijk is de camerabeelden van de auto (Lane assist, Area View) op te slaan? Lijkt me de ultieme dashcam, 360 beeld.
 

Antera

Donateur
Heeft iemand al onderzocht of het mogelijk is de camerabeelden van de auto (Lane assist, Area View) op te slaan? Lijkt me de ultieme dashcam, 360 beeld.

Helaas dat zal vermoedelijk niet lukken. Het word alleen gebruikt als weergave niet voor opname of anders.
 

Neptukker

Forumguru
Bekijk bijlage 55579

Ik heb deze gekocht bij Ali past perfect op de originele Skoda spiegel, originele kapje kan je er af klikken en dan deze erop zetten. Ziet er 100% OEM uit. Aan de draad zitten twee zekeringen die je zo in je zekering box kan prikken. Draadje kan mooi in het buisje van de spiegel (waar de electronica van de regensensor en spiegel inzit) via de dakhemel en de A Stijl naar beneden. Details en specs: https://www.aliexpress.com/item/SIN...32441939104.html?spm=2114.13010608.0.0.vUNxqp

Ik heb ook deze dashcam gekocht. Zonder OEM look geen dashcam dus deze is qua uitgangspunten perfect. Bij het inbouwen kwam ik op een probleempje. De aansluiting met het 'staafje' naar de dakhemel was niet perfect wegens iets afwijkende vorm. Beetje pielen met een stanleymes was voldoende om alles goed passend te krijgen. Kabels mooi kunnen wegwerken en aanstekkeren om de zekeringkast en klaar. Inbouw is voor een beetje handige jongen of meisje goed te doen.

Spul in gebruik nemen was iets andere koek. Lang verhaal kort: Ik had een inferieur SD kaartje meegeleverd gekregen. Werd gloeiend heet en ging dus kaduuk. Na was gecorrespondeer met leverancier (dat kaartje is niet van ons maar een andere!!??? WTF) een goed SD kaartje van 32GB ontvangen en dan gaan.

Nu alles op de rit is ben ik zeer tevreden. Spul begint te draaien als het contact aangaat en stopt automatisch 30 seconden nadat het contact uit gaat. Uitlezen kan via (universele) app middels wifi of kaartje uitnemen en afspelen op pc/tablet. Wie wifi is relatief traag dus gewoon via kaartje is handiger.

Voorbeeldfilmpje uit de grootste stad van Twente te zien op:
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
En meteen de voor ons duurste kruising van Enschede. Mijn vrouw mocht hier voor €227,50 het rode licht passeren....

Wel benieuwd naar wat pics van je inbouw.
 

MacRembrandt

Forumguru
Zo he, duidelijk dat ik al een tijd niet in Enschede geweest ben.
Duurde even voordat ik, als oud-taxichauffeur in de stad, herkende waar je reed.:itwasntme:
 
Bovenaan Onderaan