Voetverlichting plaatsen in een O2 FL

Spinal

Forumguru
Vanavond was het eindelijk droog dus de looplamp tevoorschijn gehaald en buiten aan de gang. Omdat ik alleen de pin nog moest bevestigen in de connector was ik vrij rap klaar.
Ik had wel dezelfde foutcodes als de vorige keer ivm het loshalen van de accupolen. Toen met VCDS de vinkjes zetten in byte 12,20 en 25. Alleen bleef hij de code niet onthouden, iedere keer als ik de vinkjes had gezet en de nieuwe code had ingevoerd sloeg hij de code niet op. Als ik dan via log coding weer ging kijken waren de vinkjes weer uitgevinkt :arghh: Dus ik ging al denken dat ik ergens iets fout had gedaan.
Toen kreeg ik de ingeving dat misschien de foutcodes de reden waren dat hij de nieuwe code met de vinkjes aangevinkt niet pakte. Dus alle fouten gedelete, 100 meter rijden zodat ook alle foutcode lampjes in de tellerunit uit waren. En toen pakte hij de code wel en gingen spontaan de lampjes branden :cheers: Met de deuren open/dicht branden ze 100% en als je de sleutel omdraait gaat hij naar de ingestelde gedimde waarde.
Ik moet zeggen dat het wel wat extra's toevoegt, echt een mod die de moeite waard is!

IMG_0433.JPG


IMG_0434.JPG


IMG_0429.JPG



IMG_0430.JPG

IMG_0431.JPG
 

fireben

Forumguru
wel makkelijk als je zo handig bent hmmm nou ik nog haha als ik hem binnen heb iemand zoeken die het wil doen voor me :bloos::bloos::bloos::bloos::D:D
 

Spinal

Forumguru
@fireben goed zoeken naar info op diverse fora. Dit topic gaat over montage in een Octavia II, voor een Rapid kan het weer totaal anders zijn.
Maar het is echt niet zo moeilijk, de bedrading wegwerken neemt de meeste tijd in beslag.
 

fireben

Forumguru
hahah ja snap ik maar het aansluiten heb ik echt geen kaas van gegeten en ga ik zeker zelf niet proberen hahaha voordat het echt fout gaat en als die in de rapid alleen maar brand vind ik het ook mooi zal wel niet dimbaar zijn maar dat geeft niet als die het dan maar gaat doen haha:D:D:D
 
Nice!
Is zeker een upgrade die ik ook wil gaan doen op mijn octavia.
Heb jij trouwens een originele VCDS kabel? Die krengen zijn best prijzig :sterretjes:
 

Spinal

Forumguru
Nog een korte uitleg hoe ik de lichtjes heb geplaatst. Ik heb wel voor de makkelijkste weg gekozen!
Eerst de uitsparingen maken in de foam delen onder het dashboard. Voor de bestuurderskant moet de plastic kap onder het stuur eraf om goed bij de stekker van de boordnet module te komen. Als die kap verwijderd is kun je het foam gedeelte eruit pakken en insnijden zoals getoond in de (Duitse)handleiding van pag 1 van dit topic.
Aan de bijrijderskant hoeft de plastic kap niet los!!! Je kunt het foam gedeelte er (met wat beleid) zo tussenuit pakken en insnijden.

Vanaf de bestuurderskant moet er twee draden met stekker naar de bijrijderskant getrokken worden, daarvoor hoeft verder niks verwijderd te worden

IMG_0515.JPG


Boven het gaspedaal zie je een opening in de bekleding zitten, van daaruit steek je een stuk electro draad of een lang verlengstuk van een ratel richting bijrijderskant. Links boven het gaspedaal zie je mijn draad lopen die dan achter de bekleding naar rechts gaat.

IMG_0523.JPG


Dit is de bijrijderskant helemaal bovenin links kom je dan uit met je electro draad of verlengstuk. Knoop aan de bestuurderskant je draad vast en trek hem dan achter de middentunnel door naar de bijderskant. Ook op deze foto is mijn draad te zien in de open ruimte tussen de bekleding stukken.
Van daaruit stop je hem gewoon achter de bekleding,die staat bovenin een beetje open waardoor je de draad makkelijk erachter kunt stoppen. Daar laat je de draad met stekker even hangen. Aan die kant kun je nu het foam stuk met het LED lampje erin terug plaatsen. Vergeet de stekker niet aan te sluiten.
Het foam gedeelte sluit naadloos aan op de bekleding waar de draad achter zit dus die zit netjes uit het oog weggewerkt zonder het dashboard kastje of andere dingen los te halen.

Een scherp oog ziet mijn draad die naar de achterkant van de stoel gaat ook op bovenstaande foto, 10 cm onder de bovenste draad. Mijn bedrading was volledig in zwarte canvas tape gewikkeld, vandaar dat je hem bijna niet ziet. Ik heb hem dan ook gewoon onder de mat door richting stoel laten lopen. aan de andere kant van de mat gaat hij meteen onder de stoel door naar achteren.
Ik heb hem met een tie wrap vast gezet aan de airbag bekabeling en verder vanaf daar naar achter getrokken.

IMG_0526.JPG


Rechts heb ik de draad tussen het metalen frame en de foam laag van de stoel naar de uitsparing, waar je het lampje in klikt, getrokken.
Ook hiervoor gebruik je een stuk electro draad, of wat anders, om vanuit de uitsparing van het lampje de draad vanaf de rechterkant daarheen te trekken. Stekker aansluiten en het lampje erin klikken en klaar.

Aan de bestuurderskant is het hetzelfde:

IMG_0506.JPG


De draad onder de mat door richting achterkant stoel. De mat is voor de foto naar achter gebogen, met de mat plat zoals die hoort zie je alleen het bovenste stukje lopen. Maar als je het niet weet valt het niet op omdat de draad en de bekleding precies dezelfde kleur hebben.

IMG_0513.JPG


Achterkant stoel bestuurders kant, hetzelfde verhaal. Draad trekken richting uitsparing van het lampje, stekker erin en lampje plaatsen.

IMG_0524.JPG


En dit is dan het eindresultaat. De bedrading is niet te zien, ook niet als je onder de stoel kijkt omdat de draad aan beide kanten helemaal via de buitenkant naar achter gaat.

IMG_0516.JPG

Bijrijderskant.

Dit is dus de makkelijkste methode (waarbij zo min mogelijk los hoeft) als je kunt leven met aan beide kanten 5 cm draad zichtbaar. Bovenstaande foto heb ik met flits gemaakt, met het blote oog is de draad die onder de mat verdwijnt bijna niet zichtbaar. Ik heb voor deze manier gekozen omdat mijn draad al helemaal ingewikkeld was met canvas tape. Als je bedrading rood/zwart van kleur is dan valt het uiteraard een stuk meer op.

ps: zorg er wel voor dat je onder de stoelen voldoende speling hebt om de stoel helemaal naar achter en naar voren te plaatsen zonder dat de draad knel komt te zitten.
 

fireben

Forumguru
wow top gedaan man :yeah::dankje: maar alleen onder de stoel moet je toch die speling houden voor het schuiven van de stoel maar waar blijft de draad dan ??
 

Spinal

Forumguru
Onder de stoel. Die ligt, vanaf het punt waar die aan de airbag bekabeling vast zit, los. Dus vanaf daar tot aan waar de draad achter de stoelen naar het gat waar het lampje inkomt, moet de draad voldoende speling hebben. Dus niet met de stoel in de voorste stand die draad strak spannen want dan heb je een probleem
 

fireben

Forumguru
oke thanks ik zal het nog wel paar keer moeten kijken en dan proberen als ik hem binnen heb hahah en als die er dan in zit ja dan moet er iemand bij komen voor het aansluiten hahahahah:bloos::bloos::D:D:D
 

fireben

Forumguru
he he ik heb ze binnen :D pff haha nou nog iemand die het even kan inbouwen voor me :bloos::bloos::bloos:
 

Bijlagen

  • 15871364_1002345093203557_1156788953_n.jpg
    15871364_1002345093203557_1156788953_n.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 32

ertromp

Forumguru
weet er iemand waar op je aan moet sluiten bij de zekeringkast ???
:nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Je sluit (ook voor jouw Spacebek) aan op de centraal module die in het dashboard gemonteerd zit
Als ik jou was zou ik daarvoor even een apart topic aanmaken in het Rapid gedeelte
En eerst met VCDS of VCP uitlezen of er überhaupt pins op je boordnet module zitten voor die voetverlichting en welke pins het zijn
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan