Passat vs superb

MarsMars

Senior Member
Wat ik mij afvraag zou op een Passat of Vw forum er ook over Skoda gepraat worden? Ik vermoed van niet
Als je Skoda vervangt door Audi dan zul je dezelfde discussies hebben over ruimte en afwerking, alleen dan is de Passat dus de ruimste, heeft de Audi de beste afwerking, en ben je wel gek als je een Audi kiest, immers de Passat ziet er ook netjes uit :laugh:

leon-cupra

Forumguru
Leuke Discussie!
Lees met plezier alle afwegingen. Zoals ooit gemeld in mijn hernieuwde intro heb ik een aantal maanden in een S2 mogen rijden. Was toen een speciale Tour versie waar alles op en aan zat inclusief alcantara, elektrische stoelen met geheugen, elektrische achterklep en ga zo maar door. Vraagprijs toen: 35.000 Euro voor een 1.6tdi greenline Tour met 18 inch als optie nog.
Keek gisteren in de configuratie applicatie op de Skida site en allemachtig wat is die S3 duur geworden!!

Als ik mijn oude opties koppelde aan een 1.4tsi wel met DSG dan kwam ik op 45.000 uit.
Nou was deze vingeroefenjng alleen de opmaat naar het vinden van een mooie jong gebruikte hopelijk volgend jaar maar benieuwd wat de occasions gaan doen qua prijs...
Toch nog iemand die het ook vindt dat Skoda verschrikkelijk duur aan het worden is. Verschiet ook een beetje van de nieuwe prijzen. In Belgie kocht je de vorige S2 1.6tdi voor een goei 25/26.000€, met de S3 zit je al gemakkelijk boven de 30.000€. Skoda zal op termijn zijn oud clienteel terug verliezen. Voor Skoda zelf wss een minder groot probleem omdat ze in de fleet veel meer nieuwe klanten hebben en zullen winnen.

B.Stuurder

Forumguru
Tja, 35 jaar geleden wilde je niet dood gevonden worden in een Audi, deze waren toen ook goedkoop. Inmiddels is het "premium" en dus niet goedkoop. Destijds werd aangekondigd dat Audi een premium merk zou gaan worden, naast BMW en Mercedes en iedereen lag te krullen van de lach. Wie weet waar Skoda naartoe gaat? Eerlijk gezegd heb ik de O1 en O2 nooit bekeken als serieuze kandidaat. De S2 heel even, maar toch niet. De O3en S3 echter is een héél ander verhaal. De kwaliteit is gewoon heel goed en voor het geld, al is het meer dan het was, is gewoon nog nergens zoveel auto te koop van deze kwaliteit.

Dit is wel een leuk filmpje om de kwaliteit van de O3 te bevestigen, wel in het Duits:

leon-cupra

Forumguru
Tja, 35 jaar geleden wilde je niet dood gevonden worden in een Audi, deze waren toen ook goedkoop. Inmiddels is het "premium" en dus niet goedkoop. Destijds werd aangekondigd dat Audi een premium merk zou gaan worden, naast BMW en Mercedes en iedereen lag te krullen van de lach. Wie weet waar Skoda naartoe gaat? Eerlijk gezegd heb ik de O1 en O2 nooit bekeken als serieuze kandidaat. De S2 heel even, maar toch niet. De O3en S3 echter is een héél ander verhaal. De kwaliteit is gewoon heel goed en voor het geld, al is het meer dan het was, is gewoon nog nergens zoveel auto te koop van deze kwaliteit.

Dit is wel een leuk filmpje om de kwaliteit van de O3 te bevestigen, wel in het Duits:
Het is duidelijk van VAG dat ze van Skoda geen "budget"-merk willen maken zoals ze dat in het begin wel waren. Winstmarge per verkochte Skoda zal voor VAG ondertussen flink gestegen zijn.

Kwaliteit van Skoda is er altijd al geweest, alle onderdelen kwamen uit de VAG-groep. Enigste wat ontbrak was imago en een modern design. Imago hebben ze met de O2 en S2 serieus opgekrikt en sinds de laatste modellen hebben ze een modern design. Het 10 jaren marketing plan van skoda heeft gewerkt en nu zijn ze de prijzen flink de hoogte aan het injagen. en dat laatste is gewoon spijtig. Je krijgt idd nog steeds veel voor je geld, maar je dient er steeds dieper en dieper voor in de buidel te tasten.

En eigenlijk is niet alleen Skoda hier verkeerd in het gaan, alle wagens worden in feite te duur. Als de prijzen zo blijven evolueren, wat gaat binnen 15 jaar een wagen kosten? Iedereen terug met de fiets en enkel terug de rijke een wagen zoals 80 jaar geleden?

Bakkertje

Forumguru
Het argument prijs wordt in de hele discussie vaak aangehaald als het argument om voor de S3 te kiezen. Aangezien het gros hier zijn (of haar) auto least denk ik dat de verschillen wel eens kleiner kunnen zijn dan jullie denken. In mijn geval is de Passat zelfs voordeliger dan de S2 die ik daarvoor heb gereden en dat terwijl de Passat toch echt 6000 euro duurder is in catalogus waarde.

Zojuist eens een S3 in elkaar geklikt, een ambition business aangekleed met de opties die ik op mijn Passat highline heb komt op 38960 euro vs mijn Passat van 39600 is het verschil best klein. Die auto kost bij directlease dan 809 euro in de maand.
Zet ik daar nu een Passat connect series plus naast dan kost die auto 774 euro in de maand terwijl deze toch een catalogus prijs heeft van 40015.

Dat prijsverschil verdampt dus op het moment dat je voor de S3 moet bijbetalen en de Passat in je budget past. En daarmee is het hele prijsverschil argument in mijn beleving een stuk minder dan jullie allemaal denken.

Dus eigenlijk is de vraag zou je een S3 of een Passat kiezen als deze even duur zijn? En het antwoord op die vraag is ten eerste heel persoonlijk en daarnaast afhankelijk van hoeveel waarde je hecht aan bepaalde opties (hoewel zelfs die verschillen echt minimaal zijn).

Om nog terug te komen op de Audi vs VW discussie, ik heb laatst een A4 mee gehad als leen auto. Dat was 2.0 TDI en die motor is echt heel fijn, voor de rest zou ik echt nog niet misschien willen ruilen. Het afwerkingsniveau is zeker niet hoger dan in mijn Passat en de bediening van de navigatie e.d. was al helemaal om te huilen. Ook de C-klasse van een collega van me mag ie lekker houden, ik heb daarin gereden en vond de afwerking op gelijk niveau als de Passat / A4, het rijden viel me eigenlijk tegen (hij heeft een C180d).

Toch nog iemand die het ook vindt dat Skoda verschrikkelijk duur aan het worden is. Verschiet ook een beetje van de nieuwe prijzen. In Belgie kocht je de vorige S2 1.6tdi voor een goei 25/26.000€, met de S3 zit je al gemakkelijk boven de 30.000€. Skoda zal op termijn zijn oud clienteel terug verliezen. Voor Skoda zelf wss een minder groot probleem omdat ze in de fleet veel meer nieuwe klanten hebben en zullen winnen.
Idd voor Skoda zelf niet zo'n issue hoor http://www.autoweek.nl/nieuws/skoda-noteert-positieve-cijfers/

Ze hebben net het beste halfjaar ooit afgesloten. Mede onze schuld dus als ze nooit meer goedkoop worden. Maar ja, we hebben altijd Dacia nog :deuk:

B.Stuurder

Forumguru
Het argument prijs wordt in de hele discussie vaak aangehaald als het argument om voor de S3 te kiezen. Aangezien het gros hier zijn (of haar) auto least denk ik dat de verschillen wel eens kleiner kunnen zijn dan jullie denken. In mijn geval is de Passat zelfs voordeliger dan de S2 die ik daarvoor heb gereden en dat terwijl de Passat toch echt 6000 euro duurder is in catalogus waarde.

Zojuist eens een S3 in elkaar geklikt, een ambition business aangekleed met de opties die ik op mijn Passat highline heb komt op 38960 euro vs mijn Passat van 39600 is het verschil best klein. Die auto kost bij directlease dan 809 euro in de maand.
Zet ik daar nu een Passat connect series plus naast dan kost die auto 774 euro in de maand terwijl deze toch een catalogus prijs heeft van 40015.

Dat prijsverschil verdampt dus op het moment dat je voor de S3 moet bijbetalen en de Passat in je budget past. En daarmee is het hele prijsverschil argument in mijn beleving een stuk minder dan jullie allemaal denken.

Dus eigenlijk is de vraag zou je een S3 of een Passat kiezen als deze even duur zijn? En het antwoord op die vraag is ten eerste heel persoonlijk en daarnaast afhankelijk van hoeveel waarde je hecht aan bepaalde opties (hoewel zelfs die verschillen echt minimaal zijn).

Om nog terug te komen op de Audi vs VW discussie, ik heb laatst een A4 mee gehad als leen auto. Dat was 2.0 TDI en die motor is echt heel fijn, voor de rest zou ik echt nog niet misschien willen ruilen. Het afwerkingsniveau is zeker niet hoger dan in mijn Passat en de bediening van de navigatie e.d. was al helemaal om te huilen. Ook de C-klasse van een collega van me mag ie lekker houden, ik heb daarin gereden en vond de afwerking op gelijk niveau als de Passat / A4, het rijden viel me eigenlijk tegen (hij heeft een C180d).

Vergeet niet dat bijtelling voor vele leaserijders in Nederland een doorslaggevende rol speelt. Dus al is de Passat goedkoper in de lease, wanneer de cataloguswaarde hoger is en dus de bijtelling, dan wordt de keuze daar vaak door bepaald. Ik heb bijvoorbeeld ook naar de Seat Ateca gekeken, naast dat deze kleiner is en mij slecht paste met mijn gezinssituatie, was deze ook duurder i.v.m. de bijtelling. De O3 die ik nu heb samengesteld is weliswaar duurder in aanschafwaarde, maar niet in cataloguswaarde. Bij de Ateca zijn de leuke dingen niet achteraf te installeren en dus is de waarde die voor de bijtelling gaat veel hoger.

B.Stuurder

Forumguru
Idd voor Skoda zelf niet zo'n issue hoor http://www.autoweek.nl/nieuws/skoda-noteert-positieve-cijfers/

Ze hebben net het beste halfjaar ooit afgesloten. Mede onze schuld dus als ze nooit meer goedkoop worden. Maar ja, we hebben altijd Dacia nog :deuk:

Je ziet aan sommige reacties op dit artikel mooi dat veel mensen nog in de Middeleeuwen leven, getuige bijvoorbeeld de reactie van ene WTS: "Tja skoda voor losers , want anders had je wel vw of audi gekocht zo simpel.." Wat een inzicht, wat een intellect!! :banghead:

gdisselkoen

Forumguru

In mijn geval gaat dat niet op. Superb Style BL 1.6 TDI DSG Combi vergeleken met de Passat Connected 1.6 TDI DSG Variant. Prijsverschil was ruim €60 ten nadele van de Passat. En dan had ik nog niet eens dezelfde opties als bij de Superb.

Maar een Superb 2 vergelijken met een Passat van een jaar geleden heeft weinig zin. Dat is achterhaald.

Schep

Forumguru
Mja, maar als je mijn S3 vergelijkt met een Passat met dezelfde opties scheelt het wel €4.5k in het voordeel van de Superb. Mijn Sup zit op €47k, de Passat ging over de €50k heen.
Overigens was de connected series er niet toen ik bestelde, maar had je de business line R (met zo'n pretentieus bumpersetje op je leasehok).
Zelfde blok, zelfde bak, zelfde uitrusting (behalve dat de Passat full LED had). Maandbedrag was redelijk gelijk aan elkaar, de Passat was 1-2 tientjes duurder volgens mij. Maar 25% over €4.5k tikt stevig aan.

Nou was het mij niet primair om het geld te doen, anders was ik wel in mijn 2013 Golf blijven rijden, of had ik een Polo gepakt, maar met identieke uitrusting is de Passat over het algemeen duurder. Dat het in jouw geval gunstig uitpakte qua budget doet weinig af aan de fiscale waarde van de auto's.

Daarnaast, stel dat je óver je budget heen gaat om de auto te leasen, mag je die eigen bijdrage weer van je bruto bijtelling aftrekken. Het is in de leasemarkt dus lastig om eenduidig aan te geven of een Passat of Superb de goedkoopste is.
Vergeet niet dat bijtelling voor vele leaserijders in Nederland een doorslaggevende rol speelt. Dus al is de Passat goedkoper in de lease, wanneer de cataloguswaarde hoger is en dus de bijtelling, dan wordt de keuze daar vaak door bepaald.
Want mensen rekenen alleen met de bijtelling? Het gaat er om wat de auto je onder de streep kost.
Mijn collega heeft een 1.4 TSI DSG gekozen in de 25% omdat die netto goedkoper uitkwam dan een 1.6 TDI DSG met 21%. Puur door de hogere running costs van een diesel (en dus leasebedrag). Hij hield zoveel van zijn budget over, wat ie weer bruto ontvangt, dat het onder de streep een paar euro scheelde.
Er waren andere moverende redenen om voor de benzine te gaan, overigens ;)

B.Stuurder

Forumguru
@Schep Jij gaat er vanuit dat men het geld dat niet besteed wordt aan de leaseauto, bruto op de loonstrook krijgt. Ik heb behoorlijk wat werkgevers gehad, maar nog nooit meegemaakt dat ik kreeg wat ik niet besteedde. Dus dat lijkt me geen gemeengoed, of ik heb altijd net pech gehad natuurlijk. Bovendien is er een kilometrage die al aangeeft wanneer een benzine interessanter is dan een diesel. Ik dacht dat dat ergens bij de 35 of 40 K kilometers ligt. Rijdt je minder dan dat, dan liggen de running costs beter bij een benzine. Maar dan nog kan de 25% je de das omdoen, waarom denk je dat ik tot januari wacht?
Dus als je het verschil niet krijgt, dan kun je alleen naar de bijtelling kijken ja.

MarcoO2

Forumguru
Daarnaast, stel dat je óver je budget heen gaat om de auto te leasen, mag je die eigen bijdrage weer van je bruto bijtelling aftrekken. Het is in de leasemarkt dus lastig om eenduidig aan te geven of een Passat of Superb de goedkoopste is.
Dat wordt wel veel gedaan, maar is onjuist. Alleen als je een eigen bijdrage betaald voor privé-kilometers, is die aftrekbaar van de bijtelling. Een eigen bijdrage wegens overschrijding van je budget is niet aftrekbaar. Wel goed om in je achterhoofd te houden voor je jezelf rijk rekent.

Schep

Forumguru
Bovendien is er een kilometrage die al aangeeft wanneer een benzine interessanter is dan een diesel. Ik dacht dat dat ergens bij de 35 of 40 K kilometers ligt.
Ja, dat zou je verwachten, maar mijn werkgever zegt: zoek het zelf maar uit. Hier is je budget. Wat je niet uitgeeft krijg je bruto, als jij wil dieselen draai je zelf op voor de hogere kosten en als je over je budget heen gaat mag dat ook.

Wij leasen op basis van 35k per jaar en een looptijd van 4 jaar. De tarieven zijn excl brandstof en daar hoeven wij als werknemer geen rekening mee te houden.

Ik weet dat er bij andere werkgevers anders wordt gerekend, maar het niet bruto terugkrijgen van je het leasebudget dat je niet uitgeeft ben ik nog niet eerder tegengekomen. Bij ons heet het dan ook geen leasebudget, maar een mobiliteitsbudget. Onze mobiliteitsregeling is erg complex, overigens.
Dat wordt wel veel gedaan, maar is onjuist. Alleen als je een eigen bijdrage betaald voor privé-kilometers, is die aftrekbaar van de bijtelling. Een eigen bijdrage wegens overschrijding van je budget is niet aftrekbaar. Wel goed om in je achterhoofd te houden voor je jezelf rijk rekent.
Klopt inderdaad.

sandervdw

Actief lid
In België is de berekening van "Voordeel Alle Aard" zeer gelijkaardig aan die van de Nederlandse "bijtelling" hoor (enkel betalen wij minder). Dus ook bij ons hangt het af van de catalogusprijs en CO2-uitstoot. Maar ik ben bvb 1 van de mensen die ook voor de Superb zou gaan als die exact evenveel zou kosten als een Passat met dezelfde uitrusting.

B.Stuurder

Forumguru

Dat ligt er aan hoe je werkgever omschrijft waar die eigen bijdrage voor is. Algemeen is, dat ze dat aangeven als bijdrage voor privé kilometers, juist om belastingtechnische redenen.

B.Stuurder

Forumguru
Ja, dat zou je verwachten, maar mijn werkgever zegt: zoek het zelf maar uit. Hier is je budget. Wat je niet uitgeeft krijg je bruto, als jij wil dieselen draai je zelf op voor de hogere kosten en als je over je budget heen gaat mag dat ook.

Wij leasen op basis van 35k per jaar en een looptijd van 4 jaar. De tarieven zijn excl brandstof en daar hoeven wij als werknemer geen rekening mee te houden.

Ik weet dat er bij andere werkgevers anders wordt gerekend, maar het niet bruto terugkrijgen van je het leasebudget dat je niet uitgeeft ben ik nog niet eerder tegengekomen. Bij ons heet het dan ook geen leasebudget, maar een mobiliteitsbudget. Onze mobiliteitsregeling is erg complex, overigens.

Klopt inderdaad.

Waarom zou je dan dieselen, dat lijkt me altijd nadelig voor de bestuurder i.v.m. de aanschafwaarde en catalogusprijs? En ik dacht dat de inruilwaarde van een benzine ook nog hoger is en daardoor de leaseprijs lager.

B.Stuurder

Forumguru
In België is de berekening van "Voordeel Alle Aard" zeer gelijkaardig aan die van de Nederlandse "bijtelling" hoor (enkel betalen wij minder). Dus ook bij ons hangt het af van de catalogusprijs en CO2-uitstoot. Maar ik ben bvb 1 van de mensen die ook voor de Superb zou gaan als die exact evenveel zou kosten als een Passat met dezelfde uitrusting.

Ik ook, omwille van de ruimte. Maar wanneer ruimte niet belangrijk is, zou ik kijken naar de rij-eigenschappen. Die kan ik nu niet beoordelen tussen deze twee.

Schep

Forumguru
Waarom zou je dan dieselen, dat lijkt me altijd nadelig voor de bestuurder i.v.m. de aanschafwaarde en catalogusprijs?
14% bijtelling. Full stop.
V40's, Octavia's en Golf Bluemotions zijn in onze garage goed vertegenwoordigd.
20% of 21% bijtelling zit je bij ons met diesels ook erg weinig. Dan is een benzine vaak goedkoper. Er zijn er maar weinig met een dieselauto met 25% bijtelling.

DannyG

Forumguru
@gdisselkoenDe afdekking van pano dak ook wat kwetsbaar en toch nog veel doorlatend voor mijn gevoel?nen hoe is dat in de hete zomermaanden?

Ik heb ook een panoramisch dak in een OIII (is misschien niet identiek aan een Passat of Superb maar veel zal het niet ontlopen). Wat de warmte in de wagen betreft met een gesloten dak én afscherming ... dat is naar mijn gevoel hetzelfde dan wanneer je geen open dak hebt. Dus die vrees is in mijn opinie niet echt gegrond.

Dit voor mijn 2 cts ;).

Bovenaan Onderaan