Passat vs superb

Schep

Forumguru
Talisman ook in gereden en die heeft mij positief verrast
Ik reed de Talisman als huurauto en was extreem teleurgesteld. De DCC vond ik veel minder verschil maken dan in mijn Superb, de ACC werkt maar tot 140 km/h, de lane assist is passief en zet het radiogeluid zachter (alsof mijn passagiers moeten weten dat ik iets fout doe?) en dat navigatie/-entertainmentsysteem vond ik vreselijk. Ohja, en die full LED lampen zijn ook passief. Doe mij dan maar actief xenon...

Daarnaast vond ik de topdiesel met 160 pk echt tergend traag en de EDC is lang niet zo fijn als de DSG. Ding ziet er supergaaf uit, vooral met die 19" jetsers, maar op punten die ik belangrijk vind, heeft nog geen enkele Fransoos me ooit kunnen overtuigen.

Mijn keuze tussen de Passat en Superb werd beslecht door mijn 'meh' ervaring toen ik uit mijn Golf 7 in de Passat stapte. Het was een bekend dashboard en er was niks 'anders' dan in de Golf.
Het Active Info Display en de (adaptieve) full LED had ik graag gehad, maar de Superb had als voordeel dat ik nu mensen achter me kan laten zitten (ik ben 2.08m). Ook vond ik de Sup iets mooier van buiten.

Het materiaalgebruik is in de Passat van een iets hoger niveau, maar ik heb me nog niet geergerd aan de Sup. Het is immers beide niet van Audi niveau.

Een Passat met standaard sportonderstel plm. 20mm verlaging is prima en de Passat rijdt een stuk strakker.
Of je neemt een Sup met DCC @ 15mm lager dan standaard...

Middag

Forumguru
Dsg icm 21% bijtelling kom je altijd bij 1,6 uit. Dcc niet leverbaar op 1,6. Met 25% bijtelling is een Superb ineens heel duur, dus was geen optie helaas.

B.Stuurder

Forumguru
Dsg icm 21% bijtelling kom je altijd bij 1,6 uit. Dcc niet leverbaar op 1,6. Met 25% bijtelling is een Superb ineens heel duur, dus was geen optie helaas.

Gelukkig is dat verhaal vanaf 2017 voorbij. Kun je weer gewoon de motor nemen die je wilt. Al dat kleinere motor geneuzel is ook een wassen neus volgens mij. Ik heb nu een 1.5 dci die 7,2 liter/100km drinkt en mijn vorige auto had een 2.0 turbodiesel en die dronk 6,4 liter/100km met betere prestaties. En ik ben niet anders gaan rijden.

Bakkertje

Forumguru
Dacht ik ook, maar mijn fransoos voldoet prima! Ik heb 3 jongens (15,13 en 9 jaar) dus het gaat prima. Zit veel tussen de Papa's oren denk ik.:jaja:;)

Het "probleem" is dat mijn kinderen 3,5 jaar in een Superb hebben gezeten. Probeer jij ze dan maar eens achterin een 308 te krijgen :deuk:
Zonder gekheid, we zijn bij de VW dealer geweest en zijn met het hele gezin in een Golf Variant gekropen dat past gewoon niet. De 2 verhogers komen dan links en rechts achterin (in het midden gaat niet met de gordels) en onze oudste zou dan in het midden komen. Die zit dan met haar knieën strak tegen mijn stoel. Voor haar niet fijn en voor mij nog minder.

Wellicht dat het ook komt door mijn lange benen waardoor de stoel doorgaans wat verder naar achteren staat dan gemiddeld?
Oh ja, en mijn kinderen zijn ook bovengemiddeld lang.

Ik ben trouwens ook bij Peugeot wezen kijken toen de 308sw net uit was. Die viel af omdat als de stoel voor mij goed staat er bijzonder weinig beenruimte achterin was. Nog even los van de ergonomie van het interieur wat voor mij echt een no-go is.

Maar we dwalen nu weer af..

Het verschil tussen een S3 en een Passat is als het verschil tussen Cola van de Lidl en Coca Cola, het is allebei prima te drinken, maar de echte Cola is toch net wat lekkerder. De echte cola is ook duurder en daarom moet je daarvan een goede aanbieding zien te vinden.

Laatst bewerkt:

Van Hoften

Forumguru
Een VW Passat en een S3 naast elkaar in getallen gezet voor mezelf in augustus 2015 (de gadgets van de Passat geëlimineerd, dus twee 'gelijke' auto's) en wat bleek: ruim € 9.000 in het voordeel van Skoda.

Omdat ik de auto zelf aan heb geschaft en lease maatschappij eruit kon laten verwachtte ik een leuke korting. Daar dacht VW anders over: op een auto van € 61.000 kon ik € 600 korting verwachten. Toen ben ik maar snel via de tussendeur van Borchwerf naar Skoda gelopen. Van dezelfde (!) verkoper kreeg daar wel een redelijke korting. Keuze was toen heel erg snel gemaakt. En ik heb er geen seconde spijt van.

En voor alle andere (voor)oordelen geldt heel eenvoudig: Gelukkig rijdt je zowel met een Passat als een S3, O3 etc tenminste in een mooie en nette auto en godzijdank niet in iets wat eindigt op twee klinkers.Die Koreaanse ellende wil ik me zelf besparen. Oeps, weer een mening...

B.Stuurder

Forumguru
Een VW Passat en een S3 naast elkaar in getallen gezet voor mezelf in augustus 2015 (de gadgets van de Passat geëlimineerd, dus twee 'gelijke' auto's) en wat bleek: ruim € 9.000 in het voordeel van Skoda.

Omdat ik de auto zelf aan heb geschaft en lease maatschappij eruit kon laten verwachtte ik een leuke korting. Daar dacht VW anders over: op een auto van € 61.000 kon ik € 600 korting verwachten. Toen ben ik maar snel via de tussendeur van Borchwerf naar Skoda gelopen. Van dezelfde (!) verkoper kreeg daar wel een redelijke korting. Keuze was toen heel erg snel gemaakt. En ik heb er geen seconde spijt van.

En voor alle andere (voor)oordelen geldt heel eenvoudig: Gelukkig rijdt je zowel met een Passat als een S3, O3 etc tenminste in een mooie en nette auto en godzijdank niet in iets wat eindigt op twee klinkers.Die Koreaanse ellende wil ik me zelf besparen. Oeps, weer een mening...

Er zit nog wel marge in een auto, maar die zit bij de importeur, niet bij de dealer. Die gaat je op een auto dan ook niet gemakkelijk korting geven. Blijkbaar scheelt dat ook per merk. Wel worden er contractafspraken gemaakt met grote bedrijven, op het niveau van PON dus, waarbij de marge die overblijft nog het dubbele is van wat de dealer heeft.
Ook denk ik -en ik heb het hier al meer gelezen- dat VAG probeert om VW op een hoger niveau te houden omdat de grens nu wel erg dun wordt tussen Skoda en VW.
Om dat te illustreren: bij ons mag een vertegenwoordiger wel in een Passat rijden, maar niet in een Superb, sinds het uitkomen van de S3. Ik heb begrepen omdat de Superb toch teveel een directiewagen is om te zien.

MarcoO2

Forumguru
Hm, als ik de Passat en de Superb naast elkaar zit weet ik wel welke van die twee ik het meest een "directiewagen" vind. En dat is niet de Superb...

Sterker, ik vind de nieuwe Superb erg tegenvallen, tenzij je 'm norm aan gaat kleden. Zeker bij de combi is dat het geval, dat vind ik nu net een Octavia.

B.Stuurder

Forumguru
Hm, als ik de Passat en de Superb naast elkaar zit weet ik wel welke van die twee ik het meest een "directiewagen" vind. En dat is niet de Superb...

Sterker, ik vind de nieuwe Superb erg tegenvallen, tenzij je 'm norm aan gaat kleden. Zeker bij de combi is dat het geval, dat vind ik nu net een Octavia.

Dat mag je dan aan de directie komen vertellen hier. Heel veel collega's willen graag een Superb, maar rijden nu in een veel duurdere Passat.

Ik vind eigenlijk elke auto tegenvallen, tenzij je hem aankleedt :D

MarcoO2

Forumguru
haha ja, iedere auto kent dat effect natuurlijk. Maar bij de Superb vind ik het véél erger dan bij de Passat. Een standaard Passat smoelt een stuk beter dan een standaard Superb. In mijn beleving dan ;)

B.Stuurder

Forumguru
Ik vind bij een Passat de standaard koplampen niet zo. Het Led plus licht des te meer wel. Wat ik ook raar vind is dat bij het gewone Led pakket, de DRL halogeen is!
Maar de Passat is zonder meer een mooie wagen, was ook mijn keus geweest als ik niet zo'n verschrikkelijk mooie O3 had samengesteld. :D

Kemmie

Senior Member
Ik vind deze thread leuk om te lezen, en iedereen komt met "zijn" redenen. Voor mij is het simpel, iedereen kiest wat hij/zij zelf mooi en/of praktisch vind.
Daarom zie je ook meer andere wagens dan alle Superbs en Passats bij elkaar.
Mijn vrouw wilde bijvoorbeeld geen Passat (ik mocht er 2 weken in rijden), vond het een enorm saaie auto (letterlijke woorden waren dat ding ziet er niet uit), terwijl ze de Superb wel leuk vond. Ik zelf heb uiteindelijk gekozen voor een Superb omdat die in mijn budget en met mijn belangrijkste opties het snelst te leveren was.
En als we het toch hebben over welke auto het "strakst" rijd, ik heb ook een werkweek - 5 dagen (zo'n 1200 km) in een nieuwe Mondeo gereden, die rijdt beter als zowel de Superb als de Passat. Maar ook hier weer, niet snel genoeg leverbaar met mijn "must have" opties.
Eigenlijk is net zo als met muziek, iedereen vind weer iets anders leuks en dat zorgt dan weer voor deze leuke discussies om elkaar te overtuigen dat de een "beter" is als de ander.
Voor mij is er geen beter/slechter, slechts anders en daardoor ook zoveel meningen en rijdt iedereen in zijn/haar auto, die dan natuurlijk wel de beste ter wereld is.. :jaja:

sandervdw

Actief lid
Ik vind deze thread leuk om te lezen, en iedereen komt met "zijn" redenen. Voor mij is het simpel, iedereen kiest wat hij/zij zelf mooi en/of praktisch vind.
Daarom zie je ook meer andere wagens dan alle Superbs en Passats bij elkaar.
Mijn vrouw wilde bijvoorbeeld geen Passat (ik mocht er 2 weken in rijden), vond het een enorm saaie auto (letterlijke woorden waren dat ding ziet er niet uit), terwijl ze de Superb wel leuk vond. Ik zelf heb uiteindelijk gekozen voor een Superb omdat die in mijn budget en met mijn belangrijkste opties het snelst te leveren was.
En als we het toch hebben over welke auto het "strakst" rijd, ik heb ook een werkweek - 5 dagen (zo'n 1200 km) in een nieuwe Mondeo gereden, die rijdt beter als zowel de Superb als de Passat. Maar ook hier weer, niet snel genoeg leverbaar met mijn "must have" opties.
Eigenlijk is net zo als met muziek, iedereen vind weer iets anders leuks en dat zorgt dan weer voor deze leuke discussies om elkaar te overtuigen dat de een "beter" is als de ander.
Voor mij is er geen beter/slechter, slechts anders en daardoor ook zoveel meningen en rijdt iedereen in zijn/haar auto, die dan natuurlijk wel de beste ter wereld is.. :jaja:

100% gelijk (ik vind de Passat ook een enorm saaie auto trouwens). En inderdaad een Mondeo of Mazda 6 rijden véél strakker dan een Passat of Superb voor een gelijkaardige prijs (ik kon een full-option Mondeo 180PK krijgen voor dezelfde prijs als mijn Superb L&K 150PK). Maar zowel de Mazda als de Ford hebben dan weer andere nadelen...

Ik zal nooit zeggen dat een Passat een slechte wagen is, maar IK vind een Superb knapper en ik vind het "softe" karakter van de Superb aangenamer. En ik kan me er perfect in vinden dat een groot deel van de Belgisch/Nederlandse autorijders liever met een Passat dan met een Superb rond rijdt.

Bakkertje

Forumguru

De uitkomst van het vergelijk komt ook overeen met hetgeen we hier concluderen met z'n allen, geen echte winnaar en bijzonder weinig verschil tussen de Superb en de Passat. De mondeo doet niet mee..

s-line

Forumguru
Het "probleem" is dat mijn kinderen 3,5 jaar in een Superb hebben gezeten. Probeer jij ze dan maar eens achterin een 308 te krijgen :deuk:
Heb hiervoor ook 3,5 in een s2 gereden hoor!:tongue:
En mijn oudste zoon is ook al 1.80m en de kleinste 1.45m. En ik heb hun nog geen 1x horen klagen hoor, echt waar nog nooit! Volgens mij maakt het de kids geen reet uit.
Ze hebben zelfs minder ruzie achterin tegenwoordig(waarschijnlijk hebben ze daar dus de ruimte niet voor!:deuk:) dus heeft de Peus toch nog een voordeel.... veel relaxter op vakantie

Bakkertje

Forumguru
@s-line Hahaha nou bij ons is er regelmatig "onenigheid" op de achterbank.. Maar ik heb dan ook 2 dochters en een zoon..
Maar het grote verschil is dat er bij jou waarschijnlijk geen stoelen meer gebruikt worden op de achterbank.. Bij mij zijn er nog 2 verkopers in gebruik :pieker:

Testedoene

Forumguru
Ikzelf zou ook liever een Audi A6 op de oprit parkeren maar daar heb je gewoon 2 goed uitgeruste Skoda's voor.
Los van de zin of onzin van de reacties kan je niet rondom het feit dat je bij Skoda gewoon meer waar voor je geld krijgt.
Als je een beetje rationeel ingesteld bent ga je voor VW of Skoda en jawel hoor, hoe "goedkoper" het merk, hoe meer je kan aankruisen voor hetzelfde geld.

Iedereen moet de keuze voor zichzelf uitmaken. Testritje maken en kiezen maar!
Mijn Passat 3C (2010 1.6 TDI) reed wel fijn maar m'n Octavia 3 rijdt veel aangenamer.
Zonet nog even mijn schoonvader zijn Passat gebruikt (2012 1.6 TDI) en dat ding rijdt gewoon log.
Ik was blij dat ik opnieuw achter het stuur van de Octavia zat!

Plus aan de Passat:
-betere zetels (automatische bediening) => dat kruis ik op m'n volgende offerte weer aan ondanks de meerprijs van +/- 750 euro
-minder gevoelig voor dwarsnaden

Min aan de Passat:
-plomper rijgedrag, neiging tot pompen op minder goede weg
-vervelende ontkoppeling (zwaar, parasitaire reacties)

Zelf kan ik niet zeggen dat Skoda onaangenamer rijdt, integendeel.
Eenmaal een Golf variant als vervangwagen gekregen en opnieuw het loggere gevoel. En opnieuw een glimlach toen ik opnieuw de sleutel van de Octavia omgedraaid had!

Mijn vrouw mag blij zijn met mijn goedkopere keuzes, zo kan zij meer shoppen met het overblijvende budget! :dankje:

Toet toet

Senior Member
Leuke Discussie!
Lees met plezier alle afwegingen. Zoals ooit gemeld in mijn hernieuwde intro heb ik een aantal maanden in een S2 mogen rijden. Was toen een speciale Tour versie waar alles op en aan zat inclusief alcantara, elektrische stoelen met geheugen, elektrische achterklep en ga zo maar door. Vraagprijs toen: 35.000 Euro voor een 1.6tdi greenline Tour met 18 inch als optie nog.
Keek gisteren in de configuratie applicatie op de Skida site en allemachtig wat is die S3 duur geworden!!

Als ik mijn oude opties koppelde aan een 1.4tsi wel met DSG dan kwam ik op 45.000 uit.
Nou was deze vingeroefenjng alleen de opmaat naar het vinden van een mooie jong gebruikte hopelijk volgend jaar maar benieuwd wat de occasions gaan doen qua prijs...

Bovenaan Onderaan