Nieuwe OIII 1.0 TSI Ambition

fonzamundo

Forumguru
Nou ... gelukkig dat de zon niet scheen ... anders zou je totaal verblind worden door zo veel glans :laugh:. Het is wel een dankbare job hé, wanneer je zo een aantal uurtjes bezig bent geweest en dan het resultaat kan bekijken. Mooi hoor. Dat van die velgen ga ik ook eens proberen. Ik heb die van mij in mei gewoon mee gewaxed en ook al helpt dat best wel, het is geen beschermingsfilm.

Veel succes er nog mee :thumbsup:

Yep, is inderdaad nogal glansrijk :D Altijd leuk om je werk te zien opbrengen!
Zonnetje heeft daarnet even geschenen, maar de auto staat nu al lekker in de garage...

Je kan die Carpro Dlux zelf aankopen (dacht iets van een 30 à 40 euro), maar dan moet je wel nog de cleaner, eraser, applicator, ... ervoor kopen (geen idee hoeveel die kosten :pieker:). Kun je dan wel een drie à vier keer zelf doen. Ik heb het laten doen en die mens (die het elke dag doet) is er meer dan een uur mee zoet geweest (voor de vier velgen uiteraard) :sterretjes: Sowieso ze eerst grondig behandelen met Iron-X (of gelijkaardig) en na behandeling mogen de velgen minstens 24u geen water zien!

Hoe lang het meegaat hangt af van het gebruik van je wagen (sommigen hebben volgens hem na 6 maanden - 1 jaar nog resultaat). Ik laat het zeker doen met de wissel van zomer- naar winterbanden (en velgen, van waar zouden die toch komen? :D) en mss ook tussendoor. Kost je geen bult en je houdt er je velgen wel deftig mee
 

DannyG

Forumguru
Ik zal wel eens zien als het zo ver is. Het lijkt me nogal wat aankopen, al die producten, applicators enz. Voorlopig onderhouden de velgen nog gemakkelijk; het vuil gaat er eigenlijk in een wip en een gauw van af en zo lang dat het geval is, blijf ik er met andere producten van af. Maar eens dat effect voorbij is zal ik me eens beraden om van strategie te veranderen ;).

En ja ... hoe moet ik nou weten waar jij je wintervelgen vandaan haalt :) :) :) ? Ben al blij dat ze bij jou van nut kunnen zijn ;).
 

leon-cupra

Forumguru
Knappe octavia.
Tov een sdi kan ik gerust geloven dat dit edn snelle wagen is :D
Vroeger nog een golf sdi als voorloopwagen gehad. Spel was niet vooruit te branden. Met de huidige verkeerssituatie vind ik dit zelfs gevaarlijk, zo'n sdi. Snel anticiperen met zo'n sdi lukt niet :banghead:

1.0 kan het nog gekker? :-)
Eigenlijk snap ik die downsizing niet zo heel goed. Als je ziet dat jouw verbruik quasi hetzelfde is als de 1.2, waarom dan de 1.0 ? Ligt de emissie/uitstoot mss lager voor de 1.0?
 

fonzamundo

Forumguru
Knappe octavia.
Tov een sdi kan ik gerust geloven dat dit edn snelle wagen is :D
Vroeger nog een golf sdi als voorloopwagen gehad. Spel was niet vooruit te branden. Met de huidige verkeerssituatie vind ik dit zelfs gevaarlijk, zo'n sdi. Snel anticiperen met zo'n sdi lukt niet :banghead:

1.0 kan het nog gekker? :-)
Eigenlijk snap ik die downsizing niet zo heel goed. Als je ziet dat jouw verbruik quasi hetzelfde is als de 1.2, waarom dan de 1.0 ? Ligt de emissie/uitstoot mss lager voor de 1.0?

Idd, is even aanpassen tov 1.9 SDI :jaja:
Onlangs nog even teruggedacht aan de oude toen ik op de snelweg moest inhalen; wat ging dat vlotjes zeg!
Nu ja, ik ben het ook gewend van met oudere motoren te rijden met de oldtimers (VW Kevers en VW T2B). Daar mag je helemaal geen haast in hebben :deuk:

Ja hoor, is maar 999cc dus voordeliger qua wegenbelastingen en lager in uitstoot (104 gr CO2 tov 114)
Deze tendens werd al gezet door VW met de Golf en Seat met de Leon en nu (uiteraard) ook bij Skoda. De 1.2 TSI (behalve de echte instapper) is dan ook vervangen door de 1.0 TSI
Sommigen zeggen "het is dan ook een 3-cilinder", maar ik ervaar elke dag dat deze echt OK is hoor
 

fonzamundo

Forumguru
Stop maar met reclame voor de 1.0 te maken ... straks krijg ik nog spijt van de 1.2 110 pk :maakmegek:.

Oei, dan mag ik niet zeggen dat deze meer PK en kW heeft? (115 pk tov 110 pk / 85 kW tov 81 kW)
Om nog maar te zwijgen over de hogere topsnelheid (202 km/u tov 199 km/u)
En zeker al dan niet over de acceleratie van 0-100! (9.9 sec ipv 10.1)

:deuk::laugh::maakmegek::yeehaa::cheer:
 

leon-cupra

Forumguru
Er is niets mis met een 3 cilinder. Hebben nog de 1.4tdi gehad in de fabia. Nooit geen miserie mee gehad, een verbruik dat amper schommelde bij verschillende rijtrajecten en rijstijlen. Maar bij de autokenners was het ook steeds: wat een 3 cilinder, ben je gek?

:jaja::deuk:
 

DannyG

Forumguru
Oei, dan mag ik niet zeggen dat deze meer PK en kW heeft? (115 pk tov 110 pk / 85 kW tov 81 kW)
Om nog maar te zwijgen over de hogere topsnelheid (202 km/u tov 199 km/u)
En zeker al dan niet over de acceleratie van 0-100! (9.9 sec ipv 10.1)

:deuk::laugh::maakmegek::yeehaa::cheer:


Sadistische trekjes ???? :laugh:

Gelukkig heb je in de files geen voordeel van die extra PK's, hogere topsnelheden en snellere acceleraties ...heb ik effe geluk ;).
 

fonzamundo

Forumguru
@leon-cupra zo ver had ik nog niet gedacht! al mag de schoonmoeder er niet in hoor (daarvoor dient de skibox op het dak of de fietsdrager op de trekhaak) :maakmegek:

@DannyG beetje sadistisch is altijd leuk toch? en files, tja dat is nu eenmaal België hé, daarom dat we binnenkort even 'vluchten' naar de Duitse Autobahn :D
 

DannyG

Forumguru
@leon-cupra zo ver had ik nog niet gedacht! al mag de schoonmoeder er niet in hoor (daarvoor dient de skibox op het dak of de fietsdrager op de trekhaak) :maakmegek:

@DannyG beetje sadistisch is altijd leuk toch? en files, tja dat is nu eenmaal België hé, daarom dat we binnenkort even 'vluchten' naar de Duitse Autobahn :D

Het hangt er maar van af of je dat sadistische kunt uitstralen of dat je het ervaart ... is een wereld van verschil :D.
Voor binnen kort: goeie vlucht in ieder geval ;) :thumbsup:.
 

Testedoene

Forumguru
Eigenlijk snap ik die downsizing niet zo heel goed. Als je ziet dat jouw verbruik quasi hetzelfde is als de 1.2, waarom dan de 1.0 ? Ligt de emissie/uitstoot mss lager voor de 1.0?

Wacht maar tot de wagen wat meer km's op de teller heeft. Het verbruik zal zeker nog zakken!
En betrokkene komt uit een SDI. Een TSI is anders rijden, dat moet je nog even leren.

Veel succes met de nieuwe wagen!
Ikzelf heb een 1.2 TSI en had ook wat vragen bij zo'n klein motortje in zo'n grote auto.
Tot nu toe heb ik me de keuze nog niet beklaagd! Hij rijdt gewoon fantastisch tot nu toe. Dat zal bij jou niet anders zijn vermoed ik!
 

leon-cupra

Forumguru
Wacht maar tot de wagen wat meer km's op de teller heeft. Het verbruik zal zeker nog zakken!
En betrokkene komt uit een SDI. Een TSI is anders rijden, dat moet je nog even leren.

Veel succes met de nieuwe wagen!
Ikzelf heb een 1.2 TSI en had ook wat vragen bij zo'n klein motortje in zo'n grote auto.
Tot nu toe heb ik me de keuze nog niet beklaagd! Hij rijdt gewoon fantastisch tot nu toe. Dat zal bij jou niet anders zijn vermoed ik!
Verbruik hangt ook sterk af van de rijtrajecten. Als iemand met een 1.0 zeer ongunstige en korte rijtrajecten doet (continue vertrekken en stoppen) zal die meer verbruiken dan mijn vRS wanneer ik gedurende 20km enkel 90km/u banen doe.

Hier ook de keuze van de 1.2 nog niet beklaagd, maar was dan ook als tweede wagen en voor de vriendin maakt snelheid toch niet uit. Maar naar verbruik is het toch ook niet de zuinigste hoor (cfr ongunstige en korte trajecten) en verbruik is na twee jaar nog steeds niet gezakt ;)
 

fonzamundo

Forumguru
Wacht maar tot de wagen wat meer km's op de teller heeft. Het verbruik zal zeker nog zakken!
En betrokkene komt uit een SDI. Een TSI is anders rijden, dat moet je nog even leren.

Veel succes met de nieuwe wagen!
Ikzelf heb een 1.2 TSI en had ook wat vragen bij zo'n klein motortje in zo'n grote auto.
Tot nu toe heb ik me de keuze nog niet beklaagd! Hij rijdt gewoon fantastisch tot nu toe. Dat zal bij jou niet anders zijn vermoed ik!
Klopt zeer waarschijnlijk ivm dat verbuik dat nog gaat zakken, begint nu al zachtjes aan
Heb dat met de SDI ook gehad, die verbruikte minder na de eerste 10.000 km (ck de eerste beurt)

Idd nog aanpassen aan de TS, koppel ligt oa anders en je moete wennen aan de turbo die je plots Knight Rider allures geeft (ok, zo fel is ie nu ook weer niet:laugh:)
 

DannyG

Forumguru
Klopt zeer waarschijnlijk ivm dat verbuik dat nog gaat zakken, begint nu al zachtjes aan
Heb dat met de SDI ook gehad, die verbruikte minder na de eerste 10.000 km (ck de eerste beurt)

Idd nog aanpassen aan de TS, koppel ligt oa anders en je moete wennen aan de turbo die je plots Knight Rider allures geeft (ok, zo fel is ie nu ook weer niet:laugh:)

Knight Rider allures? KITT heeft dan wel eerder de stem van een blikken KITTY :maakmegek:.
 

geerrre

Forumguru
Leuke octavia en zo te zien krachtig genoeg met de 1.0 motor.

Waarom gebruiken ze de 1.0 niet in de Fabia, ipv de 1.2? Bij de Ibiza dan weer wel...
 

fonzamundo

Forumguru
Update na reis Duitsland (ongeveer 2500 km)

Tijd voor een update nu we net terug zijn van onze trip naar Duitsland (letterlijk net, de banden hebben nog warm :D)

De 1.0 is een super motor om mee te rijden!

Op de Duitse Autobahn is 150 rijden net alsof je 110 km/u rijdt. Geen centje pijn en motortje spint dan rond de 3000 toertjes. Inhalen gaat heel vlotjes (ook in 6de) en de auto haalt nu al vlotjes de 175 (niet meer willen doen, de auto moet nog inlopen :yeehaa:) Ik denk dat de topsnelheid van 200 dan ook niet overdreven is.

Menig Audi / BMW / zelfs een OIII RS schrokken als ze de "zwarte" in hun spiegel zagen afkomen (eigenlijk wel spijtig op zo'n moment dat de motorisatie niet meer op de achterklep staat zoals vroeger, denk dat menigeen nog wel ging schrikken :tegek:)

Verbruik ligt zo gemiddeld rond de 6,1 liter per 100 km. Best netjes als je rekent dat je hele lange stukken sneller rijdt dan 130 en je ook het occasionele inhaalmaneuver (lastig die 'trage' auto's) en bergje-op moet doen.
In de heenreis lag dit een stukje lager (zo rond de 5,4 l), maar dan hield ik mij netjes aan de 120 die je in België mag rijden (op de terugweg ook overigens - de politie leest ook mee, toch? :laugh:).
Mijn vermoeden blijft nog steeds dat na de eerste beurt / inlopen dit nog wat gaat zakken.
Let wel: de fietsen waren dus niet mee. Op het laatste moment ons toch nog bedacht... Ook geen skibox of dergelijke zooi meegezeuld (zie verder)

Voor de rest: een prima auto!

Alle bagage voor een week met drie kon netjes in de koffer, geen spier vertrokken hierbij (ook niet met een vrouw die graag haar ganse hebben en houden meeneemt).

GPS is even wennen, maar deed haar ding goed. Ze mag het misschien wel iets vroeger zeggen als je ergens kort na elkaar moet afdraaien. Nu moet je soms even uitzoomen om zelf te kijken waar je straks heen moet.

Cruise control (voor mij nieuw want zat niet op de O1) is heel leuk. Snelheid kiezen, inschakelen en rijden maar. Tikkeltje naar boven of beneden kan via de knoppen, inhalen en daarna terug laten komen naar ingestelde snelheid is handig.

Bak schakelt heel kort en prettig, zo hoort het te zijn. Wel even lak hebben aan de schakelindicator: die wil je vanaf 70 al in zesde zien. Goed voor het verbruik ongetwijfeld, maar dan wordt een inhaalmaneuver niet zo fijn meer (het gaat wel nog, maar je hoort de 3-cilinder zijn best doen). Idem voor het star-stop trouwens: die ging bij ieder vertrek ongeheid uit!

Stoelen zitten voor mij best prettig (standaard manuele Ambition-stoelen). Heel grote verbetering tov de OI Ambiente overigens. Geen rugpijn na 4u rijden is aangenaam (dat is wel even anders in de Kevers of de T2B)

Windgeruis is idd vanaf 125 km / u te horen aan de rubbers aan de bestuurderskant, maar dat stoort me niet echt. Voor de rest geen rammeltjes gehoord (behalve de flessen in de koelbox :laugh:). De 3-cilinder hoor je ook niet bij hoge toeren, heel kort vanuit stilstand of als je in een te lage versnelling probeert op te trekken

Wat me wel stoort (en dat was bij de O1 ook) is het gebrek aan steun voor je linkerarm. De deursteun komt te laag, je elleboog bovenaan leggen (daar waar het lampje zit voor de vergrendeling) is dan weer te hoog.
Not simply clever Skoda! Even oplossen in de O4, toch?

Zo, ik denk dat dit het wel is?
Nog vragen? Stel ze gerust!
 
Bovenaan Onderaan