Update na reis Duitsland (ongeveer 2500 km)
Tijd voor een update nu we net terug zijn van onze trip naar Duitsland (letterlijk net, de banden hebben nog warm

)
De 1.0 is een super motor om mee te rijden!
Op de Duitse Autobahn is 150 rijden net alsof je 110 km/u rijdt. Geen centje pijn en motortje spint dan rond de 3000 toertjes. Inhalen gaat heel vlotjes (ook in 6de) en de auto haalt nu al vlotjes de
175 (niet meer willen doen, de auto moet nog inlopen

) Ik denk dat de topsnelheid van 200 dan ook niet overdreven is.
Menig Audi / BMW / zelfs een OIII RS schrokken als ze de "zwarte" in hun spiegel zagen afkomen (eigenlijk wel spijtig op zo'n moment dat de motorisatie niet meer op de achterklep staat zoals vroeger, denk dat menigeen nog wel ging schrikken

)
Verbruik ligt zo gemiddeld rond de 6,1 liter per 100 km. Best netjes als je rekent dat je hele lange stukken sneller rijdt dan 130 en je ook het occasionele inhaalmaneuver (lastig die 'trage' auto's) en bergje-op moet doen.
In de heenreis lag dit een stukje lager (zo rond de 5,4 l), maar dan hield ik mij netjes aan de 120 die je in België mag rijden (op de terugweg ook overigens - de politie leest ook mee, toch?

).
Mijn vermoeden blijft nog steeds dat na de eerste beurt / inlopen dit nog wat gaat zakken.
Let wel: de fietsen waren dus
niet mee. Op het laatste moment ons toch nog bedacht... Ook geen skibox of dergelijke zooi meegezeuld (zie verder)
Voor de rest: een prima auto!
Alle bagage voor een week met drie kon netjes in de koffer, geen spier vertrokken hierbij (ook niet met een vrouw die graag haar ganse hebben en houden meeneemt).
GPS is even wennen, maar deed haar ding goed. Ze mag het misschien wel iets vroeger zeggen als je ergens kort na elkaar moet afdraaien. Nu moet je soms even uitzoomen om zelf te kijken waar je straks heen moet.
Cruise control (voor mij nieuw want zat niet op de O1) is heel leuk. Snelheid kiezen, inschakelen en rijden maar. Tikkeltje naar boven of beneden kan via de knoppen, inhalen en daarna terug laten komen naar ingestelde snelheid is handig.
Bak schakelt heel kort en prettig, zo hoort het te zijn. Wel even lak hebben aan de schakelindicator: die wil je vanaf 70 al in zesde zien. Goed voor het verbruik ongetwijfeld, maar dan wordt een inhaalmaneuver niet zo fijn meer (het gaat wel nog, maar je hoort de 3-cilinder zijn best doen). Idem voor het star-stop trouwens: die ging bij ieder vertrek ongeheid uit!
Stoelen zitten voor mij best prettig (standaard manuele Ambition-stoelen). Heel grote verbetering tov de OI Ambiente overigens. Geen rugpijn na 4u rijden is aangenaam (dat is wel even anders in de Kevers of de T2B)
Windgeruis is idd vanaf 125 km / u te horen aan de rubbers aan de bestuurderskant, maar dat stoort me niet echt. Voor de rest geen rammeltjes gehoord (behalve de flessen in de koelbox

). De 3-cilinder hoor je ook niet bij hoge toeren, heel kort vanuit stilstand of als je in een te lage versnelling probeert op te trekken
Wat me
wel stoort (en dat was bij de O1 ook) is het gebrek aan steun voor je linkerarm. De deursteun komt te laag, je elleboog bovenaan leggen (daar waar het lampje zit voor de vergrendeling) is dan weer te hoog.
Not simply clever Skoda! Even oplossen in de O4, toch?
Zo, ik denk dat dit het wel is?
Nog vragen? Stel ze gerust!