fonzamundo
Forumguru
Zoals al gezegd in mijn officiële doop in de Meet & Greet ben ik sinds vandaag trotse eigenaar van een OIII 1.0 TSI Ambition! Volgens de dealer de eerste die hij afleverde én tevens een van de eerste in België.
Alvast een kort proefritje gedaan en jee, wat is ie snel! (in vergelijking met de OI 1.9 SDI). In een mum van tijd zit je boven de toegestane maximumsnelheid
. Koppel komt (zoals in de specificaties en zelf gezegd) pas volledig ter beschikking vanaf 2000 RPM, maar vanuit stilstand heb je wel al een mooie acceleratie. Kan er nog geen tijden op plakken (de wagen moet nog wat inlopen), maar het lijkt mij dat de spec-sheet wel klopt.
Wat het geroffel van de 3-cilinder betreft: je hoort die een heeeeel klein beetje bij het vertrekken vanuit stilstand en vanaf 4000 RPM (maar tegen dan moet je al lang geschakeld hebben). Onder de 4000 RPM hoor je nagenoeg niets!
Aangezien het proefritje heel kort was (ik wou de weergoden niet al te lang tarten), volgt binnenkort wel nog een update met ervaringen. Hieronder alvast een foto van de nieuwe aanwinst op de parking van de dealer (meer foto's volgen uiteraard nog).
Alvast een kort proefritje gedaan en jee, wat is ie snel! (in vergelijking met de OI 1.9 SDI). In een mum van tijd zit je boven de toegestane maximumsnelheid
. Koppel komt (zoals in de specificaties en zelf gezegd) pas volledig ter beschikking vanaf 2000 RPM, maar vanuit stilstand heb je wel al een mooie acceleratie. Kan er nog geen tijden op plakken (de wagen moet nog wat inlopen), maar het lijkt mij dat de spec-sheet wel klopt.Wat het geroffel van de 3-cilinder betreft: je hoort die een heeeeel klein beetje bij het vertrekken vanuit stilstand en vanaf 4000 RPM (maar tegen dan moet je al lang geschakeld hebben). Onder de 4000 RPM hoor je nagenoeg niets!
Aangezien het proefritje heel kort was (ik wou de weergoden niet al te lang tarten), volgt binnenkort wel nog een update met ervaringen. Hieronder alvast een foto van de nieuwe aanwinst op de parking van de dealer (meer foto's volgen uiteraard nog).

.
). Pakt lekker op, ook vanuit de hogere versnellingen. Terugschakelen hoeft niet. Wel onnozel hoe snel de schakelindicator je in 6de versnelling wilt duwen (vanaf 73 km/u). Dat zal wel goed zijn voor het verbruik, maar dan draai je amper 1500 RPM (moet ik misschien nog even aan wennen?)
). Moet wel zeggen dat ik (uit ervaring van de OI) weet dat dit zeker nog gaat zakken eens de wagen deftig is ingereden én de eerste onderhoudsbeurt heeft gehad). Gemiddelde over lange tijd draait nu rond 6.5 ongeveer volgens de boordcomputer (niet zoveel autosnelwegen, vnl. stadsverkeer en grote banen van 70)
). Flitspalen erop gezet en de 'boing' waarschuwt je netjes als je eentje nadert. Wel jammer dat je het geluidsniveau hiervan niet kan aanpassen (hangt samen met het volume van de nav zelf; dus als je rijdt zonder nav dan hoor je door de radio heen ook de 'boing'.). Nu ja, dat is mss wel even muggenziften, toch?

. Ik heb mijn hesje nu maar gewoon in het opbergvak in mijn deur gestoken, maar dat hoort eigenlijk niet wanneer je er 'speciaal iets voor voorziet'.
:
)

. Het is wel een dankbare job hé, wanneer je zo een aantal uurtjes bezig bent geweest en dan het resultaat kan bekijken. Mooi hoor. Dat van die velgen ga ik ook eens proberen. Ik heb die van mij in mei gewoon mee gewaxed en ook al helpt dat best wel, het is geen beschermingsfilm.