Eerste ervaringen (na minder dan een maandje - nog maar weinig km want op reis geweest met vliegtuig):
- Lekkere
koppelmotor die 1.0 TSI! Vanaf 200 NM begint de turbo aan zijn werk en voel je de auto 'gaan als een banaan' (wanneer dit stopt nog niet echt geprobeerd, de motor moet nog inrijden dus geen gekke toeren maken

). Pakt lekker op, ook vanuit de hogere versnellingen. Terugschakelen hoeft niet. Wel onnozel hoe snel de schakelindicator je in 6de versnelling wilt duwen (vanaf 73 km/u). Dat zal wel goed zijn voor het verbruik, maar dan draai je amper 1500 RPM (moet ik misschien nog even aan wennen?)
- Heel
gevaarlijk om mee te rijden! Doordat ie zo stil is (je hoort het motortje pas vanaf 4000 RPM) ben je in no time over de toegestane snelheidslimieten. Dat wordt opletten geblazen voor onze blauwe vrienden...
-
Verbruik: 5.5 is haalbaar als je lange stukken rijdt aan constante snelheden (70-80 km/u). Stadsbaantjes jagen het verbruik richting de 8.2 of hoger (maar dat is dan echt rijden-stoppen, 30/50/70/50/30/...). Autosnelweg (130 km/u) doet ie 6.2 als je de cruise control verstandig gebruikt. (sorry voor de NL-vrienden, is niet 1 op ... uitgerekend, maar aantal liter per 100 km

). Moet wel zeggen dat ik (uit ervaring van de OI) weet dat dit zeker nog gaat zakken eens de wagen deftig is ingereden én de eerste onderhoudsbeurt heeft gehad). Gemiddelde over lange tijd draait nu rond 6.5 ongeveer volgens de boordcomputer (niet zoveel autosnelwegen, vnl. stadsverkeer en grote banen van 70)
-
Ophanging / vering: demping gewijs er ERG veel op vooruit gegaan tov de OI. Drempeltjes geen aanslag meer op je rug, rijdt echt lekker zonder al te veel putten door te geven (het is en blijft natuurlijk een Duitse / Tsjechische auto en geen Citroen geit / eend).
-
Comfort: wat een zee aan ruimte in de OIII Combi! Kom van een OI HB en was al wat gewend, maar in de combi kun je bijna een echo horen als je iets roept naar achteren! Wel nog even wennen aan de lengte (maar daar helpen de parkeersensoren rondom en de achteruitrijcamera wel een handje - die laatste vinden alle passagiers ook super: 'kijk je kan achterom kijken!')
Wel jammer dat de zitting van de achterbank niet meer naar boven klapt (was bij de OI wel). Wel begrijpelijk als je stoelverwarming hebt achteraan...
Aan te raden optie is de neerklapbare passagiersstoel: handig als je lange voorwerpen moet vervoeren! Neerklappen is makkelijk, moet je wel even daarna de stoelverstelling terug beetje goed zetten).
Stoelen (Ambition standaard stoelen met lederen achterrug) bevallen heel goed en sluiten goed aan aan de zijkanten. Duurtest volgt in augustus (zie verder).
Minpuntje (om iets te zeggen): het houdertje onder de bestuurdersstoel voor het fluohesje lijkt net een maatje te klein... Als verschillende soorten hesjes erin gestopt, maar die zijn nét iets te groot voor het vakje.
Windgeruis: vanaf 120 km/u beetje te horen aan de bestuurdersdeur. Stoort niet echt voor mij, wat meer lawaai gewend van de OI met 1.9 SDI vroeger
-
Overige: afwerking heel netjes, beetje lullig dat er nu reflectoren in de portieren zitten ipv lampjes (enkel op de duurdere versies blijkbaar, vroeger in de OI Ambiente was dit standaard

). Ook geen ramp en volgens de kennisbank hier best te doen om zelf te plaatsen.
Amundsen navigatie even wennen aan de dame, maar ze is wel beleefd (
alstublieft na aanwijzingen, dat hoorden we nog weinig bij navi's

). Flitspalen erop gezet en de 'boing' waarschuwt je netjes als je eentje nadert. Wel jammer dat je het geluidsniveau hiervan niet kan aanpassen (hangt samen met het volume van de nav zelf; dus als je rijdt zonder nav dan hoor je door de radio heen ook de 'boing'.). Nu ja, dat is mss wel even muggenziften, toch?
Verdict: hele fijne wagen met lekkere motor! Echte test volgt in augustus als we richting Duitsland trekken. Dan zullen er pas veel km gedaan worden en kan alles beoordeeld worden. We houden jullie op de hoogte!
(PS: nog vragen? Stel ze gerust en dan probeer ik er een antwoord op te geven)