Nieuwe OIII 1.0 TSI Ambition

fonzamundo

Forumguru
Zoals al gezegd in mijn officiële doop in de Meet & Greet ben ik sinds vandaag trotse eigenaar van een OIII 1.0 TSI Ambition! Volgens de dealer de eerste die hij afleverde én tevens een van de eerste in België.

Alvast een kort proefritje gedaan en jee, wat is ie snel! (in vergelijking met de OI 1.9 SDI). In een mum van tijd zit je boven de toegestane maximumsnelheid :arghh:. Koppel komt (zoals in de specificaties en zelf gezegd) pas volledig ter beschikking vanaf 2000 RPM, maar vanuit stilstand heb je wel al een mooie acceleratie. Kan er nog geen tijden op plakken (de wagen moet nog wat inlopen), maar het lijkt mij dat de spec-sheet wel klopt.

Wat het geroffel van de 3-cilinder betreft: je hoort die een heeeeel klein beetje bij het vertrekken vanuit stilstand en vanaf 4000 RPM (maar tegen dan moet je al lang geschakeld hebben). Onder de 4000 RPM hoor je nagenoeg niets!

Aangezien het proefritje heel kort was (ik wou de weergoden niet al te lang tarten), volgt binnenkort wel nog een update met ervaringen. Hieronder alvast een foto van de nieuwe aanwinst op de parking van de dealer (meer foto's volgen uiteraard nog).

 

Joske

Forumguru
Proficiat! ben benieuwd naar de ervaring met het 1.0TSI blok :thumbsup:
zowel qua dagelijks gebruik als qua verbruik.
 

Frank C

Forumguru
Goed te horen dat je enthousiast bent over de 1.0 TSI. Hoor graag meer over je ervaringen. Krijg de mijne incl DSG in September.
 

DannyG

Forumguru
De periode van het gespannen wachten is voor jou eindelijk voorbij, de periode van genieten en verbazen kan nu beginnen :jaja:.

Veel succes ermee !!!

Danny
 

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met de aanschaf en doe een keer verslag over de rijervaringen met je 1.0TSI drie cilinder
 

emilio3333

Forumguru
Gefeliciteerd.
Fijne motor. Hier al meer dan 15000 km onderweg in de 1.0 TSI en bevalt goed.
Veel rijplezier.
 

fonzamundo

Forumguru
Eerste ervaringen (na minder dan een maandje - nog maar weinig km want op reis geweest met vliegtuig):

- Lekkere koppelmotor die 1.0 TSI! Vanaf 200 NM begint de turbo aan zijn werk en voel je de auto 'gaan als een banaan' (wanneer dit stopt nog niet echt geprobeerd, de motor moet nog inrijden dus geen gekke toeren maken :itwasntme:). Pakt lekker op, ook vanuit de hogere versnellingen. Terugschakelen hoeft niet. Wel onnozel hoe snel de schakelindicator je in 6de versnelling wilt duwen (vanaf 73 km/u). Dat zal wel goed zijn voor het verbruik, maar dan draai je amper 1500 RPM (moet ik misschien nog even aan wennen?)

- Heel gevaarlijk om mee te rijden! Doordat ie zo stil is (je hoort het motortje pas vanaf 4000 RPM) ben je in no time over de toegestane snelheidslimieten. Dat wordt opletten geblazen voor onze blauwe vrienden... :bloos:

- Verbruik: 5.5 is haalbaar als je lange stukken rijdt aan constante snelheden (70-80 km/u). Stadsbaantjes jagen het verbruik richting de 8.2 of hoger (maar dat is dan echt rijden-stoppen, 30/50/70/50/30/...). Autosnelweg (130 km/u) doet ie 6.2 als je de cruise control verstandig gebruikt. (sorry voor de NL-vrienden, is niet 1 op ... uitgerekend, maar aantal liter per 100 km :lezen:). Moet wel zeggen dat ik (uit ervaring van de OI) weet dat dit zeker nog gaat zakken eens de wagen deftig is ingereden én de eerste onderhoudsbeurt heeft gehad). Gemiddelde over lange tijd draait nu rond 6.5 ongeveer volgens de boordcomputer (niet zoveel autosnelwegen, vnl. stadsverkeer en grote banen van 70)

- Ophanging / vering: demping gewijs er ERG veel op vooruit gegaan tov de OI. Drempeltjes geen aanslag meer op je rug, rijdt echt lekker zonder al te veel putten door te geven (het is en blijft natuurlijk een Duitse / Tsjechische auto en geen Citroen geit / eend).

- Comfort: wat een zee aan ruimte in de OIII Combi! Kom van een OI HB en was al wat gewend, maar in de combi kun je bijna een echo horen als je iets roept naar achteren! Wel nog even wennen aan de lengte (maar daar helpen de parkeersensoren rondom en de achteruitrijcamera wel een handje - die laatste vinden alle passagiers ook super: 'kijk je kan achterom kijken!')

Wel jammer dat de zitting van de achterbank niet meer naar boven klapt (was bij de OI wel). Wel begrijpelijk als je stoelverwarming hebt achteraan...

Aan te raden optie is de neerklapbare passagiersstoel: handig als je lange voorwerpen moet vervoeren! Neerklappen is makkelijk, moet je wel even daarna de stoelverstelling terug beetje goed zetten).

Stoelen (Ambition standaard stoelen met lederen achterrug) bevallen heel goed en sluiten goed aan aan de zijkanten. Duurtest volgt in augustus (zie verder).

Minpuntje (om iets te zeggen): het houdertje onder de bestuurdersstoel voor het fluohesje lijkt net een maatje te klein... Als verschillende soorten hesjes erin gestopt, maar die zijn nét iets te groot voor het vakje.

Windgeruis: vanaf 120 km/u beetje te horen aan de bestuurdersdeur. Stoort niet echt voor mij, wat meer lawaai gewend van de OI met 1.9 SDI vroeger

- Overige: afwerking heel netjes, beetje lullig dat er nu reflectoren in de portieren zitten ipv lampjes (enkel op de duurdere versies blijkbaar, vroeger in de OI Ambiente was dit standaard :arghh:). Ook geen ramp en volgens de kennisbank hier best te doen om zelf te plaatsen.


Amundsen navigatie even wennen aan de dame, maar ze is wel beleefd (alstublieft na aanwijzingen, dat hoorden we nog weinig bij navi's :D). Flitspalen erop gezet en de 'boing' waarschuwt je netjes als je eentje nadert. Wel jammer dat je het geluidsniveau hiervan niet kan aanpassen (hangt samen met het volume van de nav zelf; dus als je rijdt zonder nav dan hoor je door de radio heen ook de 'boing'.). Nu ja, dat is mss wel even muggenziften, toch?


Verdict: hele fijne wagen met lekkere motor! Echte test volgt in augustus als we richting Duitsland trekken. Dan zullen er pas veel km gedaan worden en kan alles beoordeeld worden. We houden jullie op de hoogte!

(PS: nog vragen? Stel ze gerust en dan probeer ik er een antwoord op te geven)
 

ertromp

Forumguru
Leuke review :thumbsup:
En onder de motorkap is er meer "lege" motorruimte? En hoe is de afwerking onder de motorkap? Zit er veel gewichtsverschil tussen een vergelijkbare 1.2TSI viercilinder en jouw 1.0 driecilinder betreffende leeggewicht van de auto? En hoe ervaar je het stuurgedrag dat wellicht door lichtere gewicht motor anders is?
 

fonzamundo

Forumguru
Onder de motorkap is er idd heel wat ruimte over (wat ev. werken eraan ongetwijfeld makkelijker zal maken). Afwerking is ok, maar ook weer net dat ietsje minder dan vroeger (bv. de batterijcover is volledig verdwenen, de accu staat gewoon 'open en bloot'). Van zodra ik even tijd heb, neem ik eens een foto, dan kan je koekblikje met je eigen ogen zien :)

Gewichtsverschil is 5 kg (1.0 lichter dan 1.2 TSI). Bescheiden besparing dus...
Stuurgedrag is dan ook niet echt anders te noemen (maar voor mij is het nog wat wennen aan de elektromechanische servo i.p.v. een hydraulische servo in de OI 1.9 SDI). Kan je gans de auto draaien met je pink :rockon:
 

DannyG

Forumguru
Goed dat je er zo tevreden over bent :thumbsup:. Ik weet nog hoe je enkele maanden geleden de slag moest verwerken om te horen dat wat je besteld had, vervangen werd door de 1.0. Maar zo zie je maar weer dat alles goed op z'n pootjes komt.

Heb je echt zo weinig trekkracht onder de 2000tr/min? In de bergen heb ik gemerkt dat het maximale koppel beschikbaar is vanaf 1500tr/min (voor de 1.2TSI), maar vanaf een 700 heb ik al erg veel koppel ter beschikking. Ik kan het niet meten maar ik schat dat het toch ook al wel zo'n 120Nm of zo is.

En van dat vakje onder de bestuurdersstoel voor dat hesje ... dat is inderdaad een beetje gaar. "Simply clever" lijkt me nu meer op "Simply dumb" :banghead:. Ik heb mijn hesje nu maar gewoon in het opbergvak in mijn deur gestoken, maar dat hoort eigenlijk niet wanneer je er 'speciaal iets voor voorziet'.

Maar de eindbalans is héél positief en dat is het voornaamste. Nu héél veel veilige kilometers maken :jaja:.

Veel geluk er mee.

Groetjes

Danny
 

fonzamundo

Forumguru
Goed dat je er zo tevreden over bent :thumbsup:. Ik weet nog hoe je enkele maanden geleden de slag moest verwerken om te horen dat wat je besteld had, vervangen werd door de 1.0. Maar zo zie je maar weer dat alles goed op z'n pootjes komt.

Heb je echt zo weinig trekkracht onder de 2000tr/min? In de bergen heb ik gemerkt dat het maximale koppel beschikbaar is vanaf 1500tr/min (voor de 1.2TSI), maar vanaf een 700 heb ik al erg veel koppel ter beschikking. Ik kan het niet meten maar ik schat dat het toch ook al wel zo'n 120Nm of zo is.

En van dat vakje onder de bestuurdersstoel voor dat hesje ... dat is inderdaad een beetje gaar. "Simply clever" lijkt me nu meer op "Simply dumb" :banghead:. Ik heb mijn hesje nu maar gewoon in het opbergvak in mijn deur gestoken, maar dat hoort eigenlijk niet wanneer je er 'speciaal iets voor voorziet'.

Maar de eindbalans is héél positief en dat is het voornaamste. Nu héél veel veilige kilometers maken :jaja:.

Veel geluk er mee.

Groetjes

Danny

Inderdaad, 'I love it when a plan comes together'!

Weinig trekkracht heb je zeker niet, meer dan genoeg om vlot vooruit te komen. Ik denk ook iets van 120 à 140 Nm (zo'n 70% van de totale 200 Nm).
Toen ik gisteren aan de lichten gelijk vertrok met een Citroen C5, dan zag ik die hard proberen om mij te volgen tijdens het optrekken (en dan bleef ik netjes onder de 3500 RPM) - jammer maar helaas voor de Citroen :tegek:

Maar je merkt wel dat vanaf 2000 RPM de turbo je plots 'een schop onder de kont' geeft. Je kunt het een beetje vergelijken met de turbo boost van K.I.T.T. in Knight Rider indertijd (en de reactie van David Hasselhoff) :D
Kan natuurlijk ook wel zijn dat ik dit zo gewaar wordt omdat ik nog nooit met een turbogeblazen motor heb gereden (de 1.9 SDI was een atmosferische diesel).

Komt zeker in orde die km's! Duitsland zal waarschijnlijk 2000 à 2500 km aan de teller toevoegen!
 

Frank C

Forumguru
Bedankt @fonzamundo. Mooi update verslag, VAG heeft blijkbaar goed werk verricht met deze nieuwe motor. Als ik dit zo lees kan bijna niet wachten om mijn 1.0 in ontvangst te nemen.
Hoe voelt de tussen acceleratie van 60-100 en 80-120 Km/h aan? Lees in reviews dat deze vergelijkbaar zijn met een 1.4 TSI 125pk en beter dan de 1.2 TSI 110pk.
 
Laatst bewerkt:

fonzamundo

Forumguru
Bedankt @fonzamundo. Mooi update verslag, VAG heeft blijkbaar goed werk verricht met deze nieuwe motor. Als ik dit zo lees kan bijna niet wachten om mijn 1.0 in ontvangst te nemen.
Hoe voelt de tussen acceleratie van 60-100 en 80-120 Km/h aan? Lees in reviews dat deze vgl zijn met 1.4 TSI 125pk en beter dan 1.2 TSI.

No problem, graag gedaan!
Tussen 60-100 en 80-120 gaat het als een speer.

Blijf je voor 60-100 in 4de versnelling dat gaat het heel snel, 5de is ook heel aangenaam, 6de uiteraard te hoog gegrepen voor 60 km/u.
Voor de 80-120 kan je in principe in 6de blijven (dat raadt de schakelindicator ook aan) en dan gaat het heel vlotjes (let wel: momenteel nog geen zware bepakking geprobeerd, maar dat loopt wel los denk ik).

Prestatie gewijs lijkt hij mij inderdaad iets beter te zijn dan een 1.2 TSI, al zit je wel met een volledig koppel dat pas later beschikbaar is (2000 RPM tegenover 1500 RPM). De 1.4 heb ik niet gereden jammer genoeg...
 

andrehj

Forumguru
Motortje lijkt goed. Maar dat leken de vorige generaties een jaar of wat geleden ook. Journalisten en berijders waren allemaal erg positief. Tot de drama's erin naar boven kwamen (distributiekettingen en spanners bij de 1.2/1.4 TSI, en de olieverbruiksproblemen + distributieproblemen (in mindere mate) bij de 1.8 en 2.0 TSI's...
Oftewel, laat eerst maar eens een flink aantal motoren anderhalve ton draaien, voordat we een echt oordeel over deze motoren kunnen vellen.
 

Rallye

Forumguru
Eerste ervaringen (na minder dan een maandje - nog maar weinig km want op reis geweest met vliegtuig):

(...)

Minpuntje (om iets te zeggen): het houdertje onder de bestuurdersstoel voor het fluohesje lijkt net een maatje te klein... Als verschillende soorten hesjes erin gestopt, maar die zijn nét iets te groot voor het vakje.

Ik vond de lade onder de passagiersstoel van mijn O2 ook handiger....

Amundsen navigatie even wennen aan de dame, maar ze is wel beleefd (alstublieft na aanwijzingen, dat hoorden we nog weinig bij navi's :D). Flitspalen erop gezet en de 'boing' waarschuwt je netjes als je eentje nadert. Wel jammer dat je het geluidsniveau hiervan niet kan aanpassen (hangt samen met het volume van de nav zelf; dus als je rijdt zonder nav dan hoor je door de radio heen ook de 'boing'.). Nu ja, dat is mss wel even muggenziften, toch?

Vergeleken met mijn Garmin en TomTom vind ik dat ze wel heel veel kletst. Dat "alstublieft" is onnodig en praat ook nog eens extra lang door mijn muziek heen.... Daarnaast spreekt ze ook vaak onnodig allerlei plaatsnamen en straatnamen uit; meestal spreekt ze die ook nog fout uit.....

Voor mij als Nederlander wel een opluchting dat de stem niet meer de "Belgische" (voor mijn noordelijke gehoor dan) dame uit bijvoorbeeld de oude Columbus is..... Ook vreemd dat Nederlands maar één stem heeft. In het Engels kun je kiezen tussen een man en een vrouw....

Blij dat je de motor niet tegenvalt!
 

fonzamundo

Forumguru
Update(tje)

Vandaag de Octi een volledige behandeling gegeven :cheer::
  • Foamen met de Monello Lancia HD-lans en Artico Magico Foam (schuim is lekker!)
  • Afspoelen met hogedrukreiniger (HD)
  • Wassen met Kleen Freaks Shampoo (twee emmer methode uiteraard :D) en zo'n rasta washandschoen
  • Detailer spray van Kleen Freaks om streeploos te drogen en XXL microvezeldoek
  • Kleen Freaks Liquid Wax aanbrengen en buffen met een Monello Peluche Verde
Velgen behandeld met:
  • Foamen (tja, terwijl je dan toch bezig bent :maakmegek:)
  • Carpro Iron-X opspuiten en afspuiten met HD
  • Wassen met aparte washandschoen
  • Afspoelen met HD
  • Drogen met apart Monello Peluche Verde
Interieur even van stof ontdaan, stofzuigen en die vettige vingers wegnemen op al dat blinkend zwart...

Wel even vals gespeeld: de velgen waren al behandeld met Carpro Dlux coating door een professioneel detailer (Adiwax - Blankenberge). Hiervoor had de Carpro Iron-X eigenlijk geen werk meer (er kleurde amper iets paars). Ook het vuil hecht niet en na het foamen was deze al weg. Een aanrader volgens mij!

En de plaatjes uiteraard:


Kontje netjes en strak!


Wat een lekkere weerspiegeling zeg ;)





 
Laatst bewerkt:

DannyG

Forumguru
Nou ... gelukkig dat de zon niet scheen ... anders zou je totaal verblind worden door zo veel glans :laugh:. Het is wel een dankbare job hé, wanneer je zo een aantal uurtjes bezig bent geweest en dan het resultaat kan bekijken. Mooi hoor. Dat van die velgen ga ik ook eens proberen. Ik heb die van mij in mei gewoon mee gewaxed en ook al helpt dat best wel, het is geen beschermingsfilm.

Veel succes er nog mee :thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan