Škoda #3: eriktv's S2C 2.0TDI DSG L&K

eriktv

Forumguru
Škoda #3 staat voor de deur:dankje:. In 2011 kochten we de eerste O1C 1.9TDI (link), die in 2013 gezelschap kreeg van een O1C 1.8T RS (link). Vanwege ander werk konden we in 2014 terug naar één auto, kostentechnisch gezien lag de voorkeur voor de diesel. Door omstandigheden (boom op de auto van schoonouders) besloten we echter om onze Traktůrek (koosnaam "trekkertje) te exporteren naar het thuisland Tsjechië, waar hij nog steeds tevreden pruttelend rondrijdt en we hem af en toe terugzien.

Sindsdien begon de behoefte aan een diesel steeds meer terug te komen, we rijden meer en meer kilometers. Daar komt bij dat we dit jaar voor het eerst met een caravan op pad gaan, waardoor de behoefte aan een andere auto steeds groter werd. Eisen: S2C 2.0TDI, <150.000km in zwart of bruin, zilveren sierlijsten en stoelverwarming.

Na bijna twee jaar het zeer magere aanbod in NL te hebben gevolgd was ik ervan overtuigd dat we een auto uit Duitsland zouden moeten halen, totdat eind februari opeens een fantastisch uitgevoerde S2C in de zeldzame L&K-uitvoering op 30km hiervandaan te koop kwam :jaja: Met 86.000km op de teller en voor een zeer nette prijs. En zo maak je opeens binnen één dag een proefrit en heb je je droomauto gekocht!

Daarom, even voorstellen:

eriktv's Škoda Superb Combi 2.0 TDI 170 pk DSG Laurin & Klement.

Nu is de L&K al niet karig uitgerust, maar de eerste koper kruiste nog eens de volgende opties aan:
  • Stoelverwarming voor & achter
  • Voetensteuntjes achterin
  • Stoelventilatie voor
  • Dubbele zonnekleppen (dus voor vóór- en zijraam tegelijk)
  • Columbus navigatie
  • Elektrische achterklep
  • Panaramadak
  • Entfall der Motorbezeichnung am Heck :pardon:
  • Bagagenettenset
  • MDI-aansluiting
  • Zijairbags achter
  • Oprolbare zonneschermpjes in achterdeuren
  • Afneembare trekhaak
  • Achterspoiler, diffusor, voorspoiler en Eibach verlagingsset
  • Bluetooth
  • Multifunctioneel stuurwiel
Kort samengevat: voor zover ik kan nagaan bijna alle opties excl. KESSY (wat ik zeker niet mis). Maar wie bestelt nu zo'n Skoda van ruim €60.000???? Juustem, een Duitser :dankje:. De auto heeft het eerste jaar rondgereden met WOB-kenteken als Firmenwagen van een directeur van Skoda Deutschland. Eigenaar 2 importeerde hem zelf, liet de Eibachset verwijderen :facepalm: en bood mij nu dus een buitenkans.

Ik kan het nog steeds niet geloven dat de auto hier voor de deur staat. Hij vormt voor ons het geperfectioneerde compromis tussen de O1TDI en de O1RS: 170pk, 1:16, ruim, comfortabel, solide, zeer stil en ongekend luxe. Afijn, plaatjes zeggen meer dan dit lange verhaal:

Foto 03-04-16 18 32 26.jpg

Foto 03-04-16 18 33 55.jpg Foto 03-04-16 18 34 07.jpg Foto 03-04-16 18 34 40.jpg Foto 03-04-16 18 35 48.jpg Foto 03-04-16 18 37 15.jpg

Voor de verzekering (en eigen gemoedsrust) DEFA-klasse 3 alarm in laten bouwen en voor de zomerset 225 40 ZR18 Michelins Pilot Sport 4 gekocht. Verder enkel wat logootjes vervangen en eerste goede poetsbeurt gegeven.
Wensen? Alleen een setje mooi lichtmetaal voor de winterbanden. Verder meer dan tevreden! :yeehaa:
 

turboturbo

Forumguru
*geabonneerd* :)

Benieuwd naar de updates! Hoewel.... Wat valt er aan zo'n overcomplete Superb nog te veranderen.... Die is toch zo goed als af! :tegek: Zal wel stil topic worden...? :itwasntme:

Supermooie wagen met lekkere 2 liter motor -> ga je nog tuning doen? 170pk klinkt weinig voor een 2.0 liter?
 

eriktv

Forumguru
Tsja die Eibach.... De verkoper zei iets met een "te lage instap" :arghh:. Voelt een beetje als een desinvestering om er nu Eibach onder te zetten als deze drie jaar terug voor nop is achtergelaten bij de dealer.

En @turboturbo ik wilde juist wat rustiger aan doen dan met de RS, iets met rechtervoet en zelfbeheersing :bloos:. De Sup nodigt juist uit tot relaxed cruisen, maar heeft ruim voldoende pit op de Autobahn (bijna nieuw record, 800 km naar Cz in 6:30 uur). En verkijk je er niet op: de auto is 200 kg zwaarder dan de RS, maar doet de 0-100 in slechts 0,9 seconde meer (8,9).
 

turboturbo

Forumguru
En verkijk je er niet op: de auto is 200 kg zwaarder dan de RS, maar doet de 0-100 in slechts 0,9 seconde meer (8,9).
Ik denk ook zeker niet dat ie vermogen te kort komt, hoor. Ik dacht meer van: daar is vast nog marge over :)
Dat de de Superb nagenoeg dezelfde 0-100 tijd heeft, zal te maken hebben met beschikbare koppel vermoed ik zo?

Ik ben met je eens dat je op een gegeven moment op een leeftijd komt dat je wat rustiger aan gaat doen; dat herken ik ook wel (hoewel ik zelf nooit snelle auto's heb gehad of gereden in mijn 'wilde' jaren)
 

eriktv

Forumguru
Zo, nog geen drie maanden en een dikke 11.000km verder. Niks te wensen, niks te klagen. Verbruik tot nu toe ligt wat hoog (6,9L/100km), maar ik denk dat meer dan de helft van de kilometers op de Autobahn liggen. Met gepaste snelheid, uiteraard. Ik kan er niet wakker van liggen, komende van de O1RS (8,0L/100km super i.p.v. diesel) :yeah:

Tripjes tot nu toe Tsjechië, Berlijn, de Harz, Maastricht, Düsseldorf, Wuppertal en even een testrit van 150km met caravan gemaakt. Rijdt zoals verwacht prima, maar was wel even spannend met de AL-KO stabilisator (veel over geschreven), die nét paste. Twinny Load fietsendrager paste alleen met hulpstukje van Twinny van €60+ (vanwege niet ronde trekhaak). Tip: bij Winparts voor €20 ;)

DSC_3114lq.jpg DSC_3116lq.jpg DSC_2783.jpg

Voor de winterset kijk ik alvast voorzichtig om me heen en vanwege de wens om ook sneeuwkettingen te kunnen monteren kom ik op 16" of 17". Ik houd van simpele, stevige 5-spaaks velgen (zoals ik op de O1TDI had) en kom nu steeds uit bij Audi RS6-velgen en sindskort ben ik gecharmeerd van Audi Rotor-velgen.

audi rotor velg.jpg rs6 velg.JPG

Ondertussen druk bezig om mijn detailhobby wat uit te bouwen, derde bestelling is net binnen. Heb het virus goed te pakken en heb afgelopen weekend het interieur en vooral het leer goed aangepakt. Erg leuk om te doen! Voor de kenners/geïnteresseerden:
  • dubbelemmer+gritguard wassen, meestal PB's Born to be mild, afgewisseld met Gyeon Bathe+
  • Monello klei
  • PB's Professional Polish (met de hand, machinaal polijsten ga ik ooit nog mee bezig, maar tijd/ruimte/durf is er nu niet)
  • Gyeon Prep
  • PB's Black Hole Glaze
  • PB's EX-P Sealant
  • Collinitie 845 wax
  • Gyeon Trim (zie foto grille)
  • Nieuwe banden in vijf stappen schoon + behandeld met Tuffs Shine
  • Monello Non-Ferro
  • PB's Wheel Sealant
  • Rain X
  • 303 Aerospace Protectant (dit is erg lelijk geworden op de "pianolak" in het interieur, evenals op de gladde mat plastic delen. Hier moet ik nog in duiken op het carcleanforum.
  • Gliptone Leather cleaner en conditioner
Binnenkort krijg ik na jaren inschrijving eindelijk een garagebox onder onze woning, dan kan ik eindelijk ongestoord hiermee bezig. En staat de Sup netjes binnen.:cheer:

Foto's
DSC_2740.jpg DSC_2756.jpg DSC_3095.jpg DSC_3073.jpg
DSC_3061.jpg DSC_2955.jpg DSC_2497.jpg DSC_3157.jpg
 

Bijlagen

  • DSC_3099.jpg
    DSC_3099.jpg
    221,2 KB · Weergaven: 341

Cordoba

Forumguru
Lijstje detailing spullen ziet er goed uit Erik.:thumbsup: Ik neem aan dat de de PB-PP met een witte handpad hebt gebruikt, als je na het kleien en voor de PB-PP nog de extra stap met oranje handpad en Monello Mezzo als polijstmiddel er tussen stopt, zul je zien, dat je meer resultaat boekt, ook met de hand!

Als je met verstand te werk gaat, kan er bij normaal polijsten weinig misgaan. Ter illustratie: bij mijn motorkap is ooit een diepe kras weggepolijst, met diverse hits met het grofste polijstmiddel, en pads die echt veel weghalen. Lakdiktemeter gaf aan dat na alle polijststappen er 3 micron aan lak verdwenen was (van 126 naar 123), met mezzo en met de hand ga je echt geen meetbaar verschil halen in lakdikte. Overigens gemeten lakdikte is totaal van primer, kleurlak en blanke lak, dus je moet heel ver van de nul blijven.
 

eriktv

Forumguru
Zo, na een aantal mishandelingen heb ik de Sup eindelijk weer netjes. Na jaren (on)geduld heb ik ook eindelijk een garagebox, recht onder onze woning. Hij past er (met aan weerszijden 1 cm speling naast de spiegels) net in! Heerlijk om alle detailstappen over meerdere dagen te kunnen spreiden. Door ander werk (hartje Groningen) fiets ik nu de 15km naar het werk. Sneller, geen parkeergedoe meer en gezonder. Is ook fijn dat de auto enkel voor langere stukken gebruikt zal gaan worden. Afijn, de "mishandelingen":

  • Dagje Delfsail (=kleintje Sail, in Delfzijl) eindigde minder leuk, toen we op aanwijzen van de verkeersregelaars de uitgang van de officiële (betaalde) parkeerplaats probeerden te bereiken. Tientallen auto's bleven hangen in een laag modder met zo'n 10 cm daaronder een dikke laag opgespoten zand (toekomstig industrieterrein)... Na 4 uur wachten kwam eindelijk een trekker om ons eruit te halen. Tip voor mensen met afneembare trekhaak: achter het klepje voor het sleepoog kan zomaar de balk voor de trekhaak zitten. Ik moest mijn vrouw door een vriend op laten halen, zodat zij thuis de afneembare haak op kon halen. Gelukkig wel vier uur de tijd voor gehad :)
IMG-20160701-WA0002.jpg DSC_3401 (Copy).JPG DSC_3405 (Copy).JPG


  • Vakantie via - vaste prik- Tsjechië, Oostenrijk, Slovenië en Duitsland: 5000km, waarvan 1500km met caravan. Heerlijke combinatie! Oja, en nog een stuk of wat mooie Alpenpassen meegepakt: Fernpass, Villacher Alpenstrasse, Großglocker Hochalpenstrasse, Wurzenpass, weg naar het Kehlsteinhaus (24%) :D
DSC_3497 (Copy).JPG DSCN4647 (Copy).JPG DSCN4530 (Copy).JPG

  • Na terugkomst volledige detailbeurt gegeven en (op krasjes op de voorvelgen na) gelukkig geen wezenlijke schade aan de avonturen overgehouden. Volgende stap wordt de aanschaf van (waarschijnlijk) een DAP500v3, om ook de laatste krasjes te kunnen verwijderen. Nu netjes onder dak en veilig voor al het tuig hierbuiten :cheer:
DSC_3645 (Copy).JPG DSC_3718 (Copy).JPG

Voor de rest: absoluut geen behoefte om iets aan de auto te veranderen. Hij is perfect zo :dankje:
 

B.Stuurder

Forumguru
Wat een mooie bak. Maar al die poetsmiddelen begrijp ik niet. Daarmee bedoel ik dat ik dacht dat er alleen autoshampoo, autowas en Commandant cleaner was :pieker:
 

eriktv

Forumguru
@B.Stuurder haha kan ik me voorstellen, ik heb een tijdje terug een poetsclinic gevolgd met een aantal mensen van dit forum. Was erg leuk en leerzaam, het belangrijkste is dat je leert om je auto zodanig te wassen dat je geen krasjes (swirls) veroorzaakt. Vervolgstap is een goede bescherming van je lak en daarna kun je nog verder gaan met polijsten, om eerder gemaakte krasjes te herstellen. Ik ben behoorlijk besmet geraakt met het virus en vind het gaaf om de auto er als nieuw uit te laten zien. Vooral bij een donkere kleur lak is het dankbaar werk. Bekijk (op eigen risico! :D eens http://forum.carclean.nl, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

@MaxN dankjewel, je moet je best doen om mij te spotten :D. De auto staat nu dus onder dak en we gebruiken hem vooral voor lange ritten. Toeter gerust, ik herken jouw S2C nu ook, ik zag jouw topic. Mooie uitvoering ook!
 

B.Stuurder

Forumguru
@eriktv Even gekeken, maar er staat wel veel info op. Ben ik wel even bezig denk ik.
Kort gelezen over reiniging van lederen bekleding, volgens topicstarter met Ajax of soortgelijk 1:10 afborstelen. :nailbiting:
Nooit van zadelzeep gehoord waarschijnlijk. Daarmee maak je niet alleen schoon, het voedt het leer ook al. Daarna met een wax behandelen en goed uitwrijven.
Voor een snelle schoonmaakbeurt van gevallen ijsjes etc. kun je ook glassex gebruiken, op een doek spuiten en afnemen.
Auto's wassen is niet echt mijn ding, maar leren bekleding heb ik al eens van doen gehad ;)
 
Bovenaan Onderaan