Ervaringen van mensen met getunde motoren

fredie

Nieuw lid
Hallo allemaal,

Ben voornemens om mijn 6 maanden oude Superb 1.8T BE te laten Tunen. Over het algemeen lees ik ervaringen van mensen die laten we zeggen 1 week eerder hun motor hebben laten tunen. Kortom veel positief nieuws. Ik ben benieuwd of er mensen zijn met slechte/negatieve ervaringen, zoals bijvoorbeeld motorproblemen of andere technische mankementen die nav het tunen zijn ontstaan.

Daarnaast zit er nogal wat prijsverschillen tussen de tuning bedrijven. Varierend van euro 350,00 tot 600,00. Er wordt in alle gevallen gesproken over chiptuning op basis van OBD??????

Ja, het is een lease bak dus vandaar dat ik voorzichtig ben.

Groet

Fredie

Dutch4x4

Senior Member
Hier een Octavia met 1.8T met ruim 90.000 getunede kilometers op de klok. Dus dusver geen problemen.

Wel een probleem met de chip zelf (programmeerfout), maar die had geen effect op de motor en de prestaties. Daarom recent laten hertunen.

OBD-tuning is tegenwoordig standaard, maar er zit wel verschil in het uploaden van een generiek programma of van een programma dat op maat is gemaakt (beter afgestemd op jouw motor én meer prestaties). Daar zit het prijsverschil in, want het is ook meer werk (tunen, rijden, tunen, rijden, tunen, etc.).

SkodaMan

Actief lid
Ik heb begrepen dat je de kosten van chiptuning moet optellen bij de cataloguswaarde voor berekening van de bijtelling van lease auto's. Kan iemand mij vertellen of dat ook werkelijk zo is?

Dutch4x4

Senior Member
Dat geldt toch alleen voor fabrieksopties?

Maar vraag 't eerst aan je werkgever, zou ik zeggen. Die doet nu immers de opgaaf.

A

andreg

Hier ook een Octavia met 1.8T met 71.000 getunede kilometers op de klok.
geen problemen, elke keer weer lachen.

___JC___

Forumguru
Tuning via de dealer met garantie is een fabrieksoptie dus die telt mee in de bijtelling. Tenminste die van mij wel.

sitechris

Donateur
Ik rijd nu in een door abt getunede 2.0 TDI met roetfilter. Ervaringen zeer positief. Veel trekkracht extra erbij. Vooralsnog geen problemen ermee gehad. Prima dus. Ik heb er nu 37500 kilometers opzitten.

Rij nu al 48000km met de RS TDI, 211pk/438Nm en bevalt uitstekend. Tuning is gedaan door JD engineering., Enige nadeel van die aanpak is dat de dealer "formeel" doet over updates over motormanagement, terwijl de updates ook stuk voor stuk zijn aan te brengen doet men dit niet. Maar ja, dat was dan ook de laatste auto van rijnwoud wat mij betreft... Ik ga binnenkort de auto voor beurt naar van der Velden te brengen, die hebben mij ook de tuning verkocht van JD en zullen wel de Skoda updates aanbrengen en de tuning naderhand. Abt is 2 a 3 keer zo duur, echter dan zou je geen gedoe hebben met updates zeggen ze.

___JC___

Forumguru
Van de Velden is geen skoda dealer. Voor normaal onderhoud is dat verder geen probleem maar als je ooit een beroep moet doen op iets van garantie dan zal je naar een skoda dealer moeten. En ik kan je vertellen, met de O2 zal je helaas af en toe een garantieverzoek hebben...

VEEJAY

Forumguru
JC, in mijn geval heeft een (primair) Seat dealer onder Pon garantie een heel snel draaiend onderdeel vervangen begin dit jaar. Dit alles met goedkeuring van de leasemij er bovenop. Idem met de aftermarket xenon problemen, ook door dezelfde Seat dealer opgelost.

Maar jij hebt zo te zien andere ervaringen. Wilde het alleen ff melden.

___JC___

Forumguru
Nou ik heb het van Edwin himself. Had hem ooit gebeld voor mn trillende aandrijflijn en toen gaf ie aan dat ie dat niet kon doen omdat ie geen skoda dealer is. Maar misschien is het gewoon lastiger. ;)

Van der Velden heeft wel degelijk de mogelijkheid om Skoda motoren na tuning onder garantie te onderhouden. Deze afspraak is met hun gemaakt en ik heb deze week een antwoord op mijn email ontvangen dat hun de updates aanbrengen en eventueel ook wederom de tuning. Klinkt al stukken beter dan gewoon nee te horen van rijnwoud. Ik rij nu 50.000km met deze auto en tot nu toe geen problemen, afkloppen ;)

___JC___

Forumguru
Ja vd Velden neemt de fabriekgarantie over maar dat is voor de leasemaatschappij niet voldoende, die vinden chippen alleen goed als het met behoud van volledige garantie is.. ...dus Abt.

VEEJAY

Forumguru
klopt, VDV is een optie als je prive rijdt en ABT te duur vind maar toch bij een dealer terecht wil.

doumahj

Nieuw lid
zo! even een positieve opmerking op de powerbox van "racechip.de" ik heb hem nu 2 dagen in mijn Octavia 1.9 tdi 105pk maar jeeh ow jeeh wat een aanzienlijk verschil met het origineel.. hij rijd top en voel de extra vermogen heel duidelijk aanwezig.. vooral in de eerste, tweede en derde versnelling. Ik ben super maar dan ook super tevreden en dat voor 179,- euro... Ik kan het iedereen aanbevelen. het materiaal is van goede kwaliteit. goeie stekkers en goede behuizing van de powerbox. heb ook in de box zelf gekeken. de standaard waarde wordt aangehouden vanuit de leverancier.. je heb de mogelijkheid om 7 stappen te maken. 3stappen terug schroeven of 3 stappen opschroeven. ik was eerst wat teleurgesteld in de standaard waarde maar na een telefonisch contact en het advies de jumper twee stappen te verplaatsen (naar rechts) was het verschil meteen merkbaar... misschien na een paar weken de laatste stap ook nog proberen.

Alles bijelkaar heb ik nu echt het gevoel een 140pk octavia te rijden...

Gr.

Hans

remmie

Lid
Ik heb een goed advies voor je. Ga naar JB-autoservice, vraag naar Jos en overleg met hem, zeg gerust dat Remko (ik dus) je gestuurd heb.

Zelf ben ik indertijd naar Bullpower in Dronten gegaan. Buiten het feit dat dit een arrogante klootzak was die meteen op mijn auto begon te zeiken (was ik toen maar weggegaan...) heeft hij hem ook nog eens klote gechipt. Resultaat was iets meer power maar bij stevig doortrekken ging de bak tussen 4 en 5 pendelen tot ik gas minderde, dan bleef hij in 5 en kon ik langzaam doortrekken.

Zo..eindelijk eens mijn frustratie over die K*&tent geuit ;).

Maar goed, JB dus. Die hebben mijn auto dus overnieuw gechipt en nu gaat hij super! Mooie vermogenslijn over een breed toerengebied en een hoge top (230+). Vermogen vlg JB ligt rond de 195 pk.

Succes ermee en veel plezier.

Bovenaan Onderaan