Het grote S3 levertijden topic

Ik heb mijn Superb Combi Business Style met pano dak in januari besteld en de dealer meldde mij vorige week dat de auto in week 9 (in februari) in de productieplanning staat.
:banghead:
Blij voor u maar hoe in godsnaam verklaar je dan een wachttijd tot oktober voor mijn Skoda superb combi Style die vorige week besteld is! :banghead::mad:

RefleCs

Forumguru
:banghead:
Blij voor u maar hoe in godsnaam verklaar je dan een wachttijd tot oktober voor mijn Skoda superb combi Style die vorige week besteld is! :banghead::mad:
Wat zou kunnen is dat dat een initiele datum is totdat alles in het systeem is verwerkt waarna er een meer realistische datum aan wordt gehangen?

Wat zou kunnen is dat dat een initiele datum is totdat alles in het systeem is verwerkt waarna er een meer realistische datum aan wordt gehangen?
Ok maar dan nog is het een enorm verschil hé. Kan me voorstellen dat ze hierdoor verschillende orders mislopen...

RefleCs

Forumguru
Dat ben ik met je eens. Ik heb ook geen idee hoe hier bij andere merken mee wordt omgesprongen en of het aan het merk of de importeur ligt. Dat laatste zou uiteraard nog ernstiger zijn want dan bezorgt een derde partij de originele leverancier een slechte naam. Maar persoonlijk ben ik voor dit soort zaken niet zo gevoelig.

Omdat we het exacte proces niet kennen is er lastig over te oordelen. Mensen zijn vaak geneigd om vanuit de primaire gevoelens te reageren/acteren.

MarsMars

Senior Member
Werkt Skoda nog steeds met gereserveerde productieplaatsen, net als in 2015?

Als die voor een dealer 'op' zijn, dan schuift de planning enorm naar achteren nl tov een dealer die nog zat plaatsen over heeft. Vorig jaar augustus gaf mijn dealer aan dat als ik te laat zou bestellen, de levering naar april/mei 2016 zou gaan ipv november/december 2015!

Gelukkig had hij bij bestelling nog 4 gereserveerde plekken over, dus is de auto volgens planning - met uitloop van 2 weken door (kies maar uit) panoramadak, stratos velgen, 2.0TDI - begin december geleverd!

RefleCs

Forumguru
Ik verwacht dat daar niets in is gewijzigd @MarsMars. Zo werkte het in het verleden voor mijn Skoda en VW ook. Geen idee hoe andere merken hiermee om gaan maar ik kan me indenken dat dit niet heel veel anders zal zijn.

BadBert

Forumguru
veel andere merken werken alleen met accessoires, en geen fabrieks opties. Ze produceren gewoon van de paar uitvoeringen die er zijn, constant nieuwe.
Als je er 1 besteld, wordt die direct geleverd, en dealer monteert de door jou gekozen opties.

Je bent in zo'n geval wel minder flexibel in de opties enzo... maar zo werken veel andere merken iig.
Levertijd is dan meestal een week of 3. (aldus alle niet PON merken waar ik rond de kerst ben gaan babbelen voor prive)

riskitalltowin

Actief lid
veel andere merken werken alleen met accessoires, en geen fabrieks opties. Ze produceren gewoon van de paar uitvoeringen die er zijn, constant nieuwe.
Als je er 1 besteld, wordt die direct geleverd, en dealer monteert de door jou gekozen opties.

Je bent in zo'n geval wel minder flexibel in de opties enzo... maar zo werken veel andere merken iig.
Levertijd is dan meestal een week of 3. (aldus alle niet PON merken waar ik rond de kerst ben gaan babbelen voor prive)

Dat is wat de japanners doen, anders zou het chaos zijn en levertermijnen in het belachelijke (productie, verschepen, uitladen, inklaring, PVG, transport, dealer).

Veel japanse voertuigen zijn al geproduceerd en staan ergen in europa te wachten op nieuwe klant. Als het model dat je bestelt al ergens staat, kan je een jap op 8 weken hebben.

BadBert

Forumguru
de dealers waar ik was hadden het zelfs over 3 tot 4 weken, geen 8 :)
Maar dat is het verschil, dit is ook de uitleg die mijn skoda dealer gaf toen ik toch wel verbaasd reageerde op 12 weken levertijd (was toen namelijk net bij al die andere dealers geweest en kreeg steeds een week of 4 te horen)

family man

Senior Member
Net even geappt met een van de verkopers hier. Hij wist mij te vertellen dat ze de drempel inderdaad hebben vervangen. De dealer hier heeft op een showroomauto gedaan. Het enige dingetje wat ze daar nog niet voor elkaar kregen was de LED indicator die aangeeft of de trekhaak op zijn plek zit wanneer uitgeklapt (groen/rode led)

Even een vraag daarover..
Sommige kofferbakdrempels/dorpels zijn in het kunststof, andere gepolijst rvs (heb ik gezien in een combi)
ligt dit aan de uitvoering? zo ja vanaf welke is het rvs want ik kan het niet terugvinden...

link naar fotos: http://www.autowereld.nl/skoda/supe...khaak-adapt-cruise-control-16478405/foto.html

Ook heb ik gezien het "achteraf" wegklapbaar trekhaaksysteem, ziet er uit als orgineel (deze is van kunststof)
link:http://www.autoweek.nl/autoreview/41058/skoda-superb-20-tdi-150pk-greentech-style-businessline

Ik vind alleen zo'n rvs dorpel veel mooier/meer uitstraling dus hoop dat bij montage deze ook weer van van rvs word
(ga er eventjes vanuit dat je op een style business combi dus standaard rvs hebt)

Morgen toch nog contact met dealer over de wielenset (eigenlijk bandenkeuze), zal het meteen even navragen en hier delen..

RefleCs

Forumguru
Ik heb hem af fabriek en ik moet je bekennen dat ik eigenlijk geen idee heb of de drempel verschilt per uitvoering. Je kan altijd ff een balletje opgooien op de chat via Skoda.nl. Die kunnen dit vast ook wel vertellen of voor je nazoeken.

DavidV

Forumguru
Ik doe al 12 jaar aankoop bij een multinational, en in de periode 2004 tot 2011 was ik onder andere de fleet verantwoordelijke over een wagenpark van 180 voertuigen. In totaal heb ik zo'n kleine 300 voertuigen in bestelling gehad in die periode. Ik koos zelf de dealers, merken en lease maatschappijen, en vandaar dat ik ook nu nog de connecties met dealers en importeurs heb. Ik denk dat ik 290 van die 300 auto's op tijd besteld heb, om bij de vervaldag van het lease contract naadloos de nieuwe auto kunnen voor te schuiven. In de 10 gevallen dat het niet lukte, scheelde het max. 4 weken. In 4 gevallen die ik me nog herinner, heeft het uiteindelijk meer dan een maand geduurd, maar ook dan wist je dit 3 maand voordien, en kon je anticiperen. Sinds 2011 is het wagenpark een Europese functie binnen ons bedrijf geworden. Dit keer heb ik braaf besteld, zonder mijn invloed te gebruiken... totdat ik dus afgelopen zaterdag hoorde dat na 4 maanden wachten, net op het moment dat hij geproduceerd zou moeten worden, de levering plots november dit jaar werd. Ik was ik echt om te ontploffen.

Tot hiertoe heb ik braaf afgewacht, maar nu ben ik toch een paar connecties/knoppen aan het drukken. Wat ik merk is dat zelfs als je hoog in de boom klimt, het nog steeds een zootje is op de planningsafdeling in Tsjechië. Zo vraag ik nu elke dag waarom het met mijn wagen specifiek 13 maand moet duren, waaraan dit ligt, en welke opties ik moet wijzigen om de levertermijn in te korten.... waarom bijvoorbeeld ook identieke voertuigen soms na 4 maand geleverd worden... en niemand die dit kan beantwoorden (en dit zijn niet de standaard customer service mensen bij de importeur...). En ik denk echt ruim, zoals wat als ik een 190PK neem ipv 150pk, wat als ik een Style neem ipv L&K, wat als ik panoramisch dak, 220V, geperforeerde bruine zetels laat valllen... en niemand die er iets zinnigs over kan vertellen.

Wat ik nu meemaak met Skoda, heb ik nooit zo ervaren bij Audi, VW, BMW, Toyota, Ford, Renault, Volvo. En geloof me, je maakt soms wat mee, zoals toen met de kernramp in Fukushima, toen de zwarte partikels in metaallak niet meer leverbaar was, en de helft van de kleuren bij bv. Audi en BMW vertraging kon oplopen. Soms waren levertermijnen ook wel 7 maanden, maar dan wist je dit al bij bestelling, en week het uiteindelijk soms tot 4 weken af. Nu lachen ze je uit als je de 6-8 weken levertermijn niet gelooft, blijkt het uiteindelijk 4.5 maand te moeten duren, en laten ze 2 weken voor levering weten dat het plots 13 maand moet duren. Nooit gezien !

Maar goed, ben het terug positief aan het benaderen. Zit na 3 dagen lobbyen al terug op juni dit jaar (nog steeds 8 maanden levertermijn), maar blijf het toch allemaal amateuristisch en ongehoord vinden. De dealers kunnen hier echter weinig aan veranderen. Natuurlijk geldt een beetje het principe van wie het hardst roept, het meeste aandacht krijgt, maar voor de rest kan je beter op de lotto spelen, dan proberen de exacte productiedatum bij Skoda te gokken.

De lange wachttijd vind ik nog kunnen, maar het constante geschuif, de onzekerheid, en de elke dag andere redenen voor vertraging die ik hier lees.... tja... :pardon:Ik zit eind maart zonder auto, en niemand die me kan vertellen of ik nu een oplossing voor 1 week,3 maand of 8 maand moet zoeken.

Maar.... ik blijf het een fantastische auto vinden, en wil mijn bestelling niet annuleren (euh... tenzij ze niet zwart op wit op papier kunnen garanderen dat ik de wagen ten laatste eind juni heb, en me een mobiliteitsgarantie aanbieden indien dit niet het geval zou zijn.)

Op ons allen, succes met wachten :cheers:

EGorseling

Senior Member
Vandaag, met verontschuldigingen, reactie ontvangen vd dealer. Leverdatum staat op week 10, dus productie zal binnen paar weken plaats vinden. Volgens mij duurt normaal transport max een week en ik heb geen achteraf opties. Dealer rekent standaard 3 weken vanaf productie, dus week 7 zou productie moeten plaats vinden.....en maar hopen dat dan weekje later kan halen ;)

BadBert

Forumguru
Mijne staat ook gepland voor week 10 levering, productie in week 6.
Duurt volgens de dealer 3 weken voor de auto van fabriek naar de dealer is gekomen, en dan rekent de dealer nog een week zelf....

Ben benieuwd

Laatst bewerkt:

Lynx

Nieuw lid
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum en ook een gloednieuwe Skoda rijder...

Die levertijden zijn inderdaad ongelooflijk soms. Ik heb nu een totaal omgekeerde ervaring (België). Eind november heb ik een Combi Style besteld met een heleboel opties, met levertijd april 2016. Met panoramisch dak zou het juni geweest zijn en dat was er voor me over.

Eind december gebeld naar de dealer om me te bevragen voor de levertijd, en ineens werd de wagen geleverd half januari! Na exact twee maand beschik ik over mijn wagen:) Had ik dat geweten, dan had ik het panoramisch dak wel genomen en misschien veel vroeger gekregen....

De dealer had ook een aantal wagens besteld gezien de lange levertijden, zodat hij wat stock zou hebben. Ineens levert Skoda alle wagens, en de dealer heeft nu geen plaats in de showroom om ze allemaal te zetten...

timdejonge

Actief lid
Hallo,

ik ben nieuw op dit forum en ook een gloednieuwe Skoda rijder...

Die levertijden zijn inderdaad ongelooflijk soms. Ik heb nu een totaal omgekeerde ervaring (België). Eind november heb ik een Combi Style besteld met een heleboel opties, met levertijd april 2016. Met panoramisch dak zou het juni geweest zijn en dat was er voor me over.

Eind december gebeld naar de dealer om me te bevragen voor de levertijd, en ineens werd de wagen geleverd half januari! Na exact twee maand beschik ik over mijn wagen:) Had ik dat geweten, dan had ik het panoramisch dak wel genomen en misschien veel vroeger gekregen....

De dealer had ook een aantal wagens besteld gezien de lange levertijden, zodat hij wat stock zou hebben. Ineens levert Skoda alle wagens, en de dealer heeft nu geen plaats in de showroom om ze allemaal te zetten...

Misschien moet je even vermelden wat je juist besteld hebt ?
Mogelijks is het afhankelijk van versies of opties ???

Bovenaan Onderaan