Ik doe al 12 jaar aankoop bij een multinational, en in de periode 2004 tot 2011 was ik onder andere de fleet verantwoordelijke over een wagenpark van 180 voertuigen. In totaal heb ik zo'n kleine 300 voertuigen in bestelling gehad in die periode. Ik koos zelf de dealers, merken en lease maatschappijen, en vandaar dat ik ook nu nog de connecties met dealers en importeurs heb. Ik denk dat ik 290 van die 300 auto's op tijd besteld heb, om bij de vervaldag van het lease contract naadloos de nieuwe auto kunnen voor te schuiven. In de 10 gevallen dat het niet lukte, scheelde het max. 4 weken. In 4 gevallen die ik me nog herinner, heeft het uiteindelijk meer dan een maand geduurd, maar ook dan wist je dit 3 maand voordien, en kon je anticiperen. Sinds 2011 is het wagenpark een Europese functie binnen ons bedrijf geworden. Dit keer heb ik braaf besteld, zonder mijn invloed te gebruiken... totdat ik dus afgelopen zaterdag hoorde dat na 4 maanden wachten, net op het moment dat hij geproduceerd zou moeten worden, de levering plots november dit jaar werd. Ik was ik echt om te ontploffen.
Tot hiertoe heb ik braaf afgewacht, maar nu ben ik toch een paar connecties/knoppen aan het drukken. Wat ik merk is dat zelfs als je hoog in de boom klimt, het nog steeds een zootje is op de planningsafdeling in Tsjechië. Zo vraag ik nu elke dag waarom het met mijn wagen specifiek 13 maand moet duren, waaraan dit ligt, en welke opties ik moet wijzigen om de levertermijn in te korten.... waarom bijvoorbeeld ook identieke voertuigen soms na 4 maand geleverd worden... en niemand die dit kan beantwoorden (en dit zijn niet de standaard customer service mensen bij de importeur...). En ik denk echt ruim, zoals wat als ik een 190PK neem ipv 150pk, wat als ik een Style neem ipv L&K, wat als ik panoramisch dak, 220V, geperforeerde bruine zetels laat valllen... en niemand die er iets zinnigs over kan vertellen.
Wat ik nu meemaak met Skoda, heb ik nooit zo ervaren bij Audi, VW, BMW, Toyota, Ford, Renault, Volvo. En geloof me, je maakt soms wat mee, zoals toen met de kernramp in Fukushima, toen de zwarte partikels in metaallak niet meer leverbaar was, en de helft van de kleuren bij bv. Audi en BMW vertraging kon oplopen. Soms waren levertermijnen ook wel 7 maanden, maar dan wist je dit al bij bestelling, en week het uiteindelijk soms tot 4 weken af. Nu lachen ze je uit als je de 6-8 weken levertermijn niet gelooft, blijkt het uiteindelijk 4.5 maand te moeten duren, en laten ze 2 weken voor levering weten dat het plots 13 maand moet duren. Nooit gezien !
Maar goed, ben het terug positief aan het benaderen. Zit na 3 dagen lobbyen al terug op juni dit jaar (nog steeds 8 maanden levertermijn), maar blijf het toch allemaal amateuristisch en ongehoord vinden. De dealers kunnen hier echter weinig aan veranderen. Natuurlijk geldt een beetje het principe van wie het hardst roept, het meeste aandacht krijgt, maar voor de rest kan je beter op de lotto spelen, dan proberen de exacte productiedatum bij Skoda te gokken.
De lange wachttijd vind ik nog kunnen, maar het constante geschuif, de onzekerheid, en de elke dag andere redenen voor vertraging die ik hier lees.... tja...

Ik zit eind maart zonder auto, en niemand die me kan vertellen of ik nu een oplossing voor 1 week,3 maand of 8 maand moet zoeken.
Maar.... ik blijf het een fantastische auto vinden, en wil mijn bestelling niet annuleren (euh... tenzij ze niet zwart op wit op papier kunnen garanderen dat ik de wagen ten laatste eind juni heb, en me een mobiliteitsgarantie aanbieden indien dit niet het geval zou zijn.)
Op ons allen, succes met wachten