Highway

Forumguru
Ik kan helaas geen duidelijk antwoord op mijn vragen vinden, dus tijd om deze eens hier te stellen.

Ik heb nu een 2010 Superb 2 met een RNS310. De auto is voorzien van het audio systeem, heeft parkeersensoren voor en achter en een ingebouwde microfoon voor de handfree functie in de auto.

De RNS310 werkt prima, echter vind ik dat deze erg traag is bij navigeren. Ook vind ik de mogelijkheden redelijk beperkt. Ik zie diverse android radio's op internet die een boel leuke funties hebben.

Voor mij gaat het vooral om het willen gebruiken van Tomtom navigatie in de auto. Ik hoop dat iemand ervaring heeft met zulke Android radio's en dat ik wat duidelijkheid mag krijgen op mijn onderstaande vragen.

- kan ik mijn soundsystem blijven gebruiken? Moet ik ergens op letten qua aansluit mogelijkheden (aux uit?). Mij niet bekend hoe de RNS310 en sound system met elkaar verbonden zijn.

- kan ik mijn originele GPS ontvanger blijven gebruiken. Liefst heb ik deze op de auto (waar die nu volgens mij ook zit), voor beste ontvangst.

- kan ik de nu ingebouwde (origineel Skoda) microfoon blijven gebruiken voor telefonie?

- Blijven de functies van PDC, airco etc. ook werken (zie ik deze nog op een vervangende unit). Ik verwacht dat dit veel af hangt van de type android radio. Waarop moet ik letten?

- Zijn er nog tips / valkuilen waar je op moet letten bij aanschaf?

Alvast bedankt!
 

Oknot

Forumguru
Afhankelijk van welk model je kiest is het mogelijk om alle functies die je nu hebt te behouden. De meeste zijn rns510 klonen en dan moet je het begrip kloon erg ruim nemen. Persoonlijk zou ik even gaan googelen voor een columbus. Die vind je tegenwoordig ook al rond de €600,-. Om nou tussen de €200 en €450,- te gaan uitgeven voor een zgn betrouwbare chinese knock off en hopen dat ie doet wat beloofd wordt lijkt mij een redelijk risico. Maar goed dat ben ik;).

Edit; deze dus bv,

http://www.track-motion.nl/slangen/skoda/superb/skoda-columbus-rns-510-west-europa-gps-antenne.html
 

Highway

Forumguru
@Oknot bedankt voor je reactie. Eigenlijk wil ik de rns510 juist niet erin plaatsen:

- geen android, dus kan ik nog niet de applicaties draaien die ik wil
- diefstal gevoeligheid van de rns510.

ja ik weet het - ik ben lastig en heb rare eisen :thumbsdown: :deuk:
 

Oknot

Forumguru
@Highway, dan is deze radio mischien wel wat. Voldoet aan al je gestelde eisen. Minpuntje is mischien dat ie wel erg op de rns510 lijkt dus voor de minder oplettende dief nog weleens voor een origineel exemplaar kan worden aangezien. Ook de prijs is wat aan de stevige kant. Maar als ik de advertentie mag geloven is dit dus net die ene chinees die het wel doet zoals het moet. Eerlijk gezegd twijfel ik zelf ook wel een beetje om dit model aan te schaffen. Het android verhaal spreekt mij ook erg aan.

http://www.autonavigatienoord.nl/Webwinkel-Product-81203183/Volkswagen-RNS510-look.html
 

deVerhuizers.nl

Actief lid
Ik had hier eigenlijk nog nooit naar gekeken, maar dit geeft wel echt een meerwaarde aan je radio.
Kwam op deze video uit en dit is wel echt leuk!

Eigenlijk ga ik ervan uit dat de huidige systemen, zoals microfoon, gps en dergelijken ook gewoon via een stekker zijn ingestoken in de radio. Dat mag dus het probleem niet zijn. Maar voor de pdc ben ik bang dat dit een ander verhaal is.
Maar ik ben hier eigenlijk ook maar een leek in, dus denk ik dat er anderen zijn op dit forum die hier een beter antwoord op kunnen geven.

In ieder geval heb je mij nu weer een andere upgrade aangepraat! :tegek:
 

Oknot

Forumguru
@deVerhuizers.nl , PDC etc is allemaal geen probleem, althans dat belooft de advertentie. Denk ook niet dat het problemen zal opleveren hoor. Desnoods zekere voor het onzekere nemen en laten inbouwen. Ben je mischien nog 150 euri extra kwijt maar dan weet je wel gelijk of het werkt zoals beloofd. Btw op ebay vind je al rns510 klonen voor rond de 170 dollar. Best kans dat die net zo goed werken. Alleen als dat niet zo is dan is het wat lastig om je klachten ergens neer te leggen:D.
 

deVerhuizers.nl

Actief lid
Beste @Oknot,

een rns510 look-a-like, zoals jij deze post, is toch heel wat anders dan een android radio. Hierbij heb je eigenlijk een tablet/telefoon op android draaien in je auto, waarbij je ook nog de radio en auto aansluitingen hebt.
Zeker als er dan nog een data verbinding aan gehangen wordt en je uit de playstore diverse apps kan laten draaien op je scherm. Hierbij denk ik voornamelijk aan gmaps, agenda en contacten. Videos zijn natuurlijk ook leuk en met de nieuwe andriod auto komen er natuurlijk veel meer mogelijkheden voor in de auto.

Een rns510 is leuk, maar Android in de auto is nog leuker en biedt veel meer mogelijkheden dan zo'n gedateerd systeem, waarbij upgrades en voornamelijk navigatieupdates een drama zijn.

Edit: of zit ik met een half oog te kijken en draait die rns look-alike ook op Android?
 
Laatst bewerkt:

michelover

Forumguru
Ik heb sinds een paar weken een android radio in de S2. De orginele microfoon neemt hij niet over , dat is een ander soort aansluiting. De GPS is het zelfde verhaal. Verder neemt hij alle gegevens die de CANBUS doorgeeft weer. Ik heb er IGO en TomTom Go navigatie op en dat draait perfect. Ik ben voor een 8inch scherm gegaan van het merk Carjoying. Bij mijn vader in de Rapid Spacebak is er ondertussen ook een ingebouwd.
www.carjoying.com is de site voor deze android radio's.
 

Oknot

Forumguru
@deVerhuizers.nl , ik was eigenlijk in de veronderstelling dat die klonen op android draaien. Maar dat kan ik eigenlijk zo snel niet terugvinden. Ik zou het liefst namelijk het uiterlijk vd 510 willen hebben met de functionaliteit van android.
@michelover , thnx voor het linkje, staan leuke modellen tussen. Zou je mischien een foto kunnen plaatsen van je radio, ben erg nieuwsgierig hoe het staat.
 
Laatst bewerkt:

Oknot

Forumguru
http://www.carjoying.com/quad-core-...-obd2-dvr-bluetooth-mirroring-wifi-steer.html

Ik word van dit model toch wel erg enthousiast. @michelover, is dat ook het model wat jij in je S2 hebt zitten? Je zegt dat alle canbus info doorgegeven wordt. Dan werkt de PDC dus ook gewoon toch? Dat OBD2 bluetooth dingetje is ook wel een leuke gadget. Ik denk dat ik mijn bolero maar op marktplaats ga zetten:D.


Edit; Ben er inmiddels achter dat alle canbus - info inclusief PDC etc inderdaad gewoon blijft werken.
 
Laatst bewerkt:

deVerhuizers.nl

Actief lid
http://www.carjoying.com/quad-core-...-obd2-dvr-bluetooth-mirroring-wifi-steer.html

Ik word van dit model toch wel erg enthousiast. @michelover, is dat ook het model wat jij in je S2 hebt zitten? Je zegt dat alle canbus info doorgegeven wordt. Dan werkt de PDC dus ook gewoon toch? Dat OBD2 bluetooth dingetje is ook wel een leuke gadget. Ik denk dat ik mijn bolero maar op marktplaats ga zetten:D.

Volgens mij is dit dezelfde als in de video die ik poste... Ziet er inderdaad erg gaaf uit, maar kl*te dat dan de microfoon niet wordt ondersteund... Zit je weer met zo'n externe microfoon die weggewerkt moet worden....
 

Oknot

Forumguru
@deVerhuizers.nl , hahaha ik had je video helemaal gemist joh. Lijkt inderdaad om dezelfde te gaan. Dat microfoon euvel is wel een beetje jammer maar aan de andere kant ook niet echt rampzalig toch? Is vrij makkelijk via je raamstijlen richting dashboard weg te werken en dat microfoontje boven je spiegel valt ook niet heel erg op. Bovendien heb ik op het moment geen handsfreesysteem in mijn S2 zitten dus ook geen mic en dan is zo'n externe mic juist weer een uitkomst.

Edit, het lijkt in het filmpje toch om een iets ander model te gaan. Dat model heeft nml 2Gb ram ipv 1Gb die het model van mijn linkje heeft.
 
Laatst bewerkt:

Oknot

Forumguru
@deVerhuizers.nl , in part 2 vh filmpje wat je gepost hebt kom je erachter dat het apparaat ook een interne microfoon heeft die blijkbaar beter werkt dan de externe. Scheelt weer draden trekken.
 

Highway

Forumguru
Veel reacties waarvoor mijn dank :jaja:

Ik kies inderdaad voor Android vanwege de mogelijkheid bepaalde applicaties te gaan draaien. Je zit niet meer vast aan bepaalde applicaties, en je kan zelf dingne aanpassen zoals je het zelf wil.

Wat voor mij het probleem is - het aansluiten van alle onderdelen. De standaard GPS ontvanger werkt dus niet met zo een after market radio. Ik vraag me af waarom niet - gebruikt met in de standaard GPS andere hardware, of is het simpelweg omdat de connector anders is. In het laatste geval, zou het mogelijk zijn een converter te kopen/maken?

Nog veel vragen, maar met jullie info zijn er ook een aantal vragen beantwoord.
 

Oknot

Forumguru
@Highway, en dankzij jouw vragen wil ik er nu ook een:maakmegek:. Zal dat 8" model van carjoying worden. Dat vd gps antenne vind ik niet heel erg. Dan maar die meegeleverde gebruiken. Zolang ik die niet zie maakt dat wat mij betreft niet uit. Verder lijkt het ding alles te ondersteunen (en meer) wat mijn bolero radio ook ondersteund en dat voor €385,- . Ben er alleen nog niet achter of de achteruitrijcamera de PDC in de weg gaat zitten.
 

Oknot

Forumguru
@Highway, ga ik doen. Moet even tot eind november wachten anders krijg ik ruzie thuis (net nieuwe velgen/banden gekocht). Maar begin dec hoop ik toch zo'n radio in huis te hebben en dan doe ik verslag.
 
Bovenaan Onderaan