Verbruik Citigo...

oco1979

Forumguru
Zou beter chip op maat nemen als je een 60pk versie hebt,dat is dan beter voor geld,natuurlijk wel kostelijk omdat er niet veel extra zal uitkomen. Optimale afstelling op rij comfort is prettig rijden.
 

rhaak1991

Forumguru
Ik merk persoonlijk dat de citigo nu zuiniger rijd als toen ik em net had. Gemiddeld rij ik per tank zo'n 1:19 / 1:19,5. Zoiets, maar ligt echt aan m'n rechtervoet. Als ik een hele drukke weet heb rij ik veel heel vroeg & heel laat, dan is een gemiddeld brandstofverbruik over een tank van 1:14 ook mogelijk. Wat ik me wel afvraag, hoe ga je in een citigo met 5 personen op pad? Hij heeft maar 4 gordels en op kenteken maar 4 zitplaatsen. Is er in het nieuwe MY een zitplaats bij gekomen? Of was het stiekem ;) want passen doet t wel
 

Arnout84

Senior Member
Er zit geen 5e gordel in dus het is niet toegestaan om een 5e persoon mee te nemen.

Over het verbruik. Het loopt bij mij altijd redelijk uiteen. Gisteren maar 1 op 17 maar twee weken terug 1 op 19.
 
Na bijna 50.000 km en 2,5 jaar is mijn over all verbruik 1:19,1 (aan de pomp gemeten). Laats vanuit Polen naar NL met op de snelwg ca 140 km/u (ca 132 km/u op de tomtom) 1:17,0 . Voor 1:20 moet ik niet veel harder dan 110 km/u (werkelijke) rijden, in de zomer.
Uiteraard speelt de snelheid een rol. Doorgaans rijdt ik niet harder dan ca 115 werkelijke km/u.
 

AndreM

Forumguru
Rij ik iets zuiniger, 1:19 met een snelheid van 170km en in Nederland dagelijks gebruik 1:21. Het uiterste heb ik 1:25,4 gehaald van de zomer op een rit van 120km lang.
 

AndreM

Forumguru
1:19 haal jij niet met een citigo op 170 km/h ;) Komt dan eerder bij de 1:9 lijkt me

Nee klopt, ik was vergeten erbij te zeggen dat het over mijn O3 ging. De Citigo haalt niet eens de 170 km!
Maar desalniettemin, de Citigo van mijn vrouw is zuiniger dan de Suziki Alto die ze hiervoor had ook al zit er 8pk minder in de Citigo.
Maar snelheid is niet altijd belangrijk, comfort en rijplezier maken de auto! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

kansberg

Forumguru
@Mausvic : Een mooi resultaat! Maar om exact te weten wat je verbruikt is het toch raadzaam om het om te rekenen na het tanken. De meeste BC's zijn nl. nogal optimistisch, al is mijn Superb daar een uitzondering op sinds de chiptuning.
 

FifthGear

Nieuw lid
Na ruim 36.000 km net onder de 1:21. Ik rij sinds ik de Citigo heb wel veel rustiger. Het is een sport geworden om zuinig te rijden. Qua tijd maakt het dus niets uit, 110 of 120 km/u, zelfs als het druk is achter een vrachtwagen zie je links steeds dezelfde auto's, alleen rij ik constant 90 en dat is heel zuinig rijden.

Overigens vond ik de update bij VAG Techniek van de boordcomputer naar km/l wel heel prettig, evenals het automatisch sluiten van de portieren boven de 15 km/u, de teardrop stand van de ruitenwissers en andere software grapjes. En dat voor €20,-. Bij de l/100km zat ik steeds om te rekenen.
 

peperskoda

Forumguru
Bij mijn Citigo(lees: die van mijn vrouw...) is het verbruik over de 27000km die we nu hebben afgelegd 1 op 19,1. Mijn vrouw rijdt wat minder snel dan ik en dat maakt dit gemiddelde. Ik rij niet veel meer met de Citigo, maar als ik er mee rijdt dan heb ik er over het algemeen lekker de gang in, daar leent het ding zich ook goed voor. Rij ik een tank leeg dan kom ik niet veel verder dan 1 op 16, al moet ik ook aangeven dat wanneer ik mij erop richt om echt zuinig te rijden een verbruik van 1 op 22 ook mogelijk is. Mijn vrouw rijdt de meeste kilometers en dus veel zuiniger dan ik
 
afgelopen nacht een nieuw record gevestigd, namelijk maar 475 km op 1 volle tank. kan ook uitleggen waarom deze uitschieter. kreeg afgelopen nacht een berichtje of ik zo snel mogelijk naar luchthaven Frankfurt kon komen. enkele reis is dat 285 km en je bent er normaal al gauw 3 tot 3,5 uur voor onderweg. maar ja Duitse autobaan dus geen snelheidsbeperking dus meteen maar eens uitgeprobeerd wat de citygo in zich had. en heb er 2uur en 15 minuten over gereden. volgens de snelheidsmeter heeft mijn citygo een top van 170 dus werkelijk zal het rond de 155 a 160 zijn.

moet wel toegeven dat de airco aan stond, de verlichting volop en de geluidsinstallatie op een hoger niveau dan normaal.

dus ook wel begrijpelijk dat ik nu geen 1 op 20,4 haalde.:bloos:
 
Mijn eerste Citigo gemiddeld 1:22,5 mijn 2e 1:21 en nu de nieuwste telg... zit ik gemiddeld op 1:23 en ik ben ervan overtuigd dat dit nog iets zuiniger wordt.
 

Fleu

Lid
Mijn Citigo is van 2018 en heeft 35000 km gelopen. Ik bezit hem pas twee maanden, maar het benzineverbruik verrast mij positief. Ik ben een sportieve maar wel 'verdedigende rijder', woon bovendien in de polder met zijn rustige wegen, maar toen ik een eerste berekening maakte (aan de pomp) kwam ik tot 1:23.5. Ik dacht: foutje, dat kan niet kloppen, vast een rekenfout gemaakt!
Onlangs naar Tirol, Oostenrijk gereisd. Dat betekende veel Duitse autobahnkilometers heen en terug waar ik ong. 115/120 km/p.u. aanhield. In Oostenrijk zelf enkele pittige Alpenpassen afgevinkt, waar ik vaak in z'n tweede versnelling veel toeren moest maken om de vele haarspeldbochten 'leuk te ronden'. De AC draaide bovendien overuren. Tijdens deze hele vakantie - ben net thuis - kwam ik uit op een gemiddelde van 1:21.3. (Laagste score 1:20.4, hoogste score 1:22.3).
Zeer tevreden.
 
Laatst bewerkt:

Octavia_Gert

Senior Member
Beste wat mij ooit gelukt is 1 op 33, maar toen hing ik meer dan een uur achter een vrachtwagen met 80 op de cc. Nu rijd ik naar mijn werk 30 min 100/stadsverkeer ongeveer 4,5/100, dus dat is best netjes.
 
Bovenaan Onderaan