André's Octavia 3 EBL Combi, 1.4TSi, Race Blue, 18" Alaris LM, Panodak

Pendragon

Donateur
Bedankt voor de uitleg @s-line. De O3 heeft inderdaad een starre as en die heeft zeker het probleem. Of een Multilink dit ook heeft weet ik niet. Wat van auto heb je nu @boontjeRS? In je foto zie ik een O3RS, of moet die nog komen?
Ik heb @Antera gevraagd en hij zei dat veel O3's dit hebben helaas.

boontjeRS

Forumguru
Heb mn rs bijna 4maand nu en verlaagd met spacers bij antera. Nog nooit op gelet dat dit scheelt, als je er al van gehoord hebt daarentegen...

Pendragon

Donateur
Heb mn rs bijna 4maand nu en verlaagd met spacers bij antera. Nog nooit op gelet dat dit scheelt, als je er al van gehoord hebt daarentegen...

Heeft je RS Multilink of een starre as? Ik zag het pas toen we vol beladen bij de benzinepomp stonden. Ik was aan het tanken en dacht, shit, die band zit wel heel dicht bij het randje. Ik ging aan de andere kant kijken en daar stond hij een stuk meer naar binnen. Thuis gemeten, scheelde haast 8mm! Toen gevraagd en kreeg bevestiging dat hij dat vaak ziet. Eerlijk het is wel apart. Je zou toch zeggen, die dingen worden door robots gemaakt, dat moet toch juist perfect zijn, maar niet dus.

boontjeRS

Forumguru
Is multilink bij mij, kga er eens opletten als we er 5 volwassen personen erin zitten, echt nog nooit op gelet. Ja raar, die tsjechische robots zijn niet meer wat ze geweest zijn zeker nu ze zoveel octavia's moeten maken... ;)

Cordoba

Forumguru
Ik dacht al waar blijft het topic van André. :D Die verschoven achteras, moet dus niet opnieuw uitgelijnd worden? :pieker: Eerlijk gezegd, lijkt het mij geen goede zaak, het betekent ook dat je onnodige bandenslijtage hebt, doordat je auto dan rijdt als een 'loopse hond'.

Pendragon

Donateur
Ik dacht al waar blijft het topic van André. :D Die verschoven achteras, moet dus niet opnieuw uitgelijnd worden? :pieker: Eerlijk gezegd, lijkt het mij geen goede zaak, het betekent ook dat je onnodige bandenslijtage hebt, doordat je auto dan rijdt als een 'loopse hond'.

Er waren even andere prioriteiten, zoals een nieuwe baan :) Over het andere kan ik moeilijk een antwoord geven. Ik denk dat @Antera dat beter weet. M'n auto was al opnieuw uitgelijnd na het verlagen en het plaatsen van de spacers.

Cordoba

Forumguru
André ik neem aan de O3 alleen op de vooras opnieuw is uitgelijnd. In dit geval zou dus de achteras opnieuw uitgelijnd moeten worden. En dan dubbele felicitaties (de baan en de O3).

Pendragon

Donateur
André ik neem aan de O3 alleen op de vooras opnieuw is uitgelijnd. In dit geval zou dus de achteras opnieuw uitgelijnd moeten worden. En dan dubbele felicitaties (de baan en de O3).

Ze hebben ook de achteras gedaan (zie de foto). Zal vast een stuk minder zijn dan aan de vooras, maar toch. Bedankt voor de felicitaties. Drukke en vermoeiende tijd.

2015-07-18 10.21.49.jpg

Cordoba

Forumguru
Wanneer de as uit het midden staat, maar wel recht op de rijrichting, zal dat voor bandenslijtage weinig tot niets uitmaken denk ik.
Maar ik ben het met iedereen eens: het hoort anders!

Peter als de achteras verschoven is ten opzichte van de vooras, betekent dat, dat je een koppel hebt om een denkbeeldige vertikale as door het zwaartepunt van de auto. Als de wrijving voldoende is, en het koppel klein genoeg heb je alleen een extra dwarskracht op je achterwielen, en een tegengestelde dwarskracht op je voorwielen. Als het wat ernstiger wordt (of wat gladder) dan gaan de achterwielen recht achter voorwielen 'hangen' bij rechtuit rijden, en zullen de achterwielen iets scheef sporen, terwijl de voorwielen iets ingestuurd zullen staan. Soms zie je dat ook wel eens bij vrachtwagens dat de trailer scheef achter de trekker hangt, dus dat de achterwielen een ander spoor volgen dan de trekker, dus net als een loopse hond met de achterpoten een spoor volgt dat naast dat van de voorpoten loopt. Nu gaat het hier om mm's, maar hoe groter het verschil, hoe erger het effect. Wat vroeger bij sommige auto's wel voorkwam, is dat de wielbasis links en rechts bijvoorbeeld 5 cm verschillend was, doordat de torsie-as voor links en rechts achter elkaar onder de auto zaten, maar wel dezelfde torsielengte hadden. Hierdoor stond het ene achterwiel dus ca. 5 cm verder naar achteren dan het andere wiel.

rouwehand

Senior Member
@Pendragon , mooi resultaat! Zelf ook gekozen om de ramen achteraf te laten tinten. Ook heb ik de voorste portieren meegenomen, om de overgang beter te maken naar achteren.

Geldt dit ook voor jou O3?

Pendragon

Donateur
@Pendragon , mooi resultaat! Zelf ook gekozen om de ramen achteraf te laten tinten. Ook heb ik de voorste portieren meegenomen, om de overgang beter te maken naar achteren.

Geldt dit ook voor jou O3?

Ja, heb de voorportieren ook gedaan, anders is de overgang idd erg groot. ben er erg blij mee. Zeker in combi met race blue en de chromen omlijsting maakt het het helemaal af.

CDK

Forumguru
@Cordoba, de as van de O3 van @Pendragon staat er niet scheef onder, alleen staat hij iets meer naar rechts of naar links, iets verschoven in de breedte richting, dit is aan te passen, maar ook op de easy way van André met een minder dikke spacer aan de kant waar de band het dichtst bij de wielkast komt ;)

Cordoba

Forumguru
@Cordoba, de as van de O3 van @Pendragon staat er niet scheef onder, alleen staat hij iets meer naar rechts of naar links, iets verschoven in de breedte richting, dit is aan te passen, maar ook op de easy way van André met een minder dikke spacer aan de kant waar de band het dichtst bij de wielkast komt ;)

Dat was me al duidelijk Corné, natuurljik is de oplossing van verschillende spacers prima gevonden, maar persoonlijk vind ik het ook bizar. Zonder de oplossing van de verschillende spacers, staat de achteras wel recht, maar in het effect maakt dat niet uit: het achterste deel van de auto heeft de neiging om met het midden van de achterwielen, achter het midden van de voortrein te gaan sporen, dus ook al staat de as dan recht, dan heeft ie toch de neiging om scheef over de weg te gaan.

Bovenaan Onderaan