Aankoop 1.2tsi O2 maar ketting is niet vervangen doen of niet doen.

M@rco-t

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik ben net nieuw op dit forum en ben al enige jaren een tevreden VAG TDI rijder (Golf4 Audi A3SB en huidige Golf5 variant), maar kijk nu gezien de lage jaarlijkse kilometrage naar een Octavia met TSI motor.

Nu heb na diverse proefritten met een Golf6 variant 1.4tsi high. (2010) en een Golf6 1.2tsi comf. (2011) bij een garage een hele nette Octavia 1.2TSI eleg.bns 2011 gezien.
Waarom de Octavia? net even wat meer ruimte voor ons gezin met jonge kinderen en wat betere inruilwaarde van de huidige auto Golf 5 TDI variant.

Volgens de boekjes zijn alle onderhoudsbeurten (3 stuks) en een terugroepactie (Z4W6 turboafstelling) bij de Verdaat-dealer uitgevoerd alleen kan ik nergens in de documentatie iets vinden over het vervangen van de distributieketting.

Vandaag heb ik daarom even gebeld met de dealer en wat info gevraagd over deze auto, maar ze vertelde me dat deze auto geen vervanging van de ketting heeft gehad in alle beurten die zijn uitgevoerd. ook buiten de beurten om is deze niet bij hun vervangen. De sticker Z4W6 is wel in de kofferbak aanwezig.

Wat is jullie advies? De auto heeft een 1.2 TSI CBZB motor met 154000 km op de klok.
 

ertromp

Forumguru
Wat voor een garantie krijg je op de auto?
Wellicht lager bod doen en rekening houden met een keer vervanging van de ketting is ook een optie natuurlijk.
 

M@rco-t

Nieuw lid
De garantie is 3 maanden op alle draaiende delen van de motor en versnellingsbak zonder eigen risico.

Ik had zelf de gedachte dat elke 1.2TSI CBZB wel een recall heeft gehad m.b.t. de ketting kennelijk heb ik me hier in vergist of is deze gewoon er buiten tevallen. Geen geratel geen recall.

Het probleem met de ketting is niet iets wat "berijder" afhankelijk is maar iets dat zich voor doet of in dit geval dus niet voor doet.
Heeft iemand een idee wat de kosten zijn van het vervangen van een ketting incl toebehoren als je als particulier voor dit probleem komt te staan? Ik denk dat ik in het geval van deze octavia met dergelijke kilometerstand kan fluiten naar enig vorm van coulance.
 

newwolf84

Forumguru
Ten 1e welkom M@rco-t !

Mja wat blijft wijsheid in deze ? Moeilijk te beantwoorden. Feit is natuurlijk wél dat lang niet alle kettingen problemen geven. Voor je gemoedsrust is het wel fijn om te weten natuurlijk. En idd staat dit niet in de boekjes. Wat ook een feit is dat op het www natuurlijk wel de meest dramatische verhalen staan betreffende dit probleem.

Is het misschien een optie om, mocht je de auto willen kopen, de ketting en eventuele speling te laten controleren ?
Zoals ertromp ook al aangaf, misschien wat lager bieden om daar rekening mee te houden.

Bij mijn auto, toevallig ook een combi EBL uit 2011 zat er ook geen recall op maar is de ketting wel vervangen bij 86.000 km, maar dit was voor rekening van de vorige eigenaar ( leasemij ). Helaas had ik nu weer een ratel onder de kap nu bij een stand van 154.000 km en staat deze bij de garage om het een en ander na te laten kijken. Gelukkig wel garantie werk. Coulance hoef je denk ik niet op te rekenen.

Ik heb het niet zeker, dus pin me er niet op vast maar denk dat je bij een dealer rond de 800 a 900 kunt aftikken.
 

M@rco-t

Nieuw lid
Het WWW heeft mij ook inderdaad aan het denken gezet en al vaak laat je je hier door leiden wat natuurlijk niet altijd eerlijk en realistisch is. Een aantal reviews/problemen op autoweek.nl en hier op het forum doen je wel aan het denken zetten of je wel zo een TSI moet aanschaffen (betrouwbaarheid). De auto staat bij een universeel garage bedrijf te koop en ik vraag me af of ook zij weten hoe je de ketting kan controleren op speling zonder een hoop demontage uren te berekenen.

Mijn broer werkt sinds een jaar bij de PON holding en ondanks hij zelf geen vieze handjes krijgt (manager) en geen VAG product wilt en rijd merk je toch wel iets van "het leed dat TSI heet" helaas. Collega's die prive of private lease een VAG product met TSI motor hebben toch wel wat bekende problemen.

Als ik mijn eigen 1.9TDI BLS motorcode en DPF bekijk is die de afgelopen 2 jaar (30dkm) probleemloos gebleken terwijl ook hier horror verhalen over zijn. Mijn vorige A3SB 1.9 TDI BKC had meer problemen in 3 jaar (turbo, 2de massavliegwiel, koppeling, versnellingsbak) allemaal zeer kostbare reparaties en daar waren niet veel dingen van bekend.

Het idee is om toch 3 a 4 jaar met de auto te rijden en de maandelijkse kosten te verlagen t.o.v. de huidige TDI (verzekering / wegenbelasting).
 

newwolf84

Forumguru
Klopt, echter je moet het wel in verband zien, er rijden er ook meeeeeeer dan genoeg rond die geen problemen hebben.

Je zou bijv. een aankoopkeuring laten doen bij een ander bedrijf, misschien een Skoda dealer en desnoods de ketting als speerpunt in te zetten.

Mja en bij elk merk is wel wat, mijn pa is al sinds jaar en dag Renault minded, als klein jochie weet ik nog wel dat ze een knalgele Renault 5 hadden, nooit geen problemen, dus de keuze voor een volgende auto was al snel klaar, weer een Renault 5 maar een jonger model, niks maar dan niks anders dan problemen.

Ik zelf heb hier voor een VW Caddy uit 2006 gehad en ja ook de EGR kapot, uiteindelijk met de tuning er tussenuit laten halen. Ook de turbo gaf problemen.

Hierbij wil ik alleen maar aangeven dat er bij elk merk wel wat is. Tuurlijk is het ook zo dat met de TSI er idd wel vaker dan gemiddeld problemen voor komen. Maarja, meer verkocht ( VAG concern ) dus de kans dat er zich problemen voordoen is dan ook groter.

Ik hoop in elk geval dat je een goede keuze maakt ! Leven is tenslotte al duur genoeg ;)
 

M@rco-t

Nieuw lid
Ik ga eerst maar eens even kijken of dit een onderhandelingspuntje kan worden, want voor mijn gevoel heb ik liever een1.2tsi waarvan ik weet dat de ketting is vervangen. Al geeft dit natuurlijk geen enkele garantie of de huidige niet zal oprekken.

Zijn er onder de 1.2 tsi bezitters nog meer specifieke punten waar je op zou moeten letten en wat visueel te controleren is. De turbo van dit type schijnt nogal een te ploffen lees ik. Is dat visueel te controleren aan de turbo? Wat houd de turbo update 24w6 eigenlijk in en is te controleren of de bougiekabels al eens vervangen zijn aangezien dit regelmatig voorkomt als probleem?
 

newwolf84

Forumguru
Goeie vraag. Heb mijn auto vandaag net weer opgehaald, had sinds vorige week zondag ook last van een ratel. Na controle bij de garage was hun conclusie dat de kettingspanner het euvel veroorzaakte, deze is dus vandaag vervangen. Nu ligt de bal weer bij mij om in de gaten te houden of er nog weer ratelende geluiden optreden. Hoop van niet...
Timing was gecontroleerd en die was goed dus de ketting zou nog goed moeten zijn.

Turbo heb ik geen idee van, wel weet ik dat iedere turbo wel kan gaan ploffen. Die van mijn vorige auto ( Caddy ) had tot 230.000 km geen problemen en toen begon het, wat inhouden rond de 2000 toeren. Al een keer uit elkaar geweest maar bood helaas geen soelaas. Vandaar nu de O2.

de turbo update 24w6 houdt in dat er een plaatje wordt gemonteerd bij de turbo zodat deze binnen de toleranties blijft en je geen gekke storingen ( motorstoringslampje ) gaat krijgen. Bleek voor de update nog wel eens voor te komen. Sommigen zeggen dat er wat minder trekkracht is echter kan ik dat niet beoordelen aangezien dat bij die van mij al uit gevoerd was. Wat de bougiekabels betreft zou het niet weten. ( nog ) geen problemen mee gehad.

Voor de rest heb ik hier de tip nog gekregen om te kijken voor roestvorming rond de kentekenlampjes, zou ook nog wel eens voor kunnen komen.

Voor de rest hoop ik dat anderen misschien nog wat op/aanmerkingen, aanvullingen hebben.
 

Beedeewee

Forumguru
Hallo allemaal,
Ook ik ben nieuw hier! Ik ben namelijk ook op zoek naar een Octavia Combi 1.2 TSI.
M@rco-t, was jij al in het bezit nu van een combi?

Ik zoek er 1 met het liefst <100.000 km op de teller die uit 2011 komt. Is het nou echt noodzakelijk om naar die ketting te vragen?
 

newwolf84

Forumguru
Goedemorgen @Beedeewee, allereerst is het wel zo netjes om je voor te stellen zoals @Corné de Kluijver al gemeld had.

Verder; is het van belang ? Ja lijkt me wel. Zo langzamerhand is bij iedereen wel bekend dat de TSI motoren problemen KUNNEN veroorzaken. Waarom zou je dan een risico gaan lopen om NIET naar de ketting te vragen ?
Als je gaat kijken naar een andere auto kijk je toch naar de staat van onderhoud ? Lijkt mij een kleine moeite wat veel ergernis (en kosten!) achteraf kan besparen, hoewel dat uiteraard GEEN garantie is.
 

M@rco-t

Nieuw lid
Het garagebedrijf waar ik de octavia had gezien wilde op het moment niks doen met de prijs om te onderhandelen. Garantie van 3 mnd bleef op dit moment zijn uiterste aangezien de prijs erg scherp was volgens hem.
Ik vind het persoonlijk wel een belangrijk punt die ketting dus ga eerst nog eens kijken naar andere octavia's die te koop staan in dezelfde prijsklasse.
Dat die niet is vervangen wil niet zeggen dat het een probleem geval is, maar op dit moment vind ik een vervangen ketting incl spanner door een nieuwer type wel een gerustgevende gedachte zeker als je maar een keer je geld kan uitgeven.

Aanbod is momenteel groot dus er zit er vast wel een bij en anders geduld hebben.
 

newwolf84

Forumguru
Een en ander zal verband houden dat het systeem moet weten dat er parkeersensoren zitten, dat wordt dus iemand met kennis van VCDS om dit aan te melden.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan