Aankoop 1.2tsi O2 maar ketting is niet vervangen doen of niet doen.

CDK

Forumguru
@andrehj, dat zou ik niet doen als ik de TS was, ik zou gewoon een cheap ass gps ontvanger kopen en die achterin de Columbus prikken en wegwerken achter het dashboard, anders gaat het een kostbaar en moeilijk verhaal worden en zal ook de dakhemel er uit moeten en dat wil je liever niet lijkt me.
 

Beedeewee

Forumguru
Oké, en zo'n gps antenne kost ook weer een hoop zeker? Want zie op marktplaats wel columbussen staan voor zo'n 600 euro.

En zit nog te twijfelen tussen automaat of handgeschakeld... Kan iemand mij overtuigen?
 

newwolf84

Forumguru
Mja dat hangt een beetje van jezelf af. Ik heb altijd schakelbak gereden en voel me er prima bij. Maar anderen zweren bij een automaat. Hou bij een automaat wel in de gaten hoe het zit met de DSG bak. De slijtage is te meten door iemand en daar komt ie weer met VCDS.. Voor de rest moet je volgens mij rekenen om de 60.000 olie verversen en als creme de la creme wordt geadviseerd om de DSG bak onder handen te laten nemen om hem nóg beter te laten schakelen.
Maar das uiteindelijk helemaal je eigen keuze.

Persoonlijk ben ik een beetje huiverig voor een 2e hands automaat maar das meer mijn eigen achterdocht.
 

andrehj

Forumguru
@newwolf84 : Nu haal je van alles door elkaar. @Beedeewee zoekt een 1.2 TSI. De automaat daarvan is een DQ200 en die heeft geen olieverversinterval.

Voordelen van een DQ200:
- Geen olie verversen.
- Hoger rendement.

Voordelen van en DQ250 (6-traps), die je bij een O2 volgens mij alleen op de 2.0 TDI vindt (of ook op de 2.0 TSI?):
- Betrouwbaarder, minder koppelingsproblemen.
- Kan een veel hoger koppel aan.
 

newwolf84

Forumguru
ik was er al bang voor... zoals ik al in een ander topic had gemeld...ik ga mijn batterij opladen...
 

Beedeewee

Forumguru
Oké, en stel ik koop een occasion en neem de gok wat betreft de ketting. Paar maanden later (net buiten de garantie uiteraard) begint de ketting te ratelen o.i.d. Wat kost zoiets??
 

newwolf84

Forumguru
Pin me er niet helemaal op vast maar bij een garage waar ik tegen het zelfde probleem op liep, kwamen de kosten volgens hen rond de 800 euro. Dat werd mij toen verteld, kan wel veels te hoog zijn, ik heb me er verder ook niet in verdiept op dat moment omdat ik 2 dagen later tegen mijn huidige auto aan liep.

Maar er is vast wel iemand die een inschatting kan maken.
 

Canon-Eye

Forumguru
DQ250 (6-traps), die je bij een O2 volgens mij alleen op de 2.0 TDI vindt (of ook op de 2.0 TSI?)
Mijn laatste dienstauto was een 1.9 TDI pd met een 6-traps DSG (okt.2007) - maar ik heb geen idee welke typebenaming deze had. Wel is daar volgens mij ook een keer "iets met de olie gedaan" omdat hij een beetje stoterig begon te schakelen, vooral bij wegrijden uit stilstand. Ik weet niet meer precies bij welke km-stand dit was, maar ik gok bij ca. 80-90k. 't Betrof een leaseauto, daarom vermoedelijk wat minder gedetailleerd opgeslagen...
 

M@rco-t

Nieuw lid
Is trouwens te zien aan het motorblok of de ketting en of spanner vervangen is als dit niet in de boekjes staat of met een sticker bij het reservewiel in de kofferbak? Ik zie bij een aantal auto's die ik nu heb gezien vaak niks in de boekjes staan over de ketting of aanverwanten. Ook stickers zijn niet altijd geplaatst. Om nu bij iedere potentiële kandidaat de dealer waar die in onderhoud is geweest te bellen word wel erg veel werk.
 

newwolf84

Forumguru
Volgens mij is dat aan de buitenkant niet te zien, wat ik hier op het forum begrepen heb is dat kettingen en dat soort dingen niet in het onderhoudsboekje wordt aangemerkt. Wel wordt dit geregistreerd mits het de vervanging bij een dealer is gebeurd. Dit komt dan in het dealersysteem te staan. Een belletje is zo gepleegd naar de dealer om dit na te vragen, meestal doen ze daar niet zo moeilijk over hoor. Binnen een paar minuten kun je heel wat wijzer zijn wat je aankoop een stuk makkelijker kan maken door dingen uit te sluiten, dus voor mij persoonlijk nam ik de moeite wel.
 

CDK

Forumguru
@Beedeewee, eenmaal dsg gereden hebbende wil je niets anders meer, maar wel de tips opvolgen die reeds gegeven zijn, moet vloeiend schakelen zonder schokken, even laten checken met vcp / vcds op koppelingsslijtage en een softwareaanpassing van een specialist is gewenst om een langere levensduur te garanderen van de 2e koppeling.
 

M@rco-t

Nieuw lid
Van het weekend ben ik weer eens gaan proefrijden met een mooie O2 combi 1.2 tsi uit 2011 met 162dkm op de teller in de kleur cappucino beige en leer.
Netjes dealer onderhouden recent nog bij 152dkm en een redelijk verse APK.
Echter merkte ik bij de koude start dat ik 1 a 2 seconde dat typische ketting geratel hoorde. Tijdens de proefrit kwam dit echter niet meer naar voren bij koude en warme motor.

Is dit een normale eigenschap voor een 1.2 TSI CBZC motor of moet ik hier verder na laten kijken als ik tot koop zou overgaan. De verkoper wil wel bij een skodadealer opvragen of deze de ketting heeft laten vervangen. Hij beweert dat deze al is vervangen doordat er een kit rand zichtbaar is aan de zijde van de distributieketting. Dat zou er op duiden dat deze los is geweest. Ik kan het nergens in de documentatie terug vinden.
 

MeuSkoda

Actief lid
Heb precies hetzelfde gehad met mijn Yeti 1.2 TSI en voor EUR 875,- ketting en waterpomp laten vervangen.
 

M@rco-t

Nieuw lid
Er is dus wel degelijk een probleem aanwezig wat waarschijnlijk de ketting en of spanner betreft. Het geluid is na die twee seconde ook wel weg maar het is dus niet een typisch tsi geluidje dat geen kwaad kan. Ik kan me indenken dat de kettingspanner op spanning moet komen of staat die standaard op spanning bij een koude of warme motor?
 

Ridley

Forumguru
Mijn F2 1.2 TSI (2012) had de eerste seconden ook altijd een korte ratel bij koude start. Die van mij pa idem (2010), dus of met dit geluid nu per definitie iets mis is zou ik niet durven zeggen. Die van mijn pa is door een hele molen heengegaan gezien het bouwjaar en er was niets mis met het motortje.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mijn Yeti van 2010 en ook bij de YouTube filmpjes, was en is duidelijk meer aan de hand. Niet iets dat slechts een paar seconden duurt
 
Bovenaan Onderaan