Wat het downsizen betreft: het moet gewoon niet te snel gaan, om de levensduur van de motoren te kunnen blijven garanderen. Zo'n 50-60 jaar terug toen ook de 'normale' mensen steeds meer een eigen auto konden kopen, toen was een 1500 blokje toch wel klein, de ruimte voor de passagiers was in de doorsnee auto's zeer beperkt, en soms haalden die (grotere) motorblokken wel 100.000 km, als ze tenminste iedere 5000 km netjes hun beurten deden. Als je nog een paar decennia verder terug gaat, zie je motorblokken van 2, 3, 4 liter, en nog meer benodigd onderhoud, en nog meer onzekerheid over de levensduur.
Als je dat afzet tegen de huidige auto's waar 1400 blokken toch al de wat grotere jongens zijn, auto's heel veel zwaarder (door de veiligheidsmaatregelen) dan zo'n 50 jaar terug, veel sneller, en een auto waarbij het blok na 200.000 km aan een revisie toe is, is toch wel buitengewoon slecht. Kortom het downsizen zal nog wel een poosje doorgaan, maar zal vanwege de technologie wel sprongsgewijs gaan, net zoals de invloed van de turbo bijvoorbeeld weer een stap in het downsizen heeft veroorzaakt.