Vele problemen na aanschaf fabia GL

Begin januari heb ik een Fabia 2 Greenline gekocht van eind 2011 met 45000km op de teller.
De auto is volgens de boekjes altijd netjes onderhouden door de Skoda dealer.

Sindsdien is de auto al 4 keer terug geweest voor diverse reparaties.

Hierbij een opsomming:

- Uitlijnen van de auto ivm afwijking naar rechts
- Fluitende brandstof opvoerpomp. Is vervangen, maar geluid was na 2 weken al weer terug!
- Bij koud weer hard piepende achter-remmen die in de ochtend extreem bijterig zijn en blokkeren.
- Sporadisch na starten hevig trillende motor alsof 1 cilinder niet meedoet. (niets kunnen vinden, geen fouten in motormanagement)
- Rechter voorraam spontaan open/dicht door defect knopje raambediening
- EGR kapot
- Krakend dashboard onder het navigatiesysteem
- Krakende deuren tijdens rijden over hobbelige wegen
- Slechte GPS ontvangst navigatie. GPS antenne op dak vervangen.

En als klap op de vuurpijl mag ik ook nog een keer langs de dealer voor een terugroepaktie waarbij het brandstof filter wordt vervangen omdat de huidige kan openscheuren.

Is dit nu puur pech of geeft dit model nu gewoon zoveel problemen?
Valt me behoorlijk tegen dat er zoveel problemen naar voren komen. Ik kan wel zeggen dat ik met al mijn vorige 6 auto's tezamen nog niet zo vaak bij de garage ben geweest als met deze alleen.

Hopelijk zijn de meeste problemen nu opgelost, maar ik vraag me af of dit voor langere tijd is of dat deze problemen in de nabije toekomst weer opduiken.
 

Kogamyata

Senior Member
@sevenup Hallo,

Er zitten op dit forum velen met 'n Greenline uit 2011 die voorzover ik weet geen of weinig problemen hebben. Is het 'n benzine of diesel? Zelf heb ik 'n diesel van 11-2010. Maar dit ter zijde.

Als je deze auto bij 'n dealer hebt gekocht dan zul je er nog wel wat garantie op hebben. De dealer heeft dan Äls hij dit geweten heeft" 'n wanprestatie geleverd. Onderhoudshistorie en gebreken kan hij voor jou naar boven halen. Zo niet dan ga je naar Skoda Nederland (PON) en leg je dat voor. Komt er geen oplossing dan leg je het voor bij de geschillencommissie of bij je rechtsbijstandverzekering als je die hebt of juridische dienst vakverbond, ANWB, consumentenbond etc.

Heeft ie geen aanrijding gehad? Gezien de km's moet dit niet kunnen! Maar de 1e lijn is de dealer of waar je hem gekocht hebt. Is het 'n Bovag garage dan kun evt. ook klagen bij de Bovag. Goede Euro's voor goed materiaal, is mijn devies. Maar mogelijk zijn er nog meerderen met zienswijzen die je verder helpen. Succes en houdt ons op de hoogte.
Groeten,
Joop.
 
@sevenup Hallo,

Er zitten op dit forum velen met 'n Greenline uit 2011 die voorzover ik weet geen of weinig problemen hebben. Is het 'n benzine of diesel? Zelf heb ik 'n diesel van 11-2010. Maar dit ter zijde.

Als je deze auto bij 'n dealer hebt gekocht dan zul je er nog wel wat garantie op hebben. De dealer heeft dan Äls hij dit geweten heeft" 'n wanprestatie geleverd. Onderhoudshistorie en gebreken kan hij voor jou naar boven halen. Zo niet dan ga je naar Skoda Nederland (PON) en leg je dat voor. Komt er geen oplossing dan leg je het voor bij de geschillencommissie of bij je rechtsbijstandverzekering als je die hebt of juridische dienst vakverbond, ANWB, consumentenbond etc.

Heeft ie geen aanrijding gehad? Gezien de km's moet dit niet kunnen! Maar de 1e lijn is de dealer of waar je hem gekocht hebt. Is het 'n Bovag garage dan kun evt. ook klagen bij de Bovag. Goede Euro's voor goed materiaal, is mijn devies. Maar mogelijk zijn er nog meerderen met zienswijzen die je verder helpen. Succes en houdt ons op de hoogte.
Groeten,
Joop.

Beste Joop,

Bedankt voor de reactie. Het is een greenline diesel.

De auto is gekocht bij een Suzuki dealer, deze auto is daar ingeruild. De vorige eigenaar heeft onderhoud bij de dealer laten doen.

Garantie is nog geen probleem en alles wordt opgelost, maar het geeft weinig vertrouwen in de Skoda. Heb trouwens even op dit forum rondgekeken en lees dat sommige van mijn problemen vaak voorkomen zoals :

Egr
Brandstof opvoerpomp
Vocht in antenne gps
 

Cordoba

Forumguru
EGR is geen Skoda probleem, maar van alle jonge 'milieuvriendelijke' auto's, en met name de diesels en zeker als ze gebruikt worden als een benzineauto (korte ritjes).

Brandstofopvoerpomp komt heel af en toe voor, verder heb ik het idee dat de klachten veel te maken hebben met de manier waarop er met de auto is omgegaan (vorige berijder?) en dat er van alles is gedemonteerd in het interieur en niet vakkundig teruggeplaatst. Overigens 'dealer-onderhouden' zegt mij niets: bij de dealers vind je misschien nog wel meer ondeskundig personeel, dan bij niet-dealers. Ook bij dealers zit er gewoon enorm veel verschil in de kwaliteit van het geleverde werk.
Wat de terugroepactie betreft, die is inderdaad al eens eerder gemeld op het forum.

Laatste puntje: het wordt op prijs gesteld als nieuwe leden zich even voorstellen in het daarvoor bestemde forumgedeelte.
 

Monteurtje

Forumguru
-Uitlijning. Is iets wat bij alle auto's kan gebeuren. Misschien keer stoeprandje geraakt.
-Brandstofpomp. Is bekend dat die geluid kan maken.
-Achterremmen. Misschien moeten die keer schoon gemaakt worden dat het wat gangbaarder is.
-Slecht lopen. Dat is vervelend dat het niet direct iets op te lossen is.
-Ramen. Dat is inderdaad pech dat die schakelaar kapot is.
-EGR. Als je goed verdiept had voor je de auto ging kopen, had je er heel veel over kunnen lezen. Forum staat er vol mee.
-Krakend dashboard. Nagenoeg niet meegemaakt. Achteraf dingen ingebouwd. Is die er een keer uit geweest voor de aanjager. Niet gehoord tijdens proefrit?
-Krakende deuren. Ook geen klachten over gehoord.
-GPS. Dat is idd ook een probleem die vaker voorkomt.

De actie van het brandstoffilter worden klanten actief aangeschreven omdat het een gevaarlijk kan zijn als het filter lekt. Het wordt kosteloos vervangen.
Grotendeels van de recall's worden niet schriftelijk aan de eigenaars bekend gemaakt. Die worden gewoon uitgevoerd bij werkplaatsbezoek.

3-4 punten zijn wel aan dit model te wijten. Voor de rest kan dat bij elk ander merk ook voorkomen.
 

bobracing

Forumguru
Kilometerstand wil wederom niets zeggen:)
maar is deels domme pech en deels bekende problemen. Maar mede dankzij monteurtje en joske en nog een paar leden heb ik gelukkig zelf wat dingen kunnen maken en oplossen ipv domweg egr vervangen omdat het lampje brand. Ik heb nu bijna 13.000km gereden sinds september 2014 en krijg het idee dat ik nu juist minder problemen krijg nu ik hem langer heb :)
 
De remmen zijn inderdaad al schoongemaakt, maar het geluid komt wel weer terug maar is een stuk minder als voorheen.
De navigatie is af fabriek en het lijkt er op dat alles nog zit als uit de fabriek. Ik kan niet zien of het dashboard open is geweest. Het probleem kwam pas later naar voren. Het lijkt deels afhankelijk van temperatuur aangezien het niet altijd is.
Bij de deuren lijkt het er op dat de deurvangers niet strak genoeg gaan waardoor er beweging in de deur zit en hij kraakt in de rubbers. Zal eens proberen met de aloude oplossing van een beetje tape om het pinnetje. Kijken of dat werkt.

Is er nog wat te doen aan de fluitende brandstofpomp? Als je start is het geluid is lager, maar na een paar seconden zwelt het aan alsof er een kleine haardroger achter in de auto zit. De ene dag harder dan de andere, maar altijd aanwezig. Behoorlijk irritant als je weet dat het aanwezig is. Ik heb al meerdere mensen in de auto gehad die vragen: "Wat is dat voor fluitend geluid?"
 
Waarschijnlijk moet ik het op de monitor afkloppen, maar ik rij al 3 jaar vlekkeloos 70.000 kilometer met dezelfde greenline uit 2010. Alleen mijn airco lijkt het nu te begeven. Hij slaat vaak niet aan en alleen als ik het contact weer een paar keer opnieuw opendraai slaat hij soms met een beetje geluk weer goed aan.
Maar dat is het eerste probleem pas, dus ben tot nu toe tevreden over de betrouwbaarheid.

Dus je hebt denk ik een beetje pech met dit model.
Gelukkig viel het nog onder je garantie allemaal en hopelijk blijven de klachten nu weg.
 
Wat vindt je verder van de auto Sevenup? Rijdt hij lekker?

Verder rijdt hij wel aardig goed ja. Hieronder mijn bevindingen

+ koppelen
+ schakelen
+ wegligging
+ degelijk afwerking interieur
+ simpele bediening van diverse functies
+ veel binnenruimte voor een compacte auto
+ stoelen

+/- verbruik 1 op 19 bij normale rijstijl.
+/- rijgeluid

- remdosering weinig gevoel in rempedaal
- rare overbrenging versnellingsbak. 50 kan niet in 4 en 80 kan amper in 5.
- dreunende motor bij lage toeren
- her en der kraakjes in interieur
 

Kogamyata

Senior Member
@sevenup
De meesten halen 1:24 en jij 1:19 en dat rijgeluid... Dan rijd je denk ik erg snel. 55 km in 4 kan hendig 50 ook als je geen gas geeft. 80 in 5 kan hendig ook als je gas geeft. Die dreunende motor krijg je als je met 50 in 4 of 75 in 5 ineens flink gas geeft. Het zijn spaarversnellingen. De 4 is eigenlijk 'n 4,5 en de 5 'n 6e versnelling. Kijk maar hoe weinig toeren je maakt. Bij 100kmh is dat ca 1900 tpm. Ik zelf haal 1:27 gemiddeld bij niet sneller dan 100 km p/uur. Als je 140 gaat rijden dan ga je inderdaad naar 1;19, maar dan rijdt 'n ander 1;13. Je moet er even mee leren omgaan en dan is het 'n heerlijke auto. Maar ja als je de klasse Octavia en SuperB gewend bent, met 170 of nog meer pk's ja dan...
Vóór het turbo tijdperk lag 170 pk in bussen en vrachtwagens. Zo heeft ieder zijn eigen ervaringen. Het is maar wat je wilt. Het is wel de goedkoopste fijne diesel. In ieder geval zul je als je 1:19 dus snel blijft rijden, volgens de kenners, weinig last krijgen van de EGR klep want die staat dan altijd open.
Succes met je (nieuwe) aanwinst.
Joop.
 
Bij 120 km/h constante snelheid geeft de verbruiksmeter gemiddeld 5.0 l/100km aan.
Bij 80 km/h constante snelheid geeft de verbruiksmeter gemiddeld 3.8 l/100km aan.

Ik rijd gewoon precies de maximaal toegestane snelheid.

Een enkele reis naar mijn werk is:

10 minuten stadsverkeer
15 minuten snelweg deels 120, deels 130
5 minuten 80km weg
5 minuten stadsverkeer

Als ik met het verkeer meega staat de verbruiksmeter op 5.1-5.2 gemiddeld
Als ik rustig aan doe op de snelweg (100-110) 4.7-4.8 gemiddeld

1:27 lijkt me alleen haalbaar als je 90% van de tijd op 80km wegen rijdt

De dreun is ook waarneembaar bij een constante snelheid van 50km/h in 4.
Alsof hij het net niet trekt. Maar als je terugschakelt naar 3 schiet verbruik omhoog.
 
sowieso moet je nameten via het tanken en niet via de BC als je een reële verbruik wil meten/weten.
1 op 20 is normaal voor deze auto als je 120 op de snelweg rijd. 1 op 24 is alleen haalbaar als je niet boven de 100 km/u komt
 

Kogamyata

Senior Member
Over 'n tijdje wordt dat anders, dan hebben we weer zomerdiesel en dat scheelt zomaar 3 km/l. Stadsverkeer optrekken telkens kost idd veel brandstof. Met zomerdiesel over 80 km wegen en die liggen er zat in den lande, haal ik 1;29. Je ziet ook altijd het verbruik toenemen en afnemen bij wind tegen of mee. Probeer 'ns 'n tijdje ipv die 120/130 kmh 100 te rijden. Je zult zien dat dit veel scheelt. Ben benieuwd?
 
sowieso moet je nameten via het tanken en niet via de BC als je een reële verbruik wil meten/weten.
1 op 20 is normaal voor deze auto als je 120 op de snelweg rijd. 1 op 24 is alleen haalbaar als je niet boven de 100 km/u komt
Die 1 op 19 is berekend bij tankbeurten
 
Heeft iemand een oplossing voor de fluitende brandstofpomp? Deze is dus al vervangen maar het geluid kwam na een paar dagen weer terug. Misschien extra geluidsisolatie plaatsen onder de achterbank?
Volgens de garage hebben veel auto's met de 1.2tdi er last van. Misschien heeft hij ook wel gelijk. Hij had nog een seat ibiza ecomotive staan met het zelfde euvel. Heb het aangehoord en inderdaad hetzelfde gefluit.
 

CDK

Forumguru
1 op 19 en nog klagen? :sterretjes:
zo laag in de toeren rijden is dan misschien zuinig qua brandstof verbruik, maar je sloopt je motor er mee en de inwendige vervuiling zal niet misselijk zijn. Ook zullen je EGR perikelen waarschijnlijk weer terug gaan komen, maar die reparatie kan je dan mooi betalen van de brandstofbesparing ;)
 
Bovenaan Onderaan