Testen koppeling DSG 7 versnellingsbak middels VCDS

andrehj

Forumguru
Toch denk ik dat @ertromp er hier naast zit. Die Chinese kabels gaat echt geen getallen wijzigen. Eerder werken sommige dingen niet, en je zit aan een oude versie van VCDS vast.
Dat van die 3.9mm is weliswaar laag, maar de waarde van 11 mm die Gerrit Speek aanhoudt op zijn site lijkt mij ook aardig hoog. Bij mij vielen die met 9.2 en 6.3 mm ook veel lager uit. Zie deze post.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Jullie hebben helemaal gelijk! Ik heb deze kabel via een mede-forumlid van het Audiforum. Alleen maar omdat er niemand bij mij in de buurt woont welke VCDS heeft en kon kijken welke regelunit er in mijn auto zit. Bedoeling was namelijk om een multifunctioneel stuur inclusief flippers te plaatsen in mijn Audi A3 doch of dit wel/niet mogelijk was schijnt weer afhankelijk te zijn van de regelunit. :bloos:
 

ertromp

Forumguru
Die adaptie waarden zijn echt te vreemd en kennen een te grote spreiding ten opzicht van hetgeen ik nu op div dsg bakken gezien heb @andrehj. En natuurlijk gelogd met een officiële kabel :D Echt ik zou ze niet als betrouwbaar willen bestempelen die kloon zooi
 

andrehj

Forumguru
Dan rest niets anders dan @Chicco_Himself even langs iemand met een originele kabel te sturen en te kijken wat er uit komt. Bij mij mag ie we langs komen (Regio Arnhem - Doetinchem), maar ik weet niet of dat in de richting ligt....
 

Chicco_Himself

Forumguru
En dat is net mijn probleem, niemand woont bij mij in de buurt :( Daarom ook de aanschaf van..... Ik kom uit het Zuiden des lands en woon in de gemeente waar ieder jaar Pinkpop plaats vindt ;) Maar uiteraard bedankt voor jullie aanbod !! Ik zal het onthouden :D
 

Joske

Forumguru
En dat is net mijn probleem, niemand woont bij mij in de buurt :( Daarom ook de aanschaf van..... Ik kom uit het Zuiden des lands en woon in de gemeente waar ieder jaar Pinkpop plaats vindt ;) Maar uiteraard bedankt voor jullie aanbod !! Ik zal het onthouden :D
en wat vindt je van Hasselt?

contacteer @TooTall anders even, die heeft ook een hele zooi kabels en is vast wel bereid je te helpen ;)
 

Chicco_Himself

Forumguru
Hasselt is ongeveer 30 min rijden vanaf hier, dat is inderdaad nog te doen. Als ik een Superb heb zal ik zeer zeker denken aan deze mogelijkheid ! :thumbsup:
 

Chicco_Himself

Forumguru
Beste om je DSG7 koppeling te testen is door even de 4e versnelling te selecteren (4e versnelling is de 2e koppeling). Druk de pook handmatig naar rechts) en dan vanaf 1700rpm vol te accelereren (let op niet door de kickdown trappen).

Let goed op je toerenteller, zie je die ineens omhoog schieten, en dan weer terug zakken, dan weet je voldoende.

Ik heb zowel gisteren (bij het proefrijden in de Skoda Superb) als met mijn eigen auto (Audi A3 1.4TSI automaat) dit proberen te testen maar hoe vaak ik de pook ook naar boven duw om (terwijl ik nog stik sta) op te schakelen, hij blijft gewoon in zijn 1e versnelling staan.
Of mis ik nu iets om de 4e versnelling te selecteren?? :bloos:
 

andrehj

Forumguru
Naar aanleiding van een gesprek met @ertromp bij Celtemp vanochtend heb ik mijn logfiles van een tijdje geleden van een licht slippende koppeling er weer eens bij gezocht en hier wat plaatjes van gemaakt. Wat hierbij vooral opvalt is dat vooral in de oneven versnellingen bij toenemend motorkoppel steeds een beetje slip optreedt.
Dit is hoe het er in z'n 6 uitziet:
DSG slip in 6.jpg

En zo ziet het er in de 7 uit:
DSG slip in 7.jpg

Ik denk dat ik hierover toch nog maar eens met TVS contact opneem.
 

andrehj

Forumguru
Vandaag voor met bovenstaande issue langs zowel Vruggink (ivm evt. garantie) als TVS (meer DSG-kennis) gereden. Bij beiden een testrit gemaakt. Conclusie was bij beiden ook gelijk: bak schakelt goed, en de zeer beperkte slip is geen probleem. Zolang het niet (veel) erger wordt hoeft er niets aan gedaan te worden.

Bij beiden werd ik overigens kosteloos geholpen. Bij Vruggink omdat de auto daar in onderhoud is, en bij TVS omdat ik al met hun software in de DSG rondrij.

Prima service dus, van zowel Vruggink als TVS!:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Vandaag voor met bovenstaande issue langs zowel Vruggink (ivm evt. garantie) als TVS (meer DSG-kennis) gereden. Bij beiden een testrit gemaakt. Conclusie was bij beiden ook gelijk: bak schakelt goed, en de zeer beperkte slip is geen probleem. Zolang het niet (veel) erger wordt hoeft er niets aan gedaan te worden.

Bij beiden werd ik overigens kosteloos geholpen. Bij Vruggink omdat de auto daar in onderhoud is, en bij TVS omdat ik al met hun software in de DSG rondrij.

Prima service dus, van zowel Vruggink als TVS!

En hoe heeft Vruggink dit gemeten/geconstateerd en hoe heeft TVS dit gemeten/geconstateerd? Of was je uitdraai uit VCDS al voldoende voor hen? Daar ben ik nog wel benieuwd naar :D
 

andrehj

Forumguru
Allebei hadden natuurlijk bovenstaande VCDS uitdraai (en nog wat meer info) gezien. Toen ik daar was is er bij beide alleen een proefrit gemaakt. Bij Vruggink eerst zelf gereden en daarna ook door de werkplaatschef, bij TVS heb ik alleen zelf gereden, terwijl Ronald naast me zat, mij instructies gaf en de versnellingsbak bediende (en ondertussen ook nog z'n mail bijwerkte, ze zijn daar geloof ik een beetje druk).
 

Rob

Forumguru
Dit geeft toch wel aan hoe triest het met het ontwerp van de DQ-200 is gesteld. Ik heb nog nooit een geval bevestigd gezien van iemand die met de eerste koppelingset meer dan 50.000 km heeft gehaald.... :mad:

Zonder SW van TVS haalt volgens mij niemand meer dan 50.000 km....

Vanwege deze minieme levensduur kan ik de DQ-200 in mijn kennissenkring eigenlijk alleen maar afraden.

Vraag: Is er eigenlijk iemand die aantoonbaar meer dan die 50.000 km met een geheel originele DSG-7 heeft gehaald?

We have a winner!!!! :D:yeah::cheer:
Inmiddels 102850km met de originele DQ-200.. Alleen olie vervangen en de dealer-updates.
Functioneert nog top!

Iemand interesse om mijn bak nader te bekijken met VCP ofzo?
 

andrehj

Forumguru
We have a winner!!!! :D:yeah::cheer:
Inmiddels 102850km met de originele DQ-200.. Alleen olie vervangen en de dealer-updates.
Functioneert nog top!
Iemand interesse om mijn bak nader te bekijken met VCP ofzo?
Als je hier (regio Arnhem) langskomt, wil ik best wel even met VCDS naar de staat van je koppelingen kijken. Ben eigenlijk wel benieuwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Rosinfield

† In Memoriam
Gaarne de statistische onderbouwing van deze boude bewering. Ik geloof er helemaal niets van. Zonder sw aanpassing zal de bak minder slijten, maar dat wil niet zeggen dat hij maar 50 000 mee kan. Eea hangt uiteraard ook af van rijgedrag en ritten patroon (al dan niet veel in de file b.v.).
Mijn Yeti zat bij de aanpassing al dik boven de 60 000 en de bak vertoonde geen kuren. Ik maak me sterk dat slechts een fractie van de niet aangepaste bakken voor de 50 000 problemen oplevert.
 
Bovenaan Onderaan