Testen koppeling DSG 7 versnellingsbak middels VCDS

andrehj

Forumguru
Hahah nee 2x dus dit is 3e set.... maar hoop dat dit ritme niet doorzet want dat betekent dus dat rond de 100 000km er weer een nieuwe set onder kan :(

Dit geeft toch wel aan hoe triest het met het ontwerp van de DQ-200 is gesteld. Ik heb nog nooit een geval bevestigd gezien van iemand die met de eerste koppelingset meer dan 50.000 km heeft gehaald.... :mad:
Ik weet zelf redelijk hoe ik er mee om kan gaan, en hoop m.b.v. de SW van TVS zo'n 120.000 te kunnen halen. Dat betekent dat ik gedurende de levensduur van mijn S2 één keer een nieuwe koppelingset nodig ga hebben. Gelukkig had ik dat bij aankoop al mee inbegroot, maar het is natuurlijk wel erg.

Zonder SW van TVS haalt volgens mij niemand meer dan 50.000 km....

Vanwege deze minieme levensduur kan ik de DQ-200 in mijn kennissenkring eigenlijk alleen maar afraden.

Vraag: Is er eigenlijk iemand die aantoonbaar meer dan die 50.000 km met een geheel originele DSG-7 heeft gehaald?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
We gaan 100% zeker langs bij TVS maar dan wel meteen voor alles... dus ffies spare :tongue:
Mijn originele S2 TSI is reeds bij TVS op de bank geweest, en haalde daar 186 pk. Dat betekent dat de potentiële vermogenswinst door tuning vrij klein is. En omdat het een automaat is, is veel koppel bij lage toeren helemaal niet nodig, want als je harder wilt, geef je gewoon meer gas, en schakelt de bak gewoon een tandje (of twee, of drie :D) terug. Bovendien wordt de toch al belachelijke levensduur van de koppeling door het hogere koppel alleen maar nog lager.
Mijn mening: Laat je DSG bij TVS aanpassen, maar hou het geld voor de motortuning gewoon in je zak (of koop er iets nuttigs voor waar je veel meer aan hebt).
 

ertromp

Forumguru
Dit geeft toch wel aan hoe triest het met het ontwerp van de DQ-200 is gesteld. Ik heb nog nooit een geval bevestigd gezien van iemand die met de eerste koppelingset meer dan 50.000 km heeft gehaald.... :mad:
Ik weet zelf redelijk hoe ik er mee om kan gaan, en hoop m.b.v. de SW van TVS zo'n 120.000 te kunnen halen. Dat betekent dat ik gedurende de levensduur van mijn S2 één keer een nieuwe koppelingset nodig ga hebben. Gelukkig had ik dat bij aankoop al mee inbegroot, maar het is natuurlijk wel erg.

Zonder SW van TVS haalt volgens mij niemand meer dan 50.000 km....

Vanwege deze minieme levensduur kan ik de DQ-200 in mijn kennissenkring eigenlijk alleen maar afraden.

Vraag: Is er eigenlijk iemand die aantoonbaar meer dan die 50.000 km met een geheel originele DSG-7 heeft gehaald?
Niet te dramatisch André .
De DQ-200 is een goede bak echter door de standaard software van VAG wordt bijvoorbeeld de koppelingsset versneld om het leven geholpen.
Bij aanbieders van lease auto's bijvoorbeeld Leaseplan staan zat VAG producten met DSG die de 100.000 gepasseerd zijn zonder problemen.
Ik kan iedereen aanraden om voor de DSG optie te gaan maar ga er zsm mee naar TVS. Het liefste al als je de auto afhaalt bij de dealer.

Oh ja: ik heb nu 54500km gereden en nog steeds met de 1e koppelingsset. Maar wel met een kuurtje van de Dokter uit Varsseveld :D
 

andrehj

Forumguru
De DQ-200 is een goede bak echter door de standaard software van VAG wordt bijvoorbeeld de koppelingsset versneld om het leven geholpen.
Maar de gemiddelde consument zit
1. niet op dit forum;
2. gaat niet met een nieuwe auto naar TVS;
3. vind het niet zo interessant of de bak nu door software of hardware kapot gaat en zit dus
4. na zo'n 40.000 km met een kapotte koppelingsset.
En dat vind ik toch aardig dramatisch.

Bij aanbieders van lease auto's bijvoorbeeld Leaseplan staan zat VAG producten met DSG die de 100.000 gepasseerd zijn zonder problemen.
Hoeveel daarvan zijn DQ-200 en hoeveel daarvan hebben nog de eerste koppeling? Want die gegevens zou ik graag in willen zien.

Overigens zou ik zelf een volgende auto waarschijnlijk ook wel weer met DSG-7 kopen (tenzij tegen die tijd de nieuwe 9-traps van ZF in een betaalbare en ruime auto verkrijgbaar is), maar dan toch alleen omdat ik er als een techneut mee omga. (Ook voor de kuur van TVS schakelde ik bij lage snelheden bijvoorbeeld handmatig naar de 1, om het rijden met slippende koppeling te voorkomen. Dit, en het feit dat ik bijna nooit filerij, heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat mijn K2 nog in redelijke conditie is.)
 

ertromp

Forumguru
Maar de gemiddelde consument zit
1. niet op dit forum;
2. gaat niet met een nieuwe auto naar TVS;
3. vind het niet zo interessant of de bak nu door software of hardware kapot gaat en zit dus
4. na zo'n 40.000 km met een kapotte koppelingsset.
En dat vind ik toch aardig dramatisch.


Hoeveel daarvan zijn DQ-200 en hoeveel daarvan hebben nog de eerste koppeling? Want die gegevens zou ik graag in willen zien.

Overigens zou ik zelf een volgende auto waarschijnlijk ook wel weer met DSG-7 kopen (tenzij tegen die tijd de nieuwe 9-traps van ZF in een betaalbare en ruime auto verkrijgbaar is), maar dan toch alleen omdat ik er als een techneut mee omga. (Ook voor de kuur van TVS schakelde ik bij lage snelheden bijvoorbeeld handmatig naar de 1, om het rijden met slippende koppeling te voorkomen. Dit, en het feit dat ik bijna nooit filerij, heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat mijn K2 nog in redelijke conditie is.)

Nog steeds niets dramatisch. Juist hier zul je de mensen gaan vinden die manco's aan hun bak melden.
Hoeveel DQ-200's zijn er al gefabriceerd? 100.000-en.

Zelfs met een nieuwe auto zijn er privé rijders die gelijk met hun nieuwe auto (ik weet een forumlid met een mooie 2.0TSI Superb) die gelijk zijn auto een stage 3 liet ondergaan en de auto van een andere koppeling en software liet voorzien bij TVS

Roepen dat het een slechte bak is dat is te kort door de bocht op basis van je waarnemingen hier.

Jij zult wel met samengeknepen billen zitten tijdens elke autorit? Kom op; een beetje ontspannen bij de gedachte aan die mooie en ingenieuze versnellingsbak.

Die 40.000 dat zo'n set maar meegaat is dus niet gegrond. Blijkbaar verschuif je nu al de grens van je 50.000 naar 40.000. Ben ik dan nu al uniek met m'n 54.500? Ik denk het niet.
Ook ik ben techneut en als zo'n bak standaard al geschikt is tot koppels tot 350Nm. Heb vertrouwen André!

Ga maar eens kijken op de site van Leaseplan of nog beter ik ben al eens een keer naar Leaseplan in Raamsdonkveer geweest. Op de site van hen zie je de onderhoudshistorie en daar tref je maar een enkele keer een DSG 7 met een versleten koppeling die een keer vervangen is. Meeste gevallen hebben een nieuwe nokkenasketting gekregen of de nokkenasversteller vervangen gekregen dat is een veel groter item bij de TSI's t/m 2011.
Dus ik zou zeggen ga een uitgebreidt onderzoek doen bij enkele grote leasemaatschappijen alvorens tot conclusies en oordelen over te gaan. :D
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Jij zult wel met samengeknepen billen zitten tijdens elke autorit? Kom op; een beetje ontspannen bij de gedachte aan die mooie en ingenieuze versnellingsbak.
Maak je over mij maar geen zorgen, ik geniet van elke rit met mijn mooie S2, en ik geniet ook van mijn DSG. Hij rijdt en schakelt namelijk hartstikke goed. Bovendien weet ik van een aardig forumlid ;) dat mijn DSG al af-fabriek met de juiste olie is gevuld.
Ik heb even bij Leaseplan gekeken en daar lijkt het idd mee te vallen. Maar ik vraag me af of al die onder garantie vervangen koppelingen daar wel geregistreerd worden.
 

ertromp

Forumguru
@andrehj : neem maar van mij aan dat alle garagebezoeken dus ook garantie issues op de website neergezet worden :D Daar draaien ze niet om heen daar. Regulier onderhoudswerk maar ook extra reparaties en/of garantiewerk worden genoteerd in de historie.
 

Chicco_Himself

Forumguru
Afgelopen week mijn kabel voor VCDS binnengekregen, gelijk getest en deze waarden ontvangen (betreft dan wel een Audi A3 1.4TFSI). Iemand die mij kan helpen met deze waarden? Lees ik het goed dat koppeling 2 qua verhouding echt veel meer versleten is als koppeling 1? En zo ja, aangezien koppeling 2 al aan 14,8 zit, moet deze binnenkort dan vervangen worden of hoelang kan het nog duren voordat ik een foutmelding krijg?

 

ertromp

Forumguru
@Chicco_Himself : afgelopen week je kabel gekregen en dan versie 12.12.0? Dus geen bestelling via de normale weg ;)
Ik denk dat er in je meting iets verkeerd is gegaan want die adaptiewaarden 6,8 en 14,8 komen niet goed door. Daar verwacht ik iets tussen 10 en 11. Dat zijn nl. de adaptiewaarden toen de koppelingen nieuw waren

Die 15.2 en 15.4 dat zou kunnen.
 

Chicco_Himself

Forumguru
@ertromp: Dan zal ik straks de meting nog eens opnieuw doen. Deze A3 heeft 130.598 km gereden en is uit 2009.
Maar als ik het goed begrepen heb komen in het 3e vakje (Adaptiewaarden in mm) normaliter de huidige waarden te staan waarbij 17 mm eigenlijk einde oefening betekend, toch?
 

ertromp

Forumguru
In het 4e vakje "clutch adaption currently" zie je de huidige adaptiewaarden.
Als je daar dus ergens rond de 17mm uit gaat komen zul je op de slijtage grens zitten en foutmelding in VCDS krijgen
 

DimiTator

Actief lid
Ik heb nu 86000 km met mijn DSG7. Ik ben niet in Varseveld geweest en tot nu toe geen tekens van slijtage. Dat wil niet zeggen dat ik tevreden ben van de DSG7.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dan toch maar een keer naar Varsseveld of Lochem;). Mij bevalt het prima sinds het zaakje geherprogrammeerd is en de afspraak voor de nieuwe auto is ook al gemaakt. Overigens had ik bij ca 60 000 km ook nog nergens last van (praktisch alleen snelweg en nooit files), maar het rijdt gewoon een stuk fijner
 

Chicco_Himself

Forumguru
@ertromp: Zojuist nog een keer een aantal metingen verricht, ik kom echter nog steeds uit op dezelfde waarden. Enige wat mij opvalt is dat de huidige adaptiewaarden verhoogd zijn (respectievelijk met 0.2 en 0.4).

 

Chicco_Himself

Forumguru
China? Hoe kom je daar nou bij? :bloos:
Mja, dit is dus zoals aangegeven mijn huidige A3 waar ik nog 3 mnd garantie op heb. Dus zou er iets kapot gaan zal ik terug moeten naar de dealer.
 
Bovenaan Onderaan