Skoda Tuning ervaringen

Havana

Forumguru
Volgens mij heeft VVT in Marum nog geen eigen topic, bij dezen.

VVT is in het VAG-wereldje een bekend adres en wordt vaak in één adem genoemd met de andere premium chiptuners. VVT doet naast VAG trouwens ook BMW.

Mijn ervaringen...

Vooraf wat heen en weer gemaild met Iwan. Hij was heel behulpzaam en antwoordde snel en adequaat. Afspraak gemaakt en prijs afgesproken.

Gisteren de auto gebracht. Men verwachtte mij en wist precies wat er moest gebeuren. Leenauto was een grijs kenteken Golf met 3ton+ op de teller. Niks bijzonders maar 't werkte en ik hoefde toch maar een klein stukje. Zaten verder ook geen kosten aan verbonden.

Einde van de middag kon ik de auto weer ophalen. Werkzaamheden

- montage Eibachs (zelf aangeleverd, was geen probleem)
- basisafstelling DSG (ik vond dat ie na de chiptuning wat laat/lomp schakelde)
- DPF delete (preventief)

Voor de basisafstelling DSG zijn geen kosten berekend. Ook heeft men de warmestartcorrectie, die onderdeel was van de reeds aanwezige chiptuning, weer teruggedraaid. Bij mijn motortype BLS is dat namelijk niet nodig; zorgt er alleen maar voor dat de auto slechter start. Dit was me al opgevallen. Ook hier heeft men geen kosten voor berekend: "het ergerde ons zo dat we 't gratis hebben gedaan".

Al bij al een prima ervaring. De kosten van 600 euro vind ik meevallen.
 

Joske

Forumguru
Dan vind ik dat een zeer correcte prijs :thumbsup:

Hoe rijdt de wagen nu? Voel je verschil tov de vorige tuning?
 

Havana

Forumguru
Sportonderstel is een groot verschil. Auto ligt merkbaar lager, stuur strakker, lichter en beter. De DSG schakelt nu precies zoals ik het wil. Bij weinig gas gewoon bij 2000 rpm van 2 naar 3 en 3 naar 4. Voor een luidruchtige pompverstuiver is dat precies goed.

Ik moet de auto overigens nog laten uitlijnen, dat doet VVT niet en bovendien wordt geloof ik aangeraden eerst de veren even "in te rijden".

De gevolgen van de DPF delete hoop ik vooral aan de pomp te gaan merken. Ik merkte de laatste tijd dat het verbruik nauwelijks onder de 1:15 kwam (veel snelweg, rustige rijstijl). Ook regenereerde de auto steeds vaker. Ik heb de auto zojuist weer afgetankt dus ik zal snel genoeg weten of het verbruik gedaald is.
 

Vanenkelen

Forumguru
Ik merkte de laatste tijd dat het verbruik nauwelijks onder de 1:15 kwam (veel snelweg, rustige rijstijl).
Poe.... met een rustige rijstijl haal ik redelijk makkelijk 1:20 met mijn BLS. Nu verbruikt die DSG natuurlijk een beetje extra. Maar dat is wel een fors verbruik inderdaad.
 

Havana

Forumguru
Klopt, dat is fors. Spiritmonitor geeft overigens voor de 1.9 TDI van tussen 2004-2007 1:17 als gemiddelde voor de handbak en 1:16,5 voor de DSG.
 

ertromp

Forumguru
Mooi om te lezen hoe dit bedrijf je auto weer geperfectioneerd heeft en voor een goede prijs :thumbsup:
Wat doet zo'n warme start correctie exact bij het type TDI motor wat jij hebt c.q. waarom zit dat er in?
 

Vanenkelen

Forumguru
Ben ik ook benieuwd naar.. Heb namelijk het idee dat de mijne minder lekker start als hij warm is. Hij bokt/hikt dan een beetje. Niet heel dramatisch ofzo, maar het valt me wel op...
 

Joske

Forumguru
Had ik eens gelezen bij een andere tuner:

Probleem
Veel TDI-motoren hebben het probleem dat de motor wanneer hij warm is niet goed aanslaat. Het is dan nodig de sleutel lang vast te houden voordat de motor aanslaat.

Oorzaak
De oorzaak van dit probleem ligt in het gegeven dat de startmotor na verloop van tijd iets langzamer gaat ronddraaien. De motor slaat tijdens het starten met warme motor niet aan omdat de motorcomputer een minimaal starttoerental hanteert bij een warme motor. Het mechanisch oplossen van deze storing kan heel kostbaar zijn: startmotor vervangen is vaak niet de oplossing.

Oplossing
Vagtechniek past via een software-aanpassing de inspuiting aan waardoor de motor altijd snel aan zal slaan.

Prijzen
Kosten van deze software-update zijn 95,- euro incl btw, hierbij wordt ook de EGR software-matig dichtgezet indien gewenst. Deze update is kosteloos in combinatie met chiptuning.

Indien storend dat het hier staat, verwijder ik het wel terug indien gewenst ;)
 

CDK

Forumguru
@Havana, fijn dat je tevreden bent en de prijs die je betaald hebt is zonder te chippen begrijp ik, of lees ik het verkeerd?
 

Vanenkelen

Forumguru
Ook heeft men de warmestartcorrectie, die onderdeel was van de reeds aanwezige chiptuning

Is jouw reeds aanwezige chiptuning ook bij VVT uitgevoerd? Interessant dat die correctie in de chiptuning erbij zat.

Ik ga eens informeren of TVS dat ook in de chiptuning heeft geïntegreerd. Moet toch nog een keer terug voor EGR dichtzetten, dus als de BLS die warmtecorrectie niet nodig heeft en het zit er wel in, dan kunnen ze dat ook weer weghalen.
 

VEEJAY

Forumguru
Is heel normaal dat dit in de chiptuning software zit. Heb nog nooit een tuner gezien die daar apart geld voor vraagt bovenop de tuning die je al laat uitvoeren.
 

Havana

Forumguru
Mijn auto was dus al getuned, tijdens de vorige beurt en dat was bij JB Autoservice. Zij gebruiken software van JD.

De warmestartcorrectie is bij de meeste chiptuning inderdaad inbegrepen, net als het wegschrijven van de EGR. Nu blijkt dat warmestartcorrectie voor een klein aantal motorcodes (waaronder de mijne) niet nodig is. En dat heeft VVT dus weer netjes ongedaan gemaakt. De JD software hebben ze netjes laten staan.

Overigens moest VVT natuurlijk sowieso in de software om regenereren uit te schakelen.
 

muurman

Senior Member
Is heel normaal dat dit in de chiptuning software zit. Heb nog nooit een tuner gezien die daar apart geld voor vraagt bovenop de tuning die je al laat uitvoeren.
Denk dat er heel wat tuners zijn die geen idee hebben wat die warmestart aanpassing is.
 

Cordoba

Forumguru
@Joske het berichtje dat geplaatst hebt, over Vagtechniek, betreft volgens mij een software correctie die ook door de dealer wordt uitgevoerd bij een bepaalde motorcode (of haal ík nu zaken door elkaar).
 
Bovenaan Onderaan