Navigatie Amundsen MIB O3

AndreM

Forumguru
Voor het updaten van de Amundsen voor de O3 volgen hier nog enkele tips.


- 2x per jaar zijn de kaarten te updaten, gedurende 3 jaar lang na aanschaf van een nieuwe O3. (Info verkregen van de dealer)

- Lees de handleiding door van de onderstaande link:
http://new.skoda-auto.com/en/experience/service/maps-updating

- Voordat je de software gaat downloaden, zorg dat de energie safe mode van je pc uitgeschakeld is. Het downloaden duurt best wel lang en wanneer dit onderbroken wordt kan je weer opnieuw beginnen.

- Om de software te downloaden ga je naar de volgende link: http://www.navigation.com/skoda-en
- selecteer de Nederlandse taal - selecteer de software die je wil downloaden (Amundsen / Columbus)

- Het nieuwe kaartmateriaal uitpakken in een nieuwe map op je pc met 7-zip en daarna op je SD kaart zetten.

- Voor de Amundsen gebruikers:
Formatteer NOOIT volledig de SD kaart, wil je dit wel doen doe het dan d.m.v. SNEL formatteren. Beter is de mappen die op de kaart staan, met dezelfde bestandsnaam als die je gedownload hebt, op je HDD van je pc te zetten als back-up (knippen - plakken) en de nieuwe mappen op de SD kaart plaatsen zonder te formatteren.
(De rede hiervoor is namelijk, dat er verborgen data op de SD kaart is geschreven waarmee de navigatie de software herkend en de uiterlijke datum staat vermeld tot wanneer je kan updaten. Dit is niet te zien in verkenner van je pc.)

Mocht je toch deze fout hebben gemaakt dan zal je langs de dealer moeten met je SD kaartje, zodat zij de nieuwe software op je kaartje kunnen zetten.

Voor de mensen die een nieuw SD kaart voor de navigatie willen gebruiken hebben hiermee gelijk antwoord waarom dit niet gaat.

- Voor de muziek liefhebbers. Het linker SD1 slot in het handschoenenkastje is voor de navigatie en het rechter SD2 slot is voor een 32 GB SD kaartje waar je genoeg mp3 muziek in mappen structuur op kan zetten.
Zelf heb ik voor deze mogelijkheid gekozen zodat ik geen duur kabeltje voor mijn IPod hoefde te kopen, hierdoor ook minder snoertjes in de auto en het bedieningsgemak via display en stuur.
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru

Zou iemand er een kopie van geplaatst hebben, ik zou niet weten hoe?

Maar beter dubbel dan niets!
Want waar ik al snel achter kwam is, dat veel mensen met vragen zaten omdat de navigatie na een update niet werkt.
En aangezien updaten een onderdeel van mijn werk is, heb ik er een handleiding van gemaakt wat begrijpelijk is, zodat iedereen het kan uitvoeren.

Zelf vond ik dit een gemiste punt van Skoda dat het nergens terug te vinden is in de handleiding terwijl ik een hagel nieuwe auto heb.
 

Stoomboot

Nieuw lid
Ik geloof er niets van dat je maximaal 3 jaar kan updaten, en dat dan zonder waarschuwing je navigatie onbruikbaar wordt als je te nieuwe kaarten erop zet. Dat zou dan wel op de genoemde skoda en navigation.com site vermeld worden. Zal wel fabeltje/bangmakerij zijn van een dealer die winst wil blijven maken op de kaartenverkoop...

Wat wel zeker is is dat de SD-kaart een SD-CDA kaart is, waarop ergens een onwijzigbare beveiligingscode is weggeschreven. Deze code is vooral zodat je geen B-merk kaartjes erin gaat stoppen die potentieel slecht werken. Deze code kan je niet weghalen door te formatteren. Je kan wel door de kaart te formatteren zorgen dat het kaartje niet meer gelezen wordt, maar dat kan je weer ongedaan maken door op de correcte indeling te formatteren. Het is daarom niet aan te raden te formatteren.
 

AndreM

Forumguru
Stoomboot,

Lees: nergens staat beschreven dat je navigatie na 3 jaar onbruikbaar is.
Je blijft de kaarten behouden die je het laatst ge-update hebt.
Waarom denk je dat er, zoals jij beschrijft, een beveiligingscode op staat.
Daarin staat namelijk tot wanneer je gratis mag updaten.

Niemand zegt dat jij moet geloven wat iemand schrijft die de moeite neemt om zijn ervaring te delen met anderen.
Maar helaas kan ik je mededelen dat ik het zelf heb ervaren met een Skoda Citigo navigatie die na 2 jaar niet te updaten was (ook van Navigon).

Maar hoe dan ook we zullen het over 3 jaar zien!
 
Laatst bewerkt:

Stoomboot

Nieuw lid
Ik vind het jammer voor je dat je slechte ervaringen met Skoda navigatie (o2?) hebt, maar dat is nog geen reden om aan te nemen dat dat met het nieuwe systeem ook zo is.

De oude Amundsen en Columbus systemen zijn volledig anders dan de nieuwe MIB Columbus en Amundsen en niet te vergelijken.
 

Fucky

Senior Member
Even mijn Amundsen geupdate via de Skoda link en VIN nummer, werkt prima en is 5.53 GB groot!!!!
twee weken terug dezelfde file gedownload via de VW link(moet hetzelfde zijn) en die was 6.72 GB groot!
Nogmaals; de bestanden hebben precies dezelfde naam!
vreemd of wat?
 

Joske

Forumguru
ik zoek wat meer info betreft het updaten van de nieuwe Amundsen, een forumlid heeft namelijk problemen om dit in orde te krijgen en we hebben samen (via chat) het proberen oplossen maar het lukt niet..

Even kort samenvatten hoe we het aangepakt hebben:

- downloaden van de "juiste" site, dat lukt, het bestand is ongeveer 5 GB groot, dat lijkt me correct

- dan is de download ten einde en krijg je de keuze tot "unpacken"

print 2.jpg

Ik had afgeraden de eerste keer dit te doen en gewoon rechtstreeks naar de bestandslocatie te gaan, je kan deze trouwens ook zien staan op de bovenstaande printscreen: P45_N60S.... .zip


Maar dan loopt het mis.. als het bestand vervolgens met 7-zip unpacked wordt krijgen we volgende melding:

print 3.jpg

En wil je de map "openen", krijg je het volgende te zien:

print 4.jpg


Iemand een idee wat er nu misgaat en vooral: wat er aan te doen?

Ik had begrepen uit de uitleg dat als je op "unpacking" zou klikken, dan vraagt het programmaatje om een SD-kaart te plaatsen??

Alvast bedankt voor jullie input! :thumbsup:
 

AndreM

Forumguru
Hierbij een UPDATE voor het downloaden en plaatsen van de mappen op een SD kaartje van Amundsen op de nieuwe manier.

Stap 1:
Ga naar de website http:/www.navigation.com/skoda-nl

Stap 2: Klik op "Meer informatie"

Stap 3: Vul het VIN nummer van de auto in, deze is te vinden onderaan de voorruit van de auto aan de bestuurders zijde.

Stap 4: Klik op "Find Updates" en klik daarna op "Download Maps", hiermee wordt een tool gedownload wat je moet gebruiken om de kaarten te downloaden.

Stap 5: Installeer de tool (Downloader.exe) en klik daarna op "Download"

Stap 6: Na het downloaden ga je naar de map waar het bestand is opgeslagen en maak je een nieuwe map aan waar je, in dit geval het P45_N60S3MIBS2_EU_NT_Q1.14.zip bestand in zet, anders weet je straks niet welke bestanden je voor de kaarten moet gebruiken.

Stap 7: Pak het Zip bestand uit met WinRar (± 10 min.) en klaar zijn de kaarten. WinRar is een freeware wat gratis is te downloaden (http://www.winrar.nl/), het werkt goed zonder problemen op Windows7 en is ook voor andere besturings-systemen te verkrijgen.

Stap 8: Neem het SD kaartje van de Amundsen, gebruik geen andere want deze werkt niet (zie uitleg) en maak een backup van het oude kaartmateriaal. Waarom backup, mochten de nieuwe kaarten niet werken, kan je de oude weer terug zetten!

Uitleg: Formatteer NOOIT volledig de SD kaart, wil je dit wel doen doe het dan d.m.v. SNEL formatteren. Beter is de mappen die op de kaart staan op je HDD van je pc te zetten als back-up (knippen - plakken) en de nieuwe mappen op de SD kaart plaatsen zonder te formatteren.
(De rede hiervoor is namelijk, dat er verborgen data op de SD kaart is geschreven waarmee de navigatie de software herkend, dit is niet te zien in de verkenner van je pc. En heb je het toch volledig geformatteerd, dan kan je langs de dealer voor een bezoekje met de eventuele kosten)

Stap 9: Zet het nieuwe kaartmateriaal (de complete map Markets en DBInfo.txt) op de Amundsen SD kaart.

Stap 10: Stop het SD kaartje in de Amundsen navigatie en je kan weer een half jaartje vooruit.


Op deze volgorde heb ik het gedaan zonder problemen.
Succes ermee! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Fucky

Senior Member
winrar gebruiken! RECHTS klikken en uitpakken kiezen naar! kan dan ook naar een map op je pc!
Het lijkt een map maar is gewoon een ingepakt bestand!
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
winrar gebruiken! kan dan ook naar een map op je pc

Klopt, maar dan zou ik wel een nieuwe map maken en die b.v. de naam Amundsen geven.
En bij de uitleg moet je het niet moeilijker maken voor de leken onder ons.
Ik maak dat zelf dagelijks mee met mijn werk en hou het dan zo kort en simpel mogelijk.

Ieder zijn vak! :jaja:
 
Laatst bewerkt:

vw125

Forumguru
Bij mij is het ondertussen ook gelukt, kreeg tijdens het overzetten naar men SD kaartje wel de melding dat er een bestandje VW ontbrak heb dat dan over geslaan en begon toen vanzelf terug over te zetten.
Kaartje uit de kaartlezen en dan het SD slot in de wagen in en alles werkt naar behoren dus ik tevreden.
@Joske nogmaals bedankt voor je geduld en de info.
 

vw125

Forumguru
Nog ff een klein vraagje, als de SD kaart in het SD slot wordt geplaatst doet die de update dan zelf of moeten er dan nog acties ondernomen worden?
Staat bij systeem informatie wel ECE 2015 nu maar was aan het twijfelen of alles wel goed gegaan is.
 

AndreM

Forumguru
Nog ff een klein vraagje, als de SD kaart in het SD slot wordt geplaatst doet die de update dan zelf of moeten er dan nog acties ondernomen worden?
Staat bij systeem informatie wel ECE 2015 nu maar was aan het twijfelen of alles wel goed gegaan is.

Gaat vanzelf, want zonder SD werkt de Amundsen niet.
De Amundsen gebruikt de kaart om daar zijn data vanaf te halen.

3 biertjes! :cheers: ;)
 
Bovenaan Onderaan