Skoda Superb 1.8 TSI 2011 icm LPG?

Yargo

Actief lid
Hey,

Ik moet deze vraag stellen van een collega van mij. Hij heeft ook een Superb maar dan een gewone versie (geen Combi). Hij vroeg zich af of deze niet voorzien kan worden van een LPG (of LPI) installatie. Nu heb ik puur uit interesse zelf eens een mailtje gestuurd naar een installateur in de buurt en die raad het momenteel nog af. Er zijn volgens hem nog geen pefecte systemen op de markt omdat dit een direct ingespoten motor is. Er zou geboord moeten worden etc. Hij zegt dat dit problemen kan opleveren.

Zijn jullie het met hem eens? Of rijden er hier probleemloos superbs met LPG rond?

Alvast bedankt!
Wes
 

Noord26

Forumguru
Je moet wel erg veel met je 1.8tsi rijden om de inbouw en meerprijs qua onderhoud eruit te halen. Afgezien van de mogelijkheden tot storingen.
 

Yargo

Actief lid
Ja, ik weet niet wat dat ongeveer kost? Rond de 2500 euro dacht ik. Kost onderhoud zoveel? Ik denk wel dat hij voldoende rijd om het er na 2 jaar uit te halen.
 

Noord26

Forumguru
Mijn offertes die ik terug kreeg voor A-merk installaties en installateurs kwam niet onder de €3000,-. LPG is ook aardig in prijs gestegen, vergeet dat niet. Nu rijden wij opeens een stuk minder en blij dat er niet voor LPG ombouw is gekozen toen vlak na aanschaf van de auto.

Wellicht beter opteren voor diesel of een CNG vanaf-fabriek? Storings-vrij is het nooit te garanderen. En met een hoog kilometrage wil je wel zeker zijn dat de installatie 100% werkt.
 

andrehj

Forumguru
Ik zou er ook niet aan beginnen. Nog afgezien van de lange terugverdientijd. Vergeet niet dat er bijna niemand met een 1.8 TSI op LPG rondrijdt. Dat betekent dat jij proefkonijn bent en alle kinderziektes voor je kiezen krijgt.
Verder kost zo'n installatie je (behalve geld) nog kofferbakruimte, vermogen en actieradius.
Als je op LPG wilt rijden moet je gewoon een Volvo S/V70 (5-cilinder) kopen.
 

Yargo

Actief lid
Kofferruimte valt mee, je hebt cilindertanks die op de plaats van het reservewiel komen. Maar inderdaad, als het systeem niet optimaal werkt, dan zou ik er ook niet aan beginnen om erachter dan om de 5 stappen naar de garage te moeten lopen.
 

kansberg

Forumguru
Ben persoonlijk geen voorstander van LPG systemen, al ken ik mensen genoeg die er bij zweren. Wat ik weet vanuit mijn klantenkring is dat de (T)FSI motoren niet heel erg geschikt zijn voor ombouw naar LPG. Vraag me niet om de technische achtergrond hiervan maar ik denk dat het VAG concern hier weinig aandacht aan schenkt omdat ze natuurlijk een enorm breed pallet aan dieselmotoren in huis heeft en daar al jarenlang kennis en ervaring in stopt.

Duitse techniek en LPG zijn eigenlijk nooit 'vriendjes' geweest in mijn optiek, en zo als andrehj ook al aangeeft, bij LPG denk je aan Volvo of ook vaak aan de Franse merken.

Buiten dat lijkt me het kostenplaatje ook niet interessant. Inruilen op een diesel lijkt mij voordeliger, zeker als het een 1.6 TDI is, deze overtreft zowat alle verbruikscijfers in positieve zin.
 

andrehj

Forumguru
Kofferruimte valt mee, je hebt cilindertanks die op de plaats van het reservewiel komen.
Dan kan komt je reservewiel toch in de kofferbak? Bovendien komt met die reservewielsystemen over het algemeen de bodem van de kofferbak omhoog, zodat het nog steeds 2x ruimte kost.
 

Race Eend

Forumguru
Ook ik deel die ervaring eigenlijk, het werkt best goed LPG bij de TSI motoren, áls het werkt tenminste. Want ik heb helaas toch veel ellende voorbij zien komen (vaak pas 30.000km na inbouw).
 

RogerS

Forumguru
Ik heb slechte ervaringen gehad met mijn vorige auto (Peugeot 407 2 liter). Niet zozeer dat de gas-installatie het niet goed deed maar dat de monteurs van de Peugeot garage niet voldoende hersencellen hadden (sorry dat ik het hier zo cru neerzet) om zich te realiseren dat een auto op gas andere onderhoudsintervallen nodig heeft dan een auto op benzine.... Daardoor heb ik veel ellende gehad.
 

Juan

Nieuw lid
Ik heb goede ervaring lpg met tsi. Ik heb sinds mei vorig jaar lpg laten inbouwen in mijn o2 1.2 tsi het betreft het systeem van prins direct liquimax. In begin had ik start problemen moest meerdere keren starten voordat de auto start. Auto is toen naar Prins gegaan aangezien het de eerste 1.2 tsi was waarbij dit systeem was ingebouwd, na onderzoek bleek een injector te lekken. Nadat deze vervangen was is het starten en lopen (inmiddels meer dan 30000 kilometer zonder problemen) . Wat het rijden betreft op gas merk ik geen vermogens verlies voor mijn gevoel is ie zelfs iets pittiger op lpg dan op benzine.
Dus tot op heden ben ik zeer tevreden.
 

Yargo

Actief lid
Aha, bedankt! Ik zal het doorgeven aan mn collega. Hij kan eens kijken of er hier in België ook verdelers zitten van die Direct Liquimax. Maar de meningen blijven dus verdeeld... Het is precies nog steeds een kleine sprong in het duister.

Misschien nog een vraagje Juan: moeten ze voor dit systeem boren in de motor?
 

Juan

Nieuw lid
@Yargo. Nee er is niet geboord het systeem maakt gebruikt van de bestaande brandstofpomp / injectoren.

Ik vond nog dit filmpje op youtube met uitleg over het prins direct liquimax

 

Stejogini

Actief lid
Even een klein berichtje van mijn zijde. Een vriend van ons heeft een autogarage. Heeft een Skoda Octavia verkocht aan een klant. 1.4 tsi. Die heeft er lpg in laten bouwen zonder de garage (waar hij hem heeft gekocht) daar in te kennen. De auto krijgt veel problemen en met het gevolgd dat hij nu helemaal niet meer rijdt. De klant klopt aan bij de verkopende garage. Na een lang getouwtrek en een juridische procedure heeft de klant ongelijk gekregen door de rechter en is zelf verantwoordelijk voor de problemen mbt de lpg installatie. Skoda geeft zelf ook aan dat bij inbouw van lpg direct elke vorm van garantie vervalt. Dit was ook de reden dat de garage niet aansprakelijk kon worden gesteld voor de schade van de inbouw van de lpginstallatie. Kortom.. ik zou wel 2x nadenken voordat ik lpg in een Skoda zou inbouwen....
 

kansberg

Forumguru
Hmmm dat is zeker een interessant relaas @Stejogini.... Niet bepaald handig van die persoon om LPG in te laten bouwen en vervolgens bij de garage van aankoop aan te komen voor service (en waarschijnlijk garantie). Sommigen begrijpen het echt niet en het is dan ook terecht dat het garagebedrijf in het gelijk gesteld is door de rechter.
 

Stejogini

Actief lid
We hebben nog niet zo lang geleden onze Volvo V70 2.4 T met lpg verkocht.. het was goedkoop tanken... maar ik vind lpg niet zo heel erg fijn rijden.. er is altijd wel wat. Onderhoudt e.d. en vaak schokte hij ook... Nou ja ieder zo z'n ding...
 
Bovenaan Onderaan