Hoog olie verbruik 1.8TSI

Tupel

Lid
Sinds juni rij ik een Ocativa II 1.8 TSI uit 2009. In het voorstel topic had ik al geschreven dat ik wat problemen had met de auto en doe hier even mijn verhaal.

De problemen zijn/waren
  • Stotteren bij gas geven lage toeren in hogere versnellingen
  • Hoog olie verbruik
Het eerste probleem hebben ze uiteindelijk kunnen verhelpen door een software update uit te voeren. De auto gedraagt zich meteen wat rustiger, de stotter is weg en ik heb ineens shift advisor :)

Het tweede probleem zijn ze nog mee bezig. Ik heb een meting moeten doen voor het olieverbruik. Ze hebben de olie gewogen en ik moest 1000km gaan rijden. Dit heb ik geprobeerd, maar op 700km gaf de auto al aan dat het oliepijl gecontroleerd moest worden. Het minimum was dus alweer bereikt. Conclusie na opnieuw wegen: 1 liter olie per ongeveer 700km!

Eerst wilde ze de motor gaan reviseren, of een gereviseerd blok aanschaffen en deze inbouwen. Toen ik daarvoor een afspraak wilde gaan maken kwamen ze met het idee een carterontluchting modificatie uit te voeren. Dit schijnt in 90% van de gevallen het olieverbruik drastisch te verminderen. Hoeveel dit wordt verminderd kunnen ze mij echter niet vertellen. Ze hebben dit met een Audi met een 2.0 tsi blok geprobeerd en daar had het flink geholpen.

Dus nog maar even afwachten wat het resultaat is, 2 oktober gaat het gebeuren. Ik ben alleen bang dat ik straks net boven de grens van wat volgens het boekje toegestaan is kom (en dat is nog steeds een behoorlijk olie verbruik). Lastige situatie zo en een beetje zuur als je toch een pak geld uit geeft voor een auto die een behoorlijk stuk jonger is dan je vorige waarbij het olie verbuik nihil was.

edit: Bouwjaar erbij gezet
 
Laatst bewerkt:

s-line

Forumguru
Van welk bouwjaar is je auto,dat stotteren hikken bij lage toeren is ook wel een bekend euvel.
 

etjuh

Lid
Erg vervelend probleem. Mijn 1.8 TSI heeft sinds dat ik er 4000km mee heb gereden nog niet iets noemenswaardigs verbruikt aan olie. Peilstok staat nog zelfde. Stotteren doet ie alleen wel eens als ie nog koud is bij lage toeren. Met warme motor is het weg. Ik heb af en toe wel op de autobaan bij terugschakelen en dan weer op het gas bijv in 4 of 5 dat ie even een hikje geeft en dan weer vooruit gaat. Ik lees dit probleem wel meer. Succes ermee hopelijk komt er een goede oplossing.
 

Tupel

Lid
Van welk bouwjaar is je auto,dat stotteren hikken bij lage toeren is ook wel een bekend euvel.
Eind 2009, ik heb het bouwjaar in het bericht erbij gezet.

Erg vervelend probleem. Mijn 1.8 TSI heeft sinds dat ik er 4000km mee heb gereden nog niet iets noemenswaardigs verbruikt aan olie. Peilstok staat nog zelfde. Stotteren doet ie alleen wel eens als ie nog koud is bij lage toeren. Met warme motor is het weg. Ik heb af en toe wel op de autobaan bij terugschakelen en dan weer op het gas bijv in 4 of 5 dat ie even een hikje geeft en dan weer vooruit gaat. Ik lees dit probleem wel meer. Succes ermee hopelijk komt er een goede oplossing.
Wellicht ook navragen of een software update nog mogelijk is? Bij mij is er geen stotter meer te bekennen namelijk.
 

Joske

Forumguru
wat ik eens gelezen heb over carterontluchting is deze modificatie: plaatsen van een "opvangtank", een (extra?) filter die de lucht uit de carterontluchting ontdoet van de resterende oliedampen. Deze aanpassing zou er ook voor zorgen dat je inlaattraject veel schoner blijft. Maar of dit een officiële oplossing is? denk eerder een aftermarketoplossing zelfs.
 

Tupel

Lid
Het betreft hier geen Skoda dealer overigens. Ach we gaan het wel zien. Ik hoop op een goed resultaat, maar anders laat ik het er echt niet bij zitten. Ik heb namelijk 6 maanden garantie en binnen die tijd moet het wel verholpen zijn.

@CDO: Ik zal de zoekfunctie gebruiken, maar kon het zo snel even niet vinden en wilde ook mijn spreekwoordelijke ei gewoon eventjes kwijt.
 

andrehj

Forumguru
@Corné de Kluijver : Dan druppelt ie op de parkeerplaats zeker precies in het putje? :D
Ik hoef bij mij die oliedruppels niet op mijn oprit. Dan maar liever in het inlaatkanaal.
Toch lijkt zo'n mod mij misschien ook wel wat. Als ik de slang van de carterontluchting van het inlaatspruitstuk aftrek zit hier altijd wat olie aan. Op de een of andere manier werkt die olieafscheiding in die ontluchting toch niet zo fantastisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@andrehj, TVS heeft deze modificatie voor mij gedaan, druppelen doet het niet hoor, maar er komt wél een vettige damp uit.
 

CDO

Forumguru
@Tupel; snap ik helemaal en is je goed recht.

Ik heb ook de nodige frustratie's gehad met het olieverbruik.

Heb die van mij afgelopen zomer weer eens flink op zijn lazer gegeven met een forse caravan aan de haak en lekker laten werken. Lijkt wel of ie alle koolafzetting van de schraapveren heeft geblazen en dat het verbruik nu weer normaliseert.

Alle "nieuwe rijden"is niet bevordelijk voor de moderne benzine motor. "Af en toe eens flink laten werken" zei een monteur van een VAG garage eens tegen me als tip.
 

LT83

Forumguru
vervelend, 1 liter per 700km klinkt als een probleem wat je niet zomaar oplost. Als er geen lekkage te zien is zal er binnenin wel e.e.a. niet helemaal in orde zijn lijkt mij. Inderdaad opletten en geen genoegen nemen met een halve oplossing.
De 1.8tsi van mijn ouders (bouwjaar 2008) gebruikt helemaal geen olie tussen de beurten door en mijn 2.0tfsi ongeveer 1 liter per 10k
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Bij de 1.4 TSI met compressor (Fabia RS) is er wel een modificatie van de carterontluchting geweest om het olieverbruik te beperken. Als dat niet hielp, nieuw blok. Probleem zat in de zuigerveren.
Van de 1.8 TSI ken ik geen modificatie om olie verbruik te verminderen.
1000 km rijden voor de olieverbruiks meting vind ik wel een beetje veel. De fabriek houdt ongeveer 300 km aan.
Dan krijg je al gauw wat topic starter ook heeft, tussentijds olie bijvullen.
 

Octavia32

Forumguru
Ik heb ook een heel nieuw blok genomen bij mij was ook geconstateerd dat er een behoorlijke lekkage aan het ontstaan was (carter druk hoog)
Verder voor de record mijn auto 1.8 tsi is ook van 2009
 

Zespri

Forumguru
Er is wel degelijk een modificatie van de carterontluchting bekend echter niet voor een motor van bouwjaar 2009 maar voor de 2010 serie. Dit weet ik door dat ik zelf op dit moment mijn wagen 2010 Yeti 1.8 TSI 4x4 in een meet en weeg sessie loop. Mijn auto kende meerder problemen wat de oliedruk en het olieverbruik aan gaat.

1ste probleem die ik had was dat ik ergens reed en spontaan een melding kreeg dat ik niet over een bepaald aan toeren mocht komen en dat ik olie moest bij vullen. Als ik stopte en de oliepijl bekeek stond tie keurig in het midden van max en minimale peil. Daarnaast was de olie temperatuur ook niet schrikbarend hoog of laag.

Men kwam er toen achter dat de sensor die deze melding genereerd spontaan los geschoten was. een euvel die bekend is bij Skoda waar hier in Nederland geen terugroepactie van was... ( in onze buurlanden wel)

2de probleem dat was de zuigerveren. Bijna alle eerdere 1.8 TSI kunnen dit probleem krijgen of hebben dit probleem al. D Wat gebeurt er is overmatige ongewenste slijtage waardoor de zuigerveren niet hun dichten de werking meer hebben. Kort gezegd ze zijn niet goed ontworpen en daarom is er een modificatie geweest dus alle nieuwe 1.8 TSI hebben andere zuigerveren dan wij met de 2010 motoren

Hier in Nederland rijden er relatief gezien minder 1.8 TSI rond dan elders Europa dit vanwege de verkochte aantallen en daarom heeft Skoda (Nederland) besloten om hier geen terugroepactie voor op te starten maar vreemd genoeg is wel een procedure in het leven geroepen. . Met andere woorden het probleem is bekend bij de fabriek alleen men heeft er geen ruchtbaarheid aan willen geven zoals je dat krijgt bij een terugroepactie. Die raar genoeg wel is geweest in onze buurlanden.

De procedure houdt in dat men zeker wil weten dat jij in aanmerking komt voor kleine revisie beurt en garantie van de SKODA. De procedure zelf is dat men gaat kijken hoeveel metaal in de olie bevindt en daaruit kan men bepalen hoe groot de slijtage is.

Hoe weet ik dit allemaal. Grotendeels door mijn eigen dealer en dealers ( duitse) die mij geholpen hebben mijn weg te vervolgen, deels door de Europese forums te bezoeken ( Duitse en Oostenrijkse )

Ik ben zelfs een stapje verder gegaan en dit vanwege dat mijn wagen net uit de garantie is ( hij is eind augustus 4 jaar oud) en dit verhaal heb ik contact gezocht met mijn juridisch adviseur. ( ik weet nu wat ik wel en niet moet doen/ zeggen)

Reden ik verwacht namelijk dat men mij een deal gaat aanbieden. In de trend van dat men een deel van de kosten van die revisie bij mij wil neer leggen en dat onder de noemer van coulance.
 
Bovenaan Onderaan