Last van windgeruis voorruit

TedVlemmings

Forumguru
Totaal geen last van bij m'n 1.6TDI DSG. Rij continu 80/120 over ritten van 100+km en dat meerdere keren per dag. Ook op de autobahn met 180 is het me niet erg opgevallen maar dan hou je natuurlijk wel rekening met geluid e.d. En ik heb het volume van mijn radio echt niet hard aanstaan, alles behalve juist.

Ik snap de commotie dus niet mbt windgeluiden boven een bepaalde snelheid. Het is nou eenmaal ook geen Rolls Royce waarin je mag verwachten Mach1 te doorbreken (als dit mogelijk zou zijn) zonder er iets van te merken.
 

Gieliovd

Forumguru
Grapjurk? Het is helemaal niet grappig dat deze Skoda zo'n verschrikkelijk last heeft van windgeruis! Echt iedereen die met mij meerijd zegt dit tegen me zonder dat ik hun daar eerder over verteld heb.
Ik ging er vanuit dat je grappig aan het doen was, sorry. Je overdrijft het namelijk wel heel erg, gemeten aan mijn ervaring (dat is geen aanval op jou).

Ik bedoel, ik heb ook wel eens last van de windruis. Dan is bellen lastig, voice control zegt "wat zegt u" op alles wat ik commandeer en de radio wordt overstemd. Maar dat het zo erg is, gebeurt me sporadisch met windkracht 8 ofzo.

Over het algemeen ruist hij, dat wel, maar is het echt niet zo erg dat ik geen snelheid harder dan 80 ga rijden. Vandaag nog even genoten met 140 over de A20 te rollen.
 

Flem_nl

Forumguru
Ben toch echt van mening dat van 120 km/u er een herrie is te horen door de rijwind. Dan kan kan je idd de radio harder zetten. Maar als je een gesprek in de auto wilt voeren (en dus de radio zacht moet hebben) is het wel degelijk hinderlijk...
 

BSdV

Actief lid
Tijdens de proefrit in een O3C vond ik ook dat het windgeruis zo rond de 120 km/h storend begon te worden. 't Ging toen tussen de O3C en S2F. Toch de keuze op de O3C laten vallen omdat wij deze beter vonden rijden en waarschijnlijk toch wel aan dat windgeruis zouden gaan wennen.....althans dat hield ik mezelf voor...

Gisteren de O3C opgehaald en meteen een excuus gevonden een goed stuk te gaan rijden. Het windgeruis dat in de testauto bij 120 km/u al storend was kan ik om heel eerlijk te zijn absoluut niet meer ontdekken bij onze auto, ook niet bij 140km/u.

Kan het zijn dat er in de loop van het jaar kleine aanpassingen gemaakt zijn waardoor het windgeruis nagenoeg verdwenen is op de later gebouwde exemplaren?
 

O3-Rider

Senior Member
Tsja zou kunnen. Ik heb er ook niet echt last van. Bij 130 en wat tegenwind hoor je het wel wat duidelijker. Echter vind ik het in de megane vele malen erger.
 
Ik heb er ook last van. Auto eind juli opgehaald en sindsdien meerdere keren bij de dealer geweest, maar nog geen goede oplossing. Boven de 90 km/u hoor je duidelijk de wind van het rijden. Alsof je altijd vol tegen de wind in aan het rijden bent. Heel vervelend. Radio op 50% en dan nog hoor je bij 100 km/u af en toe het suizen van de wind er bovenuit.
 

Tom RS

Forumguru
Ik kan ook niet zeggen dat ik last heb van overmatig windgeruis (auto is van december). Zelfs op de autobahn bij 200+ kan je nog heel vlot een gesprek voeren op een normaal volume.
 
Hier ook geen last van. Ik vind mijn octavia combi GLBL bij <200km/h zelfs stiller dan mijn vorige auto (bmw 320d). Zowel motor als wind en band geluid. Boven 200 verstaan mensen mij wel goed maar kan de andere kant wat moeilijker verstaan. Radio moet dan wat harder. Een gesprek in de auto is bij iedere snelheid probleemloos op normaal volume.
 

Circus

Lid
Zag al tijdens het productiefilmpje van de Octavia dat de ruiten handmatig worden gekit/geplaatst. Iets te veel of te weinig kit, te diep aangedrukt of juist niet, iets te veel naar links of rechts neergelegd en de ruit "fluit" door luchtwervelingen. Zou misschien een oorzaak kunnen zijn... De ruitenwissers lijkt mij onwaarschijnlijk omdat deze in de "uit" stand niet boven de motorkap uitkomen, toch?
 

Liev

Nieuw lid
Ik vind mijn O3 Combi GL ook best veel last hebben van windgeruis.Daarvoor een halfjaartje in een O2 gereden, die was echt stiller boven de 130. Bij wegen met oneffenheden klinkt de auto in vergelijking met de O2 ook anders. Als of er een soort druk in de auto ontstaat. Binnenkort moet ik toch even naar de dealer. Zal t gelijk is bespreken.
 
Ik ben ook al bezig geweest met tape op verschillende plekken van de voorruit, maar helaas is dit niet de oplossing voor mij.
De dealer heeft de eerste keer (dat ik het gemeld heb) het wel geconstateerd en met richt microfoons geprobeerd te vinden waar het vandaan komt, maar niks kunnen vinden.
De tweede keer heb ik het zelf rechtstreeks bij PON gemeld en is de afspraak gemaakt om me weer bij de dealer te melden omdat ze toch ook vanuit PON vaker hebben gehoord van dit probleem.
Hierna heeft de dealer weer de auto gehad en hebben ze de deuren en spiegels afgesteld. (een A4 papier vol met dingen die ze hebben gedaan) Ook hebben ze in de spiegels de gaten gedicht. Daar zou het ook vandaan kunnen komen.
Helaas heeft dit allemaal nog steeds niet geholpen en heb ik nog steeds last van de wind boven de 90km/u. Gisteren waaide het nogal hard en was het nog veel erger. Ik moest de audio installatie ongeveer op 60% a 70% volume zetten en dan was het wat minder te horen.Dat is toch niet normaal?
Zijn er ook mensen die een Greenline hebben die hier geen last van hebben?
 

Circus

Lid
Blijf erbij dat het door de voorruit komt of de parafan (kunststof afdekplaat die aansluit op de voorruit). Wellicht is het een idee om hier nog eens kritisch naar te kijken en los te halen. De luchtstroom kan ook vanuit de gril e.d. komen. Stand van de ruitenwisser(armen)?

Heb jaren in de autoglas gezeten en al vaak bestuurders geholpen die ten einde raad waren....
 
Hier een OC3 greenline berijder.. Ik heb zo nu en dan een soort "ratel" welke nabij de voorruit komt. Dit neigt naar een klapperend/trillende ruitenwisser, maar is niet het geval. Windgeruis is hoger dan mijn vorige auto, Focus HB 2009. Maar niet extreem of zwaar problematisch.

Volgens mij steekt de ruitenwisser iets boven de motorkap uit. Kan een keer de wissers demonteren en testen of dit helpt.

Ik lees graag met jullie mee..
 

Archie

Senior Member
Misschien heb ik pech maar ik heb het ook :(
O3 1.4DSG, maar ik merk echt bij meer dan 80km/h een ruis over de hele voorkant/voorruit. Beetje hetzelfde geluid alsof ik dagdragers heb (de wind die sist omdat het ergens weerstand vindt) maar dan rond de voorruit.

Heeft iemand al een oplossing toevallig? :)
 

Stewie

Senior Member
Ik heb nu 8000km gereden in de O3C (levering was 5/8) en ervaar dit totaal niet en ik rij elke dag 130+ km/h.

Soms wel een resonantiegeluid bij sommige wegen (kort op elkaar volgende dwarse hoogteverschillen in de asfalt), gelukkig kom ik dat niet vaak tegen maar dat maakt serieus lawaai.

Hetgeen dat ik het meeste hoor is een trilling van de kinderstoel bij oneffenheden. De auto zelf is absoluut stil te noemen, behalve op bovengenoemde weg.
 

JWolmerstett

Nieuw lid
Hoi allemaal

Ik rij nu een week in de nieuwe o3 combi
Het rijdt fantastisch maar ik heb een puntje gevonden wat me redelijk stoort.
Er komt een enorm geruis van wind van de voorruit af, hebben meer mensen hier last van of storen hier zich aan?
en natuurlijk hoe hoger de snelheid hoe meer ruis.
Het canton systeem harder zetten helpt :)
 

Joske

Forumguru
@Archie
en anderen, misschien zinvol om te melden welk model je juist rijdt?

Greenline? Combi?

dat helpt misschien te lokaliseren of het probleem zich bij een bepaalde uitvoering voordoet. :)
 
Bovenaan Onderaan