Inwendig reinigen kop TSI motor?

Neptukker

Forumguru
Op diverse ander fora is te lezen over vervuiling/afzetting van koolstof op de kleppen en in de luchtinlaat van de direct ingespoten motoren. Hier op het forum (sta ik in de goede subrubriek moderators?) kan ik hier nagenoeg niks over vinden behalve bij: Tuning 2.0 TFSI.
Het reinigen van de vervuiling komt zo wordt gezegd de soepelheid en levensduur van de motor ten goede. Zijn er hier op het forum mensen die dit hebben laten doen aan hun Skoda of er een mening/kennis over hebben? Ik probeer mij een beeld te vormen van het nut/noodzaak van zo'n ingreep.

Reinigen vereist special apparatuur en is bijvoorbeeld te doen bij: http://www.autotechniekhanssloot.nl/#!reinigen-luchtinlaat-benzine/c1b8r


valve_cleaning.jpg
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zou wel eens degelijk empirisch onderzoek willen zien waaruit blijkt dat het is aan te bevelen zoiets te doen. Dat iets (wat) is vervuild, wil op zich natuurlijk helemaal niet per definitie zeggen dat het een substantieel negatief effect heeft op het functioneren
 

Neptukker

Forumguru
Ik begrijp een reiniging zo'n 200,-€ kost. Nut en noodzaak is nou net hetgeen ik hier wil aanroeren. Ik heb geen idee. Te doen bij klachten of eerder reinigen?
 

LT83

Forumguru
Ik heb hem 2 weken geleden weer chemisch laten cleanen. Nadat ik bij 130k de hele kop heb laten reviseren/schoonmaken.
Een direct ingespoten motor slipt gewoon dicht zegmaar, advies is inderdaad iedere 40/50k laten cleanen.
Dit natuurlijk wel als je er optijd bij bent een motor die al 150k vervuild is krijg je met een chemische reniging van € 200,- waarschijnlijk niet meer helemaal schoon. Het verschil tussen een vervuilde en schone motor is echt heel groot.
Buiten het feit dat je hoog in de toeren merkbaar meer vermogen hebt loopt de motor ook rustiger en mooier stationair.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar dat zou ik nu juist graag bevestigd willen zien aan de hand van dubbelblind gerandomiseerd onderzoek. Dwz, dezelfde auto's met zelfde km stand. Helft krijgt de behandeling, andere helft niet. Noch proefleider noch bestuurder weet in welke groep zijn auto zit. Zo doe je dat. Maar ik vermoed dat dergelijk onderzoek er niet is en we dus aangewezen zijn op anecdotical evidence met alle valkuilen vandien.
Maar mogelijk hebben hier aanwezige deskundigen (monteurtje, race eend) nog waardevolle info terzake
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Met die mooie TSI blokken of het nu een 1.2 is of een 2.0 mis je nu eenmaal die reinigende werking van brandstof langs je inlaatkleppen.
Door rookgassenterugvoer (EGR) krijg je nu eenmaal afzetting op die inlaatkleppen.
Inderdaad op meerdere auto fora het advies gelezen zo rond de 50K uit te voeren.
Zelf ga ik na mijn zomervakantie eens kijken bij Hans Sloot in Lochem om een beter beeld te vormen van nut- en noodzaak en hoe het aangepakt wordt en met welke middelen. Dat er wat gedaan moet worden periodiek dat staat voor mij vast. En ik wil nog langer blijven doorrijden dus die kosten van ik van minder belang. Rijgenot en een soepele motor zijn voor mij het belangrijkst. Ik heb absoluut geen klachten nu maar ben benieuwd of je zo na mijn 56K op de Teller al wat kunt zien en merken van zo'n reiniging.
Er zijn zelfs stukken terug te vinden van bijvoorbeeld een Audi 1.8TSI waarvan de bestuurder een fervent aanhanger van het nieuwe rijden was die kon na 30K z'n complete blok laten reviseren vanwege de grote hoeveelheden afzetting.
 

s-line

Forumguru
Volgens Mark van JD, komt het inderdaad ook al voor bij 30/35000,hij adviseerde mij ook al om het tijdig te doen,zeker omdat ik in de randstad woon met veel korte ritjes.
JD ging volgens hem vroeger naar Out in Amstelveen voor het reinigen van blokken,tegenwoordig naar Hans Sloot.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ok. Voorlopig kan ik dus nog wel een tijdje wachten. Nauwelijks korte ritjes.
Domme vraag denk ik, maar ik neem aan dat het geen effect heeft op de tuning?
 

LT83

Forumguru
Een RS4 4.2 fsi is na flink wat km's helemaal om te huilen.
Ik hoop stiekem nog steeds een keer op de autobahn te kunnen slipstreamen bij een vervuild exemplaar met zon 350pk ;)
 

ertromp

Forumguru
Een RS4 4.2 fsi is na flink wat km's helemaal om te huilen.
Ik hoop stiekem nog steeds een keer op de autobahn te kunnen slipstreamen bij een vervuild exemplaar met zon 350pk ;)
Inderdaad op Duitse fora zie je berichten van die 8 cilinder RS'en die mede door die grote cilinderinhoud en weinig toeren compleet vervuild zijn na 30K. Prestaties die overblijven?????
 

LT83

Forumguru
Inderdaad op Duitse fora zie je berichten van die 8 cilinder RS'en die mede door die grote cilinderinhoud en weinig toeren compleet vervuild zijn na 30K. Prestaties die overblijven?????

340-360pk zoiets. De 420 halen ze standaard sowieso niet hoor.
Flink wagengewicht en wat extra aandrijfverliezen . Bijna RS onwaardig ;)
 

Race Eend

Forumguru
Op onze facebook van afgelopen maand hebben we 2 hele duidelijke voorbeelden staan van 2 RS4 modellen, die voor en na de reiniging gemeten zijn bij ons op de bank. Je bent snel 50-70pk kwijt bij een RS4.

Doe je niets dan hebben sommige auto's rond de 120k-150k echt serieuze problemen (cilinder overslag) etc, dan is revisie van de kop soms de enige goede optie (snel 2000 euro).

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.720743271305624.1073741838.367621829951105&type=1
 

Noord26

Forumguru
Hmm.. hier staat de teller op 120Dkm, maar bij 110Dkm deed het beestje het toch aardig op de JD rollenbank.
 
Bovenaan Onderaan