Ervaring winterbanden

ericb

Actief lid
In de Intermediair van deze week staat ook een artikel over winterbanden. Daarin staat dat winterbanden in de zomer nauwelijks onder doen voor zomerbanden en je dan alleen in bijzondere omstandigheden wat voorzichtiger moet zijn.
Ook stellen zij dat winterbanden tegenwoordig niet altijd meer lawaai veroorzaken en ook niet sneller slijten.
De auto's van de wegenwacht rijden bv het hele jaar op winterbanden. Dat heeft mij in iedergeval aan het denken gezet, het scheelt in ieder geval een hoop gedoe met opslag en wisselen van banden. Alleen zijn winterbanden voor de 17 inch velgen waarschijnlijk erg duur.

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ericb</font><hr />

Alleen zijn winterbanden voor de 17 inch velgen waarschijnlijk erg duur.

[/ QUOTE ]
Yep, ongeveer 2 a 3 x zo duur
945.gif

Dutch4x4

Senior Member

In de Intermediair van deze week staat ook een artikel over winterbanden. Daarin staat dat winterbanden in de zomer nauwelijks onder doen voor zomerbanden

[/ QUOTE ]

shocked.gif

ahum.gif

Ter illustratie: http://www.autobild.de/test/reifen/artikel.php?artikel_id=12460

Met een paar aardige citaten:

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Allerdings: Bei nasser und trockener Fahrbahn ist der Winterreifen mit seiner weicheren Gummimischung und den unzähligen Lamellen dem Sommerpneu klar unterlegen. Weniger Seitenführung, weniger Aquaplaningreserven und ein längerer Bremsweg verschlechtern seine Leistungsbilanz auch bei niedrigen Temperaturen. Daran gibt es kein Deuteln. Auch wenn sich das Märchen von der Temperaturgrenze bei sieben Grad Celsius hartnäckig hält.

Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage.

[/ QUOTE ]

Om maar te zwijgen over het verschil in grip met sportbanden. Op winterbanden zwalk je net een graad of 25 werkelijk over het wegdek, terwijl je met lekker opgewarmde sportbanden strak de bochten neemt en enorm snel stilstaat.

Bij mij gaan de winterbanden er nog steeds niet onder. Vorig jaar ook gewacht tot begin december, heb nu een afspraak gemaakt voor eind volgende week. Vroeg zat.

ericb

Actief lid
Ik heb net eens even verder gekeken naar de prijzen van winterbanden, ik denk dat als de Dunlops die standaard onder mijn auro zitten op zijn ik de overstap naar Pirreli zero nero maar maak. Die zitten ook onder de fabia 2.0 van mijn vrouw en bevallen prima, ook bij nat en koud weer. Die paar dagen met sneeuw en ijzel ga ik wel met de trein of neem ik lekker vrij. Kost een hoop minder en scheelt een hoop gedoe.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Bij mij gaan de winterbanden er nog steeds niet onder. Vorig jaar ook gewacht tot begin december, heb nu een afspraak gemaakt voor eind volgende week. Vroeg zat.

[/ QUOTE ]

Bij mij hetzelfde, ik heb ook net voor volgende week een afspraak gemaakt om ze te laten monteren. Laat de kou dan maar komen
cool.gif

Dutch4x4

Senior Member

Ik heb net eens even verder gekeken naar de prijzen van winterbanden, ik denk dat als de Dunlops die standaard onder mijn auro zitten op zijn ik de overstap naar Pirreli zero nero maar maak. Die zitten ook onder de fabia 2.0 van mijn vrouw en bevallen prima, ook bij nat en koud weer. Die paar dagen met sneeuw en ijzel ga ik wel met de trein of neem ik lekker vrij. Kost een hoop minder en scheelt een hoop gedoe.

[/ QUOTE ]

Da's wel een hele ommezwaai, eric. Eerst nadenken over winterbanden voor het hele jaar, en dan besluiten voor Nero's!

Voortreffelijk rubber, daar niet van, zit ook onder mijn ST. Maar als je 't over zomerbanden hebt...
grin.gif

Grappige keuze trouwens voor een (niet-RS) Fabia. Of is je vrouw zo'n sportieve rijder?

Ik vind de Nero's zelf trouwens nogal tegenvallen als het koud wordt, zo viel me vandaag op, nu het eindelijk eens een beetje fris is. Worden zelfs veel sneller hard en stuiterig dan de S-03's van Bridgestone die onder de Octavia zitten. Hebben kennelijk nog meer dan die Potenza's temperatuur nodig.

ericb

Actief lid
Dutch 4*4
Mijn vrouw moest bij haar vorige auto(peugeot 206 sw gti) na 14000 km nieuwe remblokken en schijven, dan heb je een beetje een idee van haar rijstijl.
Die Zero Nero banden doen het bij haar op dit moment, zelfs in de regen, prima. Ook uit testen blijkt dat het erg goede allrounder is.
Die ommezwaai komt meer uit economische motieven, ik rij in de winter niet zo heel erg veel. Als ik nu winterbanden koop en ik koop over 2 jaar weer een andere auto moet ik maar afwachten of ik er nog iets aan heb. Dan worden de kosten, zeg even de aanbieding van de Skoda dealer incl velgen 499 + 7*70 opslag en monteren = ongeveer 1000 euro voor iets van 12000 a 15000 kilometer wel heel erg hoog.

Dutch4x4

Senior Member

Mijn vrouw moest bij haar vorige auto(peugeot 206 sw gti) na 14000 km nieuwe remblokken en schijven, dan heb je een beetje een idee van haar rijstijl.

[/ QUOTE ]

LOL! Ja, dan passen die Nero's wel bij haar.
grin.gif

En inderdaad, als je het zo stelt ten aanzien van de winterbanden, dan is er geen speld tussen te krijgen.

geestje

Nieuw lid
Ik weet het nog niet, zometeen ga ik Goodyear Ultragrip 7 185/60/14 op onze Škoda Fabia monteren. Uit de winterbanden test van de ANWB was dat een goede winterband. Ook stond de band op een lijst met stille banden en dat lijkt mij ook wel fijn.

Als ik een stukkie gereden heb kan ik vertellen of ze bevallen.

geestje

Nieuw lid
Nou, laat de sneeuw maar komen, Goodyear Ultragrip 7 zitten erop. Ik merk inderdaad dat er nog minder banden geluid is dan met de Continental zomerbanden. Ook in de regen rijden ging prima, diep spoor in de snelweg welke weleens tot soort aquaplanning zorgt gaf nu geen probleem.

Drie zomerbanden bleken al slecht te zijn dus in de schuur liggen nu ook weer vier verse Conti's om lichtmetalen velgen klaar voor het voorjaar.

Fabia

† In Memoriam
Ik wacht nog wel ff met de winterbanden. Vandaag bijna 13 graden. Zodra het echt kouder wordt ga ik wel langs mijn bandenman om de winterbanden te monteren, maar nu vind ik het echt nog niet nodig. Rij bij 13 graden en regen toch veel liever op mijn zomerbanden.

Dutch4x4

Senior Member
Ja, eigenlijk had ik ook nog wel langer willen wachten, maar ik had de afspraak al staan voor vandaag. En dat is al redelijk laat in normale weersomstandigheden.

Hoe dan ook, ik heb nu Toyo Snowprox onder de Fiesta. Kreeg niet zulke goede recensies op droog/nat en hogere temperaturen, maar heb wel een paar persoonlijke aanbevelingen gekregen. En ik moet zeggen - tot nu toe natuurlijk - de laatste kloppen vooralsnog. 't Viel me op deze lentedag reuze mee (was natuurlijk op het ergste voorbereid, dat wel
grin.gif
).

Fabia_SDi

Nieuw lid
Ik heb Vredestein Snowtrac 2 met velg laten monteren.
De smalste maat voor de Fabia: 165/70 R14 werd aanbevolen.
Bevallen erg goed (ondanks de temperatuur...)

Winterbanden, laat je niet te veel wijsmaken en denk na hoeveel kilometers je gaat rijden met je winterbanden. Ik heb Matador winterbanden, gekocht in CZ omdat ik daar vaak kom, voor 50 euro per stuk heb ik die gekocht en op standaard 15 inch stalen velgen laten leggen. Deze banden voldoen perfect weinig geluid wel iets meer dan de standaard banden, maar meestal rijd ik in de winter toch niet harder dan 140 in duitsland. test van Matador: http://www.reifentest.com/
http://ssl.delti.com/autobanden/start.html
hint, half Tsjechie rijd op Matadors, en daar hebben ze echte winters met veel sneeuw in ijs. Ik zet mijn winterbanden er alleen op als ik naar Tsjechie rijd en heb er nu naar 3 jaar al meer dan 20 duizend mee gereden en nu zijn ze aan vervanging toe.

joergarms

Senior Member
Had op mijn vorige auto (VW polo 6n2) winterbanden liggen, de Goodyear ultragrip 5 0f 6.
Fijne banden, maar helaas mee moeten verkopen met de auto vanwege een andere velgmaat.
Wat raden jullie nu aan voor mijn auto??

joergarms

Senior Member
Ik heb gister stalen velgen met de nieuwe GoodYear Ultragrip 7 besteld.
Komen bijzonder goed uit de testen en ook mijn eerdere ervaring met dit merk is al goed.
Nu maar hopen dat ik ze ook weer echt nodig ga hebben.
Waarschijnlijk ff een weekje de sneeuw opzoeken in Frankrijk.

Tijg

Senior Member
Had op mijn vorige auto (VW polo 6n2) winterbanden liggen, de Goodyear ultragrip 5 0f 6.
Fijne banden, maar helaas mee moeten verkopen met de auto vanwege een andere velgmaat.
Ik dacht dat de maat hetzelfde was, maar ik zie wat je bedoelt. De steek van die Polo was 4x100.
Ik sta de komende winter voor dezelfde keuze, maar ik verkoop mijn 5x100 steeks velgen denk ik liever kaal nadat ik mijn Vredestein Snow Trac 2 heb laten overzetten op 5x112 velgen. De wielmaat blijft hetzelfde (6x15 of 6,5x15) dus mijn 195/65R15 kan ik blijven gebruiken. :xyxthumbs:

joergarms

Senior Member
Ja klopt, dat waren nog 4 gaats velgjes.
En ook nog 13 inch he, dus dat is wel een iel gezicht onder mijn Fabia.
Standaard ligt er 15 inch onder de Fabia, voor de winterbanden ben ik naar 14 inch gegaan, die zijn in de winterbanden maat 185.60 r14 weer goedkoper.
En het verschil op de teller is 0,5%, niets dus.

Bovenaan Onderaan