Bij mij gaan ze er pas in december op.
Dat hele verhaal van 7 graden is gewoon zekerheidshalve, de bandenindustrie heeft een flinke marge ingebouwd. Denk eerder aan minder dan 3 of 4 graden - en dat is het in Nederland niet zo vaak (meer). Sterker nog, de vorige winters (afgelopen januari bijvoorbeeld) vroeg ik me regelmatig af wat ik in godsnaam op die winterbanden deed, zo zat ik te zwalken op de weg bij 12 graden buitentemperatuur.
Want dan zijn die dingen écht niet veiliger dan zomerbanden. Ik zou zelfs willen zeggen onveiliger, omdat je dan het gevoel hebt dat je op kauwgomballen rijdt.
Ik kies puur voor winterbanden omdat ik mijn duurdere zomerbanden daarmee drie maanden spaar. Omdat het ultrasportbanden zijn, slijten die al zo hard en vervanging stel ik daarmee weer een tijd uit. In de kou doen ultrasportbanden het bovendien veel slechter dan 'gewone' zomerbanden. Onder de eerdergenoemde 3 graden worden het al snel bakstenen, wat niet echt bevorderlijk is voor de grip en al evenmin voor het comfort. Zulke banden gedijen nu eenmaal bij een prettig hoge bedrijfstemperatuur.
Maar met gewone zomertoerbanden zou ik prima door de huidige Nederlandse winters durven rijden, hoor. Die drie dagen sneeuw per jaar neem ik dan maar voor lief. Dan blijf je maar thuis. Voor de wintersport zou je dan nog altijd een setje kunnen huren. (En als je een garage hebt of een schuurtje waar je een setje kunt stallen, nog beter. Dan gewoon alleen monteren als het nodig is. Ik heb die ruimte helaas niet, anders zou ik dat doen.)
Met andere woorden: ook al monteer ik winterbanden en vind ik ze fantastisch in de sneeuw (echt een wereld van verschil met zomerbanden), voor het natte Nederlandse 'winterweer' zijn winterbanden echt een hype, berustend op bangmakerij.
je hebt altijd mensen die het beter denken te weten.
Maar dit is jou menening, ik denk dat het niet alleen maar met een betere grip op sneeuw te maken heeft, maar vooral met veiligheid op nat wegdek, vooral aan een kortere remweg en dat is ook in nederland belangrijk!
Zwabberende winterbanden boven de 12 graden is lulkoek, het zal wel het verschil zijn in hoogte van de band omdat de meeste in de winter opeen velgmaat( en ) kleiner rijden en een ander soort band rijden dan in de zomer.
Allerdings: Bei nasser und trockener Fahrbahn ist der Winterreifen mit seiner weicheren Gummimischung und den unzähligen Lamellen dem Sommerpneu klar unterlegen. Weniger Seitenführung, weniger Aquaplaningreserven und ein längerer Bremsweg verschlechtern seine Leistungsbilanz auch bei niedrigen Temperaturen. Daran gibt es kein Deuteln. Auch wenn sich das Märchen von der Temperaturgrenze bei sieben Grad Celsius hartnäckig hält.
Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage.
Ja, je hebt altijd mensen die het beter denken te weten. Daar hoor jij net zo goed bij.
Natuurlijk is het bovenstaande mijn mening, maar dat is wel afgaande op mijn ervaringen en ik weet echt wel wat ik voel als ik rij. Winterbanden zwalken op hogere snelheden wel degelijk bij 12 graden (vorige winter hadden we af en toe zelfs 15 graden) in vergelijking met een beetje behoorlijke zomerband.
Maar is het zo gek dat banden die zijn ontworpen om grip te hebben bij lage temperaturen, bij niet-winterse temperaturen langzaam veranderen in kauwgomballen? Net zoals het niet gek is dat ultrasportbanden pas lekker worden als ze goed op temperatuur zijn.
En ook al vertel ik over mijn ervaringen met enerzijds winterbanden en anderzijds ultrasportbanden - dat is mijn referentiekader als het gaat om het vergelijken tussen winterbanden en zomerbanden - er zijn diverse Duitse bandentests tussen winterbanden en normale zomerbanden die laten zien dat zomerbanden tot vlak boven het vriespunt een betere remweg hebben dan winterbanden. Bij temperaturen van 12 graden boven nul is die remweg zelfs enorm veel beter. Voor waterafvoer geldt trouwens hetzelfde.
Dus het is niet eens zozeer dat ik het beter denk te weten, ik kijk ook naar de feiten.
Hier bijvoorbeeld:
http://www.autobild.de/artikel/Service-Reifen-Sicher-durch-die-Eiszeit_57793.html
Citaatje:
@Dutch4X4; Welke banden vallen onder de defintitie Ultrasportbanden??