Ervaring winterbanden

Hetzer

Forumguru
ik ook , ik heb de 15 inch wieldoppen van de spirit+ op mijn wintervelgen, zitten er nu inmiddels op ,ga binnenkort ook weer een paar dagen naar Zuid-Duitsland....
 

joergarms

Senior Member
Ik zit erg te twijfelen, wel of niet onderleggen.
Ik bedoel, de laatste paar dagen is het gewoon tussen de 10 en 13 graden, beetje gekkenwerk om dan die mooie banden te gaan verslijten.
Ik hou het weer altijd in de gaten, komt er echt een koudefront aan, dan heb ik ze 's avonds thuis binnen een half uur omgewisseld.
 

Fabia

† In Memoriam
Voorlopig gaan ze bij mij er nog niet onder. De vooruitzichten zijn best goed, ik wacht altijd tot de temperaturen richting 5 graden of lager gaan. Ik heb ze afgelopen winter ook maar kort er onder gehad.
 

joergarms

Senior Member
Ja zo redeneer ik dus ook.
Over een aantal weken ga ik wel weer naar duitsland, dan gooi ik ze erop.
Maar dan ligt er als het goed is ook al sneeuw.
En als ik in Februari naar frankrijk ga om te skien, dan liggen ze er ook op.
 

van_der_P

Senior Member
Als je winterbanden maar enkele weken gebruikt kun je ze beter huren.
Banden verouderen ook als je ze niet gebruikt. Banden van 5 jaar oud daar moet je voorzichtig mee zijn.
Tenzij je op die paar weken 10000 kilometer rijdt dan loont het zich toch nog.
Dan hebben ze 50000 kilometers gelopen en zijn ze in ieder geval als winterband versleten.
 

Fabia

† In Memoriam
Dat is zo, maar ik ga er nog steeds vanuit dat ik ze elk jaar wel een paar maanden onder mijn auto heb zitten en dan kan het er wel uit.
 

joergarms

Senior Member
Ik huur helemaal niets, ik wil zulke dingen in eigen bezit hebben, om er zodoende over te kunnen beschikken als het echt nodig is.
En geloof me, gebruiken ga ik ze zeker wel, maar ik denk dat het seizoen gewoon een beetje verschuift.
Sowieso ga ik de sneeuw toch nog opzoeken, dus dan komen ze van pas.
 

Hetzer

Forumguru
Ik wacht altijd nooit te lang met de winterbanden, omdat ik vaak naar Duitsland ga heb ik ze toch wel nodig , ze liggen er nu dus een paar dagen op en ze zullen erwel weer ergens eind maart afgaan, ik heb er ook een hekel aan om ze erop te leggen als het koud is!!

en tja ze zouden meer slijten!, daar merk ik niets van, misschien als je de banden tot het uiterst gebruikt, vlot doorrijden etc , ik bedoel het zijn banden met snelheidsindictor H, tot 210 km/h bij DIE snelheid zullen ze wel wat meer slijten dan zomerbanden.. ook als je vaak met wielspin wegrijd zullen ze heus wel sneller slijten, maar ja daar heb ik met mijn SAUG DIESEL niet zo heel vaak last van.
 

Bijlagen

  • DSC00112.JPG
    DSC00112.JPG
    52,3 KB · Weergaven: 10

joergarms

Senior Member
Ik gooi ze er denk ik halverwege deze maand op.
Voor die tijd gebeurt er nog niets qua vorst hier, daarna zien we t wel.
Van mij mag er wat dat betreft wel weer een flink pak vallen, vooral in NL geeft dat heerlijke problemen, ik kan er wel om lachen.
 

Hetzer

Forumguru
Ik ben toch blij dat ik ze afgelopen week in de zon met een graadje of 15 eronder heb gelegd, vanochtend was hier de weg glad van de hagel en de modder en ja hoor 2 auto's tegen elkaar aangegleden en kon er gewoon langs op het dijkje!!!!!!, voorspelling zegt dat komende week zowel de temperaturen overdag als snachts omlaag gaan. Volgende week maandag ga ik naar Spa (ardennen) en daar ligt nu al sneeuw.
 

purk

Senior Member
ik heb ze er ook al onder liggen, ze voeren ook meer water af en dat valt in dit land genoeg. en ik koop liever twee winterbanden 15" dan een paar goeie zomerbanden 17"
 

Dutch4x4

Senior Member
Hier mijn ideeën uit een ander draadje:

Bij mij gaan ze er pas in december op.

Dat hele verhaal van 7 graden is gewoon zekerheidshalve, de bandenindustrie heeft een flinke marge ingebouwd. Denk eerder aan minder dan 3 of 4 graden - en dat is het in Nederland niet zo vaak (meer). Sterker nog, de vorige winters (afgelopen januari bijvoorbeeld) vroeg ik me regelmatig af wat ik in godsnaam op die winterbanden deed, zo zat ik te zwalken op de weg bij 12 graden buitentemperatuur.

Want dan zijn die dingen écht niet veiliger dan zomerbanden. Ik zou zelfs willen zeggen onveiliger, omdat je dan het gevoel hebt dat je op kauwgomballen rijdt.

Ik kies puur voor winterbanden omdat ik mijn duurdere zomerbanden daarmee drie maanden spaar. Omdat het ultrasportbanden zijn, slijten die al zo hard en vervanging stel ik daarmee weer een tijd uit. In de kou doen ultrasportbanden het bovendien veel slechter dan 'gewone' zomerbanden. Onder de eerdergenoemde 3 graden worden het al snel bakstenen, wat niet echt bevorderlijk is voor de grip en al evenmin voor het comfort. Zulke banden gedijen nu eenmaal bij een prettig hoge bedrijfstemperatuur.

Maar met gewone zomertoerbanden zou ik prima door de huidige Nederlandse winters durven rijden, hoor. Die drie dagen sneeuw per jaar neem ik dan maar voor lief. Dan blijf je maar thuis. Voor de wintersport zou je dan nog altijd een setje kunnen huren. (En als je een garage hebt of een schuurtje waar je een setje kunt stallen, nog beter. Dan gewoon alleen monteren als het nodig is. Ik heb die ruimte helaas niet, anders zou ik dat doen.)

Met andere woorden: ook al monteer ik winterbanden en vind ik ze fantastisch in de sneeuw (echt een wereld van verschil met zomerbanden), voor het natte Nederlandse 'winterweer' zijn winterbanden echt een hype, berustend op bangmakerij.
 

purk

Senior Member
je hebt altijd mensen die het beter denken te weten.

Maar dit is jou menening, ik denk dat het niet alleen maar met een betere grip op sneeuw te maken heeft, maar vooral met veiligheid op nat wegdek, vooral aan een kortere remweg en dat is ook in nederland belangrijk!

Zwabberende winterbanden boven de 12 graden is lulkoek, het zal wel het verschil zijn in hoogte van de band omdat de meeste in de winter opeen velgmaat( en ) kleiner rijden en een ander soort band rijden dan in de zomer.
 

Dutch4x4

Senior Member
je hebt altijd mensen die het beter denken te weten.

Maar dit is jou menening, ik denk dat het niet alleen maar met een betere grip op sneeuw te maken heeft, maar vooral met veiligheid op nat wegdek, vooral aan een kortere remweg en dat is ook in nederland belangrijk!

Zwabberende winterbanden boven de 12 graden is lulkoek, het zal wel het verschil zijn in hoogte van de band omdat de meeste in de winter opeen velgmaat( en ) kleiner rijden en een ander soort band rijden dan in de zomer.

Ja, je hebt altijd mensen die het beter denken te weten. Daar hoor jij net zo goed bij. :D

Natuurlijk is het bovenstaande mijn mening, maar dat is wel afgaande op mijn ervaringen en ik weet echt wel wat ik voel als ik rij. Winterbanden zwalken op hogere snelheden wel degelijk bij 12 graden (vorige winter hadden we af en toe zelfs 15 graden) in vergelijking met een beetje behoorlijke zomerband.

Dat kan best gedeeltelijk te maken te hebben met velgmaat en wanghoogte, maar dat is wél de praktijk. Dat doen de meeste mensen, dus is het een real-life-vergelijking.

Maar is het zo gek dat banden die zijn ontworpen om grip te hebben bij lage temperaturen, bij niet-winterse temperaturen langzaam veranderen in kauwgomballen? Net zoals het niet gek is dat ultrasportbanden pas lekker worden als ze goed op temperatuur zijn.

Het verschilt wel per merk. De Goodyear Ultragrips onder de Octavia kunnen aanmerkelijk hogere temperaturen verdragen dan de Toyo Snowproxen onder de Fiesta.

En ook al vertel ik over mijn ervaringen met enerzijds winterbanden en anderzijds ultrasportbanden - dat is mijn referentiekader als het gaat om het vergelijken tussen winterbanden en zomerbanden - er zijn diverse Duitse bandentests tussen winterbanden en normale zomerbanden die laten zien dat zomerbanden tot vlak boven het vriespunt een betere remweg hebben dan winterbanden. Bij temperaturen van 12 graden boven nul is die remweg zelfs enorm veel beter. Voor waterafvoer geldt trouwens hetzelfde.

Dus het is niet eens zozeer dat ik het beter denk te weten, ik kijk ook naar de feiten.

Hier bijvoorbeeld:
http://www.autobild.de/artikel/Service-Reifen-Sicher-durch-die-Eiszeit_57793.html

Citaatje:

Allerdings: Bei nasser und trockener Fahrbahn ist der Winterreifen mit seiner weicheren Gummimischung und den unzähligen Lamellen dem Sommerpneu klar unterlegen. Weniger Seitenführung, weniger Aquaplaningreserven und ein längerer Bremsweg verschlechtern seine Leistungsbilanz auch bei niedrigen Temperaturen. Daran gibt es kein Deuteln. Auch wenn sich das Märchen von der Temperaturgrenze bei sieben Grad Celsius hartnäckig hält.

Unsere Tests zeigen auch dieses Mal eindeutig: Auf nasser Piste setzt erst der Gefrierpunkt eine physikalische Grenze, auf trockener Fahrbahn indes ist der Sommerreifen selbst einige Grade unter null noch Sieger in der Haftungsfrage.
 

Hetzer

Forumguru
@Dutch4X4; Welke banden vallen onder de defintitie Ultrasportbanden??

ik herken mijn zomer banden , Falkens (in de maat 205/45-16 ) er wel in , die zij ook als het maar iets kouder word kei en kei hard,
Eenmaal op temperetuur rijden ze echt zalig !!!, ik had op mijn vorige Fabia het zelfde type band alleen een maatje kleiner en smaller en ze bevallen perfect
 

Bijlagen

  • tyre_ze512_400.jpg
    tyre_ze512_400.jpg
    18,5 KB · Weergaven: 2

Fabia

† In Memoriam
Ja, je hebt altijd mensen die het beter denken te weten. Daar hoor jij net zo goed bij. :D

Natuurlijk is het bovenstaande mijn mening, maar dat is wel afgaande op mijn ervaringen en ik weet echt wel wat ik voel als ik rij. Winterbanden zwalken op hogere snelheden wel degelijk bij 12 graden (vorige winter hadden we af en toe zelfs 15 graden) in vergelijking met een beetje behoorlijke zomerband.

Maar is het zo gek dat banden die zijn ontworpen om grip te hebben bij lage temperaturen, bij niet-winterse temperaturen langzaam veranderen in kauwgomballen? Net zoals het niet gek is dat ultrasportbanden pas lekker worden als ze goed op temperatuur zijn.

En ook al vertel ik over mijn ervaringen met enerzijds winterbanden en anderzijds ultrasportbanden - dat is mijn referentiekader als het gaat om het vergelijken tussen winterbanden en zomerbanden - er zijn diverse Duitse bandentests tussen winterbanden en normale zomerbanden die laten zien dat zomerbanden tot vlak boven het vriespunt een betere remweg hebben dan winterbanden. Bij temperaturen van 12 graden boven nul is die remweg zelfs enorm veel beter. Voor waterafvoer geldt trouwens hetzelfde.

Dus het is niet eens zozeer dat ik het beter denk te weten, ik kijk ook naar de feiten.

Hier bijvoorbeeld:
http://www.autobild.de/artikel/Service-Reifen-Sicher-durch-die-Eiszeit_57793.html

Citaatje:

Dat is voor mij ook de reden om voorlopig nog ff te wachten. Ik rij inderdaad veel liever bij 7 graden en regen met mijn zomerbanden dan met mijn winterbanden. Trouwens die grens van 7 graden is ook flauwekul, ooit een keer door iemand verzonnen en klakkeloos overgenomen door alle bandenmannen.
 

Dutch4x4

Senior Member
@Dutch4X4; Welke banden vallen onder de defintitie Ultrasportbanden??

De banden op deze pagina:

http://www.tirerack.com/tires/surveyresults/surveydisplay.jsp?type=MP

In Amerika noemen ze 't 'Max Performance'. 'Ultra High Performance' is daar alweer een trapje lager, maar hier noemen we 'Max Performance' meestal ultrasport.

In ieder geval zitten de banden waaruit ik kies, in dit lijstje: Bridgestone Potenza RE050A onder de Octavia, Pirelli P-Zero Nero onder de ST. Als er iets anders onder komt, dan wordt 't ook een van de andere uit dit rijtje.
 

joergarms

Senior Member
Ik ben van mening dat winterbanden, met of zonder sneeuw, in de herfst en winterperiode duidelijk bijdragen aan veiliger weggedrag.
Met ultragrip7 banden geven een bijzonder stabiel contact met de weg, iets wat ik van dure zomerbanden niet kan zeggen.
Hier in Gelderland, waar veel boomkwekers rijden die de nodige klei en troep achterlaten is het echt niet alleen de temperatuur die het gebruik mogelijk maakt.
Bovendien heb ik met winterbanden gereden toen het al 20 graden was, nou echt geen probleem hoor.
Ja natuurlijk, je moet niet verwachten dat ze op het scherpst van de snede net zo goed presteren als een zomerband, maar zwabberen?? beetje overdreven.
Voor alle mensen die van mening zijn dat winterbanden alleen in winteromstandigheden nuttig zijn, als je de kans hebt, probeer het dan eens uit.
Dezelfde auto's, hetzelfde wegdek, en maak maar een goede remproef terwijl er een paar mm water ligt, zet vooral geen muur aan het einde neer, want de auto met zomerbandjes rij je dan wel plat.
Dat ene metertje minder remweg kan net het verschil zijn tussen een levend kind en een dood kind, om maar een heel cru voorbeeld te geven.
 

Dutch4x4

Senior Member
'Zwabberen' is wat purk ervan maakte, ikzelf gebruikte het woord zwalken.

En nogmaals: mijn referentiekader bestaat uit die sportbanden die ik noemde. Die zijn bij 12 graden echt wel een héél stukje beter dan winterbanden. Als je met winterbanden hetzelfde wilt doen, dan ga je al gauw zwalken. Dat komt inderdaad deels door de hogere wang, maar ook omdat die wang bij die temperaturen veel te zacht wordt. Rond het vriespunt heb je dat niet: dan stuur je er net zo strak mee als met zomerbanden bij 12 graden.

Bovendien: als je zegt dat ze op het scherpst van de snede niet zo goed presteren als zomerbanden - wat inderdaad zo is bij hogere temperaturen - dan moeten zomerbanden ook beter presteren als je niet op het randje zit. Of zit er soms een heel bijzondere prestatiecurve in die winterbanden?

Verder is het dus al eens uitgeprobeerd, zomerbanden en winterbanden tegenover zetten, op droog, op nat en op sneeuw. Het resultaat lees je in bovenstaand Duits citaat, dat voor wat betreft levende en dode kinderen toch weinig aan de verbeelding overlaat...
 
Bovenaan Onderaan