Ervaring winterbanden

VEEJAY

Forumguru
Ja ja ik mag van de baas ook aan de winterbanden.

Denk dat ik ga voor de Dunlop winter 3d of Conti wintercontact.
 
Ehh... domme vraag misschien, maar hoe werkt dat eigenlijk met winterbanden. Wordt alleen de zomerband vervangen of ook de velg?
 

VEEJAY

Forumguru
Jha dat vroeg ik ook, de wagenparkmannetje zei dat het om de bestaande (pegasus) velg gelegd wordt. Maar dat vind ik eigenlijk ook wel mooier.

Ik heb afgelopen vrijdag 2 nieuwe zomerbanden gekregen bij een beurt, eigenlijk zonde dat ze er weer af moeten. Als het structureel onder de 7 graden blijft dan zal ik ze laten vervangen.
 

Fabia

† In Memoriam
Ehh... domme vraag misschien, maar hoe werkt dat eigenlijk met winterbanden. Wordt alleen de zomerband vervangen of ook de velg?

Hangt helemaal af van wat je zelf wilt, ik heb stalen velgen met winterbanden bij de bandenman liggen.
 
Duidelijk Veejay. Dank!
Wel zo mooi inderdaad dat ze om de bestaande velg worden gelegd.

EDIT:
Zie nu pas de reactie van Fabia. Je kan dus zelf kiezen.
Nog beter eigenlijk ..
 

van_der_P

Senior Member
Ehh... domme vraag misschien, maar hoe werkt dat eigenlijk met winterbanden. Wordt alleen de zomerband vervangen of ook de velg?

Het beste is als je winterbanden op een extra set stalen velgen laat monteren. En die wielen in de winter monteert, dat kun je zelf.
Het is niet al te best voor de banden als die verschillende keren gemonteerd en gedemonteerd worden, daar worden ze niet beter van.
Winterbanden moet je 0,2 bar harder pompen, dan zomerbanden.
Het is goed voor de grip om de banden een maat smaller te nemen.
De Fabia had de maat 185/60 R 14 (zomerbanden) als winterbanden gebruik ik 175/70 R 14. Deze winterband gebruik ik ook op de Roomster bandenmaat Roomster 195/50 R15. De Banden zijn van het merk Nokian, heb er geen slechte ervaring mee.
 

van_der_P

Senior Member
Duidelijk Veejay. Dank!
Wel zo mooi inderdaad dat ze om de bestaande velg worden gelegd.

EDIT:
Zie nu pas de reactie van Fabia. Je kan dus zelf kiezen.
Nog beter eigenlijk ..

Het ziet inderdaad mooi uit, maar de licht metalen velgen hebben in de winter ook veel meer te leiden. Dat zout wat gestrooid wordt zorgt meteen voor lelijke plekken op de velg bij een kleine beschadiging.
Ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt van de Duitse grens woont dan loont het om eens bij ATU te gaan kijken, die hebben vaak aanbiedingen van licht metalen velgen plus winterband. Ook op het internet www.atu.de
 

VEEJAY

Forumguru
Dat van die smallere band zal ik eens navragen, theoretisch klopt het natuurlijk.

Let ook op de snelheidsindicatie van de band trouwens..
 

Dutch4x4

Senior Member
Bovendien: lekker dure winterband wordt dat, om een 17"-velg. Dus ook in dat opzicht een goeie baas...
 

VEEJAY

Forumguru
Goeie baas inderdaad, het is dat ik zelf mijn Skoda mee wilde nemen van mijn oude baas (ivm boete), Ik zit dan ook onder mijn leasevergoeding met die gekke Skoda.
 

van_der_P

Senior Member
Mensen die een lease auto rijden hebben dat probleem natuurlijk niet. Die overleggen met de leasemaatschappij en het wordt geregeld. Maar als je het zelf mag betalen (we praten toch al snel over 400 a 500 euro) dan is dat toch een flinke uitgaven.
 

VEEJAY

Forumguru
Mee eens, maar zoals Koos Spee bij webmisbruikers laatst zei: "Je doet 2 keer zo lang met je banden dus betaal je uiteindelijk minder dan het lijkt.."
 

Fabia

† In Memoriam
In de afgelopen winters zijn mijn winterbanden nauwelijks gebruikt, dus zijn nog redelijk nieuw en kan ik nog wel twee seizoenen mee doen.
 

joergarms

Senior Member
Zonde om de aluminium velgen in de winter te gaan gebruiken.
Kun je tegen een geringe bijbetaling beter niet beter stalen velgen nemen?
Is niet zo mooi, maar je hoeft het dan ook niet zo nauw te nemen met de pekel-aanslag.
 

Fabia

† In Memoriam
En ik begreep dat het nogal hip is om in de winter met alleen stalen velgen te rijden. Zo van kijk mij eens met mijn winterbanden.
 

SkodaMan

Actief lid
En ik begreep dat het nogal hip is om in de winter met alleen stalen velgen te rijden. Zo van kijk mij eens met mijn winterbanden.

Ik vind die donker gespoten stalen velgen niet mooi. Het alternatief is om er plastic wieldoppen op te doen en dat doe ik dan ook maar menigeen schaamt zich er voor.
 

Dutch4x4

Senior Member
In de afgelopen winters zijn mijn winterbanden nauwelijks gebruikt, dus zijn nog redelijk nieuw en kan ik nog wel twee seizoenen mee doen.

Mijn winterbanden gaan straks hun vierde seizoen in en kunnen aan het profiel te zien nog wel drie winters mee. Dus zo'n enorme uitgave is het niet als je nagaat hoeveel kilometers je uitspaart op die dure plakkerige zomerbanden.
 

joergarms

Senior Member
En ik begreep dat het nogal hip is om in de winter met alleen stalen velgen te rijden. Zo van kijk mij eens met mijn winterbanden.

Er zijn nog NL-ers die dat denken ja.
Dat komt vooral omdat wij er laat mee zijn om ze te gebruiken, in andere landen is het al iets langer in de mode.
Zag afgelopen weet in Duitsland ook het halve wagenpark ermee rijden.
Maar dan gewoon een wieldekseltje erop.
Ik heb ze nu ook binnen, zonder wieldeksels nog, maar die haal ik denk ik nog wel even, is ook makkelijker schoonmaken dan die vieze zwarte velg.
Ook grappig, in elke redelijke supermarkt in duitsland liggen dus stapels wieldeksels te koop, blijkbaar veel meer vraag naar.
 
Bovenaan Onderaan