Skoda vs BMW

___JC___

Forumguru
Ondanks dat ik al een beetje weet wat de voorkeur zal hebben hier :D stel ik toch de vraag. Wat zou je kiezen:

Een Octavia RS combi DSG 220pk met alles erop en eraan, candy wit met 18 inch Gemini antraciet velgen en blackline pakket. Prijs rond de EUR 46.000.

Een BMW 420i 8-traps automaat 184pk zilvermetallic, executive pakket, grootbeeld navi, 18 inch velgen. Prijs net onder de EUR 50.000.

Tuurlijk is de BMW wat duurder....zeg het maar?

Voor de beeldvorming:

maxresdefault.jpg


2014_bmw_4-series_192_1024x768.jpg
 

stradje

Actief lid
Op business news radio komt om de zoveel tijd een teaser langs met "Je rijdt toch ook alleen maar een Skoda als je je geen BMW kunt veroorloven". Nou moet ik eerlijk zeggen dat als ik het in het powersegment zou zoeken (en er de centen voor had) ik misschien ook eerder richting BMW zou neigen. Maar ik ben zelf een overtuigd "zuinig rijder" die wel ruimte voor vervoersklussen wil. Status/imago laten me absoluut koud.

En dat zuinig/ruim imago vind ik eerder bij Skoda passen dan "scheurbak". Ik haal mijn kick als ik zonder te liegen kan zeggen dat ik een rit van 110km kan rijden met een gemiddeld verbruik van 1:38,5 volgens de BC. En dat mijn effectieve maandlasten voor de aanstaande O3 GL BL all-in (incl. brandstof!) bij 35.000km/jaar op 350 Euro/maand komen.

Tja, je hoort het al: geen echt RS-typje. Maar ik gun alle RS-sers heeeeeel veel plezier, want als je wel van scheuren houdt lijkt mij die RS echt wel vet!
 

VEEJAY

Forumguru
@Canon-Eye, Jammer van je reactie, ik zou dat niet zeggen als ik geen Fabia zou willen. Dan zou ik misschien mensen kwetsen die heel trots zijn op hun trouwe Faabje.

Die BMW 320i is echt geen scheurbak hoor, ik vond het behelpen met de proefrit in een 184PK. Het is wel een comfortabele bak voor lekker cruisen en filerijden.

Wat ik leuk vind is dat JC (wat hij ook kiest) eindelijk de leeftijd heeft dat hij aan de automaat gaat hihi.
 
Laatst bewerkt:

LT83

Forumguru
Ik heb een beter idee, ik was gister met een maatje bij Mosselman/Verhoeven in Harskamp.
Daar even staan praten over de ontwikkeling van een Hybride turbo op de 335i motoren, hij was bezig met de eerste paar runs met de nieuw ontwikkelde turbo, leverde zon 480pk en 620nm al, met nog veel potentie (draaide pas 1.1bar ongeveer), misschien deze ook meenemen in het vergelijk. Zegmaar een tweedehands 335i touring (2011) met turbo upgrade. Mijn stem heeft hij alvast ;)
 

Desperado

Forumguru
Ik vind BMW wel mooi en zou er met alle plezier in rijden maar van deze twee vind ik de Skoda mooier en praktischer en ik denk ook meer waar voor zijn geld.

En nou ga ik met mijn zak chips en krat bier bij de anderen zitten.
 

Pollewop

Forumguru
Deze keuze lijkt me echt een "no-brainer":
  • Volg je vooral je hart dan ga je voor de BMW...
  • Volg je vooral je verstand dan ga je voor de Skoda...
Skoda is de laatste jaren flink "naar boven geschoven" in de markt, maar op BMW/Audi/Mercedes niveau zijn ze echt nog niet, imho...
 
Laatst bewerkt:

___JC___

Forumguru
Nou ik moet niet leasen, maar ik kies ervoor. :) Afzien auto + een 2e hands A8 4.2 blijft ergens toch wel in mijn achterhoofd zitten.

De BMW rijdt overigens heerlijk, zit lekker en klinkt van binnen erg goed. Qua snelheid ontloopt het elkaar volgens mij niet veel, de BMW gaat in 7,3 seconden naar de 100, de RS in 7,1 seconden.

De Skoda is de keuze met verstand, de BMW met gevoel...
 

serum

Senior Member
Budget auto vs high end auto. Nobrainer BMW.

BMW is superieur qua afwerking en wegligging, sterke voorkeur voor de automaat in de BMW (dsg is okay, maar die 8traps van BMW onovertroffen)

Verschil tussen een auto waar je OK tegen zegt en een auto waar je WOW tegen zegt.

Restwaarde van de BMW is ook beter; dus waarom zou je een skoda met verstand kopen als de BMW op lange termijn voordeliger blijkt? Wat is dan verstand?

Zo.. Knuppel in het hoenderhok. Wie had er hier zoete popcorn? die zoute vind ik niet zo lekker.
 

VEEJAY

Forumguru
Vind je niet dat je die BMW verdiend hebt? Volgens mij ben je best een harde werker met een respectabele baan? Zet jezelf eens een keer in het zonnetje...

Maar geef ons eens wat meer overwegingen ofwel requirements.... Anders kunnen we geen passend advies geven... :-)
 

LT83

Forumguru
Oke, dat had ik even niet begrepen uit het verhaal. Dan zou ik voor de RS gaan, ik heb sowieso een station nodig uit praktisch oogpunt (hond).
Puur voor de looks en rijplezier is die 4-serie zeker sportiever en toch een klasse hoger lijkt mij, qua motor volgens mij identiek aan de 28i, dus met chip circa 290pk, dan ben je qua performance ook gelijk aan een gechipte RS. Ben zelf niet zo van de overdreven opties, dus dat zou voor mij niet van doorslaggevende factor zijn.

Veejay, ik heb nog wel een oude Becker liggen waarin harskamp gewoon ingevoerd kan worden, bruikleen is geen probleem hoor ;)
Was er met een maatje om te rollen, hij had zn Focus St weer iets aangepast (304pk en 518nm kwam eruit)
 

LT83

Forumguru
Restwaarde van de BMW beter....weet je dat zeker?? Vraag ik mij echt af of hij procentueel gezien beter is.

Budget auto vs high end auto. Nobrainer BMW.

BMW is superieur qua afwerking en wegligging, sterke voorkeur voor de automaat in de BMW (dsg is okay, maar die 8traps van BMW onovertroffen)

Verschil tussen een auto waar je OK tegen zegt en een auto waar je WOW tegen zegt.

Restwaarde van de BMW is ook beter; dus waarom zou je een skoda met verstand kopen als de BMW op lange termijn voordeliger blijkt? Wat is dan verstand?

Zo.. Knuppel in het hoenderhok. Wie had er hier zoete popcorn? die zoute vind ik niet zo lekker.
 

Vlaar032

Senior Member
Ik kies voor de Beamer.
Hou ik mn F2-tje met mijn aanhanger er wel bij als er wat bagage ruimte nodig is.
 

VEEJAY

Forumguru
Als het gaat om praktisch dan is een BMW dit absoluut niet! Vergeet het maar om fatsoenlijk twee mensen met een paar koffers naar Schiphol te brengen (snap nu wel waarom er geen 3 serie taxi's zijn). Ben nu ook wat kennissen kwijtgeraakt (nemen hun telefoon niet op) die ik in het verleden heb geholpen met verhuizen.

Maar weet niet of JC groot gezin heeft, weet wel dat hij nog een amerikaans busje heeft voor als er grote dingen vervoerd moeten worden.

Ik snap daarom dat het zo een moeilijke keuze is tussen emotie en verstand.
 
Bovenaan Onderaan