Aansluiting trekhaak TSC | Error parkeersensoren | caravanspiegels

erikkie

Senior Member
hoi,

Ik heb sinds oktober 2013 een octavia combi 1,4 tsi EBL met vaste trekhaak (thule).
Na de aanschaf van een 2e hands caravan(netje) max 1000 kgs totaal) dit weekend wat praktische vragen:
  • is het normaal dat parkeersensoren op tilt slaan bij snelheden tot 20 km/u achter de auto.
    Het lijkt wel of er niet herkend wordt dat er een caravan achter hangt?
    Ik heb twinny load steun e.d. nog niet gemonteerd en getest, maar vrees voor hetzelfde probleem...
    Dealer trekhaak misschien toch niet goed ingeleerd icm parkeersensoren???
  • bij montage trekhaak door dealer vermeld dat hij Trailer Stability Control moest activeren? Hoe kan ik zien of dit correct is uitgevoerd? En zit dit standaard op de auto?
  • Deksel van stekkerdoos opent van boven naar beneden, Maakt dit uit? Of is de stekkerdoos onderste boven gemonteerd??
  • Op de octavia zitten hele dikke en schuin aflopende spiegelkappen. Hierdoor was een caravanspiegel die met bandje om de spiegel zitten niet mogelijk (bandjes te kort, of door het schuine stuk schuift hij bij opspannen van de spiegel..
    Zag op dit forum dat Milenco Aero spiegels sowieso werken. Nog andere spiegel-alternatieven? Want bij de winkel waar ik zaterdag was hadden ze niets passends.

    Alvast bedankt voor de tips / uitleg!
 

andrehj

Forumguru
  • Parkeersensoren: Terug naar de dealer en vertel em dat ie z'n prutswerk af moet maken (zijn er eigenlijk wel dealers die dit wél goed doen?)
  • TSC: Staat in je instructieboekje. Als TSC (of TSA) werkt, gaat bij aangekoppelde aanhanger je ESP lampje een paar seconden later uit dan je ABS lampje (normaliter gaan die tegelijk uit).
  • Deksel: Dat is zeker niet normaal. Hebben ze die omgedraaid omdat er te weinig ruimte was onder de bumper?
  • Spiegels: Daar weet ik niets van. Heb geen O3 en ook geen caravanspiegels.
 

Cordoba

Forumguru
Wat het aanmelden van de trekhaak betreft: dit moet op meerdere plaatsen in het systeem gebeuren. De meest gemaakte fout door dealers is dat de trekhaak of níet of maar op één plek in het systeem wordt aangemeld.

Wat het deksel van de stekkerdoos betreft: dat is niet voor niets dat ie naar boven hoort te openen, als de veer kapot is, zal ie door de zwaartekracht nog min of meer afsluiten en beschermen tegen regenwater/opspattend water van de achterwielen. Corrosie in de stekkerdoos van de trekhaak, is in elk geval bij iets oudere auto's vaker een bron van storingen, dus voldoende reden om daar iets aan te laten doen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat het deksel van de stekkerdoos betreft: dat is niet voor niets dat ie naar boven hoort te openen, als de veer kapot is, zal ie door de zwaartekracht nog min of meer afsluiten
En ook niet onbelangrijk: de stekker van de caravan of fietsdrager borgen tegen losraken.
 

RoelF

Forumguru
Ik krijg eind deze maand de trekhaak geplaatst. Ik heb deze punten al even opgeschreven om te controleren bij het afhalen na montage. Dus verschil in het gedrag van de sensoren en TSC mag je al zien als er een verloopstekker in zit?
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, de auto ziet (op dit punt althans) geen verschil tussen een caravan of andere aanhanger en een fietsdrager.

Of-ie het met alleen een 13/7 verloopstekker erin (dus zonder aangesloten verlichting etc.) óók merkt, weet ik niet zeker. Niet geprobeerd...
 

Francois77

Actief lid
@erikkie Ik zie nog geen antwoorden op de spiegels.

Ik heb zelf de Milenco Aero spiegels en vind deze geweldig. Ben inmiddels aan mijn vierde auto van het jaar bezig en in afwachting van nr 5 (de laatste een OC3).
Het varieerde van een Ford Focus, Mazda 6 en twee verschillende varianten van de Passat, oud en nieuw model.

In alle gevallen pasten deze spiegels.

Waar je rekening mee moet houden is de bolling van het glas, bol of vlak. Neem nooit bolle spiegels. Hier kan je wellicht wat meer inzien, maar de tijd die je nodig hebt om te focussen met je ogen is enorm lang. Probeer dit uit bij je caravanwinkel. Passen kan namelijk altijd.

Ik ben erg tevreden met de spiegels en het ze gemarkeerd met een rood en blauw stukje tape. Rood = Rechts Blauw = Links

Succes met je keuze
 

andrehj

Forumguru
Dus verschil in het gedrag van de sensoren en TSC mag je al zien als er een verloopstekker in zit?
Nee, want dat kan de elektromodule niet detecteren. Er moeten lampen op het stopcontact aangesloten zijn. En dat gaat bij veel mensen het makkelijkst met een fietsenrekje die je even uit de garage pakt.
 

erikkie

Senior Member
vanmiddag even bij dealer langs geweest.
  • aan de computer opnieuw trekhaak aangemeld en nu heb netjes een aanhanger bij de parkeersensor achter als ik achteruit inschakel en de twinny load op trekhaak :thumbsup:(zie afbeelding)
  • Stekkerdoos kan niet andersom ivm kabelingang, trekhaakkogel / ruimte etc.
    Hij zit nu een stuk verder naar achter onder de bumper ( onder zwarte "diffuser"....dus onder afdakje.)
    Als dat op langere termijn toch vocht problemen geeft mag dealer het alsnog oplossen. Vooralsnog leek dit enige / makkelijkste oplossing
  • caravan-spiegels, ga denk ik maar die milenco dingen bestellen
  • TSC, lampje blijft nog niet langer branden bij starten, was via computer ook niet apart te activeren oid. Gaan ze navragen bij PON hoe dit precies zit, terwijl het paar weken geleden bij montage al was geactiveerd :sterretjes:.


    wordt vervolgd....
2013-12-09 21.02.04.jpg
 

hemi24

Forumguru
Opmerking m.b.t. positie stekkerdoos is onzin; deze kun je op drie manieren monteren, aangezien de gaten op een steekcirkel om de120° zitten verdeeld...
Uitgang van de kabelboom is eveneens onzin: ze hebben domweg aan de verkerde kant de opening eruit gebroken, of de rubberdop voor de achteruitgang weggegooid...
 

erikkie

Senior Member
update, dealer heeft gebeld over de TSC....ze zijn er nog niet uit hoe het zit. Zijn er over bezig met PON....En gaan kijken hoe het zit als ze andere trekhaken inbouwen. Zal binnenkort wel een vervolg krijgen????
Als ik daarvoor terugga laat ik ze nog maar eens kijken voor die stekkerdoos.
Milenco Aero besteld via obelink voor 55 € voor 2 stuks. Volgende week even testen.....
 

erikkie

Senior Member
dat verhaal van dat lampje dat twee seconde langer blijft branden betreft volgens dealer alleen trekhaken af-fabriek. Alles zou nu moeten zijn ingeregeld via software, maar dat lampje brandt niet langer.
Volgens Dealer + Pon is Trailer stability control wel gewoon geactiveerd.
 
Ja hoor, de dealer is mijn afneembare trekhaak ook "vergeten" aan te melden. Vandaag even getest met de nieuwe Thule fietsendrager. Een orkest van piepjes in de cockpit....... Gekukkig gaan we pas de 1e week van januari op vakantie dus meteen even een afspraak gemaakt. Komt goed, maar wel een beetje slordig.... :(
 

andrehj

Forumguru
Volgens Dealer + Pon is Trailer stability control wel gewoon geactiveerd.
Dat vind ik toch wel een bijzonder verhaal. Dus je moet ze maar gewoon op hun woord geloven en de manual klopt dus niet? Ik geloof er niets van, maar wat ik je aan kan raden is gewoon een mailtje met deze vraag (in het Engels) sturen naar sks.service@skoda-auto.cz (of info@skoda-info.cz).

Ik heb hieraan ook ooit dezelfde vraag gesteld over het activeren van TSA op mijn S2 en kreeg toen het volgende antwoord:

On 27th September 2011 , we have received your email where you asked us about mounting of an aftermarket tow bar. In case you would buy an aftermarket one it is really impossible to have TSA working. This works with the ŠKODA genuine parts only (EEA800003EL) which can be purchased and mounted by your local Skoda dealer. About the pin number 10 - it is technically possible to have 12 V switched there but it is unfortunately not supported by ŠKODA which means the modification cannot be done in our authorized workshops.​

Maar ik weet natuurlijk niet of dit antwoord ook geldig is voor een O3....
 

erikkie

Senior Member
Hej Andrehj, ik heb erbij gestaan dat ze alles weer via die kabels hebben ge-upload....(opnieuw aanmelden trekhaak) Ze hebben er wel ruim een week over gedaan om met deze conclusie te komen, maar hoe je nu kunt checken of het echt werkt???
De dealers zijn drukker met greenlines afleveren geloof ik ;)
 
Bovenaan Onderaan