Stoelen in de octavia 3(combi)

Heel belangrijk in een auto zijn de stoelen.:thumbsup:
In de RS zitten standaard sportstoelen, volgens dealer zelfs ander type als in het dynamic pakket. In een 20 0f 25 % bijtelling kun je kiezen voor dat dynamic pakket, heb er ook proef ingezeten en inderdaad zitten lekker. Volgens een Duitse test kun je ook in normale uitvoering comfort stoelen kopen maar in Nederland zie ik dat niet. In de 14% zitten neem ik aan de standaard stoelen zoals standaard bij elke Octavia. Nu lees ik pas dat iemand de standaardstoelen meer als hangmatten ervaart.
Leer vind ik niet prettig . alcantara wel maar te duur
Wat zijn de ervaringen van gebruikers over de stoelen.
-In de 14% uitvoering
-En van de stoelen die standaard in ebl zitten.
-Dynamic stoelen

Kortom ik zou graag wat meer info willen over het zitcomfort. Zijn er al gebruikerservaringen over stoelen als kan van gebruikers die er al de nodige tijd op hebben doorgebracht.
Mede dit zal mijn keuze bepalen om wel of niet voor 14% uitvoering te gaan wat toch gauw netto 90 eur per maand scheelt.

Ter info heb een stevig postuur en ben 1,85 lang.

Zie graag de info tegemoet.
 

Niels

Actief lid
Ik heb inmiddels 6000 km ervaring met de stoelen in een O3 EBL, en ben hier erg tevreden over.
Ik weet niet of er verschil zit tussen de 14%/ABL stoelen en de EBL (denk het niet); ik ben zelf ook 1,85 lang en heb een (zeer) stevig postuur maar kom ook na een lange rit zonder klachten uit de auto.
Je zit echt "in" de stoel i.p.v. er op, en gecombineerd met de verstelbare lendesteun heb ik een perfecte zit.

Ook heb ik de stoelverwarming (standaard op de EBL) inmiddels weten te waarderen :jaja:.
 

Bakkertje

Forumguru
Sja iedereen stelt andere eisen aan zijn of haar stoel. Als ik voor mezelf spreek dan zal niet gauw een auto bestellen zonder de elektrische stoelverstelling. Niet zozeer vanwege de geheugenplaatsen, maar simpelweg omdat deze meer instellingsmogelijkheden heeft dan de standaard stoel. (De elektrisch verstelbare stoelen kunnen ook kantelen en hebben een in hoogte en diepte verstelbare lendensteun)

De reden dat ik er veel eisen aan stel is ook heel simpel, ik zit er 60.000 km per jaar in en in een standaard stoel kreeg ik in de O2 last van m'n rug en was ik snel moe. Nu in de Superb heb ik hier totaal geen last van.
 

VWim

Forumguru
Voor zover ik heb kunnen vaststellen zijn de stoelen in de EBL en ABL (en daarmee ook de Greenline) gelijk aan elkaar. Ik heb dynamicstoelen en dat verschil vond ik erg groot ten opzichte van de stoel in de Greenline. (heb bij aflevering van mijn EBL nog even proefgezeten in een Greenline)
 

Falcon

Donateur
In de OIIPFL en FL modellen waren de sportstoelen gelijk aan rugpijn voor vele rijders. Aardig wat topics over geweest hier op het forum.

Ik ben dus ook wel benieuwd naar de gewone en sportstoelen. Ik rij 55.000 km in het jaar, ik wil gewoon goed zitten.

1,90 hier en en stevig postuur.
 
Ik heb de Dynamic stoelen. Helemaal top! Zitten lekker stevig, maar niet te hard. Lekkere kuipvorm maar te niet strak om je heen.... Ik vind de standaardstoelen te los zitten, waardoor ik alle kanten op glijd. Ik zou zeker de Dynamicstoelen nemen!
 

rudolfi

Forumguru
Ik heb de standaard Elegance stoelen en die voldoen goed met mijn lengte van 1,99 m en een stevig postuur
 

MeneerB

Forumguru
Ik heb ook de standaard Elegance stoelen en met mijn wat smalle postuur heb ik niet zo heel veel houvast.
De standaard stoelen zijn geen toppers en lijken te zijn afgestemd op wat forsere personen.

Dit is voor mij een van de (weinige) minpunten van de Octavia.
 

m@rc

Lid
De stoelen in mijn EBL zitten prima. Na 6K km's gereden te hebben. Ook op lange afstanden. Ik meen dat er wel verschil zit tussen de ABL en EBL stoelen. In de EBL zit bijvoorbeeld ook standaard een lendesteun, bestuurder en passagier.
 

Skodajohn

Nieuw lid
Ik heb sinds 5 december mijn Octavia combi El Bus met dynamic pakket. De sportstoelen zitten heerlijk en zachter dan de standaard stoelen. Had alleen verwacht dat de stoel een langere zit zou hebben.
 

hemi24

Forumguru
Voor zover ik heb kunnen vaststellen zijn de stoelen in de EBL en ABL (en daarmee ook de Greenline) gelijk aan elkaar.

Volgens mij zijn de stoelen in van de Elegance toch wel degelijk anders dan de hangmatten uit de Ambition.

Ambition_Ambition_stof_grijs.ashx


nova-octavia-combi-galerie-10_201311170049.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: m@rc
Gisteren was ik bij de grote skodadealer van nl in utrecht gereden, eerlijk gezegd meer van verwacht, stond geen dynamic uitvoering. Kon me vertellen dat stoel van 14% is gelijk aan ambition , hier is wel te zien dat stoel.inderdaad anders is
 

m@rc

Lid
@hemi24 dank voor de pics. Dat was inderdaad ook mijn ervaring bij de proefritten. De stof in de EBL is ook veel fijner / degelijker.
 

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Ik heb de opmerking hangmatten geplaatst en blijkbaar terecht gisteren wederom bij de specialist geweest deze heeft de stoelen goed bekeken. Conclusie skoda gebruikt uitgehold schuim aan de onderzijde maar daardoor zijn de stoelen niet stabiel. Funest voor mensen met een slechte rug.

3 optie zijn er nieuwe stoelen aanschaffen wat kostbaar is, dealer vragen of er andere vullingen beschikbaar zijn, geen lange ritten maken.

De auto is verder super heb hem een maand nu en heb eerder een octavia gereden 300.000 met veel plezier.

Enigste wat ik mij afvraag of er verschil zit in de auto die in wordt geleverd ten opzichte van Nederland want ik heb de octavia 3 van een half jaar oud uit Duitsland gehaald. Full opties inclusief half leer.

Wie iemand toevallig of daar een verschil ik kan zitten en of er andere vullingen te krijgen zijn?
 

serum

Senior Member
Gisteren proef gereden in een greenline BL, voor mijn postuur zitten de stoelen top (80kg,194, waarvan het leeuwendeel been is) stoel op de laagste stand; hij kantelt dan wat achterover. Comfortabele zit. Goede ondersteuning van het onderbeen. Stuur op de langst uitgerekte stand en de

Ze zitten prettiger dan de elektrisch verstelbare stoel in mijn huidige passat B7 highline met alcantara. (deze zijn echt te hard voor mijn gewicht). Enige gemis is de perfecte diepte-instelling van de hoofdsteunen. Eens meten of ze niet per ongeluk dezelfde penafstand/diameter hebben.

de huidige Mazda CX5; daar zitten pas hangmatten in. Je voelt gewoon dat de bekleding los zit van het schuim, voelt extreem budget aan.

De niet stabiele zit; is dat niet juist heel goed voor je rug? Je blijft je spieren dan constant gebruiken om te corrigeren. Die dubieuze zitballen zijn ook op dit principe gebaseerd. Of die zadelstoelen cq krukken

Denk dat er verschillende theorieën en invalshoeken bestaan over de stabiliteit van een zit.
 

Octaviaapeldoorn

Actief lid
Volgens de specialist waren de stoelen zeer slecht van kwaliteit een vakantie ver ga dan maar vliegen....

Gisteren proef gereden in een greenline BL, voor mijn postuur zitten de stoelen top (80kg,194, waarvan het leeuwendeel been is) stoel op de laagste stand; hij kantelt dan wat achterover. Comfortabele zit. Goede ondersteuning van het onderbeen. Stuur op de langst uitgerekte stand en de

Ze zitten prettiger dan de elektrisch verstelbare stoel in mijn huidige passat B7 highline met alcantara. (deze zijn echt te hard voor mijn gewicht). Enige gemis is de perfecte diepte-instelling van de hoofdsteunen. Eens meten of ze niet per ongeluk dezelfde penafstand/diameter hebben.

de huidige Mazda CX5; daar zitten pas hangmatten in. Je voelt gewoon dat de bekleding los zit van het schuim, voelt extreem budget aan.

De niet stabiele zit; is dat niet juist heel goed voor je rug? Je blijft je spieren dan constant gebruiken om te corrigeren. Die dubieuze zitballen zijn ook op dit principe gebaseerd. Of die zadelstoelen cq krukken

Denk dat er verschillende theorieën en invalshoeken bestaan over de stabiliteit van een zit.
 
Bovenaan Onderaan