Terugroepactie

Canon-Eye

Forumguru
Vers geplukt:

Volkswagen (VW), het grootste autoconcern van Europa, roept wereldwijd 2,6 miljoen auto's terug naar de garage wegens een aantal kwaliteitsproblemen. Dat heeft VW donderdag bekendgemaakt.
Het gaat om de grootste terugroepactie van het concern ooit. Volgens VW gaat het om 800.000 modellen van het type Tiguan die terug naar de garage moeten voor een reparatie aan de verlichting.
Daarnaast moeten alle VW's met een 7-traps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling naar de werkplaats voor een olieverversing.

Je zou verwachten dat dit laatste ook betrekking heeft op Skoda's met DSG-7. Iemand al iets vernomen?
 
Laatst bewerkt:

VEEJAY

Forumguru
DSG (DQ200) – 1,6 miljoen auto’s wereldwijd
Zo’n 1,6 miljoen auto’s die zijn voorzien van een 7-traps DSG transmissie (DQ200) moeten voorzien worden van andere olie. Standaard zijn deze versnellingsbakken gevuld met synthetische olie, maar dat blijkt in sommige gevallen voor problemen te zorgen. Daarom worden ze nu afgevuld met minerale olie.

Deze actie is een vervolg op een grote terugroepactie eerder dit jaar in China en Zuid-Oost Azië. Met name in China ontstond toen nogal wat ophef.

Volgens Volkswagen Nederland zorgt deze ‘verkeerde’ olie in ons land nauwelijks voor problemen omdat we hier niet te maken hebben met grote temperatuurschommelingen of extreem stadsverkeer, zoals in China. Daarom hoeven de 35.000 auto’s waarop deze actie betrekking heeft niet direct terug naar de garage. Bij de eerstvolgende beurt zal de transmissieolie vervangen worden. Dat neemt ongeveer 1,5 uur in beslag.
 

Joske

Forumguru
is dat geen droge koppeling? Maar maakt niet uit voor versnellingsmechanisme zeker? Heb niet goed opgelet inde les van TVS.. :D
 

Captain Hook

Forumguru
Als het de VAG DQ200 DSG-7 betreft, geldt deze terugroepactie imho voor VW, Skoda, Seat en Audi...:nailbiting:
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Dit is het nieuws op www.volkswagen.nl:

Service-actie DSG
Volkswagen vervangt wereldwijd de versnellingsbakolie van de DSG-versnellingsbak met zeven versnellingen, type DQ200. Vooral in vochtige, warme gebieden met veel langzaamrijdend verkeer kan er een mankement ontstaan aan de elektronica van de versnellingsbak. De huidige synthetische olie wordt daarom vervangen door minerale olie. Dit gebeurt gratis tijdens het eerstvolgende bezoek aan de Volkswagen-garage, bijvoorbeeld bij een onderhoudsbeurt of reparatie.
In Nederland worden zo’n 35.000 Volkswagens met een 7-DSG preventief van de nieuwe versnellingsbakolie voorzien. Het gaat om bepaalde uitvoeringen van de Polo, Golf, Touran, Scirocco, Passat, Beetle en de Jetta, gebouwd van 2008 t/m 2012.
Golf-VI-3.ashx

Afspraak maken?
Eigenaren van de betreffende auto’s hoeven geen afspraak te maken. De auto wordt tijdens het eerstvolgende werkplaatsbezoek automatisch voorzien van de nieuwe olie. Mocht er onverhoopt toch een defect optreden, dan wordt u uiteraard direct geholpen. Het defect komt echter vooral voor in warme, vochtige gebieden waar erg langzaam (stadsverkeer) wordt gereden.

Hoe merk ik een mogelijk probleem op?
In de gevallen dat het defect aan de elektronica optrad, schakelde de versnellingsbak ‘in zijn vrij’. De auto zal dan ‘uitrollen’ en bij gas geven versnelt de auto niet meer. Alle overige functies (sturen, remmen, verlichting, etc) werken echter normaal. De bestuurder kan de auto naar de kant van de weg laten uitrollen. Bij het optreden van de storing wordt de bestuurder ook gewaarschuwd door een oplichtend waarschuwingslampje in het instrumentarium.

Vragen
Klanten met vragen zijn uiteraard altijd welkom bij de Volkswagen-dealer. Ook Volkswagen Klantenservice is bereikbaar, op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur op 0800-5557000.




Zal dus zeker voor onze Skoda's met DSG 7 gelden maar nieuws staat nog niet op Skoda.nl site
 

Captain Hook

Forumguru
Mineraal? Dan zal interval ook verkorten voor vervangen van de olie zou ik denken..
Lijkt me niet. Voor de DSG-7 geldt nu geen vervangingsinterval van de versnellingsbakolie. Is een gesloten systeem. Zou vreemd zijn als er nu ineens wel een vervangingstermijn gaat gelden (behalve deze terugroepactie dan ;))
 

ertromp

Forumguru
Er is natuurlijk wel een degelijk verschil tussen de 75W80 synthetische olie die er nu in zit (1,7 liter) en een minerale 75W80 mocht deze er in komen.
Natuurlijk is het een gesloten systeem maar maak je veel km's dan zou ik na een aanzienlijk aantal km's zeker een keer de bakolie verversen. Is bij een dsg trouwens nog een aanzienlijke klus vandaar de 1,5 uur. Want zo moet de accubak eruit etc.
Wel apart dat specifiek in de DSG-7 de synthetische olie tot problemen lijdt in vochtige/warme omstandigheden.
Er zijn nl. vele merken auto's met zowel handgeschakelde alsook automatische transmissies met 75W80 afgevuld en blijkbaar is er vanaf 2013 weer een modificatie op de DSG-7 geweest of zullen de nieuwere DSG-7 bakken al minerale olie hebben??
 

Pendragon

Forumguru
Er staat toch ook duidelijk in het artikel dat er geen terugroepactie zal zijn voor de DSG. Bij de volgende beurt zal de dealer de olie vervangen. Dus niemand gaat een oproep krijgen.
 

Petrolhead

Forumguru
Afspraak maken?
Eigenaren van de betreffende auto’s hoeven geen afspraak te maken. De auto wordt tijdens het eerstvolgende werkplaatsbezoek automatisch voorzien van de nieuwe olie.

En wat nou als je je auto niet in onderhoud hebt bij de (st)dealer?
Losse afspraak maken of bv combineren met de wintercheck?
 

Pendragon

Forumguru
Ja, dan zul je toch een keer langs de dealer moeten gaan met dit nieuws en vragen of ze de olie willen vervangen. Ik neem aan dat dit dan ook onder garantie valt.
 
Toevallig vandaag een afspraak gemaakt voor de eerste onderhoudsbeurt voor mijn Octavia 2, geleverd in juni 2012. De dealer had een en ander nagevraagd bij de importeur en wist mij te vertellen dat de oliewissel niet gold voor mijn auto. Volgens de dealer hangen er geen DQ 200 bakken in Skoda's, maar andere types. Op mijn opmerking dat ik dat onwaarschijnlijk vind, werd niet nader ingegaan.
De afspraak voor de onderhoudsbeurt is pas half december. Tot die tijd volg ik dit forum wel....
 

ertromp

Forumguru
Toevallig vandaag een afspraak gemaakt voor de eerste onderhoudsbeurt voor mijn Octavia 2, geleverd in juni 2012. De dealer had een en ander nagevraagd bij de importeur en wist mij te vertellen dat de oliewissel niet gold voor mijn auto. Volgens de dealer hangen er geen DQ 200 bakken in Skoda's, maar andere types. Op mijn opmerking dat ik dat onwaarschijnlijk vind, werd niet nader ingegaan.
De afspraak voor de onderhoudsbeurt is pas half december. Tot die tijd volg ik dit forum wel....

Zeker blijven volgen! Want als 1 ding zeker is dan is het wel dat indien je een DSG-7 bak hebt en je Skoda is van 2012 dat deze van het type DQ200 is.
Alle DSG-7 bakken van het type DQ200 of die nu in een VW, Seat, Skoda of Audi ligt komt uit de VW "getriebe" fabriek in Kassel
 

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of inderdaad alleen de olie vervangen wordt. Het zou me niet verbazen als stiekem ook de instellingen van de DSG-bakken wordt aangepast, om de koppelingen te sparen. Dat zou ook de combinatie met extreem stadsverkeer extra waarschijnlijk maken, omdat dit een killer is voor standaard ingestelde DSG-koppelingen. Door het niet te melden, kun je hopen dat het niet opvalt, en je geen gezeur krijgt over iets verhoogde uitlaatgas-emissies. (gezeur vanuit overheden, vanwege emissie-metingen die dan niet meer kloppen)
 

ertromp

Forumguru
Toevallig vandaag een afspraak gemaakt voor de eerste onderhoudsbeurt voor mijn Octavia 2, geleverd in juni 2012. De dealer had een en ander nagevraagd bij de importeur en wist mij te vertellen dat de oliewissel niet gold voor mijn auto. Volgens de dealer hangen er geen DQ 200 bakken in Skoda's, maar andere types.
Vreemd deze dealer. Zie hier een tweet van de importeur!:

Naamloos.jpg
 
Bovenaan Onderaan