mini review O3C RS 2.0 TSI (benzine)

CDK

Forumguru
vandaag ben ik mijn uitnodiging van Skoda dealer Rijnwoud in R'dam om met de O3 RS te gaan proefrijden wezen verzilveren :jaja:
het was de combi in benzine uitvoering, kleur wit met 19" wielen, zwart leder interieur met rode accenten en een pano dak, wat extra opviel was de prachtige zwart/antraciet kleurige hemelbekleding.
image-2.jpg image-5.jpeg image-4.jpeg image-3.jpeg image-2.jpeg
excuses voor de slechte kwaliteit foto's, had een zware 'off day' door omstandigheden en m'n camera en telefoon niet bij me dus heb ff iets snel moeten ritselen......

exterieur: over smaak valt te twisten, maar ik vind het persoonlijk erg goed smoelen dat wit icm een panodak, hoogglans zwarte velgen/spiegelkappen/dakrails

interieur: prachtige zwart lederen 'kuip' stoelen afgewerkt met rood stiksel en een rood accent onder de hoofdsteun, ziet er sportiever uit als dat het is, maar ze zitten heerlijk ondanks mijn aardige batterij en 2 meter lengte! de nieuwe columbus is top, lekker groot scherm, makkelijk bedienbaar, moderne looks, kaart materiaal helaas niet up to date, weet niet welke versie er in zat, maar reed op asfalt maar volgens de kaart off road..... het 'carbon' paneel op de portieren oogt cheap en een beetje plastic fantastic, ook zou het dashboard na een detailbeurt waarschijnlijk wat beter uit de verf komen, zag er 'droog' uit, maar daar is zeker iets moois van te maken als je daar 15 minuutjes voor uit trekt! verder zag het er keurig en sportief uit, niet te vergelijken met mijn wat luxer ogende L&K interieur, het dikke 3 spaaks sportstuur met rode bies én flippers ligt heerlijk in de hand en het handmatig schakelen gaat kinderlijk eenvoudig en is een leuke gadget.

rijden: wat me al opviel bij het 1e gezicht was dat hij hoog op de poten stond, bij het rijden constateerde ik dat ondanks de 19" wielen de RS wel erg comfortabel is, wat wiebelig en deinerig zelfs bij hogere snelheid, hij schreeuwt echt om een extra verlaging, zo hoog op de poten is hij wat meer zijwindgevoelig als ik gewend ben en helaas vanaf zo'n 120/130km/h een aanwezige windruis, moet hierbij wel vermelden dat het radio volume laag stond. wat ik echt helemaal top vond is de acc en de lane assist, werkt subliem dat is iets wat ik nu al mis op m'n S2! waar ik me zwaar aan irriteerde is de soundgenerator...... uit de speakers komt een donkere brom wat motor en uitlaat geluiden simuleert, absoluut niet mijn ding, de start stop functie zou ik uit zetten, maar alleen maar omdat ik denk dat dat beter voor de techniek is, het werkt subliem en en reageert snel! de dsg schakeld soepel en snel, handmatig met de flippers is ook prima te doen en is bovendien een leuke gadget. de drive mode selection is ook grappig, correct me if i'm wrong maar volgens mij was dit ook de enige manier om de bak in S te krijgen en dat vind ik een gemis! de motor is lekker fel en je komt lekker van z'n plek af, alleen niet te vergelijken met mijn huidige auto, ik ben vandaag tot de conclusie gekomen dat ik voor het leven verziekt ben qua koppel en aandrijving, ik miste echt m'n 4x4 want bij droog wegdek was in de eerste versnellingen ingrijpen van de electronica noodzakelijk om wielspin te verminderen, dat is iets wat ik niet meer gewend was.

conclusie: ik ben dankbaar voor de mij geboden kans, het was een leuke ervaring, de O3C RS is een mooie en stoer/sportief ogende en goed én sportief rijdende auto, waar je met veel plezier vele kilometers mee zou kunnen rijden op jaarbasis. je ziet aan de styling binnen en buiten dat het echt een auto van deze tijd is, lekker jong en fris! voor Skoda begrippen best aan de prijs, maar absoluut wel value for money!
 

Joske

Forumguru
Ik vind het alvast lelijke velgen.. voor de rest ziet ie er super uit :thumbsup:

En motorgeluiden door de speakers? Jeetje.. :fool: Hoe komen ze daar nu bij om dat te installeren? Weet van andere merken dat de motorgeluiden naar buiten toe soms kunstmatig wat aangewakkerd worden, maar naar binnen toe? Dat is de eerste keer dat ik zoiets hoor/lees. Ik veronderstel alsook dat je de benzine uitvoering gereden hebt?

EDIT: zie nu pas opnieuw de titel verschijnen in meldingen en kan dus afleiden dat het de benzine is ;) :facepalm:
 

Noord26

Forumguru
Je laatste regel/conclusie: wat moest hij kosten en wat kun je bij de concurrentie krijgen voor die prijs?

ps. Wie heeft Corné zijn eigen auto ook al gespot op deze foto's? :D
 

Blacky

Forumguru
Mooie review Corné. Foto's zien er niet slecht uit. Velgen oké, niet mijn smaak. Misschien iets voor de toekomst? Of toch maar je Superb.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Je laatste regel/conclusie: wat moest hij kosten en wat kun je bij de concurrentie krijgen voor die prijs?

ps. Wie heeft Corné zijn eigen auto ook al gespot op deze foto's? :D
goed gezien, de mijne staat idd ook op de gevoelige plaat, was me zelf nog niet opgevallen :D
deze RS zat net onder de 50k en zonder kessey en geen elektrische stoelbediening.....
 

Joske

Forumguru
dat moet in België wel lukken voor 42K volgens mij, ben nog steeds aan het wachten tot mijn dealer die RS in de showroom gaat zetten, dan kan ik eens proefrijden :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
dat moet in België wel lukken voor 42K volgens mij, ben nog steeds aan het wachten tot mijn dealer die RS in de showroom gaat zetten, dan kan ik eens proefrijden :D
er zit idd een kleine 7k bpm op, dus in B blijft hij dan onder de 42k :jaja:
 

Joske

Forumguru
Maarreuh, 4,6l/100km fabrieksopgave? :tegek: dat gelooft toch niemand?

Ik heb het zonet gezien op de site van Skoda, kan natuurlijk dat ze de 2.0 CRTDI bedoelen, maar dan nog..

edit: die BPM is toch echt zuivere afzetterij hoor.. volgens mij willen ze jullie daar allemaal met een fiets doen rijden ipv een auto.
 

sitechris

Donateur
Leuke review. Ik heb in Frankfurt in de RS gezeten. Mooie auto van binnen, alleen heb ik liever een verstelbare hoofdsteun. Ik vind de kleurcombinatie inc velgen overigens erg geslaagd. Ik zag vandaag bij FC Utrecht een grijze O3 RS. Ook een mooie kleur. Ik vind het echt een prachtige auto om te zien.

Mbt de S-stand. Dat kan in de Golf ook alleen via de Drive Select. Dat is inderdaad onhandig.

Mbt het rijden, het geluid zal schat ik in vergelijkbaar zijn met de GTI 7. Vond ik ook enorm tegenvallen. Wel jammer dat de RS net wat te comfortabel is. Dat constateerde Autovisie ook in de video die ze maakten van de RS.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan