TPM (Tyre Pressure Monitoring)

Herman Janssens

Senior Member
Chic of gimmick?
Wie heeft er ervaringen mee, positieve of negatieve? Wie vindt het een nutteloos iets: iedereen kan toch zelf zien wanneer zijn banden te plat staan?
 

Joske

Forumguru
Ik vind het handig! Onlangs ging het bij mij voor de eerste keer het lichtje branden van de TPM en ik zag visueel niets maar dan ook niets aan de banden. Vervolgens (nou ja, dat is wel degelijk een nadeel) band per band gecontroleerd, en ja hoor: op rechtsachter zat er 0.1 bar verschil op... dus het werkt alleszins wel nauwkeurig :D
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het ook afhankelijk is, of je weet wat de melding betekent, en wat je eraan moet doen. (Te vaak vooral vrouwen, zien/horen rijden met een overduidelijk lekke band (flap-flap-flap op honderden meters afstand duidelijk te horen) en die gewoon doorrijden.:facepalm:
 
  • Leuk
Waarderingen: BcB

ertromp

Forumguru
Handig! Als er ook maar iets verschil komt in spanning zullen de ABS sensoren dit opmerken.
Natuurlijk altijd zelf alert blijven!
 

mc1977

Lid
Zelf heb ik laatst in mijn voorloop auto (BMW 114i) ook een melding gehad van een lekke band, bij visuele check niks gezien en dacht dat systeem het niet deed. Na enkele meldingen met de auto naar de garage, en wat blijkt; een schroef in de achterband. Dus mijn ervaring is er goed mee.
 

CDK

Forumguru
leuke gadget maar ook erg handig! vroegtijdig attent gemaakt worden op een lekke band kan je veel geld besparen!
 

MaRco2

Forumguru
Natuurlijk zelf in de gaten houden, maar een kleine daling (lekje, schroef erin) krijg je dan op tijd te weten, niet als je bijna leeg staat en de boel kapot gaat.
 

Wilko

Senior Member
Ik heb het op mijn O2 4x4, en heb het als handig ervaren.
Ik rijd nogal eens op onverharde wegen, en er zijn maar weinig dingen zo vervelend als in de blubber een helemaal platte lekke band moeten verwisselen. Door dit systeem krijg je al enige tijd voor de band echt plat is een duidelijk waarschuwing dat er iets mis is. Dan kun je een droger stukje opzoeken en (veel minder onhandig en smerig) je band verwisselen.
 

Edwin

Lid
Met huidige en vorige Octavia profijt van gehad; beide gevallen een lekke achterband (langzaam leeglopen). Dus ja, erg nuttig.
 

Canon-Eye

Forumguru
Chic of gimmick?
Wie heeft er ervaringen mee, positieve of negatieve? Wie vindt het een nutteloos iets: iedereen kan toch zelf zien wanneer zijn banden te plat staan?
Als een band echt (zo goed als) leeg staat zie je dat natuurlijk wel. Want je loopt natuurlijk altijd een rondje om de auto voor je wegrijdt... :pieker:

Toch ben ik het eens met vorige schrijvers: heb zelf ook al tweemaal ervaren dat een spanningsvermindering wordt gesignaleerd in een zodanig vroeg stadium dat je nog gemakkelijk een garage c.q. bandenboer kunt bereiken.
Dit heeft me beide keren een natte rug en vuile handen bespaard! :thumbsup:
 

hemi24

Forumguru
Vandaag op de A27 nog een Audi A3 rijder erop geattendeerd dat hij toch echt even aan de kant moest omdat hij bijna op z'n velg rechtsachter reed..!
Voor hem was het wel handig geweest als hij een bandenspanningssysteem had.

Heb zelf ook goede ervaringen met het systeem, al een aantal keren een stukje ijzer in het profiel gehad waardoor de band langzaam leeg liep. Waarschuwing van het systeem tijdens het rijden is dan toch wel handig!
 

Cordoba

Forumguru
Hmm, zelf nooit een auto met zo'n systeem gehad, maar in de loop der jaren al 2-3 keer een aflopende band gehad. Als iedere keer bij het controleren van de bandenspanning dezelfde band opvallend afwijkt van de rest, dan zit er dus vaak een schroef, spijker of iets dergelijks in je band. Band loopt typisch af tot een druk tussen 1 en 1.5 bar, en dan valt het aflopen mee. Ondertussen weet ik, als ik 1 keer een band heb die bij controle onder de 1,5 bar zit, ik die band echt in de gaten moet houden, omdat er waarschijnlijk wat aan de hand is. (spijker/schroef in de band, lekkend ventiel, of bijvoorbeeld lichte corrosie op de velgrand, tussen band en velg)

Mijn ervaring, is dat aflopen van de band typisch in 2-3 weken gebeurd, dus je staat niet direct met een lege band langs de weg.
 

leo442

Forumguru
Tenzij je niet tijdig veilig aan de kant van de weg kan komen, dan heb je alsnog een probleem! Maar dan is er weer Skoda assistance:sterretjes:.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

apacot

Lid
skoda assistance = ANWB
skoda assistance helpt je niet met een lekke band :tongue:
ANWB/rijkswaterstaat sleept je naar een veilige plaats, dan bandje wisselen
laatste lekke band was 112 bellen, Rijkswaterstaat komt, die bellen een sleepwagen daarna ANWB bellen om de band te wisselen.
dit alles was met -12 verleden jaar dus was niet al te lekker lol
 

jalex_h

Forumguru
skoda assistance helpt je niet met een lekke band :tongue:
Ik weet uit ervaring beter. Nog niet zo lang geleden had ik na een aanvaring met een stoeprand een lekke, niet meer te repareren, band. Hulpdienst (eurocross geloof ik) gebeld en die wist mij te melden dat de auto volgens de leasemaatschappij via Skoda Assistance (of hoe het ook heet) naar de dichtsbijzijnde Skodadealer gesleept moest worden. Balen, want een paar honderd meter verderop zit de lokale bandenboer. Overigens is de band de volgende dag, na ingrijpen van de leasemij, door de bandenboer vervangen die pal naast het depot van het afsleepbedrijf zit.
 
Bovenaan Onderaan